Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1573912_0001.png
30. november 2015
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2015
1) Kommissionens forslag om sekuritisering
-
Orientering fra formandskabet
KOM(2015) 472, KOM(2015) 473
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2) Færdiggørelse af det styrkede banksamarbejde (bankunion)
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM(2015)587
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunion) mv.
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (FTT)
-
Status
KOM(2013)71
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
5) Fælles konsolideret selskabsskattebase
-
Status
KOM(2011) 121
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
6) Det europæiske semester: Den årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten mv.
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2015) 690, KOM(2015) 691, KOM(2015) 692
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Kommissionens udspil om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Side 3
Side 8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
1573912_0002.png
9) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2014
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Bekæmpelse af terrorfinansiering
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
Dagsordenspunkt 4:
1. Resume
Afgift på finansielle transaktioner (FTT)
ECOFIN ventes d. 8. december 2015 at have en ny statusdrøftelse i sagen om et forstærket
samarbejde om en afgift på finansielle transaktioner (FTT). Siden forslagets fremsættelse har der
været forhandlinger på politisk og teknisk niveau. ECOFIN har senest drøftet sagen i november
og december 2014. Det er fortsat uklart, hvilken form for FTT der evt. vil kunne opnås endelig
enighed om blandt de deltagende lande.
Der henvises til grund- og nærhedsnotat om forslaget til forstærket samarbejde oversendt til Fol-
ketingets Europaudvalg i april 2013. Der henvises desuden til samlenotat om det forstærkede
samarbejde forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN d. 6. maj 2014, d. 7.
november 2014 og d. 9. december 2014.
2. og 3. Baggrund og indhold
EU-kommissionen fremsatte sit forslag til direktiv om beskatning af finansielle
transaktioner (Financial Transaction Tax – FTT) d. 14. februar 2013 som led i et
såkaldt forstærket samarbejde herom. Forslaget blev fremsat i opfølgning på, at 11
lande – Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Grækenland, Slovenien,
Italien, Spanien, Estland og Slovakiet – anmodede Kommissionen om at kunne
indlede et forstærket samarbejde om en FTT. ECOFIN vedtog d. 22. januar 2013
en bemyndigelse af det forstærkede samarbejde efter forslag fra Kommissionen,
idet ECOFIN vurderede, at kriterierne for forstærket samarbejde var opfyldt.
Samtidigt med vedtagelse af bemyndigelsen af det forstærkede samarbejde vedtog
flere lande erklæringer. Danmark, Sverige, Polen, Rumænien, Bulgarien og Ungarn
(som alle står uden for det forstærkede samarbejde) indgik i en fælles erklæring.
Erklæringen udtrykker støtte til bemyndigelsen af det forstærkede samarbejde og
en forventning om, at der i arbejdet med Kommissionens forslag til en FTT tages
højde for ikke-deltagende landes interesser. UK afstod fra at stemme om bemyn-
digelsen og fremsatte i den forbindelse ligeledes en erklæring, hvori det bl.a. un-
derstregedes, at en FTT skal respektere det indre marked samt EU-retten og ikke-
deltagerlandes beskatningskompetencer.
Kommissionens forslag til FTT som led i det forstærkede samarbejde forhandles
på politisk og teknisk niveau i Rådet, hvor alle 28 EU-lande, heriblandt Danmark,
deltager i drøftelserne. Kun deltagende lande har stemmeret om forslaget.
Kommissionens forslag til FTT som led i det forstærkede samarbejde har et bredt
anvendelsesområde og omfatter transaktioner med generelt alle værdipapirer og
andre finansielle instrumenter. Det gælder fx transaktioner med aktier, obligatio-
ner, investeringsbeviser og derivater, fx optioner, forwards, futures og swaps.
Ifølge forslaget skal afgiften som hovedregel pålægges finansielle transaktioner,
hvor mindst en af deltagerne i transaktionen er en finansiel institution mv., der
ifølge forslaget anses for etableret i et land, der deltager i det forstærkede samar-
bejde om FTT’en.
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
1573912_0004.png
Forslaget fastlægger regler (beskatningsprincipper) for, hvornår en finansiel insti-
tution mv., som er part i en finansiel transaktion, iht. forslaget skal betragtes som
etableret i et deltagende land og derfor skal betale FTT. Kommissionens forslag
fastlægger to beskatningsprincipper (hvoraf blot et enkelt skal være opfyldt), som
bestemmer om en transaktion beskattes og i givet fald hvilket deltagende land,
som kan beskatte transaktionen. Disse principper er:
Et bredt etableringsprincip (modpartsprincippet), som indebærer, at der skal
betales FTT til et deltagerland, når der handles med (eller mellem) finansiel-
le institutioner mv. fra det pågældende deltagende land. Dette princip ligger
til grund for både det oprindelige EU27-forslag og forslaget som led i det
forstærkede samarbejde.
1
Et udstedelsesprincip, som indebærer, at der skal betales FTT til et deltager-
land, hvis der handles et værdipapir udstedt i det pågældende deltagende
land mellem parter, som er etableret uden for de deltagende lande. Dette
princip er nyt ift. EU27-forslaget.
2
Etableringsprincippet har ifølge Kommissionens forslag prioritet over udstedel-
sesprincippet, dvs. det vurderes først om en finansiel institution, som indgår i en
transaktion, opfylder betingelserne for beskatning efter etableringsprincippet og –
for finansielle institutioner uden for de deltagende lande – evt. derefter udstedel-
sesprincippet. Rækkefølgen i hvilken beskatningsprincipperne vurderes har betyd-
ning for, hvilket deltagende land, som opnår provenuet ved beskatningen af en
finansiel transaktion.
3
Kommissionen foreslår en minimumsharmonisering af afgiften, hvilket indebærer,
at medlemslandene selv kan fastsætte det nationale afgiftsniveau højere end et
minimumsniveau. Minimumssatsen er 0,1 pct. af handelsværdien for alle finansiel-
le transaktioner bortset fra handel med derivater, hvor minimumssatsen er 0,01
pct. af værdien af de underliggende aktiver. Afgiften skal afregnes af de finansielle
institutioner mv.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF). Forslaget skal vedtages med enstemmighed
blandt de deltagende lande i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
ECOFIN d. 8. december 2015
ECOFIN d. 8. december 2015 ventes at have en drøftelse af sagen om det for-
Etableringsprincippet i den af Kommissionen foreslåede form betyder bl.a., at danske finansielle institutioner iht. forslaget
vil blive anset som etableret i et deltagende land i det omfang, de handler med finansielle institutioner i deltagende lande –
uafhængigt af hvilke værdipapirer der handles. Dvs. en dansk bank, der handler en dansk aktie med en tysk bank, vil ifølge
forslaget blive anset for etableret i Tyskland og dermed blive afgiftspligtig til Tyskland.
2
Udstedelsesprincippet betyder i den af Kommissionen foreslåede form fx, at danske banker ville skulle betale FTT til et
deltagende land, hvis de handler med et værdipapir udstedt i et deltagende land, fx til Tyskland hvis der handles med en
aktie udstedt af et selskab i Tyskland.
3
Hvis fx en tysk bank handler en aktie udstedt i Italien med en fransk bank, vil forrang af etableringsprincippet fremfor
udstedelsesprincippet betyde, at det vil være Tyskland og Frankrig som er berettiget til at beskatte transaktionen og opnå et
provenu, idet bankerne er hjemmehørende i hhv. Tyskland og Frankrig (jf. etableringsprincippet). Såfremt udstedelsesprin-
cippet har forrang for etableringsprincippet, vil det være Italien, som er berettiget til at beskatte transaktionen og opnå et
provenu, idet aktien er udstedt i Italien (jf. udstedelsesprincippet).
1
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
stærkede samarbejde. De deltagende lande fremsatte i januar 2015 en fælles erklæ-
ring, som bl.a. siger, at de deltagende lande er enige om at arbejde for en afgift
med en bred skattebase og en lav skattesats. Afgiften ønskedes implementeret
med virkning fra 1. januar 2016.
En tidligere fælles erklæring fra maj 2014 sagde, at deltagerlandene ville gennem-
føre en FTT trinvist med en mere afgrænset skattebase i første skridt. Det første
trin skulle ifølge erklæringen omfatte aktier og nogle derivater med virkning fra 1.
januar 2016.
Det er fortsat uklart, hvilken form for FTT, de deltagende lande evt. vil kunne
opnå endelig enighed om, herunder hvilke beskatningsprincipper afgiften skal
bygge på, og hvordan afgiften i sidste ende skal opkræves. Der udestår ligeledes
enighed om, hvordan det opkrævede provenu fra afgiften skal fordeles mellem de
deltagende lande.
Desuden diskuteres tekniske, juridiske og økonomiske aspekter, herunder i relati-
on til administrative og økonomiske konsekvenser af forslaget for medlemslande,
der ikke deltager i det forstærkede samarbejde.
Der er endnu ikke fremlagt et samlet kompromisforslag og der ventes ikke frem-
lagt et samlet kompromisforslag forud for det kommende ECOFIN. En imple-
mentering af afgiften med virkning fra 1. januar 2016 synes derfor ikke realistisk.
Overordnet er det fortsat uklart, om de deltagende lande kan og vil finde svar på
de tekniske, juridiske og økonomiske udfordringer, som er forbundet med en
FTT.
Vurdering fra Rådets juridiske tjeneste (RJT)
Etableringsprincippet betyder i den af Kommissionen foreslåede form fx, at fi-
nansielle institutioner udenfor de deltagende lande iht. forslaget vil blive anset
som etableret i et deltagende land, hvis de handler med finansielle institutioner
mv. i det pågældende deltagende land – uafhængigt af hvilke værdipapirer der
handles, og derfor skal betale afgiften til dette deltagende land, når der handles.
EU’s Ministerråds juridiske tjeneste (RJT) har i september 2013 vurderet dette
etableringsprincip. RJT’s vurdering er, at denne form for etableringsprincip ikke er
i overensstemmelse med gældende international ret og EU-retten, herunder ram-
merne for det forstærkede samarbejde som fastlagt i EU-traktaten.
RJT vurderer, at denne form for etableringsprincip ikke respekterer ikke-
deltagende medlemslandes beskatningskompetencer samt diskriminerer og vil
kunne føre til konkurrenceforvridning til skade for ikke-deltagende lande. RJT
vurderer desuden, at denne form for etableringsprincip rejser spørgsmål vedr.
EU-traktatens principper om kapitalens fri bevægelighed, som er et grundlæggen-
de princip for EU’s indre marked. RJT vurderer på den baggrund, at afgiften ikke
kan indføres baseret på denne form for etableringsprincip. EU-kommissionens
juridiske tjeneste er uenig i den konklusion.
5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres om forslaget til forstærket samarbejde, jf. TEUF
artikel 113. Parlamentet udtalte sig i juni 2013 om sagen. Parlamentet støttede det
forstærkede samarbejde om en FTT. Parlamentet støttede en FTT med en bred
skattebase, men lavere satser for pensionsfonde samt for handel med statsobliga-
tioner end foreslået af Kommissionen. Parlamentet støttede en styrkelse af etable-
ringsprincippet samt en styrkelse af regler mod unddragelse af afgiften.
5. Nærhedsprincippet
Danmark deltager ikke i det forstærkede samarbejde, hvorfor nærhedsprincippet
ikke her er direkte relevant for Danmark.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmark deltager ikke i det forstærkede samarbejde. Forslaget vil således ikke
skulle gennemføres i Danmark. Danmark har ingen tilsvarende lovgivning. En
vedtagelse af forslaget i den foreliggende form vurderes ikke at ville kræve æn-
dringer af gældende dansk lovgivning.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Da Danmark ikke vil deltage i det forstærkede samarbejde, vil direktivforslaget
ikke direkte indebære et merprovenu for staten. Der vil derimod være omkostnin-
ger for staten ved, at lande som ikke deltager, ifølge forslaget skal være behjælpeli-
ge med at indhente oplysninger samt hjælpe med at inddrive afgiften fra danske
finansielle institutioner mv. til deltagerlandene (ud fra principperne om admini-
strativt samarbejde på skatteområdet i EU).
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Selvom Danmark ikke deltager i det forstærkede samarbejde vil forslaget givetvist
have samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser for Danmark via en
påvirkning af de finansielle markeder, herunder via mindre likvide og effektive
markeder. Derigennem vil en FTT kunne belaste husholdninger og virksomheder
i Danmark, herunder i form af højere finansieringsomkostninger på gæld, som
indebærer handel med værdipapirer. Ifølge Kommissionens forslag vil danske
finansielle institutioner skulle betale FTT til deltagende lande, når de handler med
finansielle institutioner i deltagende lande (jf. etableringsprincippet), eller handler
med finansielle instrumenter udstedt i deltagende lande (jf. udstededsesprincip-
pet). Der vil dog alt andet lige være færre finansielle transaktioner som beskattes,
når Danmark ikke deltager i det forstærkede samarbejde.
En FTT i de deltagende lande vil på den anden side kunne medføre udflytning af
finansiel aktivitet til ikke-deltagende EU-lande, herunder Danmark.
Samlet er den umiddelbare vurdering, at en FTT i de deltagende lande på længere
sigt kan indebære et mindre afledt fald i BNP-vækst og beskæftigelse i Danmark.
Størrelsen heraf er usikker.
6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
For deltagende lande vil en FTT også kunne indebære et fald i BNP-vækst og
beskæftigelse. De negative konsekvenser af en FTT må alt andet lige forventes at
være større for deltagende lande end for ikke-deltagende lande.
9. Høringer
Der henvises til resumé af høringssvarene om forslaget til forstærket samarbejde,
som fremgår af grund- og nærhedsnotat sendt til Folketingets Europaudvalg i
april 2013.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke enighed mellem de deltagende lande om det konkrete indhold af for-
slaget. Ikke-deltagende lande er generelt optaget af, hvordan en FTT i det forstær-
kede samarbejde vil påvirke ikke-deltagende lande, herunder via afgiftens beskat-
ningsprincipper, jf. erklæringerne fremsat ifm. bemyndigelsen af det forstærkede
samarbejde. Det er fortsat uklart, hvornår og hvad der vil kunne opnås endelig
enighed om. Særlige udeståender som fortsat diskuteres, er de beskatningsprincip-
per, som afgiften skal bygge på, samt afgiftens præcise anvendelsesområde. Det
drøftes i den forbindelse, hvordan og om en FTT kan udformes, så den mindsker
sin effekt på realøkonomien.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker ikke at indføre en afgift på finansielle transaktioner, og ønsker
ikke at deltage i det forstærkede samarbejde herom.
En afgift på finansielle transaktioner indebærer nogle udfordringer i forhold til
risikoen for mindsket likviditet og effektivitet af de finansielle markeder, og vil
som udgangspunkt belaste husholdninger og virksomheder i form af højere finan-
sieringsomkostninger. En afgift på finansielle transaktioner blandt en gruppe af
lande indebærer en risiko for udflytning og forvridninger af finansiel aktivitet til
skade for realøkonomien.
Regeringen lægger vægt på, at der tages højde for ikke-deltagende EU-landes inte-
resser i arbejdet med en afgift på finansielle transaktioner.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat i sagen om det forstærkede samarbejde er forelagt Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN d. 6. maj 2014, forud for ECOFIN d. 7. november
2014 og forud for ECOFIN d. 9. december 2014. Der henvises i øvrigt til grund-
og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forstærket samarbejde oversendt
til Folketingets Europaudvalg i april 2013.
7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
Dagsordenspunkt 5:
KOM(2011) 121
1. Resume
Fælles konsolideret selskabsskattebase
På ECOFIN ventes en drøftelse af håndteringen af forslaget om en fælles konsolideret selskabs-
skattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base, CCCTB). Kommissionen har annon-
ceret, at den vil trække det eksisterende CCCTB-forslag fra 2011 (hvor forhandlingerne reelt er
strandet) tilbage, og at der i stedet anvendes en trinvis tilgang for at sikre fremdrift. Der vil der-
for i begyndelsen af 2016 blive fremsat et forslag om et såkaldt anti-BEPS direktiv (Base Ero-
sion and Profit Shifting). Senere i 2016 fremsættes et nyt direktivforslag til en fælles selskabs-
skattebase, der lægger op til en trinvis udvikling af en fælles selskabsskattebase.
2. og 3. Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 16. marts 2011 et direktivforslag om en fælles kon-
solideret selskabsskattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base,
CCCTB). Forslaget medfører, at koncerner (eller grupper af selskaber), der har
aktivitet i flere EU-lande, kan vælge at opgøre en samlet skattepligtig indkomst
efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten skal herefter fordeles til beskatning mel-
lem de berørte EU-lande efter en fordelingsnøgle. Hvert land beskatter den del af
indkomsten, som henføres til det pågældende land, med sine egne selskabsskatte-
satser. Det er således kun metoden til beregning af den skattepligtige indkomst
(skattebasen), der er fælles.
I juni 2015 fremlagde Kommissionen en handlingsplan for en mere fair og effek-
tiv selskabsbeskatning. Handlingsplanen indeholder mulige tiltag for det videre
arbejde i EU med bekæmpelse af skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlæg-
ning. Heri bebudes en ny tilgang i forhold til forslaget om en fælles konsolideret
selskabsskattebase, blandt andet baseret på en konstateret manglende fremdrift i
forhandlingerne om forslaget fra 2011. Der er lagt op til, at direktivforslaget fra
2011 trækkes tilbage, og at der i stedet anvendes en trinvis tilgang til udviklingen
af en fælles selskabsskattebase.
Det er således planen, at der i begyndelsen af 2016 fremsættes et såkaldt ”anti-
BEPS direktiv” (Base Erosion and Profit Shifting). I dette direktivforslag skal
indgå de elementer af det eksisterende CCCTB-forslag fra 2011, der har betydning
for udhuling af skattebasen og flytning af overskud. Disse elementer har der også
været arbejdet med i forbindelse med OECDs BEPS projekt. Det præcise indhold
er ikke kendt på nuværende tidspunkt. Det forventes, at der vil blive tale om et
forslag om minimumsstandarder, hvorved medlemsstaterne kan have mere re-
striktive regler end anti-BEPS direktivet. Direktivet kan blandt andet komme til at
indeholde regler om definitionen af et fast driftssted og tiltag til at hindre kunstig
omgåelse heraf. Et fast driftssted er en filial m.v. af en udenlandsk virksomhed,
som kan beskattes i det land, hvor filialen er placeret. Direktivet kan også inde-
holde regler om begrænsning af koncerners rentefradrag, der skal hindre, at kon-
cernerne placerer renteudgifter i lande med selskabsbeskatning, mens egenkapita-
8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
len placeres i lavskattelande. Desuden kan forslaget indeholde fastlæggelsen af en
generel omgåelsesklausul til at undgå misbrug. Endelig kan direktivforslaget inde-
holde regler for beskatning af udenlandske datterselskaber (Controlled Foreign
Company - CFC-regler), dvs. regler, hvorefter moderselskaber beskattes af ind-
komsten i lavt beskattede datterselskaber for at forhindre udflytningen af ind-
komstskabende aktiver (fx finansielle eller immaterielle aktiver) til lavskattelande.
Det er derefter hensigten, at der senere i 2016 fremsættes et nyt forslag til en fæl-
les selskabsskattebase (Common Corporate Tax Base, CCTB). Dette forslag vil
som udgangspunkt bygge på de øvrige tilbageværende elementer i forslaget fra
2011 om selskabsskattegrundlaget, idet det samtidig er tanken at inddrage nye
elementer, som fx regler til fremme af forskning og udvikling. Anvendelsen af
direktivet skal være obligatorisk for multinationale koncerner, modsat det eksiste-
rende direktiv, hvor det er frivilligt for alle koncerner. Endvidere foreslås det, at
de enkelte elementer skal vedtages trinvis. I første omgang skal der opnås enighed
om en fælles selskabsskattebase og en midlertidig overgangsordning for overførsel
af selskabers skattemæssige underskud på tværs af grænserne, således at et kon-
cernselskabs skattemæssige underskud i et land kan fraregnes i det skattemæssige
overskud for et andet selskab inden for samme koncern i et andet EU-land. I den
midlertidige ordning vil de enkelte selskaber således opgøre indkomsten separat i
modsætning til eksisterende forslag, hvor indkomsten opgøres samlet. Dette med-
fører, at der fortsat skal være regler om priser og vilkår for koncerninterne trans-
aktioner på tværs af grænser (transfer pricing). Den præcise udformning af over-
gangsmodellen er på nuværende tidspunkt ukendt. Der kan så senere vedtages nye
dele af direktivforslaget med øvrige elementer, herunder konsolidering og forde-
lingsnøglen til fordeling af den skattepligtige indkomst på selskabets lande.
På ECOFIN den 8. december 2015 ventes en drøftelse af den af formandskabet
skitserede fremgangsmåde i forhold til håndtering af et forslag om en fælles sel-
skabsskattebase.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet vil – når Kommissionen har fremsat det/de bebudede direk-
tivforslag – skulle høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel 115.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant pt.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vurdering heraf vil bero på det nærmere indhold af det/de bebudede direktiv-
forslag.
9
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Samlenotat (inkl. dagsordenspunkt 4) for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
7. Statsfinansielle konsekvenser
En vurdering heraf vil bero på det nærmere indhold af det/de bebudede direktiv-
forslag.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
En vurdering heraf vil bero på det nærmere indhold af det/de bebudede direktivfor-
slag.
9. Høringer
Ikke relevant pt.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte fremgangsmåden, hvor der først fremlægges
et anti-BEPS-direktiv, herunder Frankrig, Italien og Tyskland, der tidligere har
fremsat ønske om et sådant direktiv, der anses for at være den bedste model for
EU’s gennemførelse af tiltag til bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning. Det
ventes imidlertid, at en række lande vil foretrække national lovgivning frem for
EU-lovgivning på visse af elementerne. Det må forventes fortsat at være vanske-
ligt efterfølgende at opnå enighed om udviklingen af en egentlig fælles selskabs-
skattebase.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for tiltag, der sikrer en fair og effek-
tiv selskabsbeskatning og kan støtte en pragmatisk tilgang, hvorefter der i første
omgang fremsættes et såkaldt anti-BEPS direktiv.
Regeringen vil afhængig af det nærmere indhold kunne støtte et anti-BEPS direk-
tiv, der indeholder elementer fra resultatet af arbejdet i OECD med Base Erosion
and Profit Shifting. Danmark har som OECD-medlem bakket op om dette arbej-
de.
For så vidt angår den fælles selskabsskattebase (CCTB) vil regeringens holdning
bero på det konkrete forslag fra Kommissionen. Der er en risiko for, at forslaget
ligesom det eksisterende CCCTB-forslag vil kunne have negative provenumæssige
konsekvenser, hvis den fælles skattebase (selskabernes skattepligtige indkomst)
bliver smallere end den - sammenlignet med andre EU-lande - relativt brede dan-
ske selskabsskattebase.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Den aktuelle sag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Det
eksisterende direktivforslag om en fælles konsolideret selskabsskattebase blev fo-
relagt Folketingets Europaudvalg ved grund-og nærhedsnotat af 20. april 2011.
10