Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1573522_0001.png
27. november 2015
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2015
1) Kommissionens forslag om sekuritisering
-
Orientering fra formandskabet
KOM(2015) 472, KOM(2015) 473
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2) Færdiggørelse af det styrkede banksamarbejde (bankunion)
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM(2015)587
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunion) mv.
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (FTT)
-
Status
KOM(2013)71
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
5) Fælles konsolideret selskabsskattebase
-
Status
KOM(2011) 121
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
6) Det europæiske semester: Den årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten mv.
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2015) 690, KOM(2015) 691, KOM(2015) 692
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Kommissionens udspil om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Side 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
1573522_0002.png
9) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2014
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Bekæmpelse af terrorfinansiering
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
Dagsordenspunkt 5:
KOM(2011) 121
1. Resume
Fælles konsolideret selskabsskattebase
På ECOFIN ventes en drøftelse af håndteringen af forslaget om en fælles konsolideret selskabs-
skattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base, CCCTB). Kommissionen har annon-
ceret, at den vil trække det eksisterende CCCTB-forslag fra 2011 (hvor forhandlingerne reelt er
strandet) tilbage, og at der i stedet anvendes en trinvis tilgang for at sikre fremdrift. Der vil der-
for i begyndelsen af 2016 blive fremsat et forslag om et såkaldt anti-BEPS direktiv (Base Ero-
sion and Profit Shifting). Senere i 2016 fremsættes et nyt direktivforslag til en fælles selskabs-
skattebase, der lægger op til en trinvis udvikling af en fælles selskabsskattebase.
2. og 3. Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 16. marts 2011 et direktivforslag om en fælles kon-
solideret selskabsskattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base,
CCCTB). Forslaget medfører, at koncerner (eller grupper af selskaber), der har
aktivitet i flere EU-lande, kan vælge at opgøre en samlet skattepligtig indkomst
efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten skal herefter fordeles til beskatning mel-
lem de berørte EU-lande efter en fordelingsnøgle. Hvert land beskatter den del af
indkomsten, som henføres til det pågældende land, med sine egne selskabsskatte-
satser. Det er således kun metoden til beregning af den skattepligtige indkomst
(skattebasen), der er fælles.
I juni 2015 fremlagde Kommissionen en handlingsplan for en mere fair og effek-
tiv selskabsbeskatning. Handlingsplanen indeholder mulige tiltag for det videre
arbejde i EU med bekæmpelse af skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlæg-
ning. Heri bebudes en ny tilgang i forhold til forslaget om en fælles konsolideret
selskabsskattebase, blandt andet baseret på en konstateret manglende fremdrift i
forhandlingerne om forslaget fra 2011. Der er lagt op til, at direktivforslaget fra
2011 trækkes tilbage, og at der i stedet anvendes en trinvis tilgang til udviklingen
af en fælles selskabsskattebase.
Det er således planen, at der i begyndelsen af 2016 fremsættes et såkaldt ”anti-
BEPS direktiv” (Base Erosion and Profit Shifting). I dette direktivforslag skal
indgå de elementer af det eksisterende CCCTB-forslag fra 2011, der har betydning
for udhuling af skattebasen og flytning af overskud. Disse elementer har der også
været arbejdet med i forbindelse med OECDs BEPS projekt. Det præcise indhold
er ikke kendt på nuværende tidspunkt. Det forventes, at der vil blive tale om et
forslag om minimumsstandarder, hvorved medlemsstaterne kan have mere re-
striktive regler end anti-BEPS direktivet. Direktivet kan blandt andet komme til at
indeholde regler om definitionen af et fast driftssted og tiltag til at hindre kunstig
omgåelse heraf. Et fast driftssted er en filial m.v. af en udenlandsk virksomhed,
som kan beskattes i det land, hvor filialen er placeret. Direktivet kan også inde-
holde regler om begrænsning af koncerners rentefradrag, der skal hindre, at kon-
cernerne placerer renteudgifter i lande med selskabsbeskatning, mens egenkapita-
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
len placeres i lavskattelande. Desuden kan forslaget indeholde fastlæggelsen af en
generel omgåelsesklausul til at undgå misbrug. Endelig kan direktivforslaget inde-
holde regler for beskatning af udenlandske datterselskaber (Controlled Foreign
Company - CFC-regler), dvs. regler, hvorefter moderselskaber beskattes af ind-
komsten i lavt beskattede datterselskaber for at forhindre udflytningen af ind-
komstskabende aktiver (fx finansielle eller immaterielle aktiver) til lavskattelande.
Det er derefter hensigten, at der senere i 2016 fremsættes et nyt forslag til en fæl-
les selskabsskattebase (Common Corporate Tax Base, CCTB). Dette forslag vil
som udgangspunkt bygge på de øvrige tilbageværende elementer i forslaget fra
2011 om selskabsskattegrundlaget, idet det samtidig er tanken at inddrage nye
elementer, som fx regler til fremme af forskning og udvikling. Anvendelsen af
direktivet skal være obligatorisk for multinationale koncerner, modsat det eksiste-
rende direktiv, hvor det er frivilligt for alle koncerner. Endvidere foreslås det, at
de enkelte elementer skal vedtages trinvis. I første omgang skal der opnås enighed
om en fælles selskabsskattebase og en midlertidig overgangsordning for overførsel
af selskabers skattemæssige underskud på tværs af grænserne, således at et kon-
cernselskabs skattemæssige underskud i et land kan fraregnes i det skattemæssige
overskud for et andet selskab inden for samme koncern i et andet EU-land. I den
midlertidige ordning vil de enkelte selskaber således opgøre indkomsten separat i
modsætning til eksisterende forslag, hvor indkomsten opgøres samlet. Dette med-
fører, at der fortsat skal være regler om priser og vilkår for koncerninterne trans-
aktioner på tværs af grænser (transfer pricing). Den præcise udformning af over-
gangsmodellen er på nuværende tidspunkt ukendt. Der kan så senere vedtages nye
dele af direktivforslaget med øvrige elementer, herunder konsolidering og forde-
lingsnøglen til fordeling af den skattepligtige indkomst på selskabets lande.
På ECOFIN den 8. december 2015 ventes en drøftelse af den af formandskabet
skitserede fremgangsmåde i forhold til håndtering af et forslag om en fælles sel-
skabsskattebase.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet vil – når Kommissionen har fremsat det/de bebudede direk-
tivforslag – skulle høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel 115.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant pt.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vurdering heraf vil bero på det nærmere indhold af det/de bebudede direktiv-
forslag.
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg
7. Statsfinansielle konsekvenser
En vurdering heraf vil bero på det nærmere indhold af det/de bebudede direktiv-
forslag.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
En vurdering heraf vil bero på det nærmere indhold af det/de bebudede direktivfor-
slag.
9. Høringer
Ikke relevant pt.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte fremgangsmåden, hvor der først fremlægges
et anti-BEPS-direktiv, herunder Frankrig, Italien og Tyskland, der tidligere har
fremsat ønske om et sådant direktiv, der anses for at være den bedste model for
EU’s gennemførelse af tiltag til bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning. Det
ventes imidlertid, at en række lande vil foretrække national lovgivning frem for
EU-lovgivning på visse af elementerne. Det må forventes fortsat at være vanske-
ligt efterfølgende at opnå enighed om udviklingen af en egentlig fælles selskabs-
skattebase.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for tiltag, der sikrer en fair og effek-
tiv selskabsbeskatning og kan støtte en pragmatisk tilgang, hvorefter der i første
omgang fremsættes et såkaldt anti-BEPS direktiv.
Regeringen vil afhængig af det nærmere indhold kunne støtte et anti-BEPS direk-
tiv, der indeholder elementer fra resultatet af arbejdet i OECD med Base Erosion
and Profit Shifting. Danmark har som OECD-medlem bakket op om dette arbej-
de.
For så vidt angår den fælles selskabsskattebase (CCTB) vil regeringens holdning
bero på det konkrete forslag fra Kommissionen. Der er en risiko for, at forslaget
ligesom det eksisterende CCCTB-forslag vil kunne have negative provenumæssige
konsekvenser, hvis den fælles skattebase (selskabernes skattepligtige indkomst)
bliver smallere end den - sammenlignet med andre EU-lande - relativt brede dan-
ske selskabsskattebase.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Den aktuelle sag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Det
eksisterende direktivforslag om en fælles konsolideret selskabsskattebase blev fo-
relagt Folketingets Europaudvalg ved grund-og nærhedsnotat af 20. april 2011.
5