Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 5
Offentligt
Skatteministeriet
J. nr. 15-2660247
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Forhøjelse af fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som ændret ved § 1, nr.
2, i lov nr. 997 af 30. august 2015, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9 C, stk. 9, 2. pkt.,
ændres ”90 kr.” til: ”110 kr.”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016 og har virkning fra og med indkomståret 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 5: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Forhøjelse af fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen) samt resumé
2
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen finder, at der er behov for at forbedre incitamenterne for at pendle på tværs af Danmark.
Det foreslås derfor at forhøje det særlige brofradrag for passage af Storebæltsforbindelsen i bil fra
90 kr. til 110 kr. Dette vil være til gavn for mobiliteten på arbejdsmarkedet og skabe bedre sam-
menhæng mellem landsdelene.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Broafgiften, der skal betales for at passere Storebæltsforbindelsen, kan opleves som en barriere for
at søge arbejde på den anden side af broen. Regeringen vil derfor forbedre vilkårene for arbejdsta-
gere, der pendler i bil, ved at gøre det billigere at køre over Storebæltsbroen. Lovforslaget vil såle-
des være til gavn for arbejdstagere og virksomheder, der anvender broen, og det kan bidrage til at
skabe en større balance og sammenhæng mellem landsdelene i Danmark.
3. Gældende ret
Personer kan få fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads med et beløb, som
beregnes på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsæt-
tes af Skatterådet. Der kan dog kun foretages fradrag for den del af befordringen pr. arbejdsdag,
der overstiger 24 km.
Befordringsfradraget er et ligningsmæssigt fradrag, det vil sige et fradrag ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag udgør ca. 29,6 pct. i 2015 i en
kommune med en skatteprocent svarende til landsgennemsnittet.
Udgør befordringen pr. arbejdsdag til og med 120 km, beregnes fradraget med den kilometer-takst,
som Skatterådet årligt fastsætter. For befordring herudover beregnes fradraget med 50 pct. af den
fastsatte kilometertakst. For 2015 er taksten for befordring fra 24-120 km fastsat til 2,05
kr. pr. km. For befordring over 120 km udgør taksten 1,03 kr. pr. km.
Der er herudover fastsat særlige regler om fradrag for befordring for personer, der benytter Store-
bæltsforbindelsen mellem den sædvanlige bopæl og arbejdsplads. Disse pendlere kan foretage et
fradrag for de afholdte udgifter på 90 kr. pr. passage med bil og 15 pr. passage med kollektiv trans-
port. De tilsvarende fradrag for benyttelse af Øresundsforbindelsen er henholdsvis 50 kr. og 8 kr.
Beløbene er faste og bliver ikke reguleret årligt. Hvis flere personer kører sammen i en bil eller på
en motorcykel, er det kun den person, der har afholdt udgiften til passagen, der kan foretage fradra-
get. Kompenserer de medkørende i bilen eller på motorcyklen den, der har afholdt udgiften, er den-
ne person ikke skattepligtig af kompensationen, og de medkørende kan ikke trække udgiften fra ved
indkomstopgørelsen.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 5: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Forhøjelse af fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen) samt resumé
1553296_0003.png
3
Udgiften til passage af Storebæltsforbindelsen skal i alle tilfælde kunne dokumenteres. En arbejds-
tager kan ikke foretage fradraget for passage af Storebæltsforbindelsen, hvis arbejdsgiveren har
afholdt udgiften til broafgiften.
4. Lovforslaget
Det foreslås at forhøje fradraget for bilister for at køre over Storebæltsforbindelsen fra 90 kr. pr.
passage til 110 kr. pr. passage. Derved bliver det billigere for pendlere at køre over Storebæltsbroen
i bil for at komme på arbejde, hvilket kan bidrage til at øge mobiliteten på arbejdsmarkedet. Dette
vil være til gavn både for arbejdstagere og virksomheder.
5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det foreligger ikke tilgængelige statistiske oplysninger, der kan danne grundlag for et sikkert skøn over
de provenumæssige konsekvenser af lovforslaget. Skønnet er derfor forbundet med nogen usikkerhed.
Det skønnes, at 1.000 -1.500 personbilspendlere samlet set vil opnå en skattereduktion ved forhøjelsen af
brofradraget svarende til et umiddelbart mindreprovenu på op mod 5 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
På sigt vil mindreprovenuet være faldende, dels på grund af den faldende skatteværdi af de ligningsmæs-
sige fradrag frem mod 2019, dels på grund af at fradragssatsen som hidtil er fastsat nominelt og ikke re-
guleres.
Ca. 4 mio. kr. af det umiddelbare mindreprovenu vedrører kommunerne. Forslaget får dog ingen
umiddelbare økonomiske virkninger for kommunerne for indkomståret 2016, da det af tidsmæssige
grunde ikke har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget i det statsgaranterede udskriv-
ningsgrundlag for 2016.
For finansåret 2016 skønnes det umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 3 mio. kr. Den resteren-
de del af mindreprovenuet for 2016 vil blive udmøntet som overskydende skat eller reduceret rest-
skat i forbindelse med årsopgørelsen for 2016 i foråret 2017.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af forhøjelsen af brofradraget for Storebæltsforbindelsen
Varig
virkning
-2
-1
-1
Finansårs-
virkning
2016
-3
-
-
-
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Provenuvirkning for kommunerne
2016
-5
-4
-4
-4
2017
-5
-4
-4
-4
2018
-4
-3
-3
-4
2019
-4
-3
-3
-4
Forhøjelsen af brofradraget vurderes i et meget begrænset omfang at medføre et øget arbejdsudbud. På
den anden side vil en øget anvendelse af fradraget, ved at flere pendlere vælger at finde beskæftigelse på
den modsatte side af Storebælt i forhold til bopælen, medføre et vist yderligere mindreprovenu. Med no-
gen usikkerhed vurderes disse to modsatrettede effekter at modsvare hinanden.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 5: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Forhøjelse af fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen) samt resumé
4
Forslaget vil medføre fuld fradragsdækning for pendlere, der benytter bil til daglig befordring ca. 14
arbejdsdage på en måned, men skattemæssig overkompensation for bilpendlere, der pendler mere
end 14 arbejdsdage. Forhøjelsen af brofradraget medfører derfor en skatteudgift svarende til forslagets
umiddelbare mindreprovenu.
6. Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Det skønnes, at forslaget om at forhøje brofradraget vil medføre positive afledte økonomiske kon-
sekvenser for erhvervslivet, i det omfang der tiltrækkes og fastholdes kvalificeret arbejdskraft fra
den modsatte side af Storebælt. Herudover indeholder lovforslaget ingen økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre nye administrative konsekvenser for borgerne, da der alene
er tale om en forhøjelse af en i forvejen kendt fradragsmulighed.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden den 7. oktober 2015 til den 4. november 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AmCham Denmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Bilfærgernes
Rederiforening, Borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark, Centralorganisatio-
nen Søfart, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk Journalistforbund, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Dan-
ske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Bilbranche, Den Danske Skatteborgerforening, DI, Dom-
stolsstyrelsen, DTL, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, FDM, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer,
FSR - danske revisorer, FTF, HK-Kommunal, HK-Privat, Ingeniørforeningen, KL, Kraka, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 5: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Forhøjelse af fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen) samt resumé
1553296_0005.png
5
Hovedorganisation, LO, Realkreditrådet, Rigsrevisionen, SKAT, Skatteankestyrelsen, SRF Skatte-
faglig Forening og STAR- Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
13. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Lovforslaget medfører et umid-
delbart mindreprovenu på op
imod 5 mio. kr. årligt. Heraf
vedrører de 4 mio. kr. kommu-
nerne.
Ingen nævneværdige admini-
strative konsekvenser.
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative konsekvenser
for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Beskedne positive afledte øko-
nomiske konsekvenser for er-
hvervslivet, i det omfang, der kan
tiltrækkes og fastholdes kvalifi-
cerede arbejdskraft fra den mod-
satte side af Storebælt.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen nævneværdige miljø-
mæssige konsekvenser.
Forhøjelsen af fradraget for passage af Storebæltsforbindelsen vur-
deres ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at forhøje fradraget for skattepligtiges passage over Storebæltsforbindelsen fra 90 kr. til
110 kr. Der er udelukkende tale om en beløbsmæssig forhøjelse af fradraget, og de nugældende
betingelser for at kunne foretage fradraget vil derfor være uændrede.
Til § 2
Det foreslås at forhøjelsen af det særlige brofradrag for bilister træder i kraft d. 1. januar 2016 og
har virkning fra og med indkomståret 2016.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 5: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Forhøjelse af fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen) samt resumé
6
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr.1081 af 7. september 2015, foretages føl-
gende ændringer:
§ 9 C. ---
Stk. 9. Den skattepligtige kan ved opgørelsen
1.
I
§ 9 C, stk. 9, 2. pkt.,
ændres ”90” til:
af fradrag for befordring frem og tilbage
”110”.
mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads
mod dokumentation foretage fradrag for ud-
gifter afholdt til benyttelse af Storebæltsfor-
bindelsen og Øresundsforbindelsen. Fradra-
get for benyttelse af Storebæltsforbindelsen
kan foretages med 90 kr. pr. passage ved
benyttelse af bil eller motorcykel og med 15
kr. pr. passage for brugere af kollektiv trafik.
Fradraget for benyttelse af Øresundsforbin-
delsen kan foretages med 50 kr. pr. passage
ved benyttelse af bil eller motorcykel og med
8 kr. pr. passage for brugere af kollektiv tra-
fik. Ved samkørsel i bil eller på motorcykel
kan fradrag efter 1. pkt. alene foretages af
den af de samkørende, som har afholdt udgif-
ten til A/S Storebælt eller Øresundsbro Kon-
sortiet for benyttelsen af forbindelsen. Mod-
tager den pågældende udgiftsgodtgørelse for
passageudgiften fra medkørende, er den på-
gældende ikke skattepligtig heraf, og de
medkørende har ikke fradragsret for godtgø-
relsen.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter of-
fentliggørelse i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med ind-
komståret 2016.