Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1570505_0001.png
12. november 2015
Aktuelle og kommende udfordringer i Skat - vejen ud af krisen
Uddybning af oplæg ved Ulla Fabricius, formand for HK SKAT til temadag i Folketinget den 12.
november 2015.
HK SKAT og HK Stat er særdeles positive over for, at Skatteudvalget vil drøfte Skats aktuelle
udfordringer og vejen ud af krisen med medarbejdere, forskere og praktikere.
Vejen frem må være, at der fra politisk hold udarbejdes en holdbar og forankret 2020-plan for Skat
i et samarbejde mellem politikere, medarbejdere, forskere, praktikere, Skat og ministeriet mv.
Det bør ikke ” kun” være Finansministeriet og de utroligt mange og dyre konsulentbureauer, som
tegner linjen sammen med topchefer i Skat. De har ligesom haft deres chance for at rette op på
tingene på egen hånd. Nu må der tages politisk ansvar for Skat og for vores fælles statskasse.
I det følgende vil jeg kort ridse op, hvad vi som medarbejdere ser som de største udfordringer på
Skats nuværende krise. Og dernæst hvad vi gerne vil have jer politikere til at foretage sig.
Medarbejdernes diagnose
Vi har generelt alt for få ressourcer. Digitaliseringen løser ikke alt – men IT sluger
ressourcer fra kerneopgaverne. Og allerede i 2017 skal vi spare igen. Det hænger ikke
sammen.
Det betyder, at kerneopgaverne er under et kæmpe stort pres. Inddrivelse er reelt
kollapset. Indsats – altså kontrol – er også under stort pres. Vi går glip af mange penge.
Afregning og Vejledning er også under pres. Og man kan altså ikke både sige, at vejledning
er bedre end kontrol når vejledningen også nedprioriteres.
Som I ved, så har nogle IT-systemer spillet totalt fallit (EFI) - mens andre er rigtigt gode
såsom selvangivelser mv. Skat har været en spydspids for digitalisering. Hvis det skal
fortsætte, må man erkende ens fejl og så komme videre og bruge de ressourcer, der skal
til.
Dernæst så presser evindelige omorganiseringer af Skat driften helt enormt. McKinseys,
Deloittes og Bostons gode råd til omstruktureringer er dræbende for driften.
1
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 49: Materiale anvendt ved temamøde I om SKATs udfordringer og fremtid afholdt den 12. november 2015
1570505_0002.png
I forlængelse heraf, så er det et stort problem, at evindelige flytninger af medarbejdere til
brandslukning presser driften. Og der sker typisk det, at nye brande så starter.
I forhold til virksomhedsområdet, så halter det. Der er ikke særlig god regelefterlevelse, er
medlemmernes fornemmelse. Det har rygtes ude i virksomhederne, at kontrollen ikke er så
god som den har været før, siger rygterne. Og samtidigt er vejledningen på området
nedprioriteret. Begge ting går ikke.
Efter mange medlemmers mening er indsatsstrategien med mere fokus på vejledning end
kontrol kørt lidt af sporet på virksomhedsområdet.
Medlemmerne fortæller også at ”intelligent” kontrol frem for fysisk kontrol samt
bundgrænser nok koster RIGTIGT mange tabte penge.
Derudover er der bekymring for store tab på negativ moms og om der er sat nok ind på
udbytteområdet, udlandsområdet. Og indsatsen overfor social dumping er vi også
bekymret for fremadrettet.
Endelig ser vi enorme opgaver foran os med ICE, UCC, SGI
i
og nye IT-systemer spøger.
Kommer til at koste mange penge og tid.
…..og så går op imod 1.500 skattefolk på pension de næste tre år….
Men fortvivl ikke – vi skal nok redde Skat, hvis I vil hjælpe os:
Medarbejdernes medicin
Der er behov for en fælles udarbejdet 2020-plan:
I planen skal opgaver og ressorcer
afspejle hinanden. Og der skal et langt større fokus på indtægter. I må ikke lade
Finansministeriets fejlslagne udgifts-regime styre Skat. De ser kun skattemedarbejdere som
en udgift, som der kan spares på uden der sker tab af indtægter. Det går ikke! I må tage
politisk ansvar.
Der er behov for størst mulig arbejdsro frem til 2020
med færrest mulige
omorganiseringer og flytninger af medarbejdere til brandslukning.
Der er brug for flere ressourcer frem mod 2020
– eller som minimum ressourcer som i
2016 suppleret af det, vi kalder bunkebekæmpelses-midler.
Vi skal have lov til at beholde evt. provenue fra digitalisering i Skat til andre opgaver:
Det
vil tjene sig selv hjem MANGE gange. Finansministeriet vil gå amok over dette krav. Men
tænk nu nyt. Det bremser IKKE digitaliseringen af Skat – tværtimod!
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 49: Materiale anvendt ved temamøde I om SKATs udfordringer og fremtid afholdt den 12. november 2015
1570505_0003.png
Brug det våben, vi kalder Operation Bunkebekæmpelse hvis behov:
Det er politisk
øremærkede ressourcer til bunkebekæmpelse, f.eks. til inddrivelsen. Det er brugt med stor
succes på f.eks. domstolsområdet.
Brug for målrettet/identificerbar prioritering af kerneopgaverne:
Afregning, Indsats
(”kontrol), Inddrivelse, Vejledning. Det går ikke at IT-drift tager så mange af de penge, der
ellers kunne bruges her. Så må IT-driften og udviklingen på en eller anden måde indhegnes.
Behov for ændret balance i indsatsstrategien:
Lidt mere fokus på venlig og fair kontrol end
vejledning af virksomheder.
Overvej om konceptet med ”intelligent” kontrol samt bundgrænser kan betale sig:
Eller
om der i højere grad bør være flere fysiske kontrol (venlige, fair og med ordentlig
retssikkerhed.
Husk særlige områder:
Hav stort fokus på negativ moms, udbytteområdet,
udlandsområdet og social dumping og brug de nødvendige ressourcer.
Ekstern finansiering af megaprojekter:
ICE, UCC, SGI og nye IT-systemer skal finansieres
eksternt – ikke af Skat – og der skal følge årsværk med.
Ny rekrutterings- og efter-/videreuddannelsesstrategi:
Og husk at skat også er et
håndværk – der er ikke kun behov for IT-eksperter og jurister.
Sammenhængen mellem ressourcer og skatteprovenue:
Få nu undersøgt, at der ER en
sammenhæng mellem (flere) ressourcer og (øget) provenue.
Med venlig hilsen
Ulla Fabricius og Rita Bundgaard
Hhv. formand for HK SKAT og HK Stat.
Yderligere oplysninger kan indhentes ved Thomas Lynge Madsen i HK Stat på telefon 6155 4465
eller
thomas.lynge.madsen
@hk.dk
HK/DANMARK
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
Postboks 470
DK-0900 København C
HK.DK
i
SGI er SKATs Globale Informationsudveksling
3