Notat
Dok. Ansvarlig: EBN
Sekretær:
Sagsnr.: s2012-809
Doknr: d2015-15088-3.0
30-10-2015
Velfærdseffekter ved omlægning af PSO
PSO-tariffen opkræves i det nuværende afgifts- og tilskudssystem over elregningen, og betales
af både husholdninger og erhverv. Provenuet anvendes hovedsagligt som tilskud til vedvarende
energi, men også som støtte til gasfyrede kraftværker mv
1
. PSO-tariffen fastsættes og opkræ-
ves af Energinet.dk, og PSO-støtten udbetales direkte af Energinet.dk. Staten var frem til 2015
ikke direkte involveret i disse betalingsstrømme.
I forbindelse med Vækstpakke 2014 (VP14) blev aftalt erhvervsrettede lempelser af PSO-
opkrævningerne på ca. 1 mia. kr. i 2015 og 2016 og ca. 1,5 mia. kr. fra 2017, som i stedet over-
føres fra staten til Energinet.dk. Lempelserne er fuldt finansieret. Derfor indgår den overvejen-
de del af PSO ikke i de årlige finanslovforhandlinger.
EU-kommissionen har imidlertid dømt finansieringen af ordningen traktatstridig, og kun god-
kendt denne frem til 2016. Begrundelsen er, at PSO-tariffen pålægges alt dansk elforbrug, også
den del, der dækkes af el importeret fra udlandet, mens PSO-støtten kun kan tilfalde danske
elproducenter. Idet støtteordningerne, der i dag finansieres af opkrævede PSO-midler, fasthol-
des efter 2016, er det nødvendigt at finde anden finansiering for at undgå en permanent svæk-
kelse af den offentlige saldo.
Ved at gøre PSO-finansiering til en del af statens samlede skatte- og afgiftssystem løses pro-
blemstillingen med EU, idet der ikke længere er så tæt tilknytning mellem elforbrug og PSO-
opkrævning. Som udgangspunkt er to finansieringsmodeller i spil.
Første model er at flytte finansieringen fra elregningen til en bredere skattebase som fx at hæve
en indkomstskat så provenuet modsvarer udbetalingerne af tilskud. Modellen indebærer, at den
nominelle disponible indkomst reduceres. Reduktionen i elprisen (inkl. afgifter) medfører imidler-
tid, at den
reale
disponible indkomst øges som følge af det lavere afgiftstryk.
Forudsættes det, at personskatterne hæves, vil det i denne model være husholdningerne, der
formelt bidrager med det samlede provenu, mens erhvervene umiddelbart bidrager til PSO-
betalingerne i det nuværende system. Imidlertid vil afgiftslettelsen til virksomhederne tilfalde
husholdningerne gennem højere lønninger og/eller lavere priser.
1
I 2015 modtager elproduktion baseret på vedvarende energi dvs. vind, sol, biomasse og biogas ca. 66%
af PSO-tilskuddene, decentrale naturgasfyrede værker ca. 28% af tilskuddene, og resten (6%) går til for-
skellige ting såsom forskning og nettilslutning af vedvarende energianlæg. Støtten til de naturgasfyrede
værker udløber med udgangen af 2018.