Notat
30. september 2016
J.nr. 16-1396361
Inddrivelse
Offentlige restancer – status pr. juni 2016 – samt sær-
lig orientering om aktiviteter til genopretning af inddri-
velsen
Kvartalsredegørelsen for andet kvartal 2016 indeholder den faste rapportering om de
offentlige restancer, som de fremgår af SKATs restancestatistik pr. ultimo juni 2016. Det
er for andet kvartal igen muligt at opgøre restancerne i inddrivelig og ikke inddrivelig
gæld.
1
Herudover indeholder redegørelsen en særlig orientering om status på aktiviteterne på
inddrivelsesområdet i forlængelse af regeringens handleplan ”SKAT ud af krisen”, som
blev sendt til Skatteudvalget og Finansudvalget den 25. september 2015.
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslutningen om at nedlukke de fejlslagne
it-system EFI/DMI medførte i efteråret 2015 et behov for hurtigt at etablere et organisa-
torisk set-up, som kunne håndtere manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, udvik-
ling af en ny inddrivelsesorganisation og et nyt it-system samt forenkling af lovgivningen.
Varetagelsen af disse opgaver er fordelt mellem:
Implementeringscenter for inddrivelse (ICI), som er placeret i Skatteministeriets
departement, og som bl.a. har ansvaret for udvikling af en ny organisation, ny it-
understøttelse og lovændringer.
SKATs midlertidige inddrivelse (SMI), som er placeret i SKAT, og som varetager
driftssiden af inddrivelsen og oprydningsaktiviteterne.
Et nyt skattevæsen
Regeringen fremlagde den 26. august 2016 en samlet investeringsplan ”Et nyt skattevæ-
sen” for genopretningen af skattevæsnet, fordi det er nødvendigt at genopbygge store
dele af forvaltningen fra bunden og investere massivt i blandt andet dataforbedringer, it-
understøttelse, flere medarbejdere og nye kompetencer. Det er samtidig vurderingen, at
1
Opdelingen i inddrivelige og ikke inddrivelige restancer er nødvendig for at kunne sondre mellem restancemassens nomi-
nelle værdi og værdien af de reelt inddrivelige restancer. Dvs. hvor stor en andel af restancernes pålydende værdi, det
aktuelt vurderes muligt at få inddrevet. Forskellige elementer, dels i forhold til skyldneren, fx betalingsevne, dels i forhold
til den pågældende gældspost, fx fordringer med særlige inddrivelsesmuligheder, er afgørende for, om restancerne på
opgørelsestidspunktet (ultimo måneden) kategoriseres som inddrivelige eller ikke inddrivelige.