Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1670156_0001.png
Notat
30. september 2016
J.nr. 16-1396361
Inddrivelse
Offentlige restancer – status pr. juni 2016 – samt sær-
lig orientering om aktiviteter til genopretning af inddri-
velsen
Kvartalsredegørelsen for andet kvartal 2016 indeholder den faste rapportering om de
offentlige restancer, som de fremgår af SKATs restancestatistik pr. ultimo juni 2016. Det
er for andet kvartal igen muligt at opgøre restancerne i inddrivelig og ikke inddrivelig
gæld.
1
Herudover indeholder redegørelsen en særlig orientering om status på aktiviteterne på
inddrivelsesområdet i forlængelse af regeringens handleplan ”SKAT ud af krisen”, som
blev sendt til Skatteudvalget og Finansudvalget den 25. september 2015.
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslutningen om at nedlukke de fejlslagne
it-system EFI/DMI medførte i efteråret 2015 et behov for hurtigt at etablere et organisa-
torisk set-up, som kunne håndtere manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, udvik-
ling af en ny inddrivelsesorganisation og et nyt it-system samt forenkling af lovgivningen.
Varetagelsen af disse opgaver er fordelt mellem:
Implementeringscenter for inddrivelse (ICI), som er placeret i Skatteministeriets
departement, og som bl.a. har ansvaret for udvikling af en ny organisation, ny it-
understøttelse og lovændringer.
SKATs midlertidige inddrivelse (SMI), som er placeret i SKAT, og som varetager
driftssiden af inddrivelsen og oprydningsaktiviteterne.
Et nyt skattevæsen
Regeringen fremlagde den 26. august 2016 en samlet investeringsplan ”Et nyt skattevæ-
sen” for genopretningen af skattevæsnet, fordi det er nødvendigt at genopbygge store
dele af forvaltningen fra bunden og investere massivt i blandt andet dataforbedringer, it-
understøttelse, flere medarbejdere og nye kompetencer. Det er samtidig vurderingen, at
1
Opdelingen i inddrivelige og ikke inddrivelige restancer er nødvendig for at kunne sondre mellem restancemassens nomi-
nelle værdi og værdien af de reelt inddrivelige restancer. Dvs. hvor stor en andel af restancernes pålydende værdi, det
aktuelt vurderes muligt at få inddrevet. Forskellige elementer, dels i forhold til skyldneren, fx betalingsevne, dels i forhold
til den pågældende gældspost, fx fordringer med særlige inddrivelsesmuligheder, er afgørende for, om restancerne på
opgørelsestidspunktet (ultimo måneden) kategoriseres som inddrivelige eller ikke inddrivelige.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
dette arbejde kræver nye organisatoriske rammer, hvorfor der oprettes en række nye sty-
relser på området.
For inddrivelsesområdet betyder regeringens plan, at der gennemføres en række initiativer
frem mod 2020, så inddrivelsen kan blive reetableret og styrket fremadrettet:
Inddrivelsesopgaven placeres i en ny og specialiseret styrelse for at sikre selvstændigt
ledelsesmæssigt fokus, og hvor organisation og processer mv. redesignes og tilrette-
lægges i sammenhæng med det kommende it-inddrivelsessystem.
Der investeres ca. 1,8 mia. kr. i inddrivelsesområdet frem mod 2020. Ressourcerne vil
først og fremmest gå til ansættelse af flere medarbejdere (til at foretage oprydningsop-
gaver og på sigt løse inddrivelsesopgaven) samt udvikling af et nyt it-
inddrivelsessystem.
Der gennemføres en forenkling af inddrivelseslovgivningen med henblik på at støtte
op omkring udviklingen og en succesfuld implementering af et nyt inddrivelsessystem.
Tanken er at ophæve særregler, hvor det er muligt, da særreglerne komplicerer it-
systemet. Lovforenklingerne sigter også på, at inddrivelsen af gæld bliver simplere og
mere gennemsigtig for både skattemyndighederne, borgere og virksomheder.
Systemudvikling
Med henblik på at få etableret et nyt inddrivelsessystem som erstatning for EFI og DMI
har ICI netop gennemført udbud på første del af it-løsningen (release 1). For at sikre et
godt fundament baseres udviklingen af det nye system på et allerede afprøvet standardsy-
stem, som vil blive trinvist videreudviklet, således at it-systemet ved udgangen af 2018 vil
kunne håndtere de fleste inddrivelsesskridt og skyldnergrupper. Release 1 er udbudt i en
konkurrencepræget dialog, hvor tre udvalgte leverandører deltog i et 10 ugers langt dia-
logforløb. Leverandørerne havde her mulighed for at demonstrere funktionaliteten i deres
standard inddrivelsesløsning ud fra nogle af ICI foruddefinerede simple inddrivelsessce-
narier. Via dialogfasen fik ICI vished for, at der kan anskaffes en it-løsning, som på kort
sigt kan komme hurtigt i drift med en enkel funktionalitet, og på længere sigt kan udvides
til at dække behovet for en permanent inddrivelsesløsning.
Udviklingsopgaven er tildelt Netcompany, som afgav det økonomisk mest fordelagtige
tilbud vurderet ud fra de i udbuddet fastsatte kvalitative kriterier samt den afgivne pris.
Kvaliteten er vurderet på baggrund af leverandørernes præstation under dialogfasen og
deres skriftlige tilbud. Finansudvalget gav sin tilslutning til kontraktindgåelse med Net-
company og den totaløkonomiske ramme for it-udviklingen i september 2016, og udvik-
lingen er derfor påbegyndt. Release 1 forventes idriftsat primo 2017.
Der etableres endvidere en flerleverandør rammeaftale, hvor yderligere funktionalitet
udbydes i efterfølgende releases frem mod en endelig it-understøttelse forventeligt i 2019.
Dette mindsker afhængigheden af én enkelt udviklingsleverandør.
Lovgivning
Der gennemføres som nævnt en forenkling af inddrivelseslovgivningen med henblik på at
støtte op omkring udviklingen og en succesfuld implementering af et nyt inddrivelsessy-
stem.
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
Der lægges op til at fjerne en række særregler, så fx alle inddrivelsesskridt skal anvendes
over for flest mulige fordringstyper, og samme inddrivelsesrente anvendes over for flest
mulige fordringstyper. Det er regeringens ønske at indgå en bred politisk aftale om for-
enklingerne i efteråret 2016, og selve forslaget om regelforenklingerne forventes fremsat
feb. II.
Aftale mellem regeringen og KL
Den 12. april 2016 indgik regeringen og KL en fælles forståelse, der omhandler tiltag
vedrørende inddrivelse af kommunale restancer. Dette som konsekvens af, at nedluknin-
gen af EFI/DMI har medført en nedsat og aktuelt begrænset inddrivelsesaktivitet med
deraf følgende konsekvenser for kommunerne, idet de krav, som kommunerne har til
gode hos borgere og virksomheder, som er sendt til inddrivelse hos SKAT, kun i begræn-
set omfang inddrives.
Der er i aftalen særligt fokus på en lovændring, der overdrager inddrivelsen af ejendom-
skatter mv. til kommunerne. Lovændringen forventes gennemført med henblik på, at
kommunerne overtager inddrivelsesopgaven primo 2017. Derudover analyseres der på
muligheder for forbedring af inddrivelsen af civilretslige krav og forbedret datakvalitet og
processer.
Den indgåede aftale er ligeledes omtalt i aftale om kommunernes økonomi for 2017, hvor
det fremgår, at regeringen og KL som opfølgning på aftalen om de kommunale restancer
har igangsat en analyse af de økonomiske konsekvenser for kommunerne af den nedsatte
inddrivelse i SKAT samt muligheden for at kompensere kommunerne, herunder ved et
eventuelt afkøb. Analysen forventes fortsat færdiggjort i løbet af efteråret 2016.
Dataoprydning og mulighed for en ekstraordinær afskrivning
Oprydningsarbejdet efter nedlukningen af den automatiserede inddrivelse i EFI/DMI
viser, at der for en stor mængde gældsposter (fordringer) er tvivl om gyldigheden, da de
fx ikke er registreret med korrekte data. Det er dermed ikke muligt at se, om gældsposter-
ne er forældede. En delmængde af fordringerne har været omfattet af ulovlig inddrivelse,
hvor SKAT som udgangspunkt er forpligtet til at genoptage sagerne.
Dataoprydningsopgaven er intensiveret i den forløbne periode, og der pågår fortsat et
omfattende arbejde med at analysere fordringsmassen og – i det omfang det er muligt – at
validere fordringernes gyldighed, så det sikres, at der ikke inddrives på et ulovligt grund-
lag. Gennemgangen af gyldighed (retskraft) sker hovedsageligt
maskinelt
gennem opstilling
af kriterier via avancerede datafiltre, som be- eller afkræfter gyldighed. I de tilfælde, hvor
gældsposterne ikke kan valideres via dataanalyser, skal der enten foregå en ressourcekræ-
vende
manuel
gennemgang – eller alternativt en
ekstraordinær afskrivning.
I regeringens handleplan
SKAT ud af krisen
og efterfølgende i investeringsplanen
Et nyt
skattevæsen
blev det vurderet, at det kan blive nødvendigt ekstraordinært at afskrive ”et
større antal restancer med en samlet kursværdi på et anseeligt milliardbeløb”, som i værste
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
fald vil dreje sig om op mod 16 mio. restancer med en samlet kursværdi på op til 14 mia.
kr. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre størrelsen af de ekstraordinære
afskrivninger eller typen af gældsposter, som vil afhænge af den model, der vælges for
afskrivningen efter drøftelse med Folketingets partier. Men det er klart, at en så stor del af
restancerne som overhovedet muligt skal reddes. Skatteministeriet arbejder derfor inten-
sivt på en model for oprydningsarbejdet, som vurderes at balancere flest mulige hensyn –
til bl.a. retsfølelsen, skyldnerne og statens finanser. Den ekstraordinære afskrivning kan
dog blive aktuel, hvis det kan viser sig økonomisk uoverstigeligt eller praktisk umuligt at
foretage en manuel behandling af de resterende fordringer grundet opgavens omfang
(potentielt flere millioner gældsposter, som skal gennemgås).
Driftsopgaver
SKATs inddrivelse er fortsat stærkt præget af suspenderingen af den automatiserede ind-
drivelse i EFI og DMI i september 2015. Hovedparten af driftsopgaverne omfatter data-
oprydningsopgaver, håndtering af frivillige indbetalinger, modregning i overskydende skat
samt initiativer over for virksomhedsrestancer, hvor risikoen for tab vurderes høj. SKAT
prioriterer også nye krav, der sendes til inddrivelse i SKAT, og i øvrigt udvalgte restancer
baseret på væsentlighed og risiko, i det omfang, der er ressourcer til rådighed. Det drejer
sig bl.a. om fortrinsberettigede krav og privatretlige underholdsbidrag.
Der er afsat ressourcer til SKAT, som en del af aftalen om ”SKAT ud af krisen”, til at
kunne varetage driftsopgaverne mv., herunder udarbejdelse af vejledninger til nye proces-
ser til at erstatte EFIs setup. Der er bl.a. udarbejdet vejledninger til retskraftvurdering af
gældsposter, placering af indbetalinger, modregning, rykning, telefoninkasso, screening og
udlægshåndtering af visse virksomheder og særlig udlægshåndtering af civilretlige under-
holdsbidrag.
Håndtering af frivillige indbetalinger
I forlængelse af nedlukningen af de automatiserede processer i EFI pr. 8. september
2015 har det været nødvendigt at placere alle indbetalinger foretaget efter denne dato
via en manuel behandling. En forudsætning for indplacering er samtidig, at gældspo-
sterne, som indbetalingerne skal placeres på, er dækningsparate og dermed retskrafti-
ge. Dette har i markant grad gjort opgaven tidsmæssigt tungere at løfte i forhold til ti-
den før 8. september 2015.
Fra 8. september 2015 og til 5. september 2016 har SKAT modtaget i alt ca. 114.000
frivillige indbetalinger fra skyldnere til en samlet sum på 1,8 mia. kr. Heraf er ca.
70.000 indbetalinger til en samlet sum på 1,2 mia. kr. placeret, mens ca. 44.000 indbe-
talinger til en samlet sum på ca. 570 mio. kr. endnu ikke er placeret. Der er en løbende
tilgang af indbetalinger på mellem 9.000 og 10.000 indbetalinger pr. måned.
SKAT prioriterer ressourcerne således, at bunken af ikke placerede indbetalinger kan
være afviklet ved årsskiftet 2016/2017, og opgaven derefter kan fortsætte i et mere
normalt driftsscenarie. Samtidig arbejdes der på en snarlig ibrugtagning af en ændret
it-understøttelse, der vil lette opgaveløsningen.
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
Modregning i overskydende skat mv.
Automatisk modregning blev ligeledes stillet i bero i september 2015. Modregning har
historisk bidraget markant til dækning af gæld til det offentlige. SKAT har derfor ar-
bejdet målrettet på at få genetableret den tekniske modregningsløsning i forbindelse
med udbetaling af overskydende skat for indkomståret 2015. Det er ligeledes sikret, at
der kun modregnes i retskraftige krav.
Efter kildeskatteloven skal overskydende skat udbetales i perioden mellem 1. marts og
1. september i året efter indkomståret. Herefter kan den overskydende skat kun tilba-
geholdes mod rentegodtgørelse. Modregningsopgaven vedrørende overskydende skat-
ter for 2015 har været i gang siden udsendelse af årsopgørelsen i april 2016. Med ud-
gangen af august har SKAT modregnet og/eller udbetalt alle tilbageholdte oversky-
dende skatter modtaget før 15. august 2016. Der foreligger dog fortsat ca. 2.900 ube-
handlede sager, hvor sagsbehandling ikke har kunnet afsluttes på grund af særlige for-
hold, fx hvor skyldnerens gæld er under bobehandling, og sagen beror på resultatet af
denne.
SKATs inddrivelsesafdeling har i 2016 modtaget og håndteret overskydende skatter
fra ca. 562.000 skyldnere, svarende til ca. 6 mia. kr. Ca. 3 mia. kr. er anvendt til dæk-
ning af gæld under inddrivelse (1,9 mia. kr.) eller til dækning af krav under opkrævning
hos fordringshaver men oversendt til modregning (1,1 mia. kr.).
Den anden halvdel af de tilbageholdte overskydende skatter på ca. 3 mia. kr. er udbe-
talt. Udbetalingerne er primært sket, fordi den overskydende skat har oversteget
skyldnerens gæld. I den sidste modregnings- og udbetalingskørsel inden fristen 1. sep-
tember, som omfattede udbetalinger på ca. 1,3 mia. kr., har det dog i et antal sager af
ressourcemæssige årsager ikke været muligt inden for den fastsatte tidsfrist at sikre en
tilstrækkelig manuel retskraftvurdering af skyldnerens samlede restanceforhold. I disse
sager er de tilbageholdte overskydende skatter udbetalt uden eventuel modregning.
Overskydende skatter for 2015 modtaget til modregning efter 15. august 2016 samt
overskydende skatter fra tidligere år behandles fremadrettet som en almindelig drifts-
opgave, herunder også i forhold til prioritering af øvrige opgaver, som forudsætter en
manuel retskraftvurdering. I løbet af efteråret 2016 forventer SKAT at udvide mod-
regningsløsningen til at kunne håndtere yderligere offentlige udbetalinger, startende
med modregning i børne- og ungeydelsen.
Screening af kapitalselskaber
Efter nedlukningen af den automatiske inddrivelse i efteråret 2015 har et fokusområ-
de været initiativer over for virksomhedsrestancer, hvor risikoen for tab vurderes høj.
Med bistand fra Kammeradvokaten, der i november 2015 udarbejdede ”Procesvej-
ledning for tidlig screening af inddrivelsessager over for kapitalselskaber”, har SKAT
gennemført inddrivelsessager mod kapitalselskaber (alle tilfælde hvor debitor er et
5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
selskab med begrænset ansvar, herunder aktieselskaber og anpartsselskaber) med
henblik på at indgive konkursbegæring mod selskaber, hvor risikoen for tab er høj,
således at yderligere restancer ikke opstår.
I alt blev der udsøgt 3.375 selskaber med restancer over 200.000 kr. med en samlet
restancesum på 3,3 mia. kr. til nærmere vurdering mv.
Dette særlige fokusområde har indbragt 555 mio. kr. i provenu og 388 virksomheder
er erklæret konkurs, således at yderligere gældsstiftelse undgås. Derudover anmelder
SKAT krav i de konkursboer, hvor selskabet selv eller en fremmed kreditor indgiver
konkursbegæring.
2. Måltal på finansloven - Inddrivelsesprocent
På finansloven fremgår måltal om inddrivelsesprocent for restanceinddrivelsesopgaven.
Måltallet for 2016 udgør 110 i inddrivelsesprocent for øvrige restancer beregnet som et
simpelt gennemsnit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre
fordringshavere end SKAT, som defineret i finansloven for 2016, jf. § 09.21.01. SKAT.
I Kammeradvokatens legalitetsanalyse fra september 2015 er det bl.a. konkluderet, at
SKAT ikke har hjemmel til at indhente og opbevare de indhentede oplysninger om for-
sørgere til brug ved opgørelse af nettoindkomst og betalingsevne som grundlag for opde-
ling af restancer i aktuelt inddrivelige og aktuelt ikke inddrivelige. Uden disse data har det
ikke været muligt at opgøre en inddrivelsesprocent for inddrivelige restancer.
Ved lov nr. 298 af 22. marts 2016 er der etableret hjemmel til at indsamle og anvende
oplysninger til brug ved beregning af personers nettoindkomst og betalingsevne. SKATs
statistikdatabase og beregninger er under tilpasning hertil. Det har således været muligt fra
maj måned at beregne en inddrivelsesprocent. Inddrivelsesprocenten for april, maj og juni
er beregnet til 31,5 pct. Måltallet for 2016 forventes som anført i finansloven for 2016
ikke at blive realiseret.
Der arbejdes som led i hele genopbygningen af inddrivelsessystemet på et bedre og mere
retvisende finanslovsmål, der fokuserer på de samlede offentlige restancer, som i praksis
er inddrivelige, og som SKAT derfor har mulighed for at påvirke gennem en optimering
af inddrivelsen, når forholdene på inddrivelsesområdet er normaliseret. Et sådant nyt
inddrivelsesmål forventes at kunne indgå på FFL 18 eller FFL 19.
3. Samlede offentlige restancer
De samlede offentlige restancer er ved udgangen af juni 2016 opgjort til 91,7 mia. kr., jf.
tabel 1 nedenfor. De reelt inddrivelige restancer er dog markant lavere. Det vurderes, at
ca. 1/3 af de samlede restancer aktuelt kan inddrives, når der tages højde for skyldnerens
betalingsevne. De reelt inddrivelige restancer er ifølge SKATs restancestatistik vurderet til
at udgøre ca. 29,6 mia. kr., jf. tabel 2 i afsnit 4.
6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
1670156_0007.png
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2016)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
dec-15
55.388
3.550
22.530
2.034
83.503
mar-16
58.112
3.705
23.141
2.240
87.198
jun-16
61.350
3.800
24.250
2.338
91.738
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For så vidt angår restancer for
tidligere år henvises til tidligere fremsendte redegørelser. Det bemærkes, at restanceopgørelser for før 2013 er opgjort efter en anden
opgørelsesmetode og kan ikke direkte sammenlignes med opgørelserne fra 2013 og senere.
Det fremgår af tabel 1, at restancerne er steget med ca. 8,2 mia. kr. (2016 priser) siden
ultimo 2015. Stigningen er fordelt bredt over de forskellige restancearter, jf. tabellerne 3 –
6, men kan især henføres til skatte- og afgiftsrestancer samt inddrivelsesrenter, som alene
tegner sig for en stigning på ca. 1,9 mia. kr. fra ultimo december 2015 til ultimo juni 2016.
Skatteudvalget er tidligere orienteret om, at den aktuelle situation betyder, at inddrivelses-
provenuet er reduceret i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-500 mio. kr., som månedligt
blev inddrevet, før automatiseret inddrivelse via EFI blev standset (SAU alm. del, Bilag
243). I månederne april til juni 2016 har provenuet imidlertid været betydeligt, idet inddri-
velsesprovenuet ifølge restancestatistikken i gennemsnit pr. måned har udgjort 597 mio.
kr. Det skyldes, at det er lykkedes at få genetableret en teknisk modregningsløsning i for-
bindelse med udbetaling af overskydende skatter i april 2016.
De store modregningskørsler er afsluttet i august 2016, og provenuet kan derfor ikke
forventes opretholdt i de efterfølgende måneder. I månederne januar til marts 2016 lå
provenuet til sammenligning i gennemsnit på 109 mio. kr. pr. måned, som bl.a. stammer
fra frivillige indbetalinger og manuelle modregninger i overskydende skatter mv. Alle
indbetalinger skal efter ophør af de automatiske inddrivelsesprocesser i EFI placeres og
fordeles manuelt, så der er sikkerhed for, at beløbene dækker retskraftige fordringer. Pri-
mo juli 2016 henstod modtagne betalinger på 552 mio. kr., som ikke var fordelt som beta-
linger på retskraftige fordringer i systemet. Det potentielle inddrivelsesprovenu herfra
indgår således ikke i opgørelsen af restancerne ved udgangen af juni 2016.
Det bemærkes endelig, at det igangværende oprydningsarbejde i data og i sammenhæng
hermed i SKATs opkrævningssystemer, hvor data skabes, vil påvirke restanceopgørelser-
ne i tabel 1 og de efterfølgende tabeller, herunder fordi der som i tidligere år må forventes
identificeret et potentielt betydeligt antal fordringer, der er forældet utilsigtet.
4. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
Af hjemmelsmæssige årsager har det i perioden september 2015 til andet kvartal 2016
ikke været muligt at opgøre restancerne i inddrivelige restancer og ikke inddrivelige re-
stancer. De nødvendige hjemler er nu etableret, og tabellerne 2-6 indeholder derfor igen
denne opdeling. Godt 30 pct. af totalrestancen er opgjort som aktuelt inddrivelig, hvilket
er opgjort på baggrund af skyldnerens betalingsevne og status i øvrigt. De inddrivelige
7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
1670156_0008.png
restancer er opgjort til 29,6 mia. kr. og de ikke inddrivelige restancer til 62,1 mia. kr. Som
følge af den igangværende vurdering af gældsposternes retskraft kan denne vurdering
ændres.
Tabel 2 viser restancerne opgjort på hovedgrupper i lighed med tabel 1, mens tabel 3-6 er
opgjort på restancearter.
Tabel 2. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
dec-15
Mio. kr. (PL-2016)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Inddrivelige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
55.388
3.550
22.530
2.034
83.503
Inddrivelige
21.987
1.367
5.083
1.174
29.611
jun-16
Ikke inddri-
velige
39.363
2.434
19.167
1.164
62.128
Total
61.350
3.800
24.250
2.338
91.738
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For en nærmere redegørelse om
baggrunden for, at SKAT siden september 2015 ikke har kunnet opgøre og afrapportere om inddrivelige og ikke inddrivelige restancer,
henvises til kvartalsredegørelse om offentlige restancer for fjerde kvartal 2015, jf. SAU alm. del – bilag 163. Det er fra andet kvartal
2016 igen muligt at opdele restancerne i inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.
SKATs krav
Tabel 3 viser, at de samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget med knap 6 mia. kr. fra
december 2015 til juni 2016 og udgør ca. 61,4 mia. kr. Stigningen knytter sig især til virk-
somheders restancer. Dels er virksomhedsrestancerne steget med ca. 3,4 mia. kr. til ca.
25,2 mia. kr., dels er B-skatterestancerne steget med 562 mio. kr. til 4,3 mia. kr. Herud-
over er inddrivelsesrenterne steget med ca. 1,4 mia. kr. til ca. 6,4 mia. kr. Vægtafgiftsre-
stancer er procentuelt steget markant med 75 pct., hvilket skyldes stor tilgang af ophobe-
de krav i SKATs opkrævningssystem, som manuelt er sendt til inddrivelse i første halvår
af 2016.
8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
1670156_0009.png
Tabel 3. SKATs krav
dec-15
Mio. kr. (PL-2016)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag – aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift mv.
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
jun-16
Total
Inddrivelige
Ikke inddri-
Total
velige
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
13.452
3.765
1.277
351
18.845
3.169
2.131
165
56
5.521
10.590
2.196
1.086
288
14.160
13.758
4.327
1.251
344
19.681
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
11.641
5.038
1.726
613
1.138
63
443
1.132
21.796
6.669
3.184
1.201
249
822
44
84
354
12.605
7.102
2.815
533
391
584
19
353
809
12.606
13.771
5.998
1.734
641
1.405
63
436
1.163
25.211
N/A
N/A
N/A
N/A
184
184
160
160
162
162
322
322
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
8.966
5.060
14.026
1.919
1.514
3.432
7.205
4.906
12.110
9.123
6.419
15.543
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
9
530
538
55.388
6
263
269
21.987
3
322
325
39.363
8
585
593
61.350
Kommunale krav
Tabel 4 viser, at de kommunale restancer er steget fra december 2015 til juni 2016 med
249 mio. kr. til 3,8 mia. kr. Stigningen i restancerne kan især henføres til en stigning i
daginstitutionsrestancerne, der er steget med 38 mio. kr., og stigning i inddrivelsesrenter,
der er steget med 93 mio. kr.
9
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
1670156_0010.png
Tabel 4. Kommunale krav
dec-15
Inddrivelige
restancer
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke inddri-
velige
restancer
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
682
209
367
715
106
600
149
352
150
220
3.551
Inddrivelige
restancer
173
85
307
198
71
196
43
139
60
94
1.367
jun-16
Ikke inddri-
velige
restancer
518
161
39
554
53
444
111
306
104
142
2.434
Total
691
247
347
752
124
640
154
445
164
237
3.800
Mio. kr. (PL-2016)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
Statslige krav
Tabel 5 viser, at de statslige restancer er steget fra december 2015 til juni 2016 med ca. 1,7
mia. kr. til 24,3 mia. kr. Stigningen kan især henføres til politibøder mv., der er steget med
443 mio. kr. til ca. 7,9 mia. kr., misligholdte studielån eller for meget udbetalt studiestøtte,
der er steget med 491 mio. kr. til ca. 4,4 mia. kr., og inddrivelsesrenter, der er steget med
362 mio. kr. til ca. 2,0 mia. kr.
Tabel 5. Statslige krav
dec-15
Inddrivelige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
7.736
7.464
3.924
344
117
5
344
772
1.646
68
110
22.530
Inddrivelige
1.263
1.544
1.407
94
11
4
149
215
331
22
42
5.083
jun-16
Ikke inddri-
velige
6.742
6.363
3.008
286
105
2
247
605
1.677
46
87
19.167
Total
8.005
7.907
4.415
380
116
6
396
820
2.008
68
129
24.250
Mio. kr. (PL-2016)
Underholdsbidrag
Politibøder mv.
Statsgaranteret studielån og for
meget udbetalt studiestøtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
10
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Redegørelse om offentlige restancer juni 2016
1670156_0011.png
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
Andre offentlige virksomheder
Tabel 6 viser, at restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. er ste-
get fra december 2015 til juni 2016 med 305 mio. kr. og udgør ca. 2,3 mia. kr. Stigningen
kan især henføres til gæld til DR licens, der er steget med 173 mio. kr. til 881 mio. kr., og
inddrivelsesrenter, der er steget med 57 mio. kr. til 274 mio. kr.
Tabel 6. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
dec-15
Mio. kr. (PL-2015)
Inddrivelige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
708
259
325
4
224
13
117
217
49
116
2.033
Inddrivelige
539
105
137
1
123
8
32
130
15
84
1.174
jun-16
Ikke inddri-
velige
342
158
193
4
108
7
91
144
42
75
1.164
Total
881
263
330
5
231
16
123
274
57
159
2.338
Licensgæld fra DR
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbefordring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
11