Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 283
Offentligt
1666591_0001.png
Den 15 Sep 2016 kl. 12:28 skrev Jørgen René Byrholt <[email protected]>:
Skatteordfører Martin Lidegaard
Ballerup, den 15. september 2016
Kære Martin,
Jeg tillader mig at henvende mig til dig og et par af de øvrige skatteordførere i anledning af den
sidste tids mediebevågenhed omkring borgernes gæld til det offentlige, og manglen på
inddrivelsen af samme.
Mit budskab er i korte træk,
at inddrivelsen af visse offentlige udeståender meget hurtigt kan
iværksættes uden lovændringer
– mens andre udeståender vil kræve en mindre lovændring for at
private kan hjælpe til.
Iværksættes en ændret praksis på inddrivelse i Danmark vil det sende et stærkt signal til
skyldnerne og samtidig lade SKAT fokusere sine ressourcer på andre større/vigtigere opgaver med
inddrivelse.
Inddrivelse af visse offentlige krav i Danmark
Private aktører har tidligere været i stand til at assistere offentlige forsyningsselskaber med
inddrivelse, men i forlængelse af et ændret styresignal fra SKAT, er denne mulighed bortfaldet,
idet SKAT herigennem præciserer, at de kommunalt ejede forsyningsselskabers fordringer er
omfattet af Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
(http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1844459).
Jeg er ikke helt enig i SKATs tolkning af loven og håber derfor på en fornyet dialog, som kan
bringe et ændret styresignal på banen, således at kommunalt ejede forsyningsselskaber igen kan
vælge en privat aktør til inddrivelse som supplement eller som alternativ til.
Private aktører ville dermed kunne understøtte inddrivelsesprocessen på de områder, hvor de kan
bidrage med hurtige og fleksible løsninger.
Et ændret styresignal vil føre til en disposition uden tabere, færre sager til SKAT, flere ressourcer
til krævende sager, flere løste sager, bedre likviditet, ingen forældede sager og formentlig også en
sundere betalingsmoral hos skyldnere.
Inddrivelse af øvrige offentlige krav i Danmark
En stor del af de offentlige krav i Danmark vedrører gæld der i en eller anden udstrækning kan
betragtes som personfølsom og/eller er meget komplicerede krav, men der er også mange krav,
der er meget banale og ukomplicerede.
Hvorfor ikke skelne mellem de to klare gældstyper og iværksætte inddrivelse af sidstnævnte med
hjælp fra private aktører? I min optik kræver det dog en lovændring. For mig at se en forholdsvis
simpel ændring i lovgivningen der kunne give den offentlige myndighed mandat til at inddrive sin
gæld på den måde som myndigheden måtte finde passer bedst til den. Frem for, som nu at kræve
at al offentlig gæld inddrives gennem et ikke eksisterende system.
Gældsposten er puklen af ”simpel gæld” uden personfølsomme oplysninger som f.eks. DSB,
Danmarks Radio og kommunale p-afgifter o.m.a, ville straks kunne overdrages til inddrivelse hos
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Henvendelse af 15/9-16 fra Jørgen René Byrholt vedrørende inddrivelse af visse offentlige udeståender
1666591_0002.png
private aktører, Dermed kan SKATs ressourcer fokuseres på de større og mere komplekse sager og
sager med personfølsomme oplysninger.
Der er en stor stab af veluddannede medarbejdere rundt i Danske inkassobureauer og på
advokatkontorer som omgående ville kunne træde til og assistere med opgaven.
Offentlige krav mod skyldnere bosat i udlandet
Alle opkrævninger i udlandet er naturligt kompliceret af, at de respektive landes love og regler
skal overholdes, og at SKAT ikke har nogen særlige privilegier eller nogen forrang i disse lande,
som det er tilfældet i Danmark.
Disse krav har tidligere og kan fremadrettet håndteres af private aktører med mandat fra SKAT.
Denne inddrivelse kan således starte op uden meget andet end en beslutning om at gøre det!
Købmandstandens Inkasso Service A/S er den seneste private aktør, som har inddrevet krav mod
skyldnere i udlandet i en fire årig periode for SKAT fra den 1. december 2009 frem til den 30
november 2013
Siden da – altså i knap tre år – har SKAT efter vores oplysninger ikke indledt inddrivelse af nye
sager mod udenlands bosiddende skyldnere.
En fortsat indsats vil som jeg forstår det, ikke være forbundet med nogle nye processer hos SKAT
eller opsætning af nye systemer mv. – SKAT skal blot sende opgaven i udbud som de tidligere har
gjort.
Kort opsummering
Vi ønsker sammen med vores kollegaer i branchen, som private aktører med erfaring på området
og et uplettet omdømme i markedet, at understøtte SKAT på de områder, hvor vi kan bidrage med
hurtige og fleksible løsninger, hvor det kunne hjælpe bedst.
På den måde kan SKAT sikre afvikling af den aktuelle ”pukkel af sager”, samtidig med at
kommunerne vil opleve en hurtig, kompetent og konsekvent inddrivelsesaktivitet på selv deres
mindre fordringer.
Jeg håber således, at du kan se fordelen i at justere en smule på disse områder for at sikre hurtige
indsatser hvor muligt, og jeg står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål om emnerne.
Med venlig hilsen
Jørgen René Byrholt
Direktør
Direkte nr.: +45 2030 4468 - Mail: [email protected]
Vi skaber løsninger mellem mennesker, der er uenige om betaling
<image003.jpg>