Kronik – ultimo september 2016
Skandaleramt boligskat – En total reform nødvendig!
Af Erik Graff, fhv. statsaut. ejendomsmægler og valuar
Lavt renteniveau – enestående chance for ”smertrfri” skattereform.
Med års mellemrum har jeg bidraget med kvalificerede indlæg i debatten om ejerboligens
skattemæssige vilkår. Senest ved brev den 7. april 2014 til Folketingets Skatteudvalg med
forslag til forenkling af beskatningen på boligområdet, men reaktionen udeblev. Skal der
rettes op på den fejlslagen skattepolitik, bør et enigt Folketing benytte den nuværende
situation med lav rente til at gennemføre en reform af skattepolitikken på boligområdet.
Det er måske sidste chance for at gennemføre en ny visionær politik. Desværre udviser
den nuværende regering i sin 20-25 plan ingen visioner, men foreslår blot endnu en
lappeløsning om yderligere at reducere boligejernes rentefradrag. Og selv om politikerne
lovede, at boligskatterne ikke måtte stige, viser nye oplysninger at grundskylden er steget
med ca. 10 milliarder kroner fra 2004 til 2014, således at den samlede beskatning af
ejerboliger (ejendomsværdiskat og grundskyld) nu udgør ca. 28 milliarder kroner. Det er
mit håb at den foreslåede reform, sidst i dette indlæg, kan samle alle politiske partier om
en langtidsholdbar løsning, der kan skabe tryghed hos boligejerne.
For mange ”kokke” har fordærvet boligpolitikken.
Gennem fem årtier har partipolitiske interesser resulteret i en misrøgtet boligpolitik præget
af utilstrækkelige lappeløsninger. Med til at fordærve boligpolitikken har været skiftende
regeringers brug af økonomiske eksperter, herunder ”Ølgaard-udvalget,” til bl.a. at belyse
evt. kapitalgevinster på ejerboligområdet. Problemet er, at disse såkaldte ”eksperter” ikke
har den nødvendige specialviden om ejerboligens forhold, og derfor er fremkommet med
fejlagtige konklusioner, der ikke indregner en række betydelige omkostninger som
boligejerne afholder (Se nærmere herom nedenfor). Dagbladet Politiken har, med en
uvederhæftig artikel, også medvirket til at forplumre boligdebatten (Se eksempel
nedenfor). Endvidere afslører skandalen om for høje ejendomsvurderinger og egen
oplevelse, at Statsskattedirektoratets Vurderingsafdeling ikke har de fornødne
kvalifikationer til at vurdere landets ejendomme. (Se eksempel nedenfor). Herudover har
indførelsen af flex-lån bidraget til at destabilisere boligmarkedet.
”Ejerboligen – Sorterper i det skattepolitiske spil!”
Ovenstående tekst var overskriften på min artikel i bladet Ejendomsmægleren 5/85 og
breve til daværende skatteminister og sekretariaterne for samtlige politiske partier den 22.
februar 1985. Artiklen og brevene var foranlediget af de holdninger om ejerboligens
skattemæssige behandling, der var kommet til udtryk fra nogle partiers skatte- og/eller
boligpolitiske ordførere. Min argumentation mod disse holdninger tog udgangspunkt i
beregningseksempler fra BRF Orientering nr. 10 oktober 1984 om forskelle i månedlige
nettoydelser (dvs. efter indregning af skattefordel ved marginalskat på 50 %) for
henholdsvis nybygget almennyttig udlejningsbolig, andelsbolig og ejerbolig ved samme
anskaffelsessum. Beregningerne viste at den månedlige nettoydelse for ejerboligen er
godt 96 % højere end for udlejningsboligen, og for andelsboligen godt 43 % højere. For
alle boligtyper tilkommer udgifter til ejendomsskatter, afgifter, forsikringer, vedligeholdelse,
m.v. for at nå frem til den endelige boligudgift. Eksemplerne viser utvetydigt, at udlejnings-
boligen er den mest subsidierede boligtype, samt at nettoydelsen for ejerboligen er
næsten dobbelt så høj, som for udlejningsboligen. Forskellen kan i dag være større, idet
rentefradraget siden er blevet stærkt reduceret. Den nuværende lave rente har til gengæld
en positiv indvirkning på ejerboligens samlede boligudgifter.
-1-