Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 277
Offentligt
1663691_0001.png
FOLKETINGETS INTERNATIONALE
SEKRETARIAT
EU-konsulenterne
Hvordan skal EU finansieres i fremtiden?
Kære medlemmer af Europaudvalget
<image003.jpg>
HVIS DU VIL VIDE MERE
Konference i Europa-
Parlamentet om EU’s
indtægter
Hvem får rabat i EU
Storbritannien har siden 1985
har haft en permanent rabat i
EU, som beløber sig til godt 4-5
mia. euro årligt. Tyskland,
Østrig, Sverige og Holland får en
rabat på finansieringen af den
britiske rabat, mens Danmark,
Holland, Sverige og Østrig får en
årlig rabat på deres BNI-bidrag
til EU. Den danske rabat er på
ca. 1 mia. kr. (130 mio. euro) om
året.
Debatten om, hvor EU skal få sine indtægter fra i
fremtiden, er blevet højaktuel med Storbritanniens
beslutning om at forlade EU. Med Storbritanniens
udtræden forsvinder den britiske rabat fra
indbetalingerne til EU, som Margaret Thatcher
forhandlede på plads tilbage i midt-firserne. Brexit vil
gøre det svært for Danmark og de øvrige rabatlande at
fastholde deres rabatter, når EU skal vedtage en nyt
flerårigt budget for perioden efter 2020. Europa-
Kommissionen forventes at fremlægge sit
budgetforslag i løbet af 2017. Forslaget vil bygge på
anbefalinger fra en særlig Højniveaugruppe ledet af
den tidligere italienske statsminister og EU-
kommissær, Mario Monti, som offentliggøres i løbet af
december i år.
Højniveaugruppen og Europa-Parlamentet havde på
denne baggrund inviteret EU-landenes nationale
parlamenter til en drøftelse af EU’s fremtidige
indtægter på en konference i Bruxelles den 7.-
8.september. Mario Monti erklærede her, at gruppen
var fast besluttet på at gøre alt, hvad der stod i dens
magt for ”at gøre det mindre let for Rådet at afvise
indførelsen af nye egne indtægter”, end det var i f.eks.
2013, da EU-landene og Europa-Parlamentet vedtog
EU’s flerårige budget for 2014-2020. Han ville dog ikke
på konferencen løfte sløret for, hvad
højniveaugruppen mere konkret vil komme med af
forslag.
Flere deltagere på konferencen, herunder EU’s
budgetkommissær Kristalina Georgieva, var oven i
købet optimister i forhold til mulighederne for at nå til
enighed om en reform af EU’s indtægter, idet
Storbritanniens beslutning at forlade EU gør, ”at EU er
presset til reform”.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Notat om hvordan EU skal finansieres i fremtiden
1663691_0002.png
Slut med rabatter?
Storbritanniens exit kommer til at sætte alle
rabatlande – herunder Danmark - under voldsomt
pres. Som EU’s budgetkommissær sagde;
”Rabatlandene er ”shaken if not stirred” af UK’s exit.
Dette blev bakket op af rabatlandet Tysklands
repræsentant på konferencen Joachim Poss (SPD) ,
som erklærede, at Brexit vil være en god anledning til
at fjerne rabatterne og indføre nye uafhængige
indtægtskilder for EU. Også Europa-Parlamentets
repræsentanter talte varmt for, at rabatterne, bør
være en sagablot med UK’s exit. Ingen deltagere talte
for bevarelsen af rabatterne.
Alain Lamassoure fra Europa-Parlamentet mente dog
ikke, at der er grund til at være bekymret over de
budgetmæssige konsekvenser af Storbritanniens exit
fra EU, da dets bidrag til EU som tredjeland vil komme
til at ligge langt over det, som landet betaler i dag.
Lamassoures vurdering af de budgetmæssige
konsekvenser af brexit ligger på linje med en
ny
analyse udarbejdet af tænketanken CEPS
fra 7.
september 2016.
Samtidig reform af udgifter
Monti understregede, at hvis det skal lykkes med en
reform af EU’s indtægter, skal den ses i sammenhæng
med en reform af EU’s udgifter. Det handler især om at
finde ud af, hvad EU i fremtiden skal bruge penge på –
og ikke mindst, hvor EU ikke skal bruge midler.
Ifølge Monti skal EU bruge penge på projekter med
europæisk merværdi.
Det har ifølge Monti bl.a.
migrationspolitikken, beskyttelsen af de ydre grænser
og dens indre og ydre sikkerhed. Der er her tale om,
hvad Monti også betegnede som et
offentligt
europæisk gode,
som alle EU-lande har gavn af.
Spørgsmålet er dog, hvad det så er for politikker, som
har europæisk merværdi? Den slovakiske rådsformand,
Vazil Hudak, foreslog fire hovedelementer, som efter
hans opfattelse kunne give europæisk merværdi. Det
kan være politikker, som er drivende i forhold til EU’s
strategiske arbejde; (f.eks. sikkerhed og migration),
hjælper med forbinde EU (transeuropæiske netværk,
digitale net, mv), bidrager til at rejse yderligere privat-
eller offentlige investeringer (Junckerplanen) eller
understøtter økonomisk konvergens mellem EU’s
regioner (Samhørigshedfond og strukturfonde).
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Notat om hvordan EU skal finansieres i fremtiden
Ligeså vigtigt er det at blive enige om, hvad det er for
politikker, der ikke har europæisk merværdi og
dermed ikke skal modtage finansiel bistand fra EU. Det
var der generelt ikke mange konkrete bud på. Som en
af de få spurgte det hollandske parlaments
repræsentant Anne Mulder, om ikke EU i dag bruger
for mange penge på den direkte støtte under EU’s
fælles landbrugspolitik? Lidt i samme dur erklærede
Lolita Cigane fra det lettiske parlament, at
samhørighedsmidlerne i EU må tørre ud på et
tidspunkt. Der var derfor behov for en afviklingsplan.
Skal EU have kompetence på skatteområdet?
EU’s budgetkommissær Georgieva fastslog, at
Kommissionen ikke i det nuværende politiske miljø vil
forslå indførelsen af EU-skatter. Det er stadig alt for
følsomt et emne. Europa-Parlamentets repræsentant i
Højniveaugruppen, Ivailo Kalfin, sagde, at det man gik
efter var, at EU får
mere uafhængige indtægter
end de
nationale BNI-baserede bidrag, som i dag kommer fra
EU-landenes statskasser. Det er ikke så afgørende,
hvad det er for indtægter. En europæisk selskabsskat,
en finansiel transaktionsskat og en afgift på luftfart er
nogle af de ideer, som er til debat.
Europa-Parlamentets formand Martin Schulz talte dog
for, at Europa-Parlamentet af demokratiske hensyn
bør være med til at vedtage nye EU’s indtægter
sammen med EU-landene på samme måde, som det i
dag sker med udgiftssiden af budgettet.
Formanden for det svenske Finansudvalg Jörgen
Anderson, afviste enhver ide om overførsel af
skattemæssige kompetencer til EU. ”Dette vil bare
skabe mere skepsis over for EU blandt borgerne”
sagde Anderson. Det er langt vigtigere at sætte gang i
væksten i Europa.
Brug for flere EU-midler?
Adskillige deltagere benyttede lejligheden til at tale for
et forhøjet EU-budget, hvis EU skulle kunne finansiere
de mange store udfordringer, som EU står overfor.
Bl.a. kaldte den franske Socialdemokrat Isabelle Tomas
fra Europa-Parlamentet EU’s budget for latterligt lille i
forhold til det behov, der er for at investere i bl.a.
sikkerhed, klima og migration.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Notat om hvordan EU skal finansieres i fremtiden
Både Monti og Kommissær Georgieva erklærede dog
om dette spørgsmål, at EU-budgettets størrelse er en
vigtig debat, men at det ikke er en del af
Højniveaugruppens mandat at tage stilling til EU-
budgettets størrelse.
Hvem deltog i konferencen?
I alt deltog 60 repræsentanter fra 19 EU-landes
nationale parlamenter på konferencen. Navnlig var
lande som Portugal, Italien, Holland, Polen, Sverige og
Østrig velrepræsenterede og deltog med 5-9
parlamentsmedlemmer.
Derudover deltog en række repræsentanter for
Europa-Parlamentet, Kommissionen, det slovakiske
formandskabet for Rådet og Højniveaugruppen for
egne indtægter.
Med venlig hilsen
EU-konsulenterne
Morten Knudsen (EU-konsulent)
<image004.jpg>