Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1562796_0001.png
3. november 2015
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 10. november
2015
1) Kommissionens handlingsplan for en kapitalmarkedsunion
-
Rådskonklusioner
KOM(2015) 468
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunion) mv.
-
Orientering fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Bankunionen: Offentlig brofinansiering til den fælles afviklingsfond (SRF)
-
Politisk enighed
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Kommissionens ØMU-pakke af 21. oktober 2015
-
Præsentation
KOM(2015) 600, KOM(2015) 601, KOM(2015) 602, KOM(2015) 603
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Opfølgning på G20 finansministermøde og IMF årsmøde i Lima 8.-9. oktober 2015
-
Orientering fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Side 2
7) Ophævelse af rentebeskatningsdirektivet
-
Punktet er ikke på dagsordenen for ECOFIN men ventes vedtaget på et rådsmøde som
a-punkt uden diskussion.
KOM(2015) 129
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. november 2015, som er relevante for Skatteudvalget
1562796_0002.png
Dagsordenspunkt 7:
KOM(2015) 129
1. Resume
Ophævelse af rentebeskatningsdirektivet
ECOFIN ventes på mødet den 10. november 2015 at ophæve rentebeskatningsdirektivet
(2003/48/EF) pr. 1.januar 2016. Sagen ventes vedtaget uden drøftelse (som et A-punkt).
ECOFIN vedtog den 9. december 2014 et forslag om ændring af direktivet om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet (2011/16/EU), der udvider anvendelsesområdet for auto-
matisk udveksling af oplysninger om betalinger mv. fra finansielle institutter i et EU-land til
modtagere i et andet EU-land. Der er et stort overlap mellem rentebeskatningsdirektivet og det
ændrede direktiv om administrativt samarbejde, der generelt også dækker rentebetalinger omfattet
af rentebeskatningsdirektivet, hvor direktivet om administrativt samarbejde har forrang.
Rentebeskatningsdirektivet har derfor alene en marginal betydning efter vedtagelsen af direktivet
om administrativt samarbejde, og fordelene ved at opretholde direktivet overskygges af byrderne
ved at opretholde rentedirektivets system ved siden af direktivet om administrativ bistand. Ophæ-
velse af rentebeskatningsdirektivet vil medføre et ubetydeligt tab af skatteprovenu, og det vil med-
føre en administrativ lettelse for såvel SKAT som erhvervslivet.
Forslaget om ophævelse af rentebeskatningsdirektivet følger en enstemmig opfordring af 9. decem-
ber 2014 fra ECOFIN til Kommissionen om at fremsætte et forslag herom.
2. og 3. Baggrund og indhold
Rentebeskatningsdirektivet
Direktivet om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger, dvs.
Rentebeskatningsdirektivet (2003/48/EF)
1
, skal sikre beskatningen af opsparings-
indkomst, som betales fra banker og andre finansielle institutter i ét EU-land til en
person i et andet EU-land. Det sker ved, at oplysning om betalingen automatisk
indberettes til betalerens skattemyndigheder, som videresender oplysningerne til
modtagerens skattemyndigheder.
ECOFIN vedtog den 9. december 2014 et ændret direktiv om administrativt sam-
arbejde på beskatningsområdet, som udvider anvendelsesområdet for automatisk
udveksling af oplysninger om betalinger mv. fra finansielle institutter i et EU-land
til modtagere i et andet EU-land, og som er baseret på globale standarder for au-
tomatisk informationsudveksling. Direktivet træder i kraft 1. januar 2016. Dermed
vil langt den overvejende del af rentebeskatningsdirektivet overflødiggjort, idet
direktivet om administrativt samarbejde generelt dækker rentebetalinger omfattet
af rentebeskatningsdirektivet. ECOFIN opfordrede derfor enstemmigt Kommis-
sionen til at fremsætte forslag om en ophævelse af rentebeskatningsdirektivet.
Den 24. marts 2014 vedtog Rådet en ændring af rentebeskatningsdirektivet. Ændringen indeholder en række tekniske
ændringer bl.a. vedrørende de anvendte begreber i direktivet, præciseringer af definitioner samt en udvidelse af direktivets
anvendelsesområde. Formålet med ændringen er at gøre direktivet mere modstandsdygtigt over for omgåelse.
1
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. november 2015, som er relevante for Skatteudvalget
Forslaget om ophævelse af rentebeskatningsdirektivet
Kommissionen har den 18. marts 2015 fremsat et forslag til rådets direktiv om
ophævelse af Rådets direktiv 2003/48/EF. Forslaget går ud på at ophæve rente-
beskatningsdirektivet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver en-
stemmig vedtagelse af medlemsstaterne (og uden Europa-Parlamentet som med-
lovgiver).
Formålet med at ophæve rentebeskatningsdirektivet er at sikre, at der kun er én
standard, der gælder for automatisk informationsudveksling vedrørende finansielle
konti inden for EU, og at undgå situationer, hvor der bliver anvendt to standarder
sideløbende.
Rentebeskatningsdirektivet vil efter ikrafttrædelsen af det ændrede direktiv om
administrativt samarbejde alene finde anvendelse i nogle få situationer. Det er
således alene juridiske personer (selskaber, fx finansielle virksomheder), der er
indberetningspligtige om fx rentebetalinger ifølge det ændrede direktiv om admi-
nistrativt samarbejde, mens også fysiske personer kan være indberetningspligtige
efter rentebeskatningsdirektivet. Det er dog også netop juridiske personer såsom
finansielle virksomheder, som altovervejende er relevante i forhold til reglernes
mål om indberetningspligt til myndighederne mhp. at sikre korrekt beskatning.
Det reviderede direktiv om administrativt samarbejde dækker således i praksis det
væsentlige, mens rentebeskatningsdirektivets betydning herefter vil være minimal.
Derudover indeholder det ændrede direktiv om administrativt samarbejde undta-
gelser for finansielle produkter, hvor risikoen for skatteunddragelse er lav. Det
drejer sig f.eks. om skattebegunstigede ordninger, såsom børne-, bolig-, og ud-
dannelsesopsparing, spærrede konti, og andre konti, som ligner disse.
Fordelen ved at lade de to direktiver fungere sideløbende vil således være minimal.
Eksistensen af to retsinstrumenter med næsten samme anvendelsesområde vil
desuden gå ud over klarheden og retssikkerheden, og der vil være byrder forbun-
det med at skulle anvende to sideløbende indberetnings- og udvekslingssystemer
for såvel de indberetningspligtige virksomheder som myndighederne. Omkostnin-
gerne hertil vil veje tungere end fordelene ved den minimale ekstra dækning, som
rentebeskatningsdirektivet giver.
Den foreslåede ophævelse af rentebeskatningsdirektivet er samordnet tidsmæssigt
med anvendelsen af det ændrede direktiv om administrativt samarbejde, der træ-
der i kraft den 1. januar 2016. Det vil sige, at rentebeskatningsdirektivet ophæves
pr. 1. januar 2016, mens direktivets regler om indberetning og udveksling af op-
lysninger mellem medlemslandene fortsat finder anvendelse, indtil oplysningerne
vedrørende 2015 er indberettet og udvekslet.
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. november 2015, som er relevante for Skatteudvalget
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres om direktivforslaget i overensstemmelse med
TEUF artikel 115. Europa-Parlamentet kom den 27. oktober 2015 med deres ud-
talelse. Europa-Parlamentet støtter ophævelsen af rentebeskatningsdirektivet..
5. Nærhedsprincippet
Forslaget går ud på at ophæve en fælles retsakt. Dette kan alene ske ved en fælles
retsakt. Regeringen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
De regler, som implementerer rentebeskatningsdirektivet i dansk ret, findes i skat-
tekontrolloven og kildeskatteloven. En ophævelse af rentebeskatningsdirektivet vil
indebære, at disse regler vil skulle ophæves pr. 1. januar 2016, hvor de nye regler,
der følger af direktivet om administrativt samarbejde, træder i kraft.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Den foreslåede ophævelse af rentebeskatningsdirektivet vil alene medføre en ube-
tydelig reduktion af SKATs kontrolmuligheder, da langt de fleste konti omfattet af
direktivet fortsat vil blive indberettet efter direktivet om administrativt samarbej-
de. Det vurderes, at det deraf følgende mindreprovenu vil være ubetydeligt.
8. Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, da de fleste konti
omfattet af direktivet fortsat vil blive indberettet efter direktivet om administrativt
samarbejde. Erhvervsøkonomisk vil ophævelsen af rentebeskatningsdirektivet føre
til en lettelse af den administrative byrde, da man alene vil skulle anvende én stan-
dard for automatisk informationsudveksling vedrørende finansielle konti inden for
EU.
9. Høringer
Direktivforslaget vil blive sendt i høring hos Advokatsamfundet, Børsmæglerfor-
eningen, CEPOS, CEVEA, Dansk Erhverv, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Fondsmægler-
forening, DI, DVCA, Erhvervsstyrelsen, Finans & Leasing, Finansrådet, Finanstil-
synet, Forsikring & Pension, FSR-danske revisorer, InvesteringsFondsBranchen,
Kraka, Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenhagen
A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SKAT, Skatteanke-
styrelsen og SRF Skattefagligt.
Høringen har ikke givet anledning til nogen bemærkninger.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådets opfordring til Kommissionen om at fremsætte et forslag om ophævelse af
rentebeskatningsdirektivet blev vedtaget enstemmigt den 9. december 2014. Det
må derfor forventes, at alle 28 EU-lande støtter forslaget.
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. november 2015, som er relevante for Skatteudvalget
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om ophævelse af rentebeskatningsdirektivet.
Fra dansk side støtter man en EU-ramme for automatisk udveksling af oplysnin-
ger om finansielle konti, der er konsistent med den globale standard. Dette er sik-
ret gennem det reviderede direktiv om administrativt samarbejde. Dette direktiv
udvider anvendelsesområdet for automatisk udveksling af oplysninger og dækker
generelt rentebetalinger omfattet af rentebeskatningsdirektivet, og bevirker såle-
des, at rentebeskatningsdirektivets reelt kun vil have en marginal praktisk betyd-
ning. Herefter vil byrderne for den finansielle sektor og skatteadministrationerne
ved en opretholdelse af rentebeskatningsdirektivet ikke længere stå mål med det
minimale udbytte af rentebeskatningsdirektivet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om sagen ved grund- og nærhedsnotat af
15. april 2015. Sagen om det ændrede direktiv om administrativt samarbejde fsva.
informationsudveksling om betalinger mv. fra finansielle institutter, har været
forelagt Folketingets Europaudvalg senest den 7. oktober forud for ECOFIN den
14. oktober 2014.
5