Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1659394_0001.png
Folketingets Skatteudvalg.
Nedenstående artikel om boligskatter er en lidt forkortet udgave at en kronik, som jeg havde sendt
til Berlingske, der desværre ikke kunne finde plads til den. Kronikken var et svar på de økonomiske
vismænds kronik i Berlingske af 16. august 2016. For vi er mange boligejere, som frygter
konsekvenserne af vismændenes anbefalinger, som vi desuden mener ville være til skade for landets
økonomi.
Kronikken
I en kronik i Berlingske af 16. august 2016 anbefaler de økonomiske vismænd, forud for efterårets
skatteforhandlinger, regeringen og Folketinget at omlægge den samlede skattebetaling, så tabet i
økonomisk effektivitet skulle bliver mindst muligt, og det kunne ske ved at flytte beskatningen fra
noget, som vismændene kalder mobile skattebaser, til noget som vismændene kalder immobile
skattebaser. Som eksempel på en mobil skattebase nævnes beskatning af arbejdsindkomster, mens
de immobile skattebaser skulle være grundskyld og ejendomsværdiskat.
Det er imidlertid uklart, hvad de økonomiske vismænd mener med økonomisk effektivitet, og det er
ligeledes uklart, hvorfor tabet af denne økonomiske effektivitet skulle kunne blive mindst muligt
ved at omlægge den samlede skattebetaling.
Men de økonomiske vismænd vil i hvert fald have den samlede skattebetaling omlagt, så
beskatningen af eksempelvis arbejdsindkomster reduceres på bekostning af større skatter på jord og
bolig - her samlet kaldt boligskatter.
Og det sidste anser vismændene for at være en god løsning, fordi boligejerne jo er nødt til at blive
boende, hvor de bor, så de derfor ikke har anden udvej end bare at betale.
Men det har jo vist sig, at der ikke kommer nævneværdigt flere danskere i arbejde, fordi skatten på
arbejdsindkomster sættes ned, for det er i hovedsagen arbejdere fra andre lande, der besætter de
ledige pladser. Virkningen på arbejdsudbuddet er således til at overse.
Hvordan reduktionen af andre skatter end boligskatterne kommer til at virke i praktisk er imidlertid
et åbent spørgsmål. For det store kompleks af skatter, som vi har her i landet, tjener vidt forskellige
formål.
F.eks. vil det nok ikke være en god ide, at sætte skatten på cigaretter ned, for det ville sende flere på
hospitalet og dermed øge det offentliges omkostninger. I andre tilfælde ville en reduktion af skatten
på nogle forbrugsvarer kunne føre til større import fra andre lande og dermed til behov for flere
penge til at fylde statskassen op. Og for de fleste vil forbruget af f.eks. vand, gas og elektricitet være
afhængig af behovet og ikke af beskatningen.
Resultatet af at reducere skatten på andre skatter end boligskatterne tegner således et højst broget og
i mange henseende selvmodsigende billede af de økonomiske vismænds anbefaling af at omlægge
skatterne.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 268: Henvendelse af 29/8-16 fra Edvard Holme, Bagsværd vedrørende kronik om boligskatter
2
Og vismændene anser opsparing i en bolig for at være det samme som opsparing i mursten, og de
anser den nuværende beskatning af disse mursten for at være lempeligere end beskatning af aktier.
Og det skal der gøres noget ved, mener vismændene.
Men boligejeren oplever nu ikke, at murstenene ligesom aktier kaster udbytte af sig i form af kroner
og ører. Tværtimod koster det penge at eje en bolig, der jo bl.a. skal opvarmes og vedligeholdes,
ligesom der løbende skal betales afdrag og renter af lån i boligen.
Vismændene betegner imidlertid deres forslag om at omlægge den samlede skattebetaling som en
reform, der som minimum skulle sikre, at grundskylden og ejendomsværdiskatten følger
boligpriserne. Derved kommer boligskatterne imidlertid til at stige markant, selv om smertegrænsen
allerede for længst er overskredet
De boligpriser, som vismændene taler om, følger inflationen, men det bliver boligejerne jo ikke
rigere af, og prisen ved køb og salg af en bolig afhænger i et frit boligmarked af udbud og
efterspørgsel i det respektive geografiske område.
Og et frit boligmarked er af stor betydning for vores økonomi, for det sikrer den nødvendige frie
bevægelighed af såvel arbejdskraft som arbejdspladser.
Men vismændenes forslag om at brandbeskatte boligejerne vil slå det frie boligmarked i stykker og
dermed forringe vores samfundsøkonomi i væsentlig grad. I Nordkorea er der således ingen frie
markedskræfter, men til gengæld fattigdom.
For mange boligejeres vedkommende vil den frie bevægelse som arbejdskraft på arbejdsmarkedet
desuden være en saga blot. For boligejerne kan ende med at måtte gå fra hus og hjem eller at se det
offentlige overtage deres bolig, fordi de simpelthen ikke kan skaffe de mange penge, som
vismændene vil have, at de hele tiden skal betale. Og det hjælper jo ikke boligejerne, at der så bliver
flere penge til så meget andet godt som for eksempel større overførselsomkostninger.
Men vismændene foreslår, at den gradvise forøgelse af ejendomsværdiskatten kunne kombineres
med en mulighed for at indefryse en del af skattestigningen.
Herunder ser vismændene imidlertid bort fra, at smertegrænsen for, hvor meget boligejerne i det
hele taget evner at betale i boligskatter, for længst er nået, og at indefrysning af blot en del af
skattestigningen langt fra slår til i betragtning af, at vismændenes påtænkte boligskatter er ekstremt
høje.
Indefrysning af ejendomsskatterne vil derfor i realiteten medføre, at mange boligejere netop ikke
kan flytte. For kan en boligejer ikke skaffe penge nok til at betale de løbende ejendomsskatter, kan
samme boligejer naturligvis heller ikke skaffe penge nok til at betale summen af ejendomsskatter
plus tilskrevne renter, renters renter, osv..
Så konsekvensen af den foreslåede indefrysning af ejendomsskatterne vil i virkeligheden være, at
boligejerne tvinges til at blive boende på ét og samme sted hele livet. Indefrysning af boligskatterne
vil i realiteten fungere som et nyt stavnsbånd.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 268: Henvendelse af 29/8-16 fra Edvard Holme, Bagsværd vedrørende kronik om boligskatter
3
Men i sidste ende er det heldigvis ikke de åbenbart knapt så vise vismænd, der bestemmer,
hvorledes skattesystemet i Danmark skal skrues sammen, men vores politikere i Folketinget. Og
politikerne vil nok også høre på, hvad vi boligejere har at sige til vismændenes anbefaling af at
flytte rundt på skatterne og brandbeskatte os.
Desuden udgør boligejerne hovedparten af vælgerne, og boligejerne kunne derfor i realiteten sætte
dagsordenen for så vidt angår boligskatterne. Og der er næppe mange boligejere, der ville stemme
på at blive brandbeskattet fra hus og hjem.
Edvard Holme
Krogshøjvej 202
2880 Bagsværd
Civilingeniør
European Patent Attorney