Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 237
Offentligt
1650402_0001.png
Notat
27. juni 2016
J.nr. 16-0671421
Indsats
Indsatsplanlægning og -
analyse
Bruttoliste, evaluering af udvalgte indsatsaktiviteter
Realiserede
årsværk 2015
(afrundet til
hele årsværk)
Titel
Begrundet indstilling
Indsatsens formål er at imødegå den risiko for tab for stats-
kassen, som ligger i de uberettigede skattemæssige fradrag for
underskud af virksomhed samt uretmæssig fradrag for moms i
virksomheder, der ikke har rentabel drift for øje, dvs. hobby-
virksomheder.
Erfaringen viser, at indsatsen har en effekt ikke bare i de be-
handlede år, men også fremadrettet for de regulerede virk-
somheder. Der er tale om væsentlige reguleringer både i tidli-
gere år og indeværende år.
Den viden, projektet indsamler, bruges til vurdering af, hvor-
vidt og hvordan der skal ske yderligere tiltag på området. I
2015 er der bl.a. holdt et møde med henholdsvis landbrugs-
foreningen SEGES og Dansk Skovdyrkerforening. Der er
udleveret 1.700 vejledninger vedlagt pjecen ”Er du selvstæn-
dig erhvervsdrivende” til SEGES, som vil bruge dem til intern
undervisning af landbrugskonsulenterne. Projektet er endelig
kommet med forslag til ændring i Tast Selv.
Formålet med indsatsen er at øge regelefterlevelsen for perso-
ner og virksomheder, som sælger varer og/eller ydelser i
Danmark via internettet. Dette vil blandt andet bidrage til lige
konkurrencevilkår mellem danske og udenlandske internet-
virksomheder i forhold til gældende lovgivning.
Uberettiget fradrag
for underskud
35
Internethandel
10
Indsatsen giver øget erfaring med kontrol af handel på Inter-
nettet, herunder grænseoverskridende handel. Den viden,
SKAT har opnået på området, har bidraget med forslag til
strukturelle løsninger, herunder forbedrede vejledninger og
ændringer i de juridiske styresignaler.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Evaluering af udvalgte kontrolaktiviteter
1650402_0002.png
Titel
Realiserede
årsværk 2015
(afrundet til
hele årsværk)
Begrundet indstilling
Indsatsens formål er at kortlægge porteføljen af offentlige
virksomheder og institutioner, samt fastlægge skatte- og af-
giftsgabet for disse for kalenderåret 2013. Projektet skal såle-
des afdække, hvor stor en andel af de offentlige virksomheder
og institutioner, der efterlever gældende skatte- og afgiftsreg-
ler, samt i hvilken grad de gør det.
Offentlige virk-
somheders regelef-
terlevelse
26
Indsatsen har bidraget med evidensbaseret viden om regelef-
terlevelsen blandt offentlige virksomheder og institutioner,
herunder grundlæggende viden om de typiske fejl på skatte-
og afgiftsområdet i den offentlige sektor. På den baggrund har
SKAT opstillet en række forslag til strukturelle løsninger og
konkrete indsatser i den offentlige sektor i form af kunde-
kommunikation, vejledning og kontrol med henblik på en
forbedret regelefterlevelse fremover.
Projekt Social Dumping er siden 2012 finansieret og defineret
via bevillinger på finansloven. Formålet er at sikre, at uden-
landske virksomheder og udenlandske arbejdstagere er regi-
streret rigtigt, samt afregner moms og skatter mv. korrekt.
Indsatsen har stor offentlig bevågenhed, og særligt kontrolak-
tionerne i det definerede myndighedssamarbejde med Ar-
bejdstilsynet og Politiet skaber opmærksomhed. Det er for-
ventningen, at kontrollerne er med til at øge den oplevede
opdagelsesrisiko.
Der er desuden gennem indsatsen opnået et øget kendskab til
de udenlandske virksomheders aktiviteter i Danmark, herun-
der hvilke brancher mv. der er særligt risikofyldte, samt hvilke
lande virksomhederne og deres ansatte fortrinsvis kommer
fra. Endvidere er de problemområder, hvor den manglende
regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet er særligt udtalt,
identificeret, og der er på dette grundlag gennemført lærings-
aktiviteter mv. i form af bl.a. undervisning og generel videns-
deling.
Hovedformålet med indsatsen ift. store selskabers moms og
lønsumsafgift er at påvirke de store virksomheder til fortsat at
overholde lovgivningen samt at give de store virksomheder og
deres rådgivere en bedre forståelse af reglerne på specifikke
områder for derved at minimere skattegabet.
Social Dumping
65
Store selskabers
moms og løn-
sumsafgift
23
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Evaluering af udvalgte kontrolaktiviteter
1650402_0003.png
Titel
Realiserede
årsværk 2015
(afrundet til
hele årsværk)
Begrundet indstilling
Indsatsen består af en række forskellige delindsatser, fx hol-
dingselskaber, virksomhedskantiner, finansielle virksomheder
mv. Der har også været fokus på produktionsvirksomheder,
detail- og webforretninger og forsyningsvirksomheder.
Indsatsen har medført betydelige reguleringer af både moms
og lønsumsafgift. Derudover har SKAT gennem indsatsen
opnået betydelig viden om målgruppen og de typiske fejltyper,
hvilket har resulteret i flere forslag til strukturelle løsninger på
moms- og lønsumsafgiftsområdet, herunder ændringer i styre-
signaler. Endelig har indsatsen medført kompetenceløft in-
ternt i SKAT, og i fremtiden vil SKAT være i stand til målret-
te indsatsen yderligere.
SKAT samarbejder med andre myndigheder om at begrænse
sort arbejde, sort økonomi og snyd med offentlige midler hos
både borgere og virksomheder. Formålet med indsatsen er at
øge den oplevede opdagelsesrisiko og at synliggøre konse-
kvenserne ved ikke at overholde reglerne.
SKATs del af indsatsen dækker udelukkende skatte- og af-
giftsmæssige områder, og fokuserer således på fx sort arbejde
og sort økonomi. SKAT har i den forbindelse gennemført
flere sager, hvor der er blevet reguleret og/eller pålagt logbog.
Sidstnævnte har medvirket til en stigende gennemsnitlig ind-
beretning af A-indkomst på ca. 30 pct. hos de virksomheder,
der har fået en sådan pålagt.
Der er udarbejdet en analyse vedrørende effekten af brug af
logbøger, hvor der er foreslået en række strukturelle tiltag,
herunder en digital logbog. Den kan i modsætning til den
fysiske logbog anvendes i løntunge brancher som fx trans-
port- og rengøringsbranchen, til virksomheder der ikke har et
fast driftssted. Derudover er der udviklet og gennemført vej-
ledningstiltag for restaurationsbranchen, herunder værtshuse,
diskoteker og barer. Tilbuddene kan også benyttes af andre
især mindre virksomheder i detailbranchen. Der samarbejdes
med flere brancheorganisationer om tiltagene, der har til for-
mål at øge regelefterlevelsen på området.
Indsatsen mod kædesvig har til formål at minimere skattega-
bet på området. Kædesvig defineres som handler med ydelser
mellem virksomheder, hvor der benyttes underleverandører,
Fælles myndig-
hedsindsats
49
Kædesvig
(fiktiv fakturering)
23
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Evaluering af udvalgte kontrolaktiviteter
1650402_0004.png
Titel
Realiserede
årsværk 2015
(afrundet til
hele årsværk)
Begrundet indstilling
som ikke afregner skatter, moms og afgifter.
Kædesvig begås af professionelle kriminelle, og det er vanske-
ligt at påvirke deres adfærd. Det er derfor svært at opnå en
varig præventiv effekt, men indsatsen har en betydelig direkte
effekt på skattegabet i kraft af de gennemførte reguleringer.
Den varige effekt er begrænset til de konkrete virksomheder
der tvangsafmelder og/eller erklæres konkurs, samt de aktører
der idømmes frihedsstraf. Den til enhver tid aktuelle oplevede
opdagelsesrisiko er afgørende for udbredelsen af kædesvig, og
kun ved en løbende målrettet kontrolindsats, kan omfanget af
kædesvig begrænses.
Side 4 af 4