Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1649581_0001.png
Skatteministeriet
Udkast (I)
J. nr. 16-0569834
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og
selskabsskatteloven
1
(Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for
livforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansættelse af kooperationsbeskattede
andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse
med konkurs)
§1
I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret senest
ved § 2 i lov nr. 1893 af 29. december 2015, foretages følgende ændring:
1.
I
bilag 1
udgår »Forlystelser, herunder teaterforestillinger, biografforestillinger m.v.«
§2
I fusionsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 24. august 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 15 a, stk. 1, 4. pkt.,
ændres ”5.-10. pkt.” til: ”5.-11. pkt.”.
2.
I
§ 15 a, stk. 1,
indsættes som
11. pkt.:
”4. pkt. finder heller ikke anvendelse, hvis der i en periode på tre år forud for spaltningen er
gennemført overdragelse af aktier i det indskydende selskab uden skattemæssig succession,
og aktierne omfattes af aktieavancebeskatningslovens §§ 4 a, 4 b eller 4 c.”
§3
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af den 20. maj 2015, som ændret
ved § 2 i lov nr. 998 af 30. august 2015, § 20 i lov nr. 395 af 2. maj 2016, § 5 i lov nr. 428 af
18. maj 2016 og § 1 i lov nr. 652 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 13, stk. 3,
indsættes efter »indkomstårets hensættelser«: », særlige bonushensættelser«,
og efter »forsikringsmæssige hensættelser« indsættes: »og særlige bonushensættelser«.
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/1535 (informationsproceduredirektivet).
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
-2-
2.
§ 14, stk. 7,
affattes således:
”Stk. 7.
Aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet, værdiansættes til værdien opgjort efter stk. 2-6. Hvis den
skattemæssige værdi af aktierne efter 1. pkt. er negativ, ansættes værdien til nul.”
3.
I
§ 31 C, stk. 8, 1. pkt.,
ændres ”sambeskatningen” til: ”sambeskatning i alle
indkomstperioder”.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
§ 2, nr. 2, har virkning for spaltninger med spaltningsdato fra og med den 1. januar
2017.
Stk. 3.
§ 3, nr. 1, har virkning fra og med indkomståret 2016
Stk. 4.
§ 3, nr. 2, har virkning for opgørelse af formuen for indkomstår, der påbegyndes fra
og med den 1. januar 2017. Skattepligtige omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3,
kan vælge at få genoptaget skatteansættelsen for indkomstårene 2015 og 2016, således at
aktier værdiansættes efter selskabsskattelovens § 14, stk. 7, som affattet ved denne lovs § 3,
nr. 2. Skattepligtige omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, hvis indkomstår 2017 er
påbegyndt før den 1. januar 2017, kan vælge at værdiansætte aktier for indkomståret 2017
efter selskabsskattelovens § 14, stk. 7, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 2.
Stk. 5.
§ 3, nr. 3, har virkning for konkursdekreter, der afsiges fra og med den 1. januar
2017.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
-3-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets enkelte elementer
2.1. Lempelse af elafgiften for forlystelser
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Lovforslaget
2.2 Skattefri spaltning
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Omgåelse af værnsregel
2.2.2. Lovforslaget
2.3. Fradrag for særlige bonushensættelser
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Lovforslaget
2.4. Værdiansættelse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Lovforslaget
2.5 Sambeskatning i forbindelse med konkurs
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Lovforslaget
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4. Administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det er regeringens målsætning at sikre bedre vilkår for virksomheder i Danmark. Det skal
blandt andet ske ved at gøre det billigere og lettere at drive virksomhed. Regeringen ønsker
også at føre en politik, der bidrager til at skabe vækst og udvikling i hele Danmark. På den
baggrund foreslås det med dette lovforslag at lempe elafgiften for forlystelser, samt at lempe
visse elementer af erhvervsbeskatningen. Herudover indeholder lovforslaget elementer, der
sikrer mod en utilsigtet anvendelse af eksisterende regler.
Lovforslaget gennemfører en del af regeringens aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om Vækst og Udvikling i hele Danmark, hvor det er aftalt at
lempe elafgiften for forlystelser. Forslaget medfører, at virksomheder, der anvender
elektricitet til procesformål i forbindelse med forlystelsesvirksomhed, kan få godtgjort
elafgiftsbetalingen ned til 0,4 øre pr. kWh. Dermed opnås en betydelig lempelse i elafgiften
for forlystelser. Formålet med lovforslaget er således at udvide kredsen af virksomheder, der
kan benytte de almindelige regler om procesgodtgørelse i lov om afgift af elektricitet.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
-4-
Derudover har lovforslaget til formål, at sikre, at livsforsikringsselskaber fortsat har fradrag
for særlige bonushensættelser. Finanstilsynet har på grund af ændret EU-regulering udstedt en
ny regnskabsbekendtgørelse, som medfører, at der fra den 1. januar 2016 ikke længere i
skattelovgivningen er hjemmel til, at livsforsikringsselskaber kan fradrage særlige
bonushensættelser. Regnskabsbekendtgørelsen ændrer dog ikke på, at de særlige
bonushensættelsers udgør en del af de forsikringsmæssige hensættelser. På den baggrund
foreslås det særskilt i skattelovgivningen at sikre, at livsforsikringsselskaberne fortsat har
fradrag for de særlige bonushensættelser.
Endvidere har lovforslaget til formål at sikre, at værdiansættelsen af kooperationsbeskattede
foreningers aktiver er den samme, uanset om aktiverne ejes direkte af andelsforeningen eller
via et datterselskab. Kooperationsbeskattede andelsforeninger, beskattes på grundlag af
værdien af deres formue. Ved opgørelsen af værdien af formuen har de
kooperationsbeskattede andelsforeninger hidtil benyttet den såkaldte formueskattekursregel.
Formueskattekursreglen er dog ophævet med virkning for de kooperationsbeskattede
andelsforeninger fra indkomståret 2015. Uden brug af formueskattekursreglen vil de
kooperationsbeskattede andelsforeninger skulle opgøre værdien af aktierne efter andre
metoder, der kan medføre, at aktierne vil blive værdiansat højere. Dette vil medføre en højere
årlig beskatning af de kooperationsbeskattede andelsforeninger.
Hvis de kooperationsbeskattede andelsforeninger ejer aktiver og passiver direkte,
værdiansættes disse efter lempelige regler ved den årlige opgørelse af den skattepligtige
formue, idet der ved værdiansættelsen bl.a. ikke medtages værdien af evt. goodwill. Det er
ikke hensigtsmæssigt, at de kooperationsbeskattede andelsforeninger skal beskattes hårdere
ved at have aktiver placeret i datterselskaber, frem for at aktiverne er direkte ejet. Derfor
foreslås det at ændre reglerne for værdiansættelse af aktier i disse tilfælde. Forslaget
indebærer, at de kooperationsbeskattede andelsforeninger samlet set ikke vil opleve en
nævneværdi højere beskatning som følge af formueskattekursreglens ophævelse.
Derudover foreslås en ændring af fusionsskattelovens regler om skattefri spaltning uden
tilladelse fra SKAT, da der er usikkerhed om, hvorvidt holdingkravet er tilstrækkeligt
effektivt i visse situationer. Ændringen skal således medvirke til, at der ikke kan ske omgåelse
af holdingkravet ved skattefri spaltning uden tilladelse.
Endelig har lovforslaget til formål at sikre, at konkursramte selskabers skattemæssige
underskud i indkomståret ikke skal kunne udnyttes af tidligere koncernforbundne selskaber,
da dette bl.a. vil kunne begrænse mulighederne for, at det konkursramte selskabs kreditorer
får dækning for deres krav, hvis konkursboet er skattepligtigt. Ændringen sikrer samtidig, at
der ikke opstår tvivl om, hvorvidt indkomsten for den pågældende periode tillige anses for
konkursindkomst efter konkursskatteloven.
2. Lovforslagets enkelte elementer
2.1. Lempelse af elafgift for forlystelser
2.1.1. Gældende ret
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
-5-
Momsregistrerede virksomheder har som hovedregel mulighed for at få godtgjort størstedelen
af afgiften af elektricitet, der er anvendt til procesformål i virksomheden. I 2017 udgør
elafgiften til proces inden godtgørelse 91 øre pr. kWh og 0,4 øre pr. kWh efter godtgørelse.
Visse liberale erhverv - herunder erhverv der beskæftiger sig med forlystelsesaktiviteter - har
efter gældende ret ikke mulighed for at få godtgjort afgiften af elektricitet til procesformål.
Disse erhverv fremgår af bilag 1 til lov om afgift af elektricitet.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at forlystelser fremadrettet bliver omfattet af de almindelige regler for
godtgørelse af elafgift for elektricitet anvendt til procesformål. Det betyder, at forlystelser,
herunder teaterforestillinger, biografforestillinger m.v. vil udgå af bilag 1 i lov om afgift af
elektricitet. Herefter vil momsregistrerede virksomheder, der betaler elafgift af elektricitet
anvendt til procesformål i eksempelvis forlystelsesparker, biografer og teatre, kunne få
godtgjort elafgiften ned til 0,4 øre pr. kWh.
Derved vil en række virksomheder opnå en betydelig lempelse i betaling af elafgift. Dette vil
være til gavn for dele af erhvervslivet og kan dermed bidrage til at skabe vækst og udvikling.
2.2. Skattefri spaltning
2.2.1. Gældende ret
Det er skattelovgivningens udgangspunkt, at salg af aktiver udløser realisationsbeskatning.
Dog er et selskabs salg af aktier skattefrit, hvis der er tale om henholdsvis
datterselskabsaktier,
koncernselskabsaktier
eller
skattefri
porteføljeaktier.
Datterselskabsaktier er aktier, hvor selskabet ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen i
datterselskabet. Koncernselskabsaktier er aktier, hvor ejeren og det selskab, hvori der ejes
aktier, er sambeskattede efter selskabsskattelovens § 31 eller kan sambeskattes efter
selskabsskattelovens § 31 A. Skattefri porteføljeaktier er aktier, der ikke er optaget til handel
på et reguleret marked eller multilateral handelsfacilitet, og som ejes af et selskab m.v., der
ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i porteføljeselskabet.
Der er således i flere tilfælde mulighed for, at et selskab kan afstå aktier skattefrit. Derimod
vil salg af andre aktiver som udgangspunkt udløse realisationsbeskatning. Der er dermed
forskel i beskatningen, alt efter om et selskab afstår aktier i et datterselskab, eller om alle
datterselskabets aktiver i stedet sælges.
Reglerne om skattefri omstrukturering i fusionsskatteloven giver mulighed for, at selskaber
f.eks. kan gennemføre en fusion eller spaltning, uden at det udløser beskatning. I stedet
indtræder det modtagende selskab i det indskydende selskabs skattemæssige stilling, således
at aktiver og passiver, der er i behold hos det indskydende selskab ved omstruktureringen
bliver behandlet, som om de var anskaffet på samme tidspunkt og for samme
anskaffelsessum, ved opgørelsen af det modtagende selskabs skattepligtige indkomst. Dermed
udskydes beskatningen til en senere skattepligtig afståelse.
Der er to metoder til at gennemføre en skattefri spaltning:
1.
En skattefri spaltning kan ske med tilladelse fra SKAT. SKAT påser i den
forbindelse konkret, om transaktionen sker på baggrund af forretningsmæssige
hensyn. SKAT kan således meddele afslag, hvis det vurderes, at spaltningens
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
-6-
hovedformål er skatteunddragelse eller skatteundgåelse, og såfremt transaktionen ikke
må anses for at blive foretaget ud fra gyldige forretningsmæssige årsager
2.
En skattefri spaltning kan ske uden tilladelse fra SKAT. I sådanne tilfælde vil
de deltagende selskaber i spaltningen være omfattet af en værnsregel - den såkaldte
holdingregel.
Holdingreglen indebærer, at selskaber, der efter spaltningen ejer mindst 10 pct. af kapitalen i
et af de deltagende selskaber eller besidder skattefri porteføljeaktier, ikke må afstå aktier i det
eller de pågældende selskaber i en periode på 3 år efter vedtagelsen af spaltningen.
Holdingkravet bevirker, at aktierne i de indskydende og modtagende selskaber ikke kan afstås
i tre år efter vedtagelsen af spaltningen, uden at spaltningen anses for at være gennemført
skattepligtigt. Formålet med holdingkravet er således at forhindre, at skattepligt ved salg af
aktiver uden videre kan omgås ved i stedet reelt at afstå aktiverne skattefrit via en skattefri
omstrukturering.
Det er dog muligt at gennemføre en efterfølgende skattefri omstrukturering inden for tre-
årsperioden, uden at holdingkravet anses for at være brudt. Holdingkravet vedrørende
spaltningen vil i så fald i sin restløbetid blive videreført og anvendes på selskabsdeltageren i
henholdsvis det eller de deltagende selskaber i den efterfølgende omstrukturering samtidig
med, at der evt. vil opstå et nyt holdingkrav, der løber tre år fra gennemførelsen af den nye
skattefrie omstrukturering, som er gennemført uden tilladelse.
2.2.1.1. Omgåelse af værnsregel
Skatteministeriet er af SKAT blevet gjort opmærksom på, at fusionsskattelovens § 15 a, stk.
1, 4. pkt., om holdingkravet eventuelt kan omgås på en relativt enkel måde, der fører til, at der
afstås aktiver skattefrit, som ved direkte salg ville udløse beskatning.
Omgåelsesmetoden består i, at et selskab H, som ønsker, at datterselskab D afstår aktiver,
etablerer to nye datterselskaber M1 og M2. Det er skattefrit og uden væsentlige omkostninger
for H at etablere M1 og M2. H sælger herefter D til M1 og M2 i ejerandele, der svarer til
forholdet mellem værdien af den aktivitet i D, der ønskes solgt, og værdien af den resterende
aktivitet. M1 og M2 kan overtage D uden skattemæssige konsekvenser. Se figur 1-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
1649581_0007.png
-7-
Efterfølgende ophørsspaltes det oprindelige datterselskab D skattefrit og uden tilladelse fra
SKAT, så det ene af de to nystiftede datterselskaber bliver ejer af et datterselskab med den
aktivitet, som moderselskabet H ønsker solgt. Det andet nystiftede datterselskab bliver ejer af
et datterselskab med resten af aktiviteten. Ved spaltningen opstår der et holdingkrav i forhold
til de nystiftede datterselskabers aktier i det spaltede datterselskab D, hvilket betyder, at de to
nystiftede datterselskaber M1 og M2 ikke kan sælge deres andele af det oprindelige
datterselskab D i tre år efter spaltningen uden at blive avancebeskattet.
Holdingkravet gælder kun aktierne i det oprindelige datterselskab D. Moderselskabet H kan
derfor godt sælge aktierne i de to nystiftede datterselskaber M1 og M2, uden at den
forudgående spaltning af det oprindelige datterselskab D anses for skattepligtig. Salget af
f.eks. M1 udløser ikke beskatning, men holdingkravet, som hviler på aktierne i den del af det
oprindelige datterselskab D, som er overdraget til M1, vil fortsat eksistere efter et frasalg af
M1. Det vil derfor kun have skattemæssige konsekvenser for moderselskabet H, hvis den nye
ejer af M1 afstår den del af det oprindelige datterselskab D, som er overdraget til M1 inden
for tre-årsperioden.
Værnsreglen om holdingkrav ved skattefri spaltning uden tilladelse fra SKAT kan således
som udgangspunkt relativt enkelt omgås ved, at selskabet forud for spaltningen etablerer
f.eks. to nye selskaber, hvoraf det ene, der består af de aktiver, der ønskes overdraget
skattefrit, efterfølgende kan afstås, uden at dette er i strid med holdingkravet.
Omgåelsesmetoden ses ikke anvendt i praksis, og der kan være tvivl om, hvorvidt den kan
gennemføres lovligt i ethvert tilfælde. Således fremgår det af retspraksis, at domstolene i flere
tilfælde har underkendt en transaktion eller transaktioner, der er gennemført i sammenhæng
eller som led i en samlet plan med det formål at omgå skatteregler. Det er f.eks. tilfældet i
SKM2011.501.HR og SKM2016.16.HR, hvor Højesteret vurderede, at den eller de
pågældende transaktioner ikke var tilstrækkeligt forretningsmæssigt begrundede og var en del
af en samlet plan om at undgå beskatning. EU-domstolen har desuden i sag C-321/05, Hans
Markus Kofoed mod Skatteministeriet, vurderet, at det afgørende for, om der er tale om en
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
-8-
samlet plan i relation til fusionsskattelovens § 15 C om tilførsel af aktiver, er, om
pengeydelsen er bindende aftalt som et tillæg til den modydelse, der består i selskabsandele i
det modtagende selskab, således at pengeydelsen dermed udgør en integreret del af
modydelsen. En stillingstagen hertil må efter EU-Domstolenes afgørelse ske på grundlag af
en samlet bedømmelse af alle foreliggende omstændigheder i den konkrete sag.
2.2.2. Lovforslaget
Det foreslås lovgivningsmæssigt at fjerne risikoen for omgåelse af værnsreglen ved at justere
holdingkravet i fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, således at et selskab ikke kan foretage en
skattefri spaltning uden tilladelse fra SKAT, hvis der i en periode på tre år forud for
spaltningen er gennemført overdragelse af aktier i det indskydende selskab uden skattemæssig
succession.
Omgåelsesmodellen forudsætter, at der før den skattefri spaltning, som foretages uden
tilladelse fra SKAT, er gennemført overdragelse af aktier i det selskab, som spaltes, uden at
overdragelsen har udløst beskatning. På den baggrund foreslås det, at der i sådanne
situationer, skal indhentes en tilladelse hos SKAT til at gennemføre spaltningen skattefrit.
Efter den foreslåede justering vil det således fortsat være muligt at foretage en skattefri
spaltning både med og uden tilladelse fra SKAT, medmindre der tre år forud for spaltningen
er gennemført skattefri overdragelse af aktier i det indskydende selskab.
I tilfælde, hvor der efter forslaget skal indhentes en tilladelse fra SKAT, giver forslaget SKAT
mulighed for at vurdere, om der i det konkrete tilfælde spaltes med henblik på at undgå eller
udskyde en beskatning. SKAT kan meddele afslag på anmodningen eller ved tilladelse stille
vilkår om, at det skal anmeldes til SKAT, hvis en virksomhed f.eks. afstår eller påregner at
afstå selskaber, der i realiteten svarer til, at der er afstået aktiver skattefrit, og som ville have
udløst skat, hvis de var afstået direkte ud af selskabet.
2.3 Fradrag for særlige bonushensættelser
2.3.1 Gældende ret
Livsforsikringsselskaber har hidtil haft mulighed for skattemæssigt at foretage fradrag for
særlige bonushensættelser, som en del af de forsikringsmæssige hensættelser, jf.
selskabsskattelovens § 13, stk. 3. Særlige bonushensættelser er midler, der er hensat til
pensioner, men hvortil der er knyttet særlige betingelser om dækning af tab på investeringer.
Særlige bonushensættelser tilfalder således de forsikrede, men det gælder dog kun, hvis
forsikringsselskabet kan dække sit solvenskrav.
Særlige bonushensættelser er en hybrid mellem egenkapital og en hensættelse til de
forsikrede. Særlige bonushensættelser udgør principielt en del af de forsikringsmæssige
hensættelser, men kendetegnes ved at de i modsætning til øvrige forsikringsmæssige
hensættelser kan medregnes ved opgørelsen af basiskapitalen. Basiskapitalen er den kapital,
der skal være til stede til dækning af selskabets forpligtelser. Basiskapitalen skal således først
og fremmest dække forsikringsmæssige forpligtelser, som det ikke er muligt at dække på
anden vis.
Regnskabsteknisk har særlige bonushensættelser tidligere været placeret under de
forsikringsmæssige hensættelser. Finanstilsynet har ved bekendtgørelse nr. 937 af 27. juli
2015 om finansielle rapporter for forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
-9-
(regnskabsbekendtgørelse), som trådte i kraft den 31. december 2015, ændret den
regnskabsmæssige placering, således at de særlige bonushensættelser regnskabsmæssigt nu er
placeret under egenkapitalen.
Skattemæssigt har fradraget for de særlige bonushensættelser været knyttet til hensættelsernes
regnskabsmæssige placering under de forsikringsmæssige hensættelser. Den nye
regnskabsbekendtgørelse, hvorefter særlige bonushensættelser anses for en del af
egenkapitalen, betyder, at der ikke længere er hjemmel til at kunne foretage fradrag for
livforsikringsselskabernes særlige bonushensættelser.
2.3.2. Lovforslaget
Finanstilsynet har på grund af ændret EU-regulering udstedt en ny regnskabsbekendtgørelse. I
regnskabsbekendtgørelsen placeres de særlige bonushensættelser som en egenkapitalpost. I
skattelovgivningen er der normalt ikke fradrag for hensættelser til egenkapital, og ændringen
medfører derfor, at der fra den 1. januar 2016 ikke længere i skattelovgivningen er hjemmel
til,
at
livsforsikringsselskaber
kan
fradrage
særlige
bonushensættelser.
Regnskabsbekendtgørelsen ændrer dog ikke på, at de særlige bonushensættelser stadig udgør
en del af de forsikringsmæssige hensættelser.
På baggrund heraf foreslås det, at selskabsskattelovens § 13, stk. 3, ændres, således at det
klart fremgår af loven, at der er fradrag for særlige bonushensættelser på lige fod med andre
forsikringsmæssige hensættelser. Ændringen sikrer, at livsforsikringsselskaber har fradrag for
de særlige bonushensættelser, selv om disse hensættelser regnskabsmæssigt er placeret under
egenkapitalen.
2.4 Værdiansættelse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier
2.4.1. Gældende ret
Beskatning af andelsforeninger m.v. omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1 nr. 3, er en
formuebeskatning, der benævnes kooperationsbeskatning.
De kooperationsbeskattede andelsforeningers opgjorte formue danner grundlag for opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. Den skattepligtige indkomst opgøres således som en
procentdel af formuen. Den opgjorte skattepligtige indkomst beskattes herefter med 14,3 pct.,
jf. selskabsskattelovens § 19, stk. 1.
Formuen opgøres efter selskabsskattelovens § 14, stk. 2-8. Reglerne i § 14, stk. 2-7, er indsat
ved lov nr. 1219 af 27. december 1996 som konsekvens af formueskattens bortfald fra og med
indkomståret 1997 og dermed ophævelsen af reglerne om opgørelse af den skattepligtige
formue. Med ændringen var der ikke tilsigtet ændringer i forhold til tidligere lovgivning og
administrativ praksis, og reglerne for opgørelse af den skattepligtige formue for
andelsforeninger blev således videreført fra de tidligere regler om opgørelse af formueskatten.
Formuen opgøres som den kooperationsbeskattede andelsforenings aktiver med fradrag af
passiver. Aktiver og passiver opgøres som udgangspunkt til handelsværdien, dog bortses der
fra goodwill og lignende immaterielle aktiver m.v.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 10 -
Selv om udgangspunktet for formueopgørelsen er handelsværdien, indgår eksempelvis
varelagre, husdyrbesætninger, ejendomme og afskrivningsberettigede driftsmidler typisk til
lavere skattemæssige værdier.
For værdiansættelse af unoterede aktier gælder efter selskabsskattelovens § 14, stk. 7, at:
”Aktier, der ikke er frit omsættelige, samt aktier i selskaber, i hvilke mindst 2/3 af samtlige
aktier ejes af en enkelt forening, medregnes ved opgørelsen af formuen med mindst 80 pct. af
handelsværdien.”
Af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. L 134 (1997-1998), fremgår det, at:
”Aktier og anparter, der ikke er børsnoterede, medregnes efter gældende regler ved
opgørelsen af den skattepligtige formue efter en kurs (skattekurs), der beregnes af Told- og
Skattestyrelsen. Skattekurserne optrykkes hvert år i en kursliste. Skattekurserne beregnes efter
regler, der er fastsat af ligningsrådet, og er alene et stærkt formaliseret skøn over aktiernes og
anparternes handelsværdi til brug for formueopgørelsen.”
Formueskattekursreglen har efter praksis været anvendt til værdiansættelse af
kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier i delejede datterselskaber, mens
aktier i helejede datterselskaber værdiansættes efter indre værdi. Dette fremgår af
Landsskatteretskendelsen SKM2002.599.LSR, hvor værdien af aktier i helejede
datterselskaber i overensstemmelse med tidligere praksis efter den dagældende § 19 i
ligningsloven ansættes til den skattemæssige værdi af selskabernes egenkapital, dog mindst til
nul, mens aktier i øvrige selskaber ansættes til skattekursen.
Reglerne for brug af formueskattekursen til opgørelse af værdien af unoterede aktier er
ophævet med virkning for indkomståret 2015 for kooperationsbeskattede andelsforeninger, jf.
cirkulære nr. 9054 af 4. februar 2015 om ændring af cirkulære om værdiansættelsen af aktiver
og passiver i dødsboer m.m. og ved gaveafgiftsberegning.
Kooperationsbeskattede andelsforeninger kan derfor fra og med indkomståret 2015 ikke
benytte formueskattekursreglen som grundlag for beregning af værdien af unoterede aktier i
ikke helejede selskaber til brug for formueopgørelsen. For helejede selskaber gælder det
uændret, at aktierne kan værdiansættes til den skattemæssige indre værdi fraregnet goodwill
og andre immaterielle aktiver.
Kooperationsbeskattede andelsforeninger kan herefter som udgangspunkt anvende de
gældende beregningsregler i aktie- og goodwillcirkulærerne, jf. TSS - cirkulære 2000-9 og
2000-10, som udtrykker Skatterådets vejledende retningslinjer for opgørelsen af selskabers
værdi. Ved værdiansættelse efter disse cirkulærer vil blandt andet goodwill indgå i den årlige
værdiansættelse af unoterede aktier. Det vil som hovedregel medføre højere værdiansættelser
af formuen og dermed en højere beskatning af de kooperationsbeskattede andelsforeninger i
forhold til værdiansættelse efter den tidligere formueskattekursregel.
2.4.2. Lovforslaget
Det foreslås at ændre reglerne for værdiansættelse af unoterede aktier ejet af
kooperationsbeskattede andelsforeninger, således at værdien af aktier opgøres på samme
måde som opgørelse af aktiver og passiver, der er ejet direkte af andelsforeningen.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 11 -
Herved sikres det, at ophævelsen af formueskattekursreglen ikke medfører en højere
beskatning af kooperationsbeskattede andelsforeninger. Hvis de kooperationsbeskattede
andelsforeninger ejer aktiver og passiver direkte, værdiansættes de efter lempelige regler ved
den årlige opgørelse af den skattepligtige formue, idet f.eks. goodwill ikke medregnes. Det er
ikke hensigtsmæssigt, at de kooperationsbeskattede andelsforeninger skal beskattes hårdere,
ved at have aktiver placeret i datterselskaber frem for at aktiverne er direkte ejet.
Det foreslås, at aktierne værdiansættes efter reglerne i selskabsskatteloven § 14, stk. 2-6.
Herved sikres det, at virkningen af ophævelsen af reglerne for brug af formueskattekursen til
værdiansættelse af aktier neutraliseres for de kooperationsbeskattede andelsforeninger.
Ændringen betyder således, at opgørelsesmetoden svarer til, at aktierne værdiansættes til den
skattemæssige indre værdi efter de dagældende principper for formuebeskatning. Denne
opgørelsesmetode har hidtil efter praksis været anvendt for aktier i helejede datterselskaber.
Med den foreslåede formulering af selskabsskattelovens § 14, stk. 7, vil denne
værdiansættelsesmetode også skulle anvendes for aktier i selskaber, der ikke er helejede.
Det foreslås herudover at videreføre det hidtidige princip om, at hvis den skattemæssige indre
værdi af aktier opgøres til en negativ værdi, værdiansættes aktierne til nul.
2.5. Sambeskatning i forbindelse med konkurs
2.5.1. Gældende ret
Et moderselskab og datterselskaber, hvori moderselskabet har bestemmende indflydelse,
udgør en koncern. Koncernforbundne selskaber m.v. i Danmark skal sambeskattes (national
sambeskatning). Som en undtagelse hertil gælder, at et selskab, der tages under
konkursbehandling, skal holdes ude af sambeskatningen fra og med det indkomstår, hvori
konkursdekretet afsiges.
Efter konkursskattelovens bestemmelser omfatter konkursindkomsten for selskaber m.v.
skyldnerens indtægter og udgifter fra begyndelsen af det indkomstår, hvori konkursdekretet
afsiges, og indtil konkursdekretets afsigelse samt konkursboets indkomst indtil konkursens
slutning
Landsskatteretten har i en afgørelse af 25. september 2015 SKM2015.695.LSR fastslået, at
undtagelsen til reglerne om sambeskatning alene finder anvendelse for den indkomstperiode i
et indkomstår, hvori konkursdekretet afsiges. Afgørelsen indebærer, at i de situationer, hvor et
konkursramt selskab er frasolgt koncernen i løbet af indkomståret, men inden konkursdekretet
afsiges, vil det konkursramte selskab skulle indgå i sambeskatningen for den indkomstperiode
i indkomståret, hvor der har været koncernforbindelse. Det medfører, at et skattemæssigt
underskud opstået i indkomstperioden, hvor der har været koncernforbindelse, kan modregnes
i de øvrige koncernforbundne selskabers eventuelle skattemæssige overskud.
Landsskatteretten har ikke taget stilling til samspillet mellem indkomstopgørelsen efter
selskabsskatteloven og indkomstopgørelsen efter konkursskatteloven. Det efterlader en
usikkerhed om, hvorvidt indkomsten for en indkomstperiode i indkomståret både skal indgå i
opgørelsen af sambeskatningsindkomsten og i tilfælde af skattepligt efter konkursskatteloven
i konkursindkomsten.
2.5.2. Lovforslaget
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
1649581_0012.png
- 12 -
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 31 C, stk. 8, 1. pkt., om adgang til
sambeskatning i forbindelse med konkurs. Efter den foreslåede ændring vil et selskab ikke
kunne indgå i en sambeskatning i nogen indkomstperiode i det indkomstår, hvori
konkursdekretet afsiges, og efterfølgende indkomstår. Det indebærer, at selv om et selskab
frasælges koncernen, inden konkursdekretet afsiges, vil det konkursramte selskab skulle
holdes ude af sambeskatning i hele indkomståret og dermed også holdes ude af
sambeskatning i de indkomstperioder i indkomståret, hvor der har været koncernforbindelse.
Med den foreslåede ændring vil det konkursramte selskabs skattemæssige underskud ikke
kunne udnyttes af sambeskattede selskaber for den eller de indkomstperioder i det
indkomstår, hvor konkursdekretet afsiges. Et eventuelt opstået skattemæssigt underskud i
indkomstperioder under sambeskatning følger det konkursramte selskab ud af
sambeskatningen og vil alene kunne fratrækkes i selskabets eventuelle skattepligtige
konkursindkomst efter konkursskatteloven.
Den foreslåede ændring indebærer også, at der skabes sikkerhed for, at en indkomst ikke både
indgår i den skattepligtige indkomst efter selskabsskatteloven og i konkursindkomsten efter
konkursskatteloven, idet indkomsten i alle indkomstperioder i hele indkomståret alene vil
indgå i konkursindkomsten, såfremt der statueres skattepligt efter konkursskattelovens
bestemmelser.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget om lempelse af elafgiften for forlystelser vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på
omkring 40 mio. kr. og omkring 30 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2017, jf. tabel 1.
Tabel 1.
Mio. kr. (2016-niveau)
2017
2018
-40
-40
-30
2019
-40
-40
-30
2020
-40
-40
-30
Umiddelbart provenu
-40
Provenu efter tilbageløb
-40
Provenu efter tilbageløb og
adfærd
-30
Varig
virkning
-20
-20
-20
Grundlaget for elafgiften forventes at udvise en vækst, der er mindre end udviklingen i BNP. Det
medfører, at det varige mindreprovenu er lavere end det umiddelbare provenu. Det varige
mindreprovenu vurderes at udgøre omkring 20 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Forslaget om ændring af holdingkravet sikrer en mere robust værnsregel, som understøtter, at
der ikke opstår et utilsigtet mindreprovenu i forbindelse med en skattefri spaltning.
Forslaget om fradrag for særlige bonushensættelser sikrer, at der ikke opstår et utilsigtet
merprovenu som følge af den ændrede regnskabsmæssige placering af særlige
bonushensættelser.
Til sidst præciserer forslaget om sambeskatning i forbindelse med konkurs, at underskud opstået i
det indkomstår, hvor konkursdekretet afsiges, ikke kan udnyttes af andre sambeskattede selskaber,
hvorved der ikke kan opstå et eventuelt utilsigtet mindreprovenu. Derudover sikres, at disse
underskud skattemæssigt forbliver hos det konkursramte selskab og her kan modregnes i en
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 13 -
eventuel skattepligtig konkursindkomst. Dette vil understøtte både private og offentlige kreditorers
muligheder for at få dækning for deres krav.
4. Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om værdiansættelse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier
skønnes at medføre administrative engangsomkostninger til kommunikation og håndtering af
genoptagelsesadgang af en ikke nævneværdig grad.
De øvrige foreslåede ændringer skønnes ikke at indebære væsentlige administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Med forslaget om lempelse af elafgiften for forlystelser vil forlystelser kunne opnå
godtgørelse for størstedelen af den del af elforbruget, der kan henregnes til proces. Det vil
betyde, at en lang række virksomheder med forlystelsesaktiviteter vil få en lempelse af
elafgiften med godt 90 øre pr. kWh for procesforbrug i 2017. I 2017 udgør elafgiften til
proces inden godtgørelse 91 øre pr. kWh og 0,4 øre pr. kWh efter godtgørelse. Det vurderes,
at den umiddelbare lempelse for forlystelsesaktiviteter vil udgøre ca. 40 mio. kr. i 2017.
Forslaget om fradrag for særlige bonushensættelser sikrer, at den ændrede regnskabsmæssige
placering af særlige bonushensættelser ikke får økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Med forslaget om værdiansættelse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede
aktier sikres, at aktiver i andelsforeningen værdiansættes på samme måde, uanset om aktivet
er placeret i et datterselskab eller er direkte ejet. Herved imødegås gennemsnitligt set en
stigning i de kooperationsbeskattede andelsforeningers beskatning, der ellers ville være fulgt
med ophævelsen af formueskattekursreglen. I enkelte tilfælde kan der dog for de
kooperationsbeskattede andelsforeninger forekomme afvigelser i både positiv og negativ
retning.
De øvrige foreslåede ændringer vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
[Det vurderes foreløbigt, at der ikke er nogen nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Lovforslaget sendes i høring hos TER]
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Nedsættelse af elafgiften efter godtgørelse forventes at medføre et øget elforbrug i relation til
forlystelsesaktiviteter. Produktion af elektricitet er omfattet af EU´s kvotehandelssystem.
Øgede CO
2
-udledninger inden for CO
2
-kvotesystemet udlignes i stedet via mindreudledninger
andre steder inden for systemet.
De øvrige foreslåede ændringer har ingen miljømæssige konsekvenser.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 14 -
9. Forholdet til EU-retten
Det er Europa-Kommissionens vurdering, at godtgørelsesbestemmelserne i lov om afgift af
elektricitet sammenholdt med lovens bilag 1 indeholder elementer af statsstøtte, idet visse
virksomheder kan benytte sig af den lave processats, mens den type virksomheder, der
fremgår af lovens bilag 1, betaler den fulde sats.
Ordningen er omfattet af gruppefritagelsesforordningens (Europa-Kommissionens forordning
(EU) nr. 651/2014) anvendelsesområde. Gruppefritagelsesforordningen anvendes inden for
områder, hvor det vurderes, at støtte kan iværksættes uden Europa-Kommissionens
godkendelse. Da elafgiftslovens bilag 1 inden forslaget er anmeldt efter
gruppefritagelsesforordningen, vil det være nødvendigt at underrette Europa-Kommissionen
om ændringen i lovens bilag 1. Ændringen kan dog sættes i kraft uden Europa-
Kommissionens forudgående godkendelse, da denne anmeldelse ligeledes kan ske efter
gruppefritagelsesordningen.
Betingelserne for at anvende gruppefritagelsesforordningen er, at støtteordningen er udformet
i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivet (Rådets direktiv 2003/96/EF), at
modtagerne af afgiftslempelsen udvælges på grundlag af gennemsigtige og objektive kriterier,
og at støtteordningen baseres på en lempelse af afgiftssatsen eller på udbetaling af en fast
kompensation.
Den danske elafgift er udformet i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivet. Der
betales som hovedregel samme sats for el, der anvendes til procesformål i liberale erhverv.
Satsen er som udgangspunkt 0,4 øre pr. kWh. Visse liberale erhverv er undtaget fra
muligheden for at få procesgodtgørelse i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivets
artikel 11(4). Elafgiftsloven er derudover indrettet sådan, at det sikres, at
energibeskatningsdirektivets minimumsafgiftssats på 0,4 øre pr. kWh betales af alle
virksomheder. Det er derfor Skatteministeriets vurdering, at betingelserne for at anmelde
ændringen af elafgiftsloven efter gruppefritagelsesforordningen konkret er opfyldt.
Forslaget notificeres derudover som udkast i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/1535 (informationsproceduredirektivet).
De øvrige foreslåede ændringer indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli 2016 til den 2. august 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, ARI, Biobrændselsforeningen, Borger-
og Retssikkerhedschefen i SKAT CEPOS, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen
for Decentral Kraftvarme, CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Told- og
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Biografer, Danske Teatres Fællesorganisation,
Danva, Den danske Skattemæglerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Energi Danmark, Energi- og Olieforum, Energiklagenævnet, Energinet.dk,
Energistyrelsen, Energitilsynet, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, Finansrådet,
Finanstilsynet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen for
Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen for Danske Kraftvarmeværker, Foreningen Danske
Revisorer, Foreningen for Danske Biogasanlæg, Forsikring & Pension, FSE, FSR – danske
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
1649581_0015.png
- 15 -
revisorer, HK-Kommunal, HORESTA, Håndværksrådet, IBIS, InvesteringsFondsBranchen,
KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter,
Mellemfolkeligt Samvirke, Mineralolie Brancheforeningen, Nationalbanken, Nationalt Center
for Miljø og Energi, Noah, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Partnerskabet for
brint og brændselsceller, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Restaurationsbranchen.dk,
Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, SEGES,
Skatteankestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Vedvarende Energi,
VELTEK.
11. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Lovforslaget vurderes samlet
set at medføre et varigt
mindreprovenu på ca. 20 mio.
kr. årligt efter tilbageløb og
adfærd.
Forslaget om værdiansættelse
af kooperationsbeskattede
andelsforeningers unoterede
aktier vurderes samlet at
medføre administrative
engangsomkostninger til
kommunikation og
håndtering af
genoptagelsesadgang af ikke
nævneværdig grad.
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative
konsekvenser for det
offentlige
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Det vurderes, at forslaget
vedrørende lempelse af elafgift
for elektricitet anvendt til
forlystelser umiddelbart vil
udgøre en lempelse for
forlystelsesaktiviteter på ca. 40
mio. kr. i 2017.
[Ingen]
[Ingen]
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget om nedsættelse af
elafgiften efter godtgørelse
forventes at medføre et øget
elforbrug i relation til
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
1649581_0016.png
- 16 -
forlystelsesaktiviteter.
Produktion af elektricitet er
omfattet af EU’s
kvotehandelssystem. Øgede
CO
2
-udledninger inden for
CO
2
-kvotesystemet udlignes i
stedet via mindreudledninger
andre steder inden for
systemet.
Europa-Kommissionen skal underrettes om ændringen af
elafgiftsloven i henhold til gruppefritagelsesforordningen
(Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014).
Forslaget notificeres derudover som udkast i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535
(informationsproceduredirektivet).
Forholdet til EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter gældende ret kan momsregistrerede virksomheder som udgangspunkt få tilbagebetalt
afgiften af elektricitet forbrugt i virksomheden ned til EU´s minimumssats på 0,4 øre pr. kWh.
Dette gælder imidlertid ikke for en række liberale erhverv, som vurderes at have et
husholdningslignende forbrug. Disse erhverv fremgår af bilag 1 i lov om afgift af elektricitet.
Virksomheder omfattet af bilag 1 betaler derfor omkring 90 øre pr. kWh for elektricitet
forbrugt i virksomheden.
Det foreslås at fjerne forlystelser, herunder teaterforestillinger, biografforestillinger m.v., fra
bilag 1 i lov om afgift af elektricitet. Virksomheder, der udbyder forlystelsesaktiviteter, vil
herefter kunne få tilbagebetalt afgiften af elektricitet ned til EU´s minimumssats på 0,4 øre pr.
kWh.
Det er uhensigtsmæssigt, at forlystelser er sidestillet med liberale erhverv såsom advokater,
arkitekter, reklamevirksomheder og revisorer, da aktiviteterne i bl.a. forlystelsesparker i
væsentlig grad adskiller sig fra disse.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en redaktionel ændring som følge af den forslåede ændring i lovforslagets § 2,
nr. 2, hvor der indsættes et 11. pkt. i fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1.
Til nr. 2
Skattefri spaltning kan gennemføres enten med eller uden tilladelse fra SKAT. Efter
fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, 4. pkt., gælder det, at en spaltning uden tilladelse fra SKAT
er betinget af, at selskaber, der efter spaltningen ejer mindst 10 pct. af kapitalen eller aktier,
der er omfattet af definitionen af skattefri porteføljeaktier i aktieavancebeskatningslovens § 4
C, i et af de deltagende selskaber, ikke afstår aktier i det eller de pågældende selskaber i en
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 17 -
periode på tre år efter vedtagelsen af spaltningen. Begrænsningen gælder alene for selskaber,
der efter spaltningen ejer mindst 10 pct. af aktierne i enten det indskydende eller modtagende
selskab.
Det er dog tilladt at afstå aktier inden for tre-års-perioden, såfremt det sker i forbindelse med
en skattefri omstrukturering, hvor der ikke sker vederlæggelse med andet end aktier. I
sådanne situationer vil den oprindelige tre års binding blive overført til de aktier, der
erhverves i forbindelse med efterfølgende omstruktureringer.
Det foreslås, at der indsættes et 11. pkt. i fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, for at sikre, at der
ikke kan ske omgåelse af holdingkravet ved skattefri spaltning uden tilladelse. En skattefri
spaltning vil med forslaget være betinget af en tilladelse fra SKAT, hvis der tre år forud for
spaltningen er gennemført selskabsoverdragelse, der ikke er omfattet af successionsreglerne i
skattelovgivningen, og overdragelsen ikke har været skattepligtig, fordi de overdragne aktier
kan overdrages skattefrit efter aktieavancebeskatningsloven. Det skyldes, at
omgåelsesmodellen er betinget af, at der før den skattefri spaltning, som foretages uden
tilladelse fra SKAT, er gennemført overdragelse af aktier i det selskab, som spaltes, uden at
overdragelsen har udløst beskatning.
Det foreslås, at fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, 4. pkt., der giver mulighed for, at der kan
gennemføres en skattefri spaltning uden tilladelse, ikke finder anvendelse, hvis der inden for
en periode på tre år forud for spaltningen er gennemført selskabsoverdragelse. Ved
selskabsoverdragelse menes overdragelse af aktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§§ 4 a, 4 b eller 4 c, som indskydes i selskabet uden skattemæssig succession.
Det foreslås således, at SKAT gives mulighed for at vurdere, om spaltningen gennemføres
med henblik på at undgå eller udskyde beskatning. SKAT kan meddele afslag på
anmodningen, hvis det vurderes, at spaltningens hovedformål er skatteunddragelse eller
skatteundgåelse, og såfremt transaktionen ikke foretages ud fra gyldige forretningsmæssige
årsager.
Til § 3
Til nr. 1
Finanstilsynet har udstedt en ny regnskabsbekendtgørelse, der medfører, at de særlige
bonushensættelser fremover regnskabsmæssigt er placeret under egenkapitalen. Efter den
tidligere regnskabsbekendtgørelse var de særlige bonushensættelser regnskabsmæssigt
placeret som en del af de forsikringsmæssige hensættelser. Dette medførte, at de særlige
bonushensættelser skattemæssigt var fradragsberettigede som en del af hensættelserne til de
forsikrede, jf. selskabsskattelovens § 13, stk. 3.
Skattemæssigt er der normalt ikke fradrag for hensættelser til egenkapitalen. Ændringen af de
regnskabsmæssige regler betyder derfor, at der ikke længere er hjemmel i skattelovgivningen
til at kunne foretage fradrag for særlige bonushensættelser.
De særlige bonushensættelser er en hybrid, der har egenkapitalpræg, men som også udgør en
hensættelse til de forsikrede. Uanset den regnskabsmæssige ændring vil de særlige
bonushensætter have uændret indhold. Det foreslås på den baggrund, at selskabsskattelovens
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 18 -
§ 13, stk. 3, ændres, således at det klart fremgår af loven, at der er fradrag for særlige
bonushensættelser på lige fod med andre forsikringsmæssige hensættelser.
Til nr. 2
Reglerne for brug af formueskattekursen til opgørelse af værdien af unoterede aktier er
ophævet med virkning for indkomståret 2015 for andelsforeninger m.v. omfattet af
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, jf. cirkulære 9054 af 4. februar 2015 om ændring af
cirkulære om værdiansættelsen af aktiver og passiver i dødsboer m.m. og ved
gaveafgiftsberegning. Forud for ophævelsen fulgte det af de dagældende regler og praksis, at
unoterede aktier blev værdiansat efter formueskattekursreglerne. Hvis der var tale om
helejede selskaber, blev aktierne dog værdiansat til den skattemæssige indre værdi.
Det foreslås i selskabsskattelovens § 14, stk. 7, at fastsætte, at unoterede aktier ved opgørelsen
af andelsforeningens formue skal værdiansættes til en værdi, som svarer til den værdi, der
ville blive opgjort ved anvendelse af reglerne i § 14, stk. 2-6.
Med den foreslåede affattelse af selskabsskattelovens § 14 stk. 7, værdiansættes aktierne
transparent, således at formuen opgøres på samme måde, uanset om andelsforeningens
formue er ejet gennem et selskab eller direkte af andelsforeningen.
Herudover foreslås det at videreføre princippet om, at hvis den skattemæssige indre værdi af
aktier opgøres til et negativt beløb, værdiansættes aktierne til nul.
Den foreslåede opgørelsesmetode svarer i vidt omfang til de allerede gældende principper for
opgørelse af helejede datterselskabsaktier, hvor værdien opgøres til den skattemæssige indre
værdi. Den foreslåede ændring har således alene betydning for unoterede aktier, der er
delejede, da disse i dag skal opgøres til handelsværdien som følge af, at reglerne for
værdiansættelse efter formueskattekursreglerne er ophævede.
I de særlige tilfælde, hvor det kan være forbundet med store vanskeligheder at opgøre værdien
af unoterede aktier efter reglerne i selskabsskattelovens § 14, stk. 2-6, videreføres hidtidig
praksis for, at der kan ske værdiansættelse af aktierne til den regnskabsmæssige indre værdi,
fraregnet værdien af goodwill og andre immaterielle aktiver. Det kan f.eks. være relevant at
tage udgangspunkt i den regnskabsmæssige indre værdi, hvis selskabet, der skal
værdiansættes, er udenlandsk, og det således er forbundet med stort besvær at estimere det
udenlandske selskabs værdi opgjort efter selskabsskattelovens § 14, stk. 2-6.
Til nr. 3
Det følger af selskabsskattelovens § 31, stk. 1, at koncernforbundne selskaber m.v. skal
sambeskattes (national sambeskatning). Ved koncernforbundne selskaber m.v. forstås
selskaber og foreninger m.v., der på noget tidspunkt i indkomståret tilhører samme koncern,
jf. selskabsskattelovens § 31 C.
I selskabsskattelovens § 31 C defineres koncernforbundne selskaber m.v., herunder hvilke
betingelser der gælder for at anse selskaber m.v. for koncernforbundne. Det defineres således,
at et moderselskab sammen med datterselskaber, hvori moderselskabet har bestemmende
indflydelse, udgør en koncern.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 19 -
Som en undtagelse til denne hovedregel fremgår det af selskabsskattelovens § 31 C, stk. 8, 1.
pkt., at et selskab, der tages under konkursbehandling, skal holdes ude af sambeskatningen fra
og med det indkomstår, hvori konkursdekretet afsiges.
Et selskabs indkomstår defineres i selskabsskattelovens § 10, stk. 1, 2. pkt., som kalenderåret,
medmindre selskabet efter selskabsskattelovens § 10, stk. 2, 4. pkt., vælger et forskudt
indkomstår. Det følger af selskabsskattelovens § 10, stk. 5, at alle sambeskattede selskaber
skal have samme indkomstår som administrationsselskabet.
Af konkursskattelovens § 3 fremgår det, at for selskaber m.v. omfatter konkursindkomsten
skyldnerens indtægter og udgifter fra begyndelsen af det indkomstår, hvori konkursdekretet
afsiges og indtil konkursdekretets afsigelse, samt konkursboets indkomst indtil konkursens
slutning.
Der ses således at være sammenhæng mellem bestemmelserne i selskabsskattelovens 31 C,
stk. 8, og konkursskattelovens § 3, hvorefter en given indkomst ikke både indgår i opgørelsen
af indkomsten efter selskabsskattelovens bestemmelser og i opgørelsen af konkursindkomsten
efter konkursskattelovens bestemmelser.
Landsskatteretten har i SKM2015.695.LSR truffet en afgørelse, hvorefter et konkursramt
selskab kunne indgå i sambeskatningen for den del af indkomståret, hvor der var
koncernforbindelse. Afgørelsen blev begrundet med, at selskabsskattelovens § 31, stk. 8, ikke
fandt anvendelse for den indkomstperiode i indkomståret, hvor der var koncernforbindelse,
idet konkursdekretet blev afsagt, efter det pågældende selskab var frasolgt koncernen.
I den konkrete sag indebar afgørelsen, at det konkursramte selskabs underskud, i perioden
hvor der var koncernforbindelse, kunne udnyttes af de øvrige sambeskattede selskaber.
Afgørelsen tager ikke stilling til, om indkomsten for denne periode også omfattes af
konkursindkomsten efter konkursskattelovens § 3, i det omfang der måtte blive statueret
konkursskattepligt efter konkursskattelovens § 14.
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 31 C, stk. 8, 1. pkt., således at det klart fremgår,
at et konkursramt selskab skal holdes ude af sambeskatning i alle indkomstperioder i det
indkomstår, hvor konkursdekretet afsiges.
Den foreslåede ændring indebærer, at selv om et selskab udgår af en koncern i forbindelse
med et frasalg eller lignende, inden konkursdekretet afsiges, kan selskabet ikke indgå i
sambeskatning for det indkomstår, hvor konkursdekretet afsiges. Det fastslås således, at
indkomståret i relation til selskabsskattelovens § 31 C, stk. 8, omfatter alle indkomstperioder i
det pågældende indkomstår og ikke blot den indkomstperiode, hvori konkursdekret afsiges.
Med den foreslåede ændring vil det ikke være muligt via frasalg eller lignende forinden
konkursdekretets afsigelse at udnytte et konkursramt selskabs underskud i sambeskattede
selskabers indkomst for den del af indkomståret, hvor der har været koncernforbindelse. Den
foreslåede ændring indebærer samtidig, at der ikke opstår tvivl om, hvorvidt indkomsten for
denne periode både indgår i indkomsten efter selskabsskatteloven og i konkursindkomsten
efter konkursskatteloven.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 20 -
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny
lovgivning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. juli eller den 1.
januar.
I øvrigt betyder det foreslåede ikrafttrædelsestidspunktet, at momsregistrerede virksomheder,
der betaler elafgift af elektricitet anvendt til procesformål i eksempelvis forlystelsesparker,
biografer og teatre, kan få godtgjort elafgiften ned til 0,4 øre pr. kWh. fra og med den 1.
januar 2017.
Det forslås i
stk. 2,
at forslagets § 2, nr. 2, om skattefri spaltning, har virkning for spaltninger
med spaltningsdato den 1. januar 2017 eller senere.
Det foreslås i
stk. 3,
at lovforslagets § 3, nr. 1, om fradrag for særlige bonushensætter, har
virkning fra og med indkomståret 2016. Dermed kan den gældende retstilstand opretholdes,
idet den nye regnskabsbekendtgørelse trådte i kraft den 1. januar 2016.
Det foreslås i
stk. 4,
at lovforslagets § 3, nr. 2, har virkning for indkomstår, der påbegyndes
fra og med den 1. januar 2017. Det foreslås desuden i lovforslagets § 3, nr. 2, at
kooperationsbeskattede andelsforeninger kan vælge at anvende bestemmelsen i
selskabsskattelovens § 14, stk. 7, til at værdiansætte aktier til brug for formueopgørelsen for
indkomstårene 2015 og 2016. Kooperationsbeskattede andelsforeninger, der har værdiansat
unoterede aktier til brug for opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2015
og 2016, kan således få genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2015 og 2016.
Det foreslås ligeledes, at selskaber, der har påbegyndt indkomståret 2017 inden lovens
ikrafttrædelsestidspunkt den 1. januar 2017, kan vælge at anvende bestemmelsen i
selskabsskattelovens § 14, stk. 7, til at værdiansætte aktier til brug for formueopgørelsen.
Det foreslås i
stk. 5,
at lovforslagets § 3, nr. 3, har virkning for konkursdekreter, der afsiges
fra og med 1. januar 2017.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 21 -
Bilag
Bilag 1 –
Andre bilag (EU-direktiver, forordninger, tekniske redegørelser)
Bilag 2 –
Paralleltekster
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 22 -
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om afgift på elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011,
som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1893 af
29. december 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
I
bilag 1
udgår »Forlystelser, herunder
teaterforestillinger,
biografforestillinger
m.v.«
Bilag 1
Liste
over
momsregistrerede
virksomheder, hvis afsætning af ydelser
ikke giver adgang til tilbagebetaling af
elafgift, jf. § 11, stk. 2
Advokater.
Arkitekter.
Bureauer
(bl.a.
vagtbureauer,
ægteskabsbureauer).
Forlystelser, herunder teaterforestillinger,
biografforestillinger m.v.
Landinspektører.
Mæglere.
Reklame.
Revisorer.
Rådgivende ingeniører
§2
I fusionsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1017 af 24. august 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 15 a, stk. 1, 4. pkt.,
ændres ”5.-10.
§ 15 a.
Ved spaltning af et selskab har pkt.” til: ”5.-11. pkt.”.
selskaberne adgang til beskatning efter
reglerne i § 15 b, stk. 1 og 2, når såvel det
indskydende selskab som det modtagende
2.
I
§ 15 a,
stk. 1, indsættes som 11. pkt.:
selskab er omfattet af begrebet selskab i en ”4. pkt. finder heller ikke anvendelse, hvis
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 23 -
medlemsstat i artikel 3 i direktiv
2009/133/EF og ikke ved beskatningen her i
landet anses for en transparent enhed. Det er
en betingelse for anvendelsen, at der er
opnået tilladelse hertil fra told- og
skatteforvaltningen.
Told-
og
skatteforvaltningen kan fastsætte særlige
vilkår for tilladelsen og kan foreskrive, at der
specifikt udarbejdes dokumenter, der skal
indsendes inden for de frister, der er nævnt i
§ 6, stk. 3, eller § 6, stk. 4. Ved spaltning af
et selskab har selskaberne som nævnt i 1.
pkt. adgang til beskatning efter reglerne i §
15 b, stk. 1 og 2, uden at der er opnået
tilladelse
hertil
fra
told-
og
skatteforvaltningen, jf. dog 5.-10. pkt.
Anvendelsen af 4. pkt. er betinget af, at
selskaber, der efter spaltningen ejer mindst
10 pct. af kapitalen eller aktier, der er
omfattet af definitionen af skattefri
porteføljeaktier
i
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, i et af
de deltagende selskaber, ikke afstår aktier i
det eller de pågældende selskaber i en
periode på 3 år efter vedtagelsen af
spaltningen. Uanset 5. pkt. kan aktierne i et
deltagende selskab i den nævnte periode
afstås i forbindelse med en skattefri
omstrukturering
af
den
nævnte
selskabsdeltager eller det pågældende
deltagende
selskab,
hvis
der
ved
omstruktureringen ikke sker vederlæggelse
med andet end aktier. I sådanne tilfælde
finder den i 5. pkt. nævnte betingelse i sin
restløbetid anvendelse på selskabsdeltageren
henholdsvis det eller de deltagende selskaber
i
den
efterfølgende
skattefrie
omstrukturering. 4. pkt. finder ikke
anvendelse, hvis det indskydende selskab har
mere end én selskabsdeltager og en eller
flere af disse har været selskabsdeltagere i
mindre end 3 år uden at have rådet over
flertallet af stemmerne og samtidig er eller
ved spaltningen bliver selskabsdeltagere i det
modtagende selskab, hvor de tilsammen
råder over flertallet af stemmerne. 4. pkt.
finder heller ikke anvendelse på spaltning
omfattet af stk. 3, hvis en selskabsdeltager,
der i en periode på tre år forud for
spaltningen er gennemført overdragelse af
aktier i det indskydende selskab uden
skattemæssig succession, og aktierne
omfattes af §§ 4 a, 4 b eller 4 c.”
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 24 -
der beskattes af aktierne i det indskydende
selskab efter aktieavancebeskatningslovens §
17, og som samtidig kan modtage skattefrit
udbytte af disse aktier, vederlægges med
andet end aktier i det eller de modtagende
selskaber. 4. pkt. finder heller ikke
anvendelse, hvis en person eller et selskab,
der har bestemmende indflydelse i det
indskydende selskab, jf. ligningslovens § 2,
hverken er hjemmehørende i EU/EØS eller i
en
stat,
som
har
en
dobbeltbeskatningsoverenskomst
med
Danmark.
§3
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 680 af den 20. maj 2015, som ændret ved
§ 2 i lov nr. 998 af 30. august 2015, § 20 i
lov nr. 395 af 2. maj 2016, § 5 i lov nr. 428
af 18. maj 2016 og § 1 i lov nr. 652 af 8. juni
2016, foretages følgende ændringer:
§ 13
Stk. 1-2 …
Stk. 3.
Forsikringsselskaber kan ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst
efter reglerne i stk. 4-10 eller § 13 F fradrage
beløb, der er medgået til skat efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 8, i det
omfang
indkomstårets
skat
efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 8 har
reduceret indkomstårets hensættelser eller
ydelser til de forsikrede vedrørende det
indkomstår, der svarer til indkomståret efter
denne lov, og beløb, der hensættes til
dækning af forpligtelser over for de
forsikrede i form af forsikringsmæssige
hensættelser.
1.
I
§ 13, stk. 3,
indsættes efter
»indkomstårets hensættelser«: », særlige
bonushensættelser«, og efter
»forsikringsmæssige hensættelser« indsættes:
» og særlige bonushensættelser«.
§ 14.
Stk. 1-6…
Stk. 7.
Aktier, der ikke er frit omsættelige,
samt aktier i selskaber, i hvilke mindst 2/3 af
samtlige aktier ejes af en enkelt forening,
medregnes ved opgørelsen af formuen med
mindst 80 pct. af handelsværdien.
2.
§ 14, stk. 7,
affattes således:
”Stk. 7.
Aktier, der ikke er optaget til
handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet, værdiansættes til
værdien opgjort efter stk. 2-6. Hvis den
skattemæssige værdi af aktierne efter 1. pkt.,
er negativ, ansættes værdien til nul.”
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, fusionsskatteloven og sel-skabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livsforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansæt-telse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier, samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs)
- 25 -
§ 31 C
Stk. 1…
Stk. 8.
Et selskab, der tages under
konkursbehandling, skal holdes ude af
sambeskatningen fra og med det indkomstår,
hvori konkursdekretet afsiges. Ved ophøret
af sambeskatningen finder § 31 A, stk. 10,
anvendelse.
3.
I
§ 31 C, stk. 8, 1. pkt.,
ændres
”sambeskatningen” til: ”sambeskatning i alle
indkomstperioder”.