Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 224
Offentligt
1647107_0001.png
Redegørelse om inspektion i Nordea Bank Danmark A/S (hvidvaskområdet)
Side 1 af 4
HJEM / TILSYN / VURDERINGER AF FINANSIELLE VIRKSOMHEDER
VURDERING AF FINANSIELLE VIRKSOMHEDER 2016 /
/
OPRETTET: 17. JUN. 2016
OPDATERET: 17. JUN. 2016
Redegørelse om inspektion i Nordea
Bank Danmark A/S
(hvidvaskområdet)
Finanstilsynet gennemførte i juni 2015 en undersøgelse af, om
Nordea Bank Danmark A/S overholder gældende regler på
hvidvaskområdet.
Risikovurdering
Banken er det næststørste pengeinstitut i Danmark. Banken driver alle typer af bankforretninger,
kapitalforvaltning, investering mv. Banken har et betydeligt antal privatkunder, virksomhedskunder og
institutionelle kunder, hvoraf mange har komplicerede koncernstrukturer/arrangementer. Et større
antal kunder er endvidere bosiddende i eller har hjemsted i udlandet, ligesom et større antal fysiske
kunder er distancekunder.
Omfanget af transaktioner, herunder grænseoverskridende pengeoverførsler, er betydeligt. En
væsentlig del af kundernes transaktioner gennemføres via internet eller via kontanthåndtering i
forbindelse med kontoindbetalinger, valutaveksling og pengeoverførsel.
Banken har betydelige aktiviteter inden for værdipapirhandel, herunder engroshandel og private
banking, og banken har et omfattende antal grænseoverskridende korrespondentbankforbindelser.
De pågældende områder betragtes af Financial Action Task Force (FATF) som områder forbundet
med høj risiko for hvidvask og finansiering af terrorisme.
Det er på baggrund heraf Finanstilsynets vurdering, at bankens iboende risiko for at blive misbrugt til
hvidvask eller finansiering af terrorisme er høj vurderet i forhold til gennemsnittet af finansielle
virksomheder i Danmark.
https://finanstilsynet.dk/da/Tilsyn/Vurderinger%20af%20finansielle%20virksomhede... 18-06-2016
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
Redegørelse om inspektion i Nordea Bank Danmark A/S (hvidvaskområdet)
Side 2 af 4
Undersøgelsens konklusioner
Det er på baggrund af nærværende inspektion Finanstilsynets vurdering, at banken på mange
væsentlige områder har betydelige udfordringer og ikke kan anses at opfylde kravene i
hvidvaskloven. Finanstilsynet er bekendt med, at banken i forlængelse af nærværende undersøgelse
har øget fokus på hvidvaskområdet. Tilsvarende er Finanstilsynet vidende om, at Nordea-koncernen
på baggrund af konklusionerne fra en undersøgelse foretaget af det svenske finanstilsyn i foråret
2015 har iværksat tiltag til at forbedre koncernens foranstaltninger for at bekæmpe hvidvask og
finansiering af terrorisme.
Dette ændrer dog ikke ved, at Finanstilsynets samlede vurdering af bankens foranstaltninger til
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering er, at den fornødne risikostyring ikke er til stede,
ligesom håndteringen af hvidvaskområdet ikke er tilstrækkeligt ledelsesmæssigt forankret i banken.
Undersøgelsen giver således anledning til påbud på følgende områder:
• Risikovurdering
• Risikostyring og intern kontrol
• Risikoklassifikation af kunder
• Kundekendskab
• Transaktionsovervågning
• Opmærksomhedspligten
• Behandling af mistænkelige transaktioner
• Korrespondentbanker
Derudover har undersøgelsen givet anledning til påtaler af enkelte forhold.
Risikovurdering og risikostyring
Banken fik påbud om at udarbejde tilstrækkelige procedurer for risikovurdering, herunder vurderinger
af risici for, at bankens forskellige forretningsområder kan blive misbrugt til hvidvask og finansiering
af terrorisme.
Banken fik påbud om at udarbejde tilstrækkelige procedurer for intern kontrol.
Kundekendskab – risikoklassifikation af kunder
Banken fik påbud om at udarbejde tilstrækkelige procedurer for risikoklassifikation af kunder, således
at højrisikokunder identificeres med henblik på bankens opfyldelse af hvidvasklovens krav om øget
kundekendskab og overvågning.
Kundekendskab – midlerne oprindelse, private banking
https://finanstilsynet.dk/da/Tilsyn/Vurderinger%20af%20finansielle%20virksomhede... 18-06-2016
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
Redegørelse om inspektion i Nordea Bank Danmark A/S (hvidvaskområdet)
Side
3 af 4
Banken fik påbud om at etablere tilstrækkelige forretningsgange og foranstaltninger på Private
Banking området med henblik på at sikre, at der indhentes tilstrækkelige oplysninger og
dokumentation for kundemidlernes oprindelse.
Kundekendskab – højrisikokunder, stikprøver
Banken fik påbud om at foretage fornyet gennemgang af samtlige privat- og
virksomhedskundeforhold, der af banken klassificeres som højrisikokunder, og som er etableret før
1. juni 2015. Gennemgangen af kundeforholdene skal ske med henblik på at sikre, at banken har
indhentet tilstrækkelige kundeoplysninger.
Banken fik en påtale om, at banken indtil september 2015 ikke har haft tilstrækkelige procedurer for
ajourføring af kundeoplysninger i forbindelse med privatkunders fraflytning fra Danmark.
Transaktionsovervågning
Banken fik påbud om at indføre tilstrækkelige procedurer for overvågning af kundeforhold, således at
det sikres, at transaktioner, der gennemføres som led i kundeforholdet, er i overensstemmelse med
bankens viden om kunden og kundens forretnings- og risikoprofil, herunder om nødvendigt
midlernes oprindelse.
Banken fik endvidere påbud om at sikre, at der foretages skærpet overvågning af kundeforhold, hvor
der vurderes at være en højere risiko for hvidvask og finansiering af terrorisme.
Banken fik en påtale for dens manglende systemovervågning af valutavekslingsvirksomheder.
Behandling af usædvanlige og mistænkelige transaktioner
Banken fik påbud om at sikre, at alle usædvanlige transaktioner og transaktionsmønstre
undersøges, og at resultaterne af undersøgelserne noteres og opbevares. I forlængelse heraf fik
banken påbud om at sikre, at pligten til at undersøge mistænkelige transaktioner og den dertil
knyttede potentielle indberetningspligt iagttages.
Korrespondentbankforbindelser uden for EU/EØS
Banken fik påbud om at sikre, at der i forbindelse med etablering af korrespondentbankforbindelser
uden for EU/EØS, og herefter løbende, indhentes tilstrækkelige oplysninger om formålet med og det
forventede omfang af forretningsforbindelsen, kvaliteten af det lokale myndighedstilsyn med
instituttet og oplysninger med henblik på at sikre, at det pågældende institut har tilstrækkelige og
effektive kontrolprocedurer på hvidvaskområdet. Disse oplysninger skal indgå i grundlaget for
bankens stillingtagen til godkendelse eller ikke-godkendelse af forretningsforbindelsen med det
pågældende institut.
Banken fik påbud om at indføre procedurer, der sikrer tilstrækkelig overvågning af transaktioner i
relation til grænseoverskridende korrespondentbankforbindelser.
https://finanstilsynet.dk/da/Tilsyn/Vurderinger%20af%20finansielle%20virksomhede... 18-06-2016
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
Redegørelse om inspektion i Nordea Bank Danmark A/S (hvidvaskområdet)
Side 4 af 4
Endelig fik banken påbud om at indføre tilstrækkelige procedurer for uddannelses- og
instruktionsprogrammer for medarbejderne på korrespondentbankområdet, således at det sikres, at
relevante medarbejdere er bekendt med de pligter, der fremgår af loven.
Hvidvaskansvarlig
Banken fik en påtale om, at den hvidvaskansvarlige ikke har overholdt sine forpligtelser i relation til at
sikre, at banken overholder pligterne efter loven.
Politianmeldelse
På baggrund af undersøgelsens konklusioner har Finanstilsynet politianmeldt banken for
overtrædelse af hvidvaskloven.
https://finanstilsynet.dk/da/Tilsyn/Vurderinger%20af%20finansielle%20virksomhede... 18-06-2016