Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 224
Offentligt
1647106_0001.png
Finanstilsynet
19. juni 2016
GOVN
J.nr. 51-0655
/lbu
Status over danske bankers involvering i skat-
teunddragelsessagen ”Panama-papers”
Opsummering
Det er endnu for tidligt at afslutte Finanstilsynets undersøgelse af danske
bankers involvering i ”Panama-papers”, blandt andet fordi det materiale,
Finanstilsynet modtog fra de otte adspurgte banker, i nogen grad indeholdt
oplysninger af meget overordnet karakter. Finanstilsynet har derfor udbedt
sig supplerende materiale fra hovedparten af de adspurgte banker. Finans-
tilsynets perspektiv på Panama-papers sagen har været, hvorvidt bankerne
overholder hvidvaskreglerne og kravene til en sund og effektiv risikostyring. I
forbindelse med sidstnævnte har fokus været på de mulige omdømme- og
operationelle risici, der kan være tale om. Finanstilsynet er i øjeblikket ved at
gennemgå de modtagne uddybende forklaringer. I nærværende statusrap-
port gives der et overblik over undersøgelsen samt en foreløbig skitse over
bankernes rolle.
Baggrund
Den 3. april 2016 blev der i medier verden over bragt nyheden om, at 11,5
mio. dokumenter var blevet lækket fra det panamanske advokatfirma Mos-
sack Fonseca. Det fremgik af pressedækningen, at dokumenterne indeholdt
oplysninger om, at personer og virksomheder havde oprettet fonde og sel-
skaber med assistance fra Mossack Fonseca bl.a. med det formål at skjule
formuer for de lokale skattemyndigheder.
Efter det i pressen oplyste, indeholdt en mindre del af dokumenterne oplys-
ninger om danske personers involvering i skatteunddragelse. Derudover
fremgik det, at flere danske banker skulle have spillet en aktiv rolle, blandt
andet ved at formidle kontakten mellem bankkunder og advokatfirmaet Mos-
sack Fonseca, som varetog etableringen og administrationen af de nævnte
konstruktioner.
På baggrund af de fremkomne oplysninger blev der i Folketingets skatteud-
valg holdt en offentlig høring den 13. april 2016, hvor tre banker (Danske
Bank, Nordea Bank Danmark og Jyske Bank) redegjorde for deres mulige
involvering i sagen. Derudover redegjorde en række skatteeksperter samt
C:\Users\lbu\Desktop\Statusrapport - Panama ENDELIG 160616.docx
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
2/9
Finanstilsynet for, hvorledes de betragtede den slags medvirken, ligesom de
redegjorde for eventuelle indgrebsmuligheder.
Umiddelbart efter nyheden om de lækkede dokumenter blev offentliggjort,
tog Finanstilsynet en række skridt:
Finanstilsynet har drøftet sagen med tilsynsmyndighederne i en
række andre europæiske lande (tættest dialog med det norske og
svenske finanstilsyn).
Finanstilsynet kontaktede den europæiske banktilsynsmyndighed
(EBA) og bad om, at sagen blev behandlet på møde i Board of Su-
pervisors.
Finanstilsynet har holdt flere møder med SKAT vedrørende samar-
bejde og udveksling af oplysninger til brug for SKAT’s efterforskning
af konkrete sager vedrørende skatteunddragelse og medvirken her-
til.
Den 13. april 2016 sendte Finanstilsynet brev til otte udvalgte banker
med anmodning om en redegørelse for deres mulige involvering i
sagen (jf. nedenfor).
Efterfølgende har Finanstilsynet anmodet hovedparten af de udvalgte ban-
ker om yderligere materiale, da de modtagne svar ikke var tilstrækkeligt
konkrete.
Juridiske aspekter
Hvis danske banker har været involveret i deres kunders skatteunddragelse,
kan dette være i strid med hvidvaskloven og lov om finansiel virksomheds
krav om, at en finansiel virksomhed skal have en effektiv form for virksom-
hedsstyring. Det indgår ikke i nærværende statusrapport, hvorvidt bankers
involvering samtidig er et brud på skattelovningen, da det ligger uden for
Finanstilsynets kompetence at vurdere dette.
Hvidvaskloven
Ved ”hvidvask” efter hvidvasklovens definition forstås, at en fysisk eller juri-
disk person uberettiget modtager eller skaffer sig selv eller andre del i et
økonomisk udbytte, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse. Tilsva-
rende anses det også for ”hvidvask”, hvis man efterfølgende medvirker til at
sikre det økonomiske udbytte fra en strafbar lovovertrædelse ved uberettiget
at skjule, opbevare, transportere mv. dette. Forsøg på samme er også om-
fattet af definitionen.
Med strafbare lovovertrædelser sigtes der både til overtrædelser omfattet af
straffeloven og speciallovgivningen. Det afgørende i denne sammenhæng
er, at der skal være tale om et identificerbart økonomisk udbytte.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
3/9
Det følger derudover af hvidvaskloven, at bankerne skal leve op til en række
forpligtelser, som har til formål at sikre, at foranstaltningerne til forebyggelse
og forhindring af hvidvask er effektive. Forpligtelserne går kort beskrevet ud
på, at der skal udarbejdes tilstrækkelige interne regler om kundelegitimation,
opmærksomheds-, undersøgelses-, og noteringspligt. Dette skal til sammen
sikre, at bankerne har det fornødne kendskab til deres kunder til at kunne
reagere, hvis disse ønsker at foretage transaktioner, som indebærer hvid-
vask eller forsøg på samme.
Transaktioner, der gennemføres som led i kundeforholdet, skal være i over-
ensstemmelse med bankens viden om kundens forretnings- og risikoprofil,
herunder om nødvendigt midlernes oprindelse. Bankerne er således forplig-
tede til løbende at overvåge den enkelte kundes forhold for at kunne få den-
ne indsigt.
Hvis banken får mistanke om, at den pågældende kundes transaktion eller
henvendelse har eller har haft tilknytning til hvidvask, skal forholdet under-
søges nærmere. Hvis ikke banken er i stand til at afkræfte mistanken til ful-
de, skal banken underrette Statsadvokaturen for Økonomisk og International
Kriminalitet (SØIK). Det er således ikke tilstrækkeligt, at der blot er tale om
en svækket mistanke efter bankens nærmere undersøgelse af forholdet.
Hvidvasklovens krav om underretning om mistænkelige transaktioner til
SØIK tager ikke højde for, hvilken bagvedliggende type kriminalitet der er
tale om.
Underretningspligten gælder dog kun for strafbare forhold, hvis overtrædel-
sen har en strafferamme på et år eller derover. I praksis har dette ikke stor
betydning, da de fleste typer kriminalitet, som giver udbytte, der kan hvidva-
skes, vil have en strafferamme med et maksimum på over et år. Dette krav
om et års strafferamme vil ikke indgå i forslaget til ny hvidvasklov, som snart
fremsættes, da det ikke er hensigtsmæssigt for bankerne og deres medar-
bejdere at arbejde ud fra.
Der er alene tale om en pligtmæssig underretning og ikke en politianmeldel-
se.
Det er bankernes bestyrelser, der har det overordnede ansvar for, at den
enkelte bank overholder reglerne på hvidvaskområdet. Det er bestyrelsens
pligt at sikre, at der er udarbejdet en risikostyringspolitik på hvidvaskområdet
i banken. Bestyrelsen skal herudover på baggrund af en konkret risikovurde-
ring for banken sikre, at bankens daglige ledelse har gennemført tilstrække-
lige foranstaltninger til at imødegå de identificerede risici på hvidvaskområ-
det. Endelig skal bestyrelsen på baggrund af bankens aktuelle risiko på
hvidvaskområdet vurdere, i hvilket omfang der er behov for både periodisk
og ad hoc rapportering fra bankens ledelse eller den ansvarlige for hvid-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
4/9
vaskområdet, og løbende føre tilsyn med tilstrækkeligheden af ledelsens
håndtering af området.
Hvis bestyrelsen og direktionen ikke lever op til dette ansvar, kan der om
nødvendigt blive tale om at foretage en fornyet egnetheds- og hæderlig-
hedsvurdering efter reglerne herom i lov om finansiel virksomhed. Der er
dog ikke praksis for, at overtrædelser af hvidvaskloven alene har medført, at
Finanstilsynet har fundet anledning til sådanne revurderinger af de enkelte
ledelsesmedlemmer.
Som eksempel på en situation, hvor en kunde hvidvasker et ulovligt udbytte
opnået ved skatteunddragelse, kan nævnes: En kunde i et pengeinstitut
foretager en kontant indbetaling af midler, som stammer fra en skattepligtig
indtægt, der ikke er svaret skat af. Herefter vil kunden kunne foretage eller
få foranlediget foretaget en elektronisk overførsel til udlandet, ofte ved brug
af selskaber uden reel aktivitet etableret i et ”skattely-land”, eller midlerne
maskeres som udbytte fra lovlige forretninger. Herefter vil kunden kunne få
midlerne tilbageført som betaling for (fiktive) lån eller betaling af (fiktive)
fakturaer fra det udenlandske selskab, som kunden kontrollerer.
Et andet eksempel kunne være, at en virksomhedsejer i forbindelse med
salget af sin virksomhed ønsker at holde gevinsten ved salget uden for skat-
tevæsenets sfære. Derfor overføres midlerne til et selskab og kanaliseres
efterfølgende tilbage til virksomhedsejeren på samme vis som beskrevet
ovenfor. I disse tilfælde er banken forpligtet til at reagere på en mistanke
om, at der kan være tale om ulovlige transaktioner, jf. ovennævnte beskri-
velse af forpligtelserne efter hvidvaskloven.
Lov om finansiel virksomhed
Det følger af lov om finansiel virksomheds § 71, at en finansiel virksomhed
skal have en effektiv virksomhedsstyring. Dette indbefatter et krav om, at
banker skal have effektive procedurer til at identificere, forvalte, overvåge og
rapportere om de risici, som banken er eller kan blive udsat for.
Bekendtgørelsen om ledelse og styring af pengeinstitutter (herefter ledel-
sesbekendtgørelsen) indeholder en række krav til bankernes indretning og
organisation til sikring af, at den samlede risikostyring af den pågældende
bank håndteres effektivt. Bankers omdømmerisiko og strategiske risici er
ikke selvstændigt behandlet i ledelsesbekendtgørelsen, dog fremgår det af
ledelsesbekendtgørelsens bilag 3 om operationelle risici, at i det omfang,
det er relevant, skal omdømme- og strategiske risici behandles efter de
samme principper som operationelle risici.
De omdømmemæssige og strategiske risici i relation til bekæmpelse af
hvidvask er et område, der gennem de seneste år til stadighed både natio-
nalt og internationalt er under øget bevågenhed fra både myndigheder og
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
5/9
presse. Der ses således i disse år en markant udvikling i retning af, at ban-
kerne afsætter flere ressourcer til at sikre overholdelse af de forpligtelser,
som de er underlagt i hvidvaskloven, blandt andet fordi det har store ima-
gemæssige – og dermed forretningsmæssige – konsekvenser for bankerne,
hvis det bliver offentligt kendt, at en bank ikke har styr på denne del af sin
forretning.
Ovenstående indebærer i korte træk, at en banks ledelse skal vurdere de
risici, der måtte være i relation til bankens omdømme og strategi i forbindel-
se med bankens deltagelse i særlige konstruktioner eller kundeforhold med
særlige kundesegmenter, som i dette tilfælde har til hensigt at opnå skatte-
unddragelse. Tilsvarende skal ledelsen sikre, at bankens samlede forret-
ningsmodel er blevet vurderet i forhold til etablering af kundeforhold, som
indebærer en risiko for, at banken medvirker eller ligefrem deltager i skatte-
unddragelse. Et dårligt omdømme i forhold til overholdelse af gældende ret
kan medføre, at banken mister kunder, idet disse ikke ønsker at have en
bankforbindelse med et plettet ry. Derudover kan manglende overholdelse
af lovgivningen medføre tilsynsmæssige reaktioner fra Finanstilsynet, hvilket
kan vise sig at være kurspåvirkende, hvis der er tale om store og væsentlige
overtrædelser, som påkalder sig offentlighedens opmærksomhed. Der er
således en række risici forbundet med at medvirke til kunders skatteunddra-
gelse, som banken skal håndtere i forhold til sin risikostyring.
Finanstilsynets anmodning om redegørelse
Finanstilsynet sendte midt i april 2016 en anmodning om redegørelse til otte
udvalgte banker. De pågældende banker var udvalgt ud fra en samlet vurde-
ring af deres forretningsmodel. Redegørelsen skulle indeholde en besvarel-
se af følgende:
1. Hvorledes banken og dens datterselskaber har sikret, at de ikke del-
tager i eller medvirker til, at deres kunder foretager transaktioner,
der har til formål at unddrage kundens økonomiske midler fra skatte-
eller afgiftsbetaling. Der tænkes her bl.a. på en mulig overtrædelse
af hvidvaskreglerne.
2. I hvilket omfang banken og dens datterselskaber har kendskab til
kunders udenlandske selskabskonstruktioner, som etableres med
det primære sigte at undgå skatte- eller afgiftsbetaling. Dette kunne
være – men er ikke begrænset til – oplysninger om etablering af
udenlandske trusts, hvor den indskudte kapital fortsat kan indgå i
stifterens formuesfære. Endvidere kunne det være oplysninger mod-
taget i forbindelse med serviceydelser ydet i forhold til kunders
udenlandske selskabs- eller kontoforhold.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
6/9
3. Hvorvidt etableringen af eller alene den fortsatte brug af sådanne
selskabskonstruktioner er sket på bankens eller dens datterselska-
bers foranledning.
4. Hvordan mulige omdømme- og operationelle risici er blevet vurderet
af bankens ledelse i relation til bankens eller dens datterselskabers
deltagelse i ovenstående konstruktioner og kundeforhold.
5. Hvorvidt bankens samlede forretningsmodel er blevet vurderet i for-
hold til etablering af kundeforhold, hvor ovennævnte risiko for med-
virken til skatte- eller afgiftsunddragelse kunne opstå.
6. Hvilke væsentlige ændringer banken eller dens datterselskaber måt-
te have foretaget siden 1. januar 2006 i de forhold, som er beskrevet
i punkt 1.-5. ovenfor.
Som det fremgår af ovenstående, sigtede Finanstilsynet i sin anmodning
bredere end blot efter oplysninger, som alene hidrører fra kundeforhold
etableret i Panama eller andre specifikke geografiske områder, eller som
involverer konkrete rådgivere. Dette havde til hensigt at sikre, at bankernes
samlede mulige involvering i skatteunddragelsessager blev kortlagt.
Indgår en bank i en international koncern, er det finanstilsynet i det land,
hvor moderselskabet er beliggende, der har det primære ansvar for det
samlede tilsyn med bankkoncernen. For sådanne koncernstrukturer fører
tilsynet i hvert enkelt land, hvor banken er beliggende, tilsyn med inden-
landsk aktivitet, mens det samlede overblik over koncernen henhører under
moderbankens tilsynsmyndighed. De berørte tilsynsmyndigheder deltager
for sådanne banker i såkaldte ”kollegier”, hvor emner af relevans for alle
gennemgås.
Bankerne fik en frist på 14 dage til at fremsende redegørelsen.
Alle otte banker har fremsendt en redegørelse inden for fristen. Men denne
var for en del bankers vedkommende ikke fyldestgørende i forhold til at op-
lyse om, hvorledes og i hvilket omfang bankerne har været involveret i så-
danne sager. På den baggrund har Finanstilsynet valgt at stille en række
supplerende spørgsmål til de fleste af bankerne, og Finanstilsynet har ikke
færdiggjort gennemgangen heraf. Det er dog på baggrund af de indkomne
svar muligt at give en overordnet status over bankernes involvering.
Foreløbig status
I forhold til Finanstilsynets drøftelser med tilsynsmyndigheder i andre euro-
pæiske lande har der siden sagens begyndelse været et tæt samarbejde,
som inkluderer gensidig udveksling af oplysninger af relevans for de øvrige
tilsynsmyndigheder. Dette tætte samarbejde fortsætter, så længe der fortsat
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
7/9
kommer nye oplysninger frem om forskellige bankers involvering i skatte-
unddragelse.
EBA’s Board of Supervisors har på sit møde i april 2016 drøftet Panama-
papers sagen.
Finanstilsynet fortsætter samarbejdet med SKAT og drøfter løbende sagens
udvikling, samt hvordan de to myndigheder i fællesskab kan bidrage til sa-
gens oplysning.
I forhold til de indkomne svar fra de adspurgte banker tegner der sig først og
fremmest et billede af, at grunden til, at Finanstilsynet ikke har modtaget de
ønskede oplysninger inden for den oprindelige frist, er, at bankerne ikke selv
har haft det fornødne overblik over, hvori deres forpligtelser har bestået i
forhold til at handle, når de får nys om kunders mulige skatteunddragelse.
Det er således Finanstilsynets vurdering, at en del af bankerne først i forbin-
delse med Finanstilsynets henvendelse har fundet anledning til at undersø-
ge, hvorvidt der blandt deres kunder kunne være nogen, hvis udenlandske
selskabskonstruktioner påkaldte sig særlig opmærksomhed i relation til risi-
ko for hvidvask. Denne vurdering bygger på, at flere af de oprindelige svar
er meget kortfattede og uden vedhæftet dokumentation. Derudover ser det
ud til, for så vidt angår den første del af den tiårige periode, som anmodnin-
gen vedrører, at bankerne havde kunder, som ikke betalte den lovpligtige
skat. Denne formodning bygger på, at visse af bankerne i deres svar giver
udtryk for, at de undervejs i den tiårige periode har strammet op for procedu-
rerne om at undgå at blive inddraget i skatteunddragelse.
Dog ser det samtidig ud til, baseret på de oplysninger Finanstilsynet forelø-
big har modtaget, at det kun er få danske banker, som har haft sådanne
kunder – primært private banking kunder – som ikke har betalt den skat, de
skulle. Derudover tyder meget på, at hovedparten af de pågældende kunde-
forhold vedrører kunder, der ikke er skattepligtige til Danmark, og hvor kun-
deforholdet er forankret i bankens internationale datterselskab/filial. Det er
ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige noget om, hvorvidt kontakten til
den internationale enhed er sket på foranledning af kunden selv eller via
rådgivning fra en dansk medarbejder i pågældende bank. På det foreliggen-
de grundlag ser danske bankers involvering i ”Panama-papers” eller andre
tilsvarende konstellationer vedrørende skatteunddragelse samlet set dog ud
til at være begrænset i omfang.
Bankernes engagementer med kunder, hvor bankerne ikke kan afvise at
have været involveret i skatteunddragelse er øjensynligt svundet ind i takt
med, at der over perioden generelt er sket en ændring i samfundsopfattel-
sen af, hvorvidt skatteunddragelse er en acceptabel adfærd. Valget ser dog
ikke ud til at være foretaget ud fra en afvejning af mulige omdømme- og
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
8/9
operationelle risici, idet beslutningen om at have sådanne kundetyper ikke
forekommer at være taget på et så oplyst grundlag.
Det står på nuværende tidspunkt klart, at bankerne ikke har et fuldt overblik
over, hvor mange kunder der har brugt banken til at kanalisere midler videre
i skatteunddragelsesøjemed, og som i dag fortsat er kunder i bankerne.
I relation til hvidvasklovgivningen tegner der sig et overordnet billede af dan-
ske banker, der ikke har været opmærksomme på, at også skatteunddragel-
se er omfattet af hvidvaskdefinitionen. Det er endnu for tidligt at konkludere
noget herom, men der kunne muligvis være tale om, at bankerne har været
for tilbageholdende med at sikre sig, at de havde de fornødne oplysninger
om, hvorfra navnlig deres private banking kunders midler hidrørte, ligesom
deres overvågning ikke har været i stand til at udskille sådanne mistænkeli-
ge transaktioner. Hvis ikke denne viden har været til stede, vil det være van-
skeligt for bankerne at etablere de fornødne foranstaltninger til forebyggelse
og hindring af hvidvask.
Derudover efterlader de foreløbige svar, Finanstilsynet har modtaget, det
indtryk, at ledelseslagene i bankerne ikke til fulde er sig deres ansvar be-
vidst i forhold til at sikre, at hvidvasklovens regler overholdes.
De modtagne svar tyder på, at der i flere af de adspurgte banker hersker en
kultur, hvor der ikke er tilstrækkelig fokus på vigtigheden af hvidvaskreglerne
og deres forrang frem for øget indtjening. Det er de enkelte direktioner og
bestyrelsers ansvar at sikre, at der i den pågældende bank er en sund kul-
tur, hvor bankernes samfundsansvar for, at det finansielle system ikke mis-
bruges til hvidvask, er fremherskende. Efter Finanstilsynets opfattelse bør
det indgå i enhver banks løbende evaluering af, om der er de rette kompe-
tencer til stede i banken, hvorvidt ledelsen lever op til dette ansvar.
Visse af bankerne henviser til, at skatteunddragelse tydeligere bliver inddra-
get som bagvedliggende kriminalitet med 4. hvidvaskdirektiv, men allerede i
dag er skatteunddragelse omfattet af definitionen af hvidvask, idet loven ikke
forholder sig til, hvilken type kriminalitet det pågældende udbytte stammer
fra. Der fremgår da også af nogle af svarene, at bankerne har underrettet
SØIK om mistænkelige transaktioner, som tyder på at være skatteunddra-
gelse, så bankerne har i disse sager heller ikke selv anset skatteforhold for
undtaget fra hvidvasklovens sfære.
Den videre proces
Finanstilsynet vil henover sommeren nærmere vurdere de indkomne svar. I
den anledning vil Finanstilsynet overveje behovet for at iværksætte målret-
tede inspektioner i banker, hvor tilsynet vurderer, at der kan være en risiko
for, at banken er eller har været involveret i skatteunddragelse. Samtidig
hermed vil Finanstilsynet udbygge den dialog, tilsynet allerede i dag har
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Finanstilsynets statusrapport vedrørende undersøgelsen af Panama-papers samt Finanstilsynet inspektionsredegørelse om Nordea Bank Danmark A/S, fra erhvervs- og vækstministeren
1647106_0009.png
9/9
med SKAT, således at myndighedssamarbejdet på dette område styrkes
yderligere.
Mulige nye tiltag
Finanstilsynet overvejer nøje, om hele sagen om ”Panama-papers” giver
anledning til, at der bør ske ændringer i regelgrundlaget for finansielle virk-
somheder, eller om der på anden vis bør etableres andre tiltag, som kan
medvirke til at sikre retstilstanden på dette område.
Bankerne spiller en væsentlig samfundsmæssig rolle i forhold til at sikre, at
det finansielle system ikke misbruges til ulovlige formål som hvidvask. Det
fremføres ofte, at det er en administrativ tung opgave for bankerne at løfte,
men i og med at ulovlige udbytter kan sløres langt mere effektivt og langt
nemmere kan sendes over grænserne, når først de er kommet ind i det fi-
nansielle system, er det afgørende, at bankerne udgør et robust og handle-
kraftigt værn mod denne form for kriminalitet.
Finanstilsynet foreslår derfor, at der overvejes følgende tiltag:
I dag er Finanstilsynet forhindret i at indvie SKAT i konkrete oplys-
ninger, som tilsynet måtte være i besiddelse af, på grund af den
særlige tavshedspligt i lov om finansiel virksomhed. Der foreslås
gennemført en lovændring, således at Finanstilsynet på eget initiativ
kan give sådanne oplysninger til SKAT, når dette sker til brug for
SKAT’s efterfølgende efterforskning af konkrete skatteunddragel-
sessager. En tilsvarende videregivelsesmulighed foreslås tillagt
SKAT, så de kan videreformidle oplysninger til Finanstilsynet i sam-
me omfang.
Det foreslås, at Finanstilsynet foretager en analyse af, hvorvidt de
nuværende bestemmelser om egnethed og hæderlighed i lov om fi-
nansiel virksomheder bør skærpes, således at der i højere grad end
i dag kan ske revurdering af det enkelte bestyrelses- eller direkti-
onsmedlem og om nødvendigt træffe afgørelse om den pågældende
persons afsættelse fra posten. Det ville sikre en større tilskyndelse
til, at de hvidvaskansvarlige i bankerne har et tilstrækkeligt mandat
til at udføre deres opgaver.
Det nuværende hvidvasktilsyn i Finanstilsynet foreslås tilført yderli-
gere nye ressourcer, således at Finanstilsynet i højere grad end i
dag kan foretage tilsynsbesøg samt på anden vis medvirke til at ud-
brede kendskabet til de konkrete forpligtelser, der følger af hvidvask-
loven.