Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1561859_0001.png
SKM.2015.466
Styresignalet SKM.2015.466 får virkning fra 1. januar 2016 og fastslår, at taxametertilskud, ydet til
erhvervsskoler i henhold til lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, nu må anses som vederlag
for en leverance i form af undervisning til eleverne.
Det betyder således, at erhvervsskolernes delvise momsfradagsprocent/fradragsbrøk (SKAT) vil blive
reduceret væsentligt og den del, der så skal kompenseres fra Undervisningsministeriet, vil blive betydeligt
større.
Endvidere har ændringen den afledte konsekvens, at skolernes ret til godtgørelse af energiafgifter ligeledes
reduceres kraftigt.
Revisionsfirmaet BDO har været i dialog med SKAT om omfanget af styresignalet, og SKAT var af den
opfattelse, at styresignalet dækker alle tilskud, der kan sidestilles med dem, som ydes til erhvervsskoler.
SKAT havde ikke anført dette direkte i styresignalet, men SKAT kunne bekræfte at dette var hensigten.
Det betyder ifølge BDO at også produktionsskolerne vil blive omfattet af SKATs styresignal, på trods af at
produktionsskolerne ikke er nævnt. En række andre revisionsselskaber har stillet sig tvivlende overfor
BDO’s og SKATs opfattelse af, at styresignalet også skal omfatte produktionsskoler.
PSF vil gerne i et foretræde for skatteudvalget redegøre for en række synspunkter i forhold til SKATs
tolkning af det varslede styresignal, fordi vi mener, at styresignalet bygger på en række både forvirrende og
selvmodsigende fortolkninger af hvordan en EU dom, overfor et plejehjem i Sydfrankrig, kan få store
konsekvenser for produktionsskolernes momsforhold.
Det forvirrende og selvmodsigende skal findes i følgende forhold:
Kan en EU dom omkring momsforhold på et plejehjem i Sydfrankrig direkte overføres til danske
uddannelsers momsforhold?
Der er store forskelle i taxameterordningerne på de forskellige uddannelser, og hvad der stilles af
krav til hvad taxameteret skal bruges til
Der er store forskelle på erhvervsuddannelsesloven og produktionsskoleloven
Erhvervsskolerne har en momskompensationsordning med Undervisningsministeriet – det har
produktionsskolerne ikke
Produktionsskolerne har mulighed for at producere og sælge varer på markedsvilkår
Produktionsskolerne leverer ikke udelukkende undervisning efter bestemte læseplaner overfor
deltagerne, men har også en række sociale opgaver om at styrke elevernes personlig og sociale
udvikling – at gøre dem til livsduelige og demokratisk deltagende borgere
Produktionsskolernes momsforhold er afsagt ved en særskilt sag i landsskatteretten
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 22: Henvendelse af 29/10-15 fra Produktionsskoleforeningen om styresignal SKM.2015.466 om taxameter og moms
1561859_0002.png
Sagsfremstilling - produktionsskolerne og momsloven
I 2009 faldt der dom ved Landsskatteretten (SKM2009.808.LSR), hvorved en produktionsskoles salg af
produkter ikke ansås for momsfritaget levering af varer og ydelser i nær tilknytning til undervisning, jf.
momslovens § 13, stk. 1, nr. 3. Dermed ændredes praksis med hensyn til, hvordan produktionsskolers salg
af varer og ydelser skulle opfattes i forhold til momsloven.
Følgen blev, at alle produktionsskoler skulle momsregistreres, og produktionsskolerne har herefter skullet
betale moms af de varer og ydelser, som produceres i undervisningen, jf. også SKATs juridiske vejledning
pkt. D.A.5.3.5 om varer og ydelser i nær tilknytning til momsfritaget undervisning.
Produktionsskolerne kan samtidigt få momsfradrag for omkostninger, der knytter sig helt eller delvist til de
momspligtige leverancer, og skolerne kan få delvis godtgørelse for energiafgifter. Der er mange eksempler
på, at momsfradrag og godtgørelse overstiger momstilsvaret til staten.
Da selve undervisningen fortsat er momsfri, har produktionsskolerne kun en delvis momsfradragsret.
Momsfradrag beregnes ved hjælp af den såkaldte momsbrøk:
____________Momspligtig omsætning________________
Samlet omsætning (momsfri + momspligtig)
Hidtil har der været set bort fra tilskud ved denne beregning. Det skyldes, at tilskuddet betragtes som ikke-
økonomisk virksomhed, der udmærker sig ved ikke at udgøre ”omsætning” pga. manglende vederlag, altså
leverance uden vederlag.
Fradragsprocenten anvendes til opgørelse af delvis fradragsret for fællesomkostninger, men også til
godtgørelse af elafgift og vandafgift.
Produktionsskoleforeningen har den opfattelse at denne afgørelse stadigvæk er gældende på
produktionsskoleområdet.
På Vegne af produktionsskoleforeningen
Axel Hoppe
Sekretariatsleder
Produktionsskoleforeningen
Dæmnigen 33. 2.tv, 7100 Vejle
Tlf: 75 82 20 55
Mobil: 28 95 21 20
Email: [email protected]