Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1642129_0001.png
NOTAT
4. maj 2016
Erfaringerne med iværksætterselskaber
1. Baggrund for analysen og hovedkonklusioner
Det fremgår af skattelyaftalen indgået mellem S, DF, V, EL, R, SF og K i
december 2014, at Erhvervs – og Vækstministeriet gennemfører en ana-
lyse af brugen af iværksætterselskaber, herunder om de anvendes som
tilsigtet.
Nærværende statusrapport er udarbejdet på grundlag af data indhentet fra
Erhvervsstyrelsens it-system vedrørende regnskabsåret 2014. Rapporten
kommer ind på en række centrale forhold vedr. anvendelsen af iværksæt-
terselskaber, herunder i hvilken grad selskabsformen anvendes, selska-
bernes økonomi og selskabernes regelefterlevelse.
Generelt kan det på baggrund af rapporten konkluderes, at:
IVS-selskaber fungerer generelt set efter hensigten, da selskaberne
etableres med en begrænset opstartskapital, og da en stor del af
IVS’erne formår at skabe et forsvarligt økonomisk grundlag, der mu-
liggør omregistrering til almindeligt anparsselskab (ApS). Således er
255 IVS’er omdannet til ApS.
De foreliggende data indikerer ikke, at selskaberne i særlig grad an-
vendes ved økonomisk uansvarlig virksomhedsdrift. Rapporten inde-
holder ikke data vedr. selskabernes afholdelse af skatter og afgifter, så
der kan ikke drages nogen konklusion ift. efterlevelse af reglerne på
dette område.
Der er behov for at følge op på iværksætterselskabernes regelefterle-
velse herunder i forhold til aflevering af årsrapport og registrering af
ejerforhold. Erhvervsstyrelsen vil derfor tydeliggøre de pligter og det
ansvar, der er forbundet med at være et iværksætterselskab.
Som opfølgning på rapporten vil Erhvervsstyrelsen gennemføre en dybe-
regående undersøgelse baseret på et flerårigt datagrundlag med henblik
på at identificere eventuelle yderligere tiltag, der kan sikre gode rammer
for denne nye selskabsform.
Iværksætteri og gode rammevilkår for start-up-virksomheder er et fokus-
område såvel nationalt som internationalt i disse år. Det er vigtigt at sikre,
at danske iværksætterselskaber og SMV’er har gode konkurrencevilkår
og kan klare sig på de internationale markeder. Mere restriktive ramme-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Statusrapport om iværksætterselskaber
2/9
vilkår for dette virksomhedssegment kan resultere i dårlige eller ulige
konkurrencevilkår for danske virksomheder og bør derfor så vidt muligt
undgås.
Det bemærkes, at datagrundlaget vedr. regnskaber er relativt spinkelt, da
det kun har været muligt at stifte iværksætterselskaber siden 1. januar
2014. I efteråret 2015 var der etableret 14.299 iværksætterselskaber. De
udgør datagrundlaget.
2. Anvendelse af selskabsformen
2.1. Fakta om iværksætterselskaber
Det blev muligt at stifte iværksætterselskaber fra den 1. januar 2014 som
en del af opfølgningen på evalueringen af selskabsloven, der blev gen-
nemført i 2009. Formålet med iværksætterselskabet er at skabe gunstige
vilkår for iværksættere i Danmark inden for selskabslovens rammer og
samtidig sikre gennemsigtighed om disse iværksætterselskabers ejer-,
ledelses- og regnskabsforhold.
Et iværksætterselskab er en særlig type anpartsselskab, der er underlagt
andre kapitalkrav end øvrige selskabsformer. Et iværksætterselskab kan
stiftes med en selskabskapital på 1 kr., mens mindstekravet til selskabs-
kapitalen i et almindeligt anpartsselskab er 50.000 kr. og i et aktieselskab
500.000 kr. Det gælder for iværksætterselskaber som for øvrige anparts-
selskaber og for aktieselskaber, at selskabet skal have et forsvarligt kapi-
talberedskab i forhold til selskabets drift. Bortset fra de særlige bestem-
melser om kapitalforhold er et iværksætterselskab omfattet af de øvrige
krav, der gælder for anpartsselskaber.
Reguleringen indeholder et krav om, at et iværksætterselskab løbende
skal opspare 25 pct. af det årlige overskud i selskabet, indtil selskabskapi-
talen og denne særlige reserve tilsammen udgør 50.000 kr. Det gør det
muligt at opbygge selskabskapitalen gennem virksomhedens drift. Der
kan ikke udbetales udbytte, før de 50.000 kr. foreligger.
Hvis selskabets ejerkreds ønsker det, kan iværksætterselskabet, når sel-
skabskapitalen og denne særlige reserve tilsammen udgør 50.000 kr. eller
derover, omregistreres til et almindeligt anpartsselskab. I tilfælde af om-
registrering bliver iværksætterselskabet til et almindeligt anpartsselskab.
Det er selskabets generalforsamling, der kan træffe beslutning om omre-
gistrering. I forbindelse med beslutningen om omregistrering skal gene-
ralforsamlingen træffe beslutning om at ændre selskabets vedtægter i
overensstemmelse hermed. Selskabets navn skal bl.a. ændres, så iværk-
sætterselskab eller IVS ændres til anpartsselskab eller ApS. Beslutning
om omregistrering af et iværksætterselskab til et almindeligt anpartssel-
skab skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen og der skal vedlægges general-
forsamlingsprotokollat, tilrettede vedtægter samt en vurderingsmandser-
klæring om, at kapitalen er til stede.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Statusrapport om iværksætterselskaber
1642129_0003.png
3/9
Der er i perioden den 1. januar 2014 til medio november 2015 stiftet føl-
gende antal selskaber:
Figur 1: Stiftede selskaber fra 1. januar 2014 til medio november 2015
Iværksætterselskaberne driver virksomhed inden for en bred vifte af
brancher, såsom udviklingsmiljø for iværksætterideer, eventarrangør, on-
line salg af varer, it-rådgivning og udvikling, produktionsselskab for film,
TV og video.
2.2 Selskabernes livsforløb
Medio november 2015 var 255 iværksætterselskaber blevet omregistreret
til anpartsselskaber. Det viser, at det for en række iværksætterselskaber
allerede nu er lykkedes at udvikle sig en del. Figur 2 viser status for de
etablerede selskaber.
Ud af de 14.299
iværksætterselskaber,
der er stiftet siden 1. januar 2014,
er 786 af selskaberne medio november 2015 blevet opløst eller er under
afvikling svarende til 5,5 pct. Til sammenligning er 4,2 pct. af de anparts-
selskaber, der blev etableret i samme periode, blevet opløst eller er under
afvikling.
593 (95 pct.) af de iværksætterselskaber, der medio november 2015 er
under afvikling, er under tvangsopløsning. Til sammenligning er tallet for
anpartsselskaber 522 svarende til 71 pct. 24 (4 pct.) af iværksætterselska-
berne er under konkurs. Til sammenligning er de tilsvarende tal for an-
partsselskaberne 170 (23 pct.).
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Statusrapport om iværksætterselskaber
1642129_0004.png
4/9
Figur 2: Status på selskaber medio november 2015
På baggrund af resultaterne omkring iværksætterselskabernes livsforløb,
kan det konstateres, at andelen af iværksætterselskaber, der medio no-
vember 2015 var under afvikling eller endeligt opløst, ikke adskiller sig
væsentligt i forhold til gruppen af almindelige anpartsselskaber stiftet den
1. januar 2014 eller senere.
Ser man derimod isoleret på andelen af selskaber, der er under tvangsop-
løsning, er andelen af iværksætterselskaber større end andelen af almin-
delige anpartsselskaber stiftet den 1. januar 2014 eller senere, jf. pkt. 3
nedenfor, om iværksætterselskabernes økonomi. Dette skal formentlig ses
i sammenhæng med, at det er første år, hvor iværksætterselskaber skal
aflevere årsrapport, mens anpartsselskaber er en selskabsform, der har
eksisteret siden 1973. Manglende årsrapport kan føre til tvangsopløsning,
og en forholdsvis stor andel af iværksætterselskaberne har ikke indsendt
årsrapport som påkrævet jf. nedenfor.
2.3. Persontilknytning
Erhvervsstyrelsen har i efteråret 2015 lavet et udtræk på alle de personer,
der har stiftet iværksætterselskaber, ligesom styrelsen har lavet et udtræk
på de personer, der er ledelsesmedlemmer i iværksætterselskaberne.
En gennemgang af de foretagne udtræk viser, at langt hovedparten af de
personer og virksomheder, der er stiftere af iværksætterselskaber, alene
har stiftet et enkelt iværksætterselskab. Ud af de 14.179 personer og virk-
somheder, der har stiftet iværksætterselskaber, har 92 pct. stiftet 1 iværk-
sætterselskab og 6 pct. har stiftet 2 iværksætterselskaber. Under �½ pct. af
det samlede antal stiftere har stiftet 5 iværksætterselskaber eller mere.
Hvis enkelte personer stifter mange iværksætterselskaber, kunne dette
indikere et misbrug, medmindre der er en specifik forretningsmæssig
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Statusrapport om iværksætterselskaber
5/9
begrundelse (eksempelvis, at man har stiftet et selskab til hvert af sine 5
børn i et generationsskifte).
Langt hovedparten af de personer, der har stiftet iværksætterselskaber, er
personer med et dansk CPR-nr. Udtrækket viser, at 83 pct. af stifterne har
et dansk CPR-nr., mens ca. 1 pct. af stifterne er udenlandske personer.
Under 0,25 pct. af stifterne er udenlandske virksomheder og 15 pct. af
stifterne er danske virksomheder med et CVR-nr. Hvis man ser på ledel-
sesmedlemmerne i iværksætterselskaberne er billedet i høj grad det sam-
me. Dette indikerer, at skabsformen har reel tilknytning til dansk er-
hvervsliv, og at der ikke ses at være en øget brug fra udenlandske stats-
borgere i forhold til almindelige anpartsselskaber, hvilket kunne indikere
misbrug.
For så vidt angår antallet af ledelseshverv hos medlemmer af ledelsen i de
iværksætterselskaber, der eksisterede på udtrækstidspunktet, havde 83
pct. af personerne ét ledelseshverv i et iværksætterselskab, som for øvrigt
også for hovedparten af personerne var deres første ledelseshverv i et
selskab registreret i Erhvervsstyrelsen. 13 pct. af personerne havde to
ledelseshverv i aktive iværksætterselskaber, mens under �½ pct. havde 5
eller flere ledelseshverv i aktive iværksætterselskaber.
Formålet med at indføre iværksætterselskabet var som nævnt indled-
ningsvis at gøre det lettere at stifte et selskab med begrænset økonomisk
hæftelse. Tallene for stifterne og ledelsesmedlemmerne i iværksættersel-
skaber indikerer, at dette er lykkedes, da en meget væsentlig del af de
personer, der er involveret i iværksætterselskaberne, ikke tidligere har
været involveret i selskaber.
3. Selskabernes økonomi
Dataudtrækket viser, at 38,4 pct. af de iværksætterselskaber, der eksiste-
rer eller har eksisteret siden starten i 2014, har eller har haft en selskabs-
kapital på 1 kr. Den gennemsnitlige selskabskapital i disse iværksætter-
selskaber er på ca. 2.680 kr. Det er således langt fra alle iværksættersel-
skaber, der stiftes med minimumskapitalkravet på 1 kr., men beløbsram-
men illustrerer, at det lave kapitalkrav for iværksætterselskaber imøde-
kommer et behov blandt iværksættere, der ikke i startfasen ser behov for
en større selskabskapital, men ønsker at drive virksomhed inden for de
selskabsretslige rammer. Til sammenligning kræver et ApS en selskabs-
kapital på mindst 50.000 kr., mens et A/S kræver 500.000 kr.
En stor del af disse iværksætterselskaber formår gennem virksomhedens
driftsaktiviteter at skabe et forsvarligt økonomisk grundlag, der muliggør
omregistrering til almindeligt anpartsselskab.
Man kan herefter se på indholdet af de modtagne årsrapporter med hen-
blik på at få en indikation af, hvorledes iværksætterselskaberne klarer sig.
Nedenfor ses, selskabernes opnåede resultat i det første regnskabsår (fi-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Statusrapport om iværksætterselskaber
1642129_0006.png
6/9
gur 3) og selskabernes egenkapital (figur 4) efter det første regnskabsår
for henholdsvis iværksætterselskaber og anpartsselskaber stiftet den 1.
januar 2014 eller senere:
Figur 3: Årets resultat
i
14299 IVS’ere
Figur 4: Egenkapital i de etablerede IVS’ere
På baggrund af ovenstående vurderes det, at iværksætterselskaberne ge-
nerelt klarer sig fornuftigt. Iværksætterselskaberne har således ligeså go-
de resultater på ovenstående parametre som almindelige anpartsselskaber
og har derfor ikke medført en større risiko for kreditorerne end almindeli-
ge anpartsselskaber.
Det kan således konstateres, at iværksætterselskaberne er karakteriseret
ved, at langt de fleste selskaber opnår et resultat mellem 100.000 kr. og
100.000 kr. og ligeledes har en egenkapital i dette interval. Hvis man
ser på almindelige anpartsselskaber, der er stiftet den 1. januar 2014 eller
senere, kan det derimod konstateres, at der er langt større spredning i dis-
se selskabers resultat og egenkapital.
4. Regelefterlevelse
Iværksætterselskaber er ligesom andre kapitalselskaber forpligtede til at
leve op til en række lovgivningsmæssige krav i relation til registrering og
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Statusrapport om iværksætterselskaber
1642129_0007.png
7/9
rapportering. Det drejer sig blandt andet om korrekt og rettidig regn-
skabsrapportering og efterlevelse af registreringskrav, der skal sikre
åbenhed om selskabets forhold, bl.a. ejerforhold.
I efteråret udløb fristen for 2.557 af iværksætterselskaberne for at indsen-
de selskabernes første årsrapport. Til sammenligning udløb fristen for
8.065 af de almindelige anpartsselskaber.
Figuren nedenfor viser, hvilke selskaber der skulle have afleveret årsrap-
port, hvor mange af disse selskaber, der faktisk har afleveret årsrapport,
og hvor mange selskaber, der i efteråret 2015 fortsat ikke har afleveret
årsrapport, og derfor risikerer tvangsopløsning:
Figur 5: Indlevering af årsrapport.
Som det fremgår, er andelen af iværksætterselskaber, der ikke har afleve-
ret årsrapporter, og som derfor kan risikere at blive tvangsopløst, væsent-
ligt større end gruppen af almindelige anpartsselskaber, der er stiftet den
1. januar 2014 eller senere.
I efteråret 2015 var der 639 iværksætterselskaber, der endnu ikke havde
afleveret årsrapport. Erhvervsstyrelsen har efter sædvanlig praksis for så
vidt angår anparts- og aktieselskaber rykket disse iværksætterselskaber og
oplyst om, at manglende indsendelse af årsrapporten vil medføre, at sel-
skaberne i sidste ende vil blive sendt til tvangsopløsning.
Fra medio december 2014 har ejerforholdene for de danske selskaber,
herunder også for iværksætterselskaber, skullet registreres i et online ejer-
register. Indførelsen af Ejerregistret er en del af den selskabslov, der blev
vedtaget i maj 2009. Formålet er at skabe øget åbenhed og gennemsigtig-
hed omkring ejerforholdene i danske selskaber. Samtidig forbedres de
offentlige myndigheders efterforskningsmuligheder i forbindelse med
økonomisk kriminalitet. Eksisterende selskaber skulle registrere sig inden
den 15. juni 2015, hvor registeret åbnede for offentligheden. I alt ca.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Statusrapport om iværksætterselskaber
1642129_0008.png
8/9
260.000 selskaber skal registrere ejeroplysninger i Ejerregistret og i efter-
året 2015 havde ca. 205.000 selskaber registreret ejeroplysninger i Ejer-
registret.
Et udtræk fra Ejerregistret foretaget primo december 2015 viser neden-
stående oplysninger om andelen af selskaber inden for de forskellige
virksomhedstyper, der ikke har opfyldt den lovfaste indberetningspligt.
Iværksætterselskaber er således den gruppe, hvor den største andel mang-
ler at lade sig registrere i Ejerregistret.
Figur 6: Registrering i Ejerregistret.
Erhvervsstyrelsen har iværksat en målrettet indsats i forhold til at få de
selskaber, som mangler at registrere deres ejere, til at foretage den kræ-
vede registrering.
5. Opfølgning
Det vurderes på det foreliggende grundlag, at IVS-selskaber generelt set
fungerer efter hensigten. Erhvervs- og Vækstministeriet vil følge udvik-
lingen løbende.
Da rapporten ikke indeholder data vedr. selskabernes afholdelse af skatter
og afgifter, kan der ikke drages nogen konklusion ift.efterlevelse af reg-
lerne på dette område.
Med hensyn til de udfordringer rapporten påviser i forhold til regelefter-
levelse, vurderes det, at der er behov for en yderligere informationsind-
sats, der skal sikre kendskab til de forpligtelser, der påhviler iværksætter-
selskaber. Det drejer sig blandt andet om iværksætterselskabernes lov-
pligtige indberetning, fx om regnskabsrapportering, og andre af de indbe-
retningskrav såsom ejeroplysninger mv., der påhviler et selskab med be-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Statusrapport om iværksætterselskaber
9/9
grænset økonomisk hæftelse som iværksætterselskabet. Dette skal sikre
gennemsigtighed og åbenhed om selskabernes forhold.
Erhvervs- og Vækstministeriet vil derfor igangsætte følgende tiltag:
Erhvervsstyrelsen vil tydeliggøre de pligter og det ansvar, der er for-
bundet med at være et iværksætterselskab.
Erhvervsstyrelsen vil igangsætte en dyberegående undersøgelse af
forholdene hos de etablerede iværksætterselskaber baseret på en stør-
re population af selskaber og en flerårig cyklus.