Beretning nr.
00
Folketinget 2015-16
Beretning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2016
3. udkast
til
Beretning
om
svindel med refusion af udbytteskat
1. Udvalgsarbejde
Skatteministeren orienterede første gang udvalget om
sagen om svindel med refusion af udbytteskat i et oriente-
ringsbrev den 25. august 2015. Udvalget har herefter løben-
de beskæftiget sig med sagen.
Møder
Udvalget har behandlet sagen på en række møder, herun-
der møder med skatteministeren om SKATs udfordringer og
fremtid, og et møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
om Statsrevisorernes beretning om SKATs forvaltning af og
Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
11/2015, og den generelle tilstand i Skatteministeriet og
SKAT.
Samråd
Udvalget har stillet 10 samrådsspørgsmål, jf. bilag 1, til
skatteministeren til mundtlig besvarelse, som denne har be-
svaret på henholdsvis et samråd den 3. september 2015 og et
åbent samråd den 7. april 2016.
Temamøder
Udvalget har endvidere afholdt 2 temamøder med en
række interessenter om SKATs generelle udfordringer.
Spørgsmål
Udvalget har, jf. bilag 1, stillet en række spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
2. Politiske bemærkninger
Et
<-tal>
i udvalget (S, RV <>) finder grundlag for på
det skarpeste at påtale Skatteministeriets, herunder departe-
mentets og SKATs, håndtering af refusionen af udbytteskat.
Gennemgangen af forløbet om svindlen med refusion af
udbytteskat foretaget af Rigsrevisionen og Statsrevisorerne
afslører, at der har været helt utilstrækkelig styring af orga-
niseringen og kontrollen af refusion af udbytteskat (folke-
tingsåret 2015-16, Skatteudvalget, Alm. del – bilag 125).
SKAT har reelt ikke forholdt sig til udviklingen i udbeta-
lingen af refusion af udbytteskat, og på trods af flere advars-
ler har der ikke været draget omsorg for, at refusionen er
sket på betryggende vis. Endvidere har SKAT, som det
fremgår af kritikken fra Statsrevisorerne, ikke haft en klar
ansvars- og opgavefordeling eller forretningsgange og it-sy-
stemer, der kunne understøtte kontrollen.
<Partierne> bemærker, at SKATs mangeartede og lang-
varige problemer, ikke mindst med inddrivelsessystemet
EFI’s kollaps og den markante nedgang i SKATs ressourcer
bl.a. gennemført med henvisning til gevinster ved EFI-syste-
met, efter alt at dømme har medvirket til, at den ledelses-
mæssige kapacitet og opmærksomhed ikke har været rettet
mod ellers klare advarsler om risici på et så potentielt tabs-
givende problem som ukorrekt udbetaling af indeholdt ud-
bytteskat.
Skatteministeriet har ikke evnet at forholde sig til endsige
reagere på flere af de indikationer på problemer med refusi-
onen af udbytteskat, som ministeriet har modtaget. <Partier-
ne> finder det stærkt kritisabelt, at der ikke har været ført
det fornødne tilsyn med SKAT, som skulle have forhindret
sagen i at udvikle sig til det kendte omfang.
<Partierne> påtaler skarpt, at det i udvalgsbehandlingen –
og trods flere spørgsmål og samråd – ikke har været muligt
for skatteministeren at belyse over for Folketinget, hvad der
skete i sommeren 2015, da SKAT angiveligt modtog en hen-
vendelse udefra og alligevel i over én måned fortsatte refusi-
onen af udbytteskat. Alene i denne måned menes der at være
svindlet for over 3 mia. kr.
<Partierne> er positive over for den tilførsel af mandskab
på bl.a. udbytteområdet, som blev besluttet i efteråret 2015
som led i den fælles forståelse om »bedre rammer for
DokumentId
Journalnummer