Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 200
Offentligt
1635758_0001.png
SEKRETARIATET - NOTAT
Notat om revisionssager på SKATs og Skatteministeriets område
19. maj 2016
Ref.: 15-001278-5
-
til omdeling i Skatteudvalget på møde 19. maj 2016
Der er afgivet 16 beretninger om Skatteministeriet og SKAT de seneste 10 år.
– se bilaget:
Liste over beretninger om SKAT og Skatteministeriet 2005-april
2016.
Af de 16 afgivne beretninger er 6 beretningssager afsluttet, mens 10 beret-
ningssager ikke er afsluttet.
Hertil kommer de årlige beretninger om revision af statsregnskabet, hvor
Skatteministeriet og SKAT har været omtalt – ligesom alle andre ministerier.
Det særlige i forhold til Skatteministeriets område er dog, at der i beretninger-
ne om revisionen af statsregnskabet er taget forbehold for rigtigheden af
SKATs forvaltning og regnskab – 7 år i træk. Kritikken har omhandlet:
SKATS utilstrækkelige inddrivelse af restancer, som har medført tab
for staten
Forsinkelse af EFI (Et Fælles Inddrivelsessystem)
Ejendomsvurderingerne
Svagheder i sagsbehandlingen – legalitet, kvalitet og retssikkerhed.
Statsrevisorernes opgave helt kort
1. Reviderer statens regnskaber – i samarbejde med Rigsrevisionen
2. Afgiver Rigsrevisionens beretninger til Folketinget med Statsreviso-
rernes bemærkninger
3. Følger op på, om ministrene får rettet op på problemerne: man ind-
kalder ministerredegørelser, følge op og afslutte revisionssager.
1/6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Notat om revisionssager på SKATs og Skatteministeriets område, fra skatteministeren
1635758_0002.png
Refusion af udbytteskat – dagens emne for den tekniske gennem-
gang
Beretning 11/2015 om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn
med refusion af udbytteskat gav Statsrevisorerne anledning til at udtale
en meget skarp kritik af SKAT. SKAT formoder således selv, at man har
været genstand for svindel i forbindelse med refusion/tilbagebetaling af i
alt 9,1 mia. kr. i opkrævet udbytteskat.
Statsrevisorernes kritik lød:
Statsrevisorerne påtaler på det skarpeste, at SKAT har ført en helt util-
strækkelig kontrol med udbetalingerne af refusion af udbytteskat, og
at Skatteministeriets tilsyn har været særdeles mangelfuldt. Statsrevi-
sorerne påtaler bl.a.:
at SKAT og Skatteministeriet først reagerede, da SKAT modtog oplys-
ninger udefra om formodet svindel, selv om man i hvert fald siden 2010
har vidst, at der var svage kontroller og forretningsgange i forvaltningen
af refusion af udbytteskat
at SKAT fortsatte med at udbetale refusion for i alt 3,2 mia. kr. efter det
tidspunkt, hvor man modtog oplysninger udefra om formodet svindel
at SKAT ikke har kontrolleret helt grundlæggende oplysninger i anmod-
ningerne om refusion af udbytteskat, fx ejerskab, og om ansøger har
betalt udbytteskat, og at SKAT ikke har haft en klar ansvars- og opgave-
fordeling, forretningsgange og it-systemer, der kunne understøtte kon-
trollen
at SKAT uden lovhjemmel har uddelegeret kontrolopgaver til 3 banker –
i øvrigt uden at tilse, om kontrollen blev udført
at Skatteministeriet ikke har taget initiativ til at undersøge området
nærmere, selv om ministeriet har modtaget en række indikationer på ri-
sici, og selv om simple analyser af udviklingen ville have vist, at der var
problemer med refusion af udbytteskat.
Statsrevisorerne må sammenfattende konstatere, at risikostyringen i
SKAT og Skatteministeriet har været helt utilstrækkelig.
I de 10 år har Statsrevisorerne særligt kritiseret følgende områder af
SKAT og Skatteministeriet:
Fusionen af den kommunale og statslige skatteforvaltning
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at det ikke kan vurderes, om
SKAT har opretholdt eller forbedret opgaveløsningen efter fusionen af den
kommunale og statslige skatteforvaltning i 2005.
2/6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Notat om revisionssager på SKATs og Skatteministeriets område, fra skatteministeren
1635758_0003.png
Statsrevisorerne har især været bekymrede, fordi vi og Rigsrevisionen igen-
nem flere år har konstateret manglende resultater på indsats- og inddrivel-
sesområdet, som er 2 af SKATs 4 kerneopgaver. (Fusionen er behandlet i
beretningerne 4/2007, 7/2011).
Restancer
Statsrevisorerne har 7 år i træk kritiseret SKATs forvaltning af inddrivelsen
af restancer.
I april 2015 behandlede Statsrevisorerne beretningssagen fra december
2014 jf. beretning 3/2014 om SKATs forvaltning af restancer. Det måtte
desværre konstateres, at SKAT stadig havde store problemer med at ind-
drive restancer, og at restancemassen fortsat var stigende. Den samlede
restancemasse udgjorde potentielt 86,8 mia. kr. ved udgangen af 2013.
Den trinvise indfasning af EFI havde haft negative konsekvenser for inddri-
velsen.
Det var baggrunden for, at Statsrevisorerne gjorde Folketinget opmærksom
på, at problemerne havde stået på så længe og var så væsentlige, at Folke-
tinget måtte sikre sig, at der blev handlet.
Manglende systemunderstøttelse
SKAT igangsatte i 2004 og 2006 en omfattende systemmodernisering (bl.a.
TastSelv Erhverv og Erhvervsligning, Digitalt Motor Register, Skattekontoen
og Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI).
I januar 2015 afgav vi beretning 5/2014 om SKATs systemmodernisering.
Den viste, at it-projekterne havde kostet 3 gange så meget som planlagt, og
at 5 ud af 6 it-projekter var forsinkede 4-5 år. SKATs styring og overblik
over projekterne havde ikke været god nok.
Ejendomsvurderingerne
Beretningen 13/2013 om den offentlige ejendomsvurdering viste, at kvalite-
ten af SKATs vurderingsarbejde havde været faldende over årene. Forskel-
len mellem SKATs ejendomsvurderinger og de faktiske salgspriser var stor.
Det gav anledning til en skarp påtale fra Statsrevisorerne, om at Skattemi-
nisteriets forvaltning af den offentlige ejendomsvurdering havde været i strid
med Folketingets intentioner og ikke havde sikret en lige og fair behandling
af borgere og virksomheder, der ejer ejendomme.
3/6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Notat om revisionssager på SKATs og Skatteministeriets område, fra skatteministeren
1635758_0004.png
De mange sager gav Statsrevisorerne anledning til i maj 2014 at anmode
Rigsrevisionen om en bredere undersøgelse af Skatteministeriets sty-
ring.
Beretning 3/2015 om Skatteministeriets økonomistyring blev afgivet i novem-
ber 2015, og Statsrevisorernes konklusion lød:
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Skatteministeriet ikke har sikret
rammer og grundlag for en tilfredsstillende opgaveløsning i SKAT.
SKATs drift og styring er ikke tilstrækkelig effektiv og sikker.
Statsrevisorerne bemærker:
At SKAT har haft væsentlige problemer med at nå de fastsatte mål for
kerneproduktionen. Særligt har opgaven med at inddrive offentlig gæld
været problemfyldt.
At SKATs økonomistyring i perioden 2011-2013 har været utilfredsstil-
lende. SKATs fordeling af omkostninger på henholdsvis kerneopgaver
og administration er ændret flere gange og har ikke understøttet SKATs
prioritering af resurser til de enkelte opgaver.
At SKATs aktivitets- og resursestyring har fungeret utilfredsstillende i
hele perioden, og at SKAT ikke har haft et målstyringssystem, der dæk-
ker alle kerneopgaver og skaber sammenhæng mellem overordnede
mål og konkrete målepunkter.
At SKAT har haft svært ved at styre og realisere de forudsatte effektivi-
seringer, bl.a. fordi de var baseret på nye digitale løsninger som EFI og
DMI, der siden er lukket ned.
At SKAT ikke i tilstrækkelig grad har sikret retssikkerhed og kvalitet i
opgaveløsningen, dvs. korrekt og ensartet behandling af borgere og
virksomheder. Nogle af problemerne skyldes mangel i it-
systemløsningerne, mens andre skyldes ledelsesmæssige beslutninger,
mangel på resurser eller utilstrækkeligt kendskab til regler og retnings-
linjer hos medarbejderne.
At der er sket visse forbedringer i 2014 som følge af SKATs nye sty-
ringsmodel, nye strategiske plan og turnusanalyser. SKATs problemer
er dog langt fra løst.
At departementets tilsyn i 2013 og 2014 ikke har været så tæt og sy-
stematisk, som risici på området forudsætter - til trods for at departe-
mentet tidligere har vurderet, at der var behov for et udvidet tilsyn med
SKAT.
4/6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Notat om revisionssager på SKATs og Skatteministeriets område, fra skatteministeren
1635758_0005.png
Bilag: Liste over beretninger om SKAT og Skatteministeriet i perioden
2005 - april 2016
Nr.
Titel
Afgivet til
Status
Folketinget
2/2005
Toldskats indsats mod sort økonomi
5.10.2005
Fortsat uden bem. 22.3.2006
Afsluttet med bem. 28.9.2009
17/2005
Indsatsen mod momskarruselsvindel
27.9.2006
Fortsat uden bem. 28.3.2007
Fortsat med bem. 17.11.2010
Fortsat med bem. 29.9.2012
Fortsat uden bem. 12.6.2013
Fortsat med bem. 6.2.2008
Afsluttet med bem. 18.3.2010
(fradrag udgjorde 38 mia. kr. i
2009)
Fortsat uden bem. 12.3.2008
Afsluttet uden bem. 22.4.2009
1/2007
Gennemsigtighed vedrørende skatteudgif-
ter (fradrag mv.)
10.10.2007
4/2007
Fusionen mellem den statslige og kom-
munale skatte- og inddrivelses-forvaltning
(I)
SKATs indsatsstrategi (I) – følges op i
beretning 13/2010
SKATs fusion af inddrivelsesområdet
12.12.2007
3/2008
10.12.2008
Fortsat uden bem. 25.3.2009
Afsluttet uden bem. 26.10.2011
Fortsat med bem. 17.12.2010
Fortsat med bem. 12.12.2012
Afsluttet med bem. 25.2.2015
Fortsat uden bem. 8.2.2012
Fortsat med bem. 25.6.2014
Fortsat uden bem. 20.1.2016
Fortsat med bem. 8.2.2012
Afsluttet med bem. 17.12.2014
Fortsat uden bem. 20.6.2012
Fortsat med bem. 20.2.2014
Fortsat uden bem. 17.2.2014
Fortsat uden bem. 21.4.2015
Fortsat uden bem. 19.8.2015
13/2009
23.6.2010
13/2010
SKATs indsatsstrategi (II)
21.9.2011
2/2011
Ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
26.10.2011
7/2011
13/2012
21/2013
3/2014
5/2014
Fusionen af skatteforvaltnignen (II)
Den offentlige ejendomsvurdering
SKATs indsats på transfer pricingområdet
SKATs forvaltning af restancer
SKATs systemmodernisering
8.2.2012
21.8.2013
21.8.2014
17.12.2014
21.1.2015
5/6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Notat om revisionssager på SKATs og Skatteministeriets område, fra skatteministeren
1635758_0006.png
Nr.
3/2015
6/2015
Titel
Skatteministeriets økonomistyring
Beretning om SKATs kontrolindsats over
for små og mellemstore virksomheder
Beretning om SKATs forvaltning af og
Skatteministeriets tilsyn med refusion af
udbytteskat
Afgivet til
Fkt.
11.11.2015
9.12.2015
Status
Fortsat uden bem. 26.4.2016
Fortsat uden bem. 26.4.2016
11/2015
24.2.2016
Ministersvar forventes 4. maj
2016
6/6