Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 191
Offentligt
1629599_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 15-2969105
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nummer 11/2015 om SKATs
forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
Statsrevisorerne har den 24. februar 2016 sendt mig beretning nummer 11/2015 om
SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat og bedt
mig afgive bemærkninger hertil.
I det følgende kommenteres beretningens konklusioner og statsrevisorernes bemærknin-
ger hertil.
1. Indledning
Jeg vil gerne starte med at understrege, at jeg ser på beretningens konklusioner med den
allerstørste alvor, når ”statsrevisorerne
påtaler på det skarpeste, at SKAT har ført en helt utilstræk-
kelig kontrol med udbetalingerne af refusion af udbytteskat, og at Skatteministeriets tilsyn har været
særdeles mangelfuldt.”
Ud over det umiddelbare tab af det beløb, der er blevet svindlet for, er
det mere generelt afgørende for borgernes tillid til det danske skattesystem, at skattemyn-
dighederne har styr på ind- og udbetalinger af skatter og afgifter. Det har ikke været til-
fældet for området for refusion af udbytteskat.
Med den viden om området og den hertil forbundne risiko, SKAT og Skatteministeriet
har i dag, kan der ikke herske nogen tvivl om, at kontrollen forbundet med refusion af
udbytteskat skulle have været tilrettelagt anderledes, og at der skulle have været et stærke-
re kontrolmiljø rundt om udbetalingsprocesserne. Derfor tog jeg allerede i efteråret en
række initiativer til at styrke udbytteområdet markant.
Sagen om refusion af udbytteskat er dog samtidig desværre udtryk for en række dybere-
liggende udfordringer i SKAT. Ud over at rette op på de umiddelbare utilstrækkeligheder
på udbytteområdet, handler det derfor også om at adressere de strukturelle forhold, som
SKAT står over for.
Da regeringen i september 2015 – med bred opbakning i Folketinget – lancerede planen
for at håndtere de aktuelle udfordringer i SKAT og sætte retningen for de kommende år,
var der ikke tale om en hurtig løsning, der på én gang ville fjerne SKATs problemer. Der
vil derimod blive tale om en mangeårig indsats.
I det følgende vil jeg adressere beretningens to hovedkapitler om hhv. SKATs forvaltning
af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Ministerredegørelsen på baggrund af Rigsrevisionens beretning om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
1629599_0002.png
2. SKATs forvaltning af refusion af udbytteskat
Jeg er enig i Rigsrevisionens vurderering af, at SKATs forvaltning af udbytteområdet har
været utilstrækkelig, herunder at der ikke i højere grad er blevet rettet op på de forhold,
der blev påpeget bl.a. gennem Intern Revisions rapporter i 2010 og 2013.
Jeg bemærker i den forbindelse, at viden om udfordringer på et område ikke nødvendig-
vis er det samme som at have mistanke om, at der foregår svindel. SKAT er en stor
driftsorganisation, hvor der hele tiden optræder indikationer på forskellige former for
problemer og udfordringer. Problemerne skyldes kun i meget sjældne tilfælde systematisk
svindel. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at man ville have reageret omgående, hvis
man i SKAT eller i Skatteministeriet havde været klar over, at der i dette omfang blev
svindlet med refusion af udbytteskat.
Jeg er dog samtidig enig i, at sagsbehandlingsprocessen omkring refusion af udbytteskat
ikke har været tilrettelagt forsvarligt. Det er i sagens natur alt andet end tilfredsstillende og
har haft konsekvenser for de chefer, der havde det direkte ansvar herfor.
Udbetaling hen over sommeren 2015
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen vurderer, at SKAT burde have stoppet udbetalingerne
af refusion af udbytteskat før den 6. august 2015 på baggrund af oplysninger modtaget
hen over sommeren 2015.
Jeg vil understrege, at med den viden, der er til stede i dag, er der ikke tvivl om, at udbeta-
lingerne burde have været stoppet langt tidligere. SKAT har dog oplyst mig om, at SKAT,
efter SKATs opfattelse, beklageligvis ikke før i starten af august havde en viden, der gav
et tilstrækkeligt grundlag for at stoppe udbetalingerne.
SKAT får løbende oplysninger af varierende kvalitet om mulig svindel med skatter og
afgifter, som man så efterprøver. Det er et forholdsvis drastisk tiltag at stoppe for al ud-
betaling. Både af retssikkerhedsmæssige og af praktiske grunde skal der derfor være et
fornødent grundlag, før alle udbetalinger berostilles. Dette grundlag var efter SKATs
oplysninger ikke til stede før i starten af august, hvorefter udbetalingerne blev sat i bero
øjeblikkeligt.
Bankordningen
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen påpeger, at SKAT har uddelegeret kontrolop-
gaver til tre banker uden lovhjemmel.
Jeg vil i den forbindelse gerne præcisere, at der er hjemmel til at indgå aftaler med fx pri-
vate banker, om at de på vegne af aktionærer anmoder om refusion af udbytteskat. Afta-
lerne med bankerne fra 2006, 2007 og 2008 blev indgået bl.a. for at smidiggøre admini-
strationen af refusionen af udbytteskat til udlandet. SKAT har oplyst, at mere end halvde-
len af samtlige anmodninger om refusion af udbytteskat skete via bankordningen.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Ministerredegørelsen på baggrund af Rigsrevisionens beretning om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
1629599_0003.png
SKAT fik dog ved udformning af aftalerne ikke tilstrækkeligt sikret, at SKAT modtog den
nødvendige dokumentation for, at banken repræsenterede udbyttemodtageren. Herud-
over hæftede bankerne ifølge aftalerne for uretmæssige refusioner af kildeskat, hvilket
kunne tolkes sådan, at SKAT reelt havde delegeret sine kontrolbeføjelser til bankerne.
SKATs efterfølgende vurdering i september 2015 var, som det fremgår af Rigsrevisionens
beretning, at bankordningen ikke kunne anses for at udgøre en fornøden retlig ramme for
refusion af udbytteskat. En nærmere vurdering har således ført til, at den eksisterende
ordning er blevet opsagt.
Regeringen nedsatte i forbindelse med handleplanen ’SKAT ud af krisen’ i efteråret 2015
en tværfaglig og tværministeriel arbejdsgruppe. Én af denne arbejdsgruppes opgaver er at
undersøge, om der kan skabes løsninger i stil med den tidligere bankordning, hvor den
fornødne retlige ramme er på plads, hvorved SKAT undgår manuel sagsbehandling af
samtlige refusionsanmodninger.
Ansvars- og opgavefordeling
Slutteligt noterer jeg mig, at Rigsrevisionen vurderer, at SKAT ikke har sikret en klar og
entydig ansvars- og opgavefordeling mellem forretningsområderne i forhold til refusion
af udbytteskat.
Den samlede proces for administration af udbytteskat på undersøgelsestidspunktet var
opdelt i en række delprocesser, der var forankret i de involverede forretningsområder:
Kundeservice, Inddrivelse, Indsats og IT. Der var således en klar overordnet ansvars- og
opgavefordeling på udbytteområdet. Der har imidlertid ikke været en samlet løbende
overvågning af udbytteområdet på tværs af de involverede forretningsområder.
Det fremadrettede arbejde i SKAT
For at sikre et sådan samlet fokus er hele udbetalingsopgaven nu placeret entydigt i
SKAT Kundeservice i en central sagsbehandlingsenhed. Denne enhed foretager kontrol,
sagsbehandling og udbetaling for alle anmodninger om refusion modtaget siden 1. januar
2016. Formålet med at samle alle funktioner i én enhed er at sikre en mere ensartet sags-
behandling for alle anmodninger, herunder skærpede krav til dokumentation.
For at styrke kontrollen med refusionsanmodninger fremadrettet er der desuden gennem-
ført en opstramning af procedurer på udbytterefusionsområdet, herunder en mere grun-
dig kontrol af den påkrævede dokumentation. SKAT oprettede i oktober 2015 ’Task For-
ce Udbytte’, som er i gang med at gennemgå de berosatte anmodninger fra 2015. Som led
i gennemgangen af de berosatte anmodninger foretager Task forcen analyser og identifi-
cerer generelle mønstre for på den måde at kunne styrke den fremadrettede sagsbehand-
ling i den nyoprettede centrale udbetalingsenhed.
For at understøtte at der reageres på uventede udsving i udbetalinger, er der pr. 1. april
2016 etableret en ny overvågnings- og analyseenhed. Der forestår et meget væsentligt
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Ministerredegørelsen på baggrund af Rigsrevisionens beretning om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
1629599_0004.png
analysearbejde med at etablere grundlaget for at kunne monitorere alle typer af udbetalin-
ger i SKAT, dvs. ikke bare på udbytteområdet.
Endvidere er der pr. 1. februar 2016 oprettet et antisvindel-kontor i SKATs kontrolafde-
ling, som har til formål at styrke SKATs muligheder for fremadrettet at være på forkant
med nye typer af økonomisk og skattemæssig svindel. De løbende resultater af kontorets
arbejde vil indgå i planlægning af SKATs kontrolindsats.
Endelig har SKAT pr. 1. januar 2016 oprettet en ny Styrings- og Analyseafdeling, der
blandt andet består af et kontor, Finanslov og Revisionsopfølgning, som skal sikre, at der
følges op på særligt kritiske revisionsrapporter fra Skatteministeriets Interne Revision og
Rigsrevisionen. Revisionsopfølgningsopgaven udskilles i et særskilt kontor pr. 1. maj
2016.
Jeg finder det dog vigtigt at understrege, at man ikke helt kan undgå svig og svindel. Dem,
der vil udnytte systemet til at svindle, vil kunne finde nye måder at gøre det på, og vi må
konstant tilpasse vores indsats og system for at kunne følge med.
3. Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
Jeg tager til efterretning, at Skatteministeriets tilsyn efter Rigsrevisionens vurdering har
været utilstrækkeligt.
Jeg noterer mig i den forbindelse, at Skatteministeriet efter Rigsrevisionens vurdering
langt tidligere i forløbet burde have fundet anledning til at undersøge udbytteområdet
nærmere på baggrund af en række indikationer af udfordringer på området.
Indikationer modtaget i perioden
Til de konkrete indikationer bemærkes, at de vedrører ganske forskellige forhold på ud-
bytteområdet og ikke alle peger i samme retning, ligesom vidensniveauet herom desværre
ikke blev akkumuleret hos Skatteministeriets ledelse over tid. Der var således tale om en
lang række forskellige informationer fra forskellige kilder, hvis sammenhæng ikke var
åbenlys på de pågældende tidspunkter. Selvom der har været reageret på størstedelen af
disse løbende indikationer isoleret set, har de således desværre ikke givet grundlag for at
reagere i det omfang, som den nuværende viden om området uden tvivl ville – og burde –
have givet anledning til.
Departementets tilsynsopgave
Generelt kan bemærkes, at departementets opgave er at udøve det tilsyn, der kan udledes
af lov om ministres ansvarslighed, forvaltningslovens bestemmelser om delegation samt
budget- og bevillingsreglerne og de statslige regnskabsregler. Et samlet målbillede for
tilsynet er anført i Finansministeriets vejledninger om ’Målbillede for god økonomistyring’
og ’Regelgrundlag for god økonomistyring i staten’. Grundlæggende har tilsynet til formål
at sikre en betryggende økonomisk og materiel styring inden for de politisk udstukne
rammer. Det gøres konkret ved at sørge for, at der er et opdateret risikobillede for SKAT,
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Ministerredegørelsen på baggrund af Rigsrevisionens beretning om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
1629599_0005.png
og at der er etableret en intern styring mv., der fører til, at der handles på de identificerede
risici.
Der er således tale om et overordnet tilsyn, der ikke omfatter en tilbundsgående gennem-
gang af SKATs årlige opkrævning af ca. 1.000 mia. kr. i skatter og afgifter. Det ville da
heller ikke i praksis kunne lade sig gøre at føre et så detaljeret tilsyn uden de facto at over-
tage ledelsen af SKAT. Når det er sagt, så anerkender jeg, at der er behov for at styrke det
overordnede tilsyn med SKAT, som er beskrevet ovenfor.
Det fremadrettede arbejde i departementet
På den baggrund er der bl.a. oprettet et selvstændigt tilsynskontor i Skatteministeriets
departement, der i øjeblikket bl.a. arbejder på at udvikle et koncept for det styrkede over-
ordnede tilsyn med SKAT fremadrettet.
Samtidig indskærpes proceduren omkring de såkaldte Early Warnings over for alle med-
arbejdere i Skatteministeriets koncern. Indskærpelsen skal sikre, at advarsler fra medar-
bejdere når frem til SKATs ledelse og efterfølgende Skatteministeriets departement, så
disse har mulighed for at vurdere problemerne og reagere, når det er nødvendigt.
Endelig skærpes departementets procedurer omkring overvågningen af skatte- og afgifts-
indtægterne i forbindelse med godkendelse af regnskaberne for statens indtægter og of-
fentliggørelsen af de månedlige indtægtslister, som oversendes til Folketinget. Formålet er
at forbedre departementets og Folketingets muligheder for at identificere unormale ud-
sving i skatte- og afgiftsindtægterne.
Afslutningsvis vil jeg blot gentage, at jeg som skatteminister tager denne sag meget alvor-
ligt. Det er altafgørende, at Skatteministeriet og SKAT sikrer sig mod lignende sager i
fremtiden. Det har der været arbejdet hårdt på både i departementet og i SKAT siden
efteråret 2015, og det er også i dette fremadrettede arbejde, at jeg vil lægge min energi
som minister.
Det er dog nogle store og grundlæggende udfordringer, SKAT står over for. Der er tale
om forhold, som har udviklet sig over mange år under skiftende regeringer, og det vil
kræve et langt, sejt træk at få rettet op på dem. Derfor er jeg også glad for, at det er lykke-
des at skabe en bred politisk forståelse i Folketinget om at bakke op om planen for
’SKAT ud af krisen’.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Side 5 af 5