Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1628147_0001.png
Transfer pricing-
redegørelse 2015
2. maj 2016
J.nr. 16-0095380
Transfer pricing-redegørelse 2015
Denne redegørelse beskriver SKATs transfer pricing-reguleringer i 2015.
Transfer pricing er en betegnelse for prissætning af transaktioner mellem interessefor-
bundne parter, også kaldet kontrollerede eller koncerninterne transaktioner. Det kan dreje
sig om handel med varer, tjenesteydelser eller aktiver.
Når den koncerninterne handel foregår over landegrænser, kan en ”forkert” prissætning
betyde, at et af landene får en mindre andel af koncernens skattepligtige indkomst og
dermed et mindre skatteprovenu.
Handlen inden for koncerner skal efter internationalt gældende regler foregå på arms-
længdevilkår, dvs. sådan som uafhængige parter ville handle med hinanden. Armslængde-
princippet er i Danmark lovfæstet i Ligningslovens § 2 og skal fortolkes i overensstem-
melse med OECD’s modeloverenskomsts artikel 9 og OECD’s vejledning Transfer Pri-
cing Guidelines (TPG).
Formålet med SKATs indsats er at sørge for, at virksomhedernes skattepligtige indkomst
afspejler, at de koncerninterne transaktioner er foregået efter armslængdeprincippet. Det
sker ved, at SKAT udvælger de rigtige virksomheder til kontrol efter væsentlighed og
risiko, og indkalder samt gennemgår bl.a. virksomhedernes transfer pricing-
dokumentation. I de tilfælde, hvor SKAT finder, at de faktiske transaktioner ikke er fore-
gået efter armslængdeprincippet, ændrer SKAT priser og vilkår til armslængdepriser og -
vilkår
Skattemyndighederne i de fleste vestlige lande foretager på tilsvarende vis transfer pricing-
kontrol af deres virksomheders skattepligtige indkomster.
Resumé
Redegørelsen indeholder tal for antallet af transfer pricing-forhøjelser og -nedsættelser,
samt de såkaldte Mutual Agreement Procedure (MAP)-sager og Advance Pricing Arran-
gement (APA)-sager.
Af redegørelsen fremgår følgende for 2015:
Der har været gennemført transfer pricing-forhøjelser i 142 kontroller på i alt 5,9
mia. kr.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 189: Oversendelse af Transfer pricing-redegørelse 2015, fra skatteministeren
1628147_0002.png
Der er gennemført 26 nedsættelser på samlet 449 mio. kr. efter anmodning fra
virksomheder, der ønsker ophævelse af dobbeltbeskatning.
Der er 129 verserende MAP-sager og 25 sager, der er afsluttet i 2015.
Der er 19 verserende APA-sager og 8 sager, der er afsluttet i 2015.
SKATs transfer pricing-indsats 2015
SKAT opgør løbende antal kontroller med gennemførte reguleringer. Indtil 2014 opgjor-
de SKAT vedrørende transfer pricing antal sager som antal kendelser sendt til de virk-
somheder, der har været direkte parter i de kontrollerede transaktioner. En kendelse kun-
ne omfatte et eller flere indkomstår, og afledte kendelser til andre koncernselskaber, fx
om konsekvenser for sambeskatningsindkomsten, var ikke medregnet.
Fra 2015 anvendes dog en ny opgørelsesmetode, hvor en kontrol defineres som en sag,
der vedrører én person/virksomhed/juridisk person, der kontrolleres for ét hovedområde
(skat, moms, told mv.) for ét bestemt år, jf. SKATs seneste gennemsigtighedsrapport.
Denne nye definition anvendes fremover i samtlige af SKATs indsatsprojekter og blev
indført for at give et mere ensartet grundlag for at sammenligne antallet af kontroller på
tværs af de enkelte kontrolaktiviteter og skabe større gennemsigtighed.
Tidligere års forhøjelser
Tabel 1 viser udviklingen i antal transfer pricing-forhøjelser opgjort efter den gamle op-
gørelsesmetode og de beløb, som den skattepligtige indkomst er forhøjet med i de forhø-
jede virksomheder for perioden 2002-2014.
Generelt har såvel antal sager som beløb været stigende over perioden, hvor de meget
store forhøjelser i 2012, 2013 og 2014, som oplyst i de pågældende års transfer pricing-
redegørelser, omfattede nogle få, men meget store sager vedrørende enkeltoverdragelse af
immaterielle aktiver,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Gennemførte transfer pricing-forhøjelser, 2002-2014
År
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
77
17.374
2014
76
20.320
Antal
19
36
54
25
38
37
27
32
40
47
67
sager
Beløb,
48
218
388
926
4.496
2.145
8.692
15.273
6.290
6.192
21.216
mio.kr.
Kilde: SKAT
Note: Antal sager omfatter antal kendelser sendt til de virksomheder, der har været direkte parter i de kontrollerede trans-
aktioner. En kendelse kan omfatte et eller flere indkomstår. Afledte kendelser til andre koncernselskaber, fx om konsekven-
ser for sambeskatningsindkomsten, er ikke medregnet.
Årets forhøjelser
I 2015 har SKAT gennemført transfer pricing-forhøjelser af danske virksomheders skat-
tepligtige indkomster i 142 kontroller. Det samlede forhøjelsesbeløb var på i alt 5,9 mia.
kr.,
jf. tabel 2.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 189: Oversendelse af Transfer pricing-redegørelse 2015, fra skatteministeren
1628147_0003.png
Tabel 2. Gennemførte transfer pricing-forhøjelser, 2015
År
Antal kontroller
Beløb, mio.kr.
2015
142
5.921
Kilde: SKAT
Note: En kontrol er fra 2015 defineret som en sag, der vedrører én person/virksomhed/juridisk person, der kontrolleres
for ét hovedområde (skat, moms, told mv.) for ét bestemt år.
Tabel 2 viser, at forhøjelsesbeløbet er meget lavere i 2015 end i de tre forudgående år,
som er vist i tabel 1.
Faldet i forhøjelsesbeløbet i 2015 i forhold til de forudgående år skal bl.a. ses i lyset af, at
der i årene 2012-2014 i modsætning til 2015 blev afsluttet mange sager om enkeltafståel-
ser af immaterielle aktiver, dvs. sager, der i deres natur afspejler afståelse af fremtidig
indtjening og dermed skat. Beløbsmæssigt udgjorde denne type sager en meget stor andel
(40-70 pct.) af de samlede forhøjelser for årene 2012-2014, hvor de i 2015 kun udgjorde
18 pct. Det er derfor SKATs umiddelbare vurdering, at det strukturelle niveau for trans-
fer pricing-forhøjelser i Danmark ligger mere på niveau med 2015 end med de foregående
tre år.
Desuden tager transfer pricing-revisionssager typisk mere end ét år at gennemføre, og om
en sag afsluttes før eller efter et årsskifte kan skyldes tilfældigheder. Man skal derfor være
forsigtig med at konkludere noget ud fra både fald og stigninger fra år til år.
Selv om skatteprovenuet som følge af transfer pricing-forhøjelser alt andet lige skulle
udgøre det pågældende års nominelle selskabsskattesats ganget med forhøjelsesbeløbet, er
det ikke muligt at sige præcis, hvor stort et provenu, der faktisk vil komme ud af forhøjel-
serne. Det skyldes i første omgang, at skatteberegningen for den enkelte virksomhed er
påvirket af en række forskellige faktorer såsom anvendelsen af virksomhedens fremfør-
selsberettigede underskud, sambeskatningsforhold og efterfølgende korrektioner vedrø-
rende andre skattemæssige problemstillinger herunder af- og nedskrivninger. Dette er
Skatteudvalget tidligere blevet orienteret om, mest uddybende i svar på SAU alm. del
spørgsmål 246 (2012-2013).
Derudover kan det endelige udfald af mange af sagerne først fastslås, når virksomheder-
nes eventuelle klager er færdigbehandlede i klagesystemet og/eller afgjort via de såkaldte
Mutual Agreement Procedure (MAP)-sager, hvor virksomhederne har anmodet om op-
hævelse af dobbeltbeskatning i det andet land som følge af en dansk forhøjelse. I begge
tilfælde kan processen tage flere år.
Fordelingen af forhøjelserne efter størrelse/projekt
Tabel 3 nedenfor viser fordelingen af transfer pricing-forhøjelserne efter størrelsen af de
enkelte forhøjelser.
For 2015 svarer fordelingen af forhøjelserne stort set til fordelingen for 2013, som også
skilte sig ud fra de seneste år med færre antal forhøjelser over 100 mio. kr. pr. forhøjelse.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 189: Oversendelse af Transfer pricing-redegørelse 2015, fra skatteministeren
1628147_0004.png
Tabel 3. Transfer pricing-forhøjelser fordelt efter størrelse, pct., 2003-2015
År
Under 10
mio. kr.
Mellem
10 og 100
mio. kr.
Over 100
mio. kr.
Kilde: SKAT
2003-2006
78 pct.
16 pct.
2007-2008
48 pct.
38 pct.
2009
34 pct.
38 pct.
2010
30 pct.
35 pct.
2011
15 pct.
55 pct.
2012
24 pct.
46 pct.
2013
30 pct.
54 pct.
2014
24 pct.
47 pct.
2015
29 pct.
54 pct.
6 pct.
14 pct.
28 pct.
35 pct.
30 pct.
30 pct.
16 pct.
29 pct.
17 pct.
I 2015 har Transfer Pricing-forhøjelsessagerne været fordelt på følgende projekttyper:
Prisfastsættelse af koncerninterne varetransaktioner og tjenesteydelser, Finansiering, Filia-
ler og Immaterielle aktiver (om enkeltoverdragelser af immaterielle aktiver og såkaldte
funktionsflytninger). Sager om royalty, dvs. løbende betaling for brug af et patent eller et
varemærke, er fra 2015 anset som en del af projektet om prisfastsættelse af løbende kon-
cerninterne varetransaktioner og tjenesteydelser og ikke som en del af projektet om im-
materielle aktiver.
Hvor det i de tidligere år har været sager vedrørende enkeltoverdragelser af immaterielle
rettigheder, der har ført til de største forhøjelser, har det for 2015 været sagerne vedrø-
rende de løbende transaktioner af varer, tjenesteydelser og royalty, som har resulteret i de
fleste og største forhøjelser med i alt 88 kontroller (= 62 pct.) til et samlet beløb på 4,4
mia. kr. (=74 pct.)
Årets nedsættelser
SKAT har i 2015 foretaget 26 transfer pricing-nedsættelser af danske virksomheders skat-
tepligtige indkomster på i alt 449 mio. kr., hvilket er på niveau med de tidligere år på nær
2014,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Gennemførte transfer pricing-nedsættelser, 2009-2015
År
Antal sager
Beløb, mio.kr.
2009
9
145
2010
18
547
2011
24
781
2012
18
351
2013
13
311
2014
16
5.352
2015
26
449
Kilde: SKAT
Note: Antal sager er opgjort som antal anmodninger om ophævelse af dobbeltbeskatning pr. selskab og pr. land.
Nedsættelserne er gennemført efter anmodning fra virksomheder, som ønsker ophævelse
af dobbeltbeskatningen som følge af en transfer pricing-forhøjelse enten i Danmark eller i
udlandet. Arbejdet med virksomhedernes anmodninger om ophævelse af dobbeltbeskat-
ning er ikke en del af SKATs kontrolindsats, men varetages af SKATs afdeling for Store
Selskaber - Kompetent Myndighed efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller EF-
Voldgiftskonventionen. I tilfælde af enighed om armslængdevurderingen i den udenland-
ske forhøjelse, har SKAT godkendt anmodningen uden forhandling med det andet land.
Andre nedsættelser er opnået som resultat af forhandlinger med det andet land ved MAP.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 189: Oversendelse af Transfer pricing-redegørelse 2015, fra skatteministeren
1628147_0005.png
MAP og APA
Der bliver flere og flere MAP-sager, efterhånden som flere og flere lande øger deres fo-
kus på og ressourcer afsat til transfer pricing-revisioner. Antallet af verserende MAP-sager
er stigende i alle lande med dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Danmark modtager ligeledes et stigende antal anmodninger om ophævelse af dobbeltbe-
skatning som følge af transfer pricing-reguleringer i enten Danmark eller i et andet land.
Udviklingen ventes at fortsætte som følge af OECD’s BEPS-projekt (Base Erosion and
Profit Shifting), som kort omtales i slutningen af redegørelsen.
Ved udgangen af 2015 havde SKAT således 129 verserende MAP-sager om transfer pri-
cing med forskellige lande i Europa, Amerika og Asien. SKAT har i løbet af året afsluttet
25 MAP-sager,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Antal verserende og afsluttede transfer pricing MAP-sager ultimo året, 2009-2015
År
Antal verse-
rende sager
Antal afslut-
tede sager
Kilde: SKAT
2009
52
7
2010
36
27
2011
53
18
2012
76
13
2013
89
17
2014
105
23
2015
129
25
Ofte giver en dansk forhøjelse anledning til mere end én MAP-sag. Fx kan en dansk for-
højelse give anledning til MAP-sager med fem forskellige lande, hvis virksomheden har
haft forkert prissatte koncerninterne transaktioner med virksomheder i disse fem lande. I
de år, hvor de danske forhøjelser stiger i antal, stiger antallet af MAP-sager således alt
andet lige endnu mere.
En række af de verserende MAP-sager afventer desuden en afgørelse ved Landsskatteret-
ten, en højere klageinstans i Danmark eller en domstol i udlandet, før sagsbehandlingen af
MAP-sagerne kan komme i gang. Ved udgangen af 2015 afventede 30 af de i alt 129 ver-
serende MAP-sager en klageafgørelse.
Blandt andet som følge af de ofte langstrakte revisions-, klage- og MAP-forløb, vælger
mange virksomheder (enten i tilknytning til en MAP-sag eller på grundlag af tidligere
erfaringer i et eller flere lande) at anmode om en såkaldt Advance Pricing Arrangement
(APA). APA er en aftale mellem to eller flere landes skattemyndigheder om principper og
forudsætninger for prissætningen af to eller flere koncernforbundne virksomheders kon-
cerninterne transaktioner for en nærmere defineret fremtidig periode. Den fastsatte peri-
ode er typisk fem år.
SKAT har i 2015 i alt indgået otte APA-aftaler med andre lande og havde i alt 19 APA-
anmodninger til behandling ved udgangen af 2015,
jf. tabel 6.
Som det fremgår, har SKAT
aldrig før afsluttet så mange APA-aftaler på et enkelt år.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 189: Oversendelse af Transfer pricing-redegørelse 2015, fra skatteministeren
1628147_0006.png
Tabel 6. Antal verserende og afsluttede APA-sager, ultimo året, 2009-2015
År
Antal verse-
rende sager
Antal afslut-
tede sager
Kilde: SKAT
2009
12
3
2010
8
7
2011
9
4
2012
13
2
2013
11
5
2014
19
3
2015
19
8
Såvel i Danmark som i andre vestlige lande vælger flere og flere virksomheder at anmode
om en APA med et eller flere andre lande, fordi virksomhederne derved får sikkerhed for
behandlingen af deres kontrollerede transaktioner for en længere årrække, selv om APA-
processen i sig selv kan være omfattende for alle parter.
MAP og APA-sager opstår udelukkende på grundlag af anmodninger fra virksomhederne.
SKAT har derfor ikke indflydelse på antallet. Men det er ikke ualmindeligt, at en virk-
somhed, som har været igennem et kontrolforløb i Danmark eller i et andet land, anmo-
der om en APA for fremtidige år om det samme spørgsmål, som indgik i deres tidligere
kontrolsag.
Nye tiltag som følge af OECD’s BEPS-projekt
I perioden 2013-2015 har OECD arbejdet med "Base Erosion and Profit Shifting"
(BEPS-projektet) imod udhuling af skattebasen og flytning af overskud mellem høj- og
lavskattelande. En stor del af BEPS-rapporterne vedrører transfer pricing og medfører en
præcisering og uddybning af beskrivelsen af armslængdeprincippet i de såkaldte Transfer
Pricing Guidelines (TPG), som er det vigtigste referenceværk for al transfer pricing-
indsats i verden, også i Danmark. BEPS-ændringerne er ved at blive indarbejdet i TPG og
vil senere føre til en ny opdateret udgave af TPG. Den nuværende er fra 2010.
En af BEPS-rapporterne af transfer pricing-dokumentation indeholdt en nyskabelse i
form af en land-for-land-rapportering, der blev gennemført i Danmark ved lov nr. 1884
af 30. december 2015 (ændring af skattekontrollovens § 3 B).
Der arbejdes derudover i foråret 2016 på en ny bekendtgørelse om transfer pricing-
dokumentation. Bekendtgørelsen udstedes med hjemmel i ændringerne af skattekontrol-
lovens § 3 B, og indeholder nærmere bestemmelser om en todelt dokumentationsstan-
dard, en fællesdokumentation om hele koncernen og en landespecifik dokumentation for
hver skattepligtig i koncernen. Den todelte dokumentation samt land-for-land-
rapporteringen vil give skattemyndighederne et bedre overblik over, om der er sammen-
hæng mellem, hvor aktiviteten er/værdien skabes, og hvor indkomsten lægges.
De kommende år vil vise, hvordan de multinationale koncerner og skattemyndighederne
rundt omkring i verden tilpasser sig de nye BEPS-tiltag. Men de nye regler forventes at
have gjort det sværere at planlægge sig ud af at betale den korrekte skat.
Side 6 af 6