Tiltag vedrørende inddrivelsen af kommunale restancer
11. april 2016
SKAT besluttede den 8. september 2015 at suspendere al automatisk inddrivelse
af gæld til det offentlige via it-systemet EFI, fordi en rapport konkluderede, at
EFI gennemførte ulovlig inddrivelse. Som følge af endelige analyser af systemet,
som forelå ved udgangen af september 2015, besluttede regeringen med Finans-
udvalgets godkendelse, at EFI ikke længere skulle anvendes som it-understøttelse.
Regeringen og KL konstaterer, at problemerne på inddrivelsesområdet er særdeles
alvorlige, og at den nedsatte – og i dag yderst begrænsede – inddrivelsesaktivitet
har betydelige konsekvenser for kommunerne. Suspenderingen af den aktive ind-
drivelse via EFI betyder, at de krav, som kommunerne har til gode hos borgere og
virksomheder, og som er sendt til inddrivelse hos SKAT, kun i meget begrænset
omfang inddrives.
Der er enighed mellem regeringen og KL om, at der er behov for fælles løsninger,
som kan forbedre inddrivelsen af de kommunale krav, indtil ny systemunderstøt-
telse af inddrivelsesområdet kan implementeres. Skatteministeriet forventer, at
den første, simple version af et nyt – i første omgang midlertidigt – inddrivelsessy-
stem vil kunne idriftsættes primo 2017.
På denne baggrund er regeringen og KL enige om, at:
Regeringen i efteråret 2016 fremsætter et lovforslag om, at kommunerne og de
kommunale forsyningsselskaber overtager inddrivelsesopgaverne vedrørende
udlæg og begæring af tvangsauktion for nye, fortrinsberettigede krav.
Det analyseres af Skatteministeriet og KL om en justering af opgavesnittet
mellem kommunerne og SKAT vedrørende civilretlige krav kan bidrage til at
afhjælpe den begrænsede inddrivelsesaktivitet.
KL nedsætter en arbejdsgruppe støttet af Skatteministeriet, som skal undersøge,
hvordan opkrævningsindsatsen kan optimeres. Arbejdet skal udmunde i kon-
krete forslag, der kan øge betalingen af tilgodehavender i opkrævningsfasen og
dermed mindske tilgangen af restancer hos SKAT. Skatteministeriet undersøger
mulighederne for at understøtte opkrævningen, fx ved at betalingsordninger i
opkrævningen er forældelsesafbrydende, og at inddrivelsesindsatsen målrettes
sådan, at den samlede opkrævnings- og inddrivelsesproces optimeres.
Skatteministeriet igangsætter med inddragelse af KL en analyse af datakvalite-
ten i de fordringer, der sendes til inddrivelse. Herudover analyseres hvordan
snitfladerne mellem SKAT og kommunerne indrettes mest hensigtsmæssigt
således, at fordringshavernes administration minimeres, og der skabes maksi-
mal transparens i forhold til fordringerne. Analysen har til formål at sikre, at
fordringshaverne i opkrævningsfasen registrerer korrekte og fyldestgørende
oplysninger og at koblingen mellem SKATs nye inddrivelsessystem og for-
dringshavernes systemer indrettes effektivt.
Skatteministeriet og Finansministeriet igangsætter en analyse af de økonomiske
konsekvenser for kommunerne af den nedsatte inddrivelsesaktivitet samt mu-