Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 170
Offentligt
1620757_0001.png
Sæt en stopper for skattely:
Hvad kan Danmark og EU gøre?
Høring om skattely, Folketinget 13. april 2016
Lars Koch, International Chef
Oxfam IBIS
Slide nr 1
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620757_0002.png
Udfordringen
• 50.000 milliarder DKK private formuer i skattely
• Afrika ca. 3.000 mia kr og skattetab på 80 mia. kr.
• USA’s multinationale selskaber har 80 mia USD overskud på
Bermuda – mere end Kina Japan. Frankrig og Tyskland tilsammen
• Udviklingslande taber mere end 170 mia USD i
skatteindtægter årligt
• Små og mellemstore selskaber betaler mere i skat end MNCs
• Tillidskrise: Almindelige mennesker betaler skat, mens eliten, de
rige og store selskaber går i skattely
Slide nr 2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620757_0003.png
Private formuer:
Udveksling af information om skat
EU Rentebeskatningsdirektiv
2004 - Skærpet i 2014 og andre Europalande med
OECD: Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters
Skærpet I 2013 – nu 94 lande
Automatisk udveksling af skatteinformationer mellem lande
OBS: Kræver registrering af oplysninger for at give mening – Panama
dækkes ikke
OBS: Ulande ekskluderet i praksis, da de ikke kan levere info i den
krævede standard
Slide nr 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620757_0004.png
Private formuer: #PanamaPapers
Skattely & Hemmelighed:
Skuffeselskaber & Stråmænd: Myndigheder i skattely kender ikke oplysninger og kan ikke
udveksle
EU: Kan sortliste og sanktionere mod skattely
Udfordring: Sortliste eller obj. kriterier?
Sortliste bør også indeholde unfair skattekonkurence = skatteprocent
Krav til skattely ud fra obj. kriterier ud fra EU Hvidvaskningsdirektiv om
selskabsregistre:
1) Register egentlige ejere
2) Regnskaber fra selskaber i register
3) Udveksling af skatteinformationer
Sanktioner: Skat på transaktioner med lande, der ikke samarbejder
USA sparket døren ind til UBS schweizisk bank med trussel om sanktioner
Slide nr 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620757_0005.png
Multinationale selskaber
OECD: BEPS
• G20/OECD: Base Erosion og Profit Shifting (BEPS) = Aggressiv
Skatteplanlægning
15 tiltag – vigtig og godt
Anti-misbrug mod kunstige konstruktioner
Beskatning af MNCs: 80 år gammel motor, som vi prøver at få i 2. gear
Arms-længde princippet er brudt sammen – særligt IT og immaterielle
• Alternativet: Se selskaber som globale enheder i stedet for
søsterselskaber og fordel det globale overskud for koncern til
beskatning i lande
Slide nr 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620757_0006.png
Multinationale selskaber:
Land-for-land rapportering (CbCR)
• Indsigt i profit shifting – selskaber flytter overskud
• Regnskab for alle selskaber i koncernen:
• Omsætning
• Overskud
• Køb og salg til 3. part og til
søsterselskab
Skat betalt og udskudt
Værdier
Ansatte
Regerings subsidier
• Fx: Forstå hvorfor mineselskab i Afrika ikke har overskud,
mens holdingselskab på Bermuda tjener milliarder
• Se om skattebetaling følger forretningen
Slide nr 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620757_0007.png
Multinationale selskaber:
Land-for-land rapportering (CbCR)
EU gennemført CbCR for finanssektor i Kapitalkravsdirektivet 2014 – er
i effekt
Fransk Oxfam analyse viser markant mere overskud i franske bankes filialer i skattely
Tirsdag den 12. april kom Kommissionen med direktivforslag om
såkaldt CbCR
Offentligt tilgængelig regnskaber afgørende
Problemet: Ikke fuld CbCR
Kun EU lande – resten af verden ses som én enhed
Skattely på sortliste skal også have regnskaber. Hvilke skattely? Hvorfor ikke CbCR
for alle lande?
Kun MNCs over 5,5 mia kr – 85-90% undtaget
Udviklingslande får ingen gavn - Eurocentrisk
Slide nr 7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620757_0008.png
Multinationale selskaber:
Land-for-land rapportering
EU har gennemført fuld CbCR for Banker– uden problemer og med fordele
Selskaber har oplysninger i forvejen – omkostninger minimale
Skab lige konkurrencevilkår til nationale og SMEer, der allerede laver CbCR og
betaler mere i skat end store selskaber
PanamaPapers giver unik mulighed for indsats mod skattely
Danmark kan gå foran gennem EU – dansk interesse i mere fair konkurrence for
både selskaber og individer
Behov for en global skatteorganisation uafhængig af EU og OECD, hvor
udviklingslande er med på lige fod
Slide nr 8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620757_0009.png
Lars Koch, Oxfam IBIS
International Chef,
www.ibis.dk
9
Slide nr 9