Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 170
Offentligt
1620755_0001.png
Panama Papers
Finanstilsynets rolle
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620755_0002.png
Baggrund
Mere end 11 mio. lækkede
dokumenter viser fonds- og
selskabskonstruktioner i
Panama, som har været brugt
til at skjule formuer for
skattemyndigheder og andre
Flere banker har øjensynligt
spillet en aktiv rolle, bl.a. ved
at formidle kontakt mellem
kunder og det advokatfirma,
der varetog etablering og
administration af de nævnte
konstruktioner
Kilde: DR
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620755_0003.png
Finanstilsynets indgrebsmuligheder
Finanstilsynet skal tilrettelægge den sædvanlige tilsynsvirksomhed
med henblik på at fremme den finansielle stabilitet og tilliden til de
finansielle virksomheder
Finanstilsynet påser bl.a., at virksomhederne styrer risici
betryggende og overholder den finansielle lovgivning
En banks involvering i kunders skatteunddragelse indebærer en
operationel risiko i form af:
§
§
§
Risiko for erstatningskrav
Risiko for bødeansvar
Omdømmerisiko og tab af tillid
En banks involvering i overførsel af provenu fra skatteunddragelse
kan indebære overtrædelse af hvidvaskreglerne. Det gælder også,
hvis en bank medvirker til skjul af midler fra anden form for
kriminalitet
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620755_0004.png
Hvad har vi gjort siden sagen startede
Vi har diskuteret sagen med norske og svenske kollegaer (den svenske Finansinspektion er
lead-supervisor i tilsynskollegiet vedrørende Nordea koncernen)
Vi har kontaktet den europæiske banktilsynsmyndighed (EBA) og bedt om, at sagen
behandles på det kommende møde i Board of Supervisors
Vi har aftalt et møde med SKAT vedrørende samarbejde og udveksling af oplysninger til brug
for SKATs efterforskning af konkrete sager vedrørende skatteunddragelse og medvirken
hertil
Vi har iværksat en undersøgelse af danske bankers forhold, der tager udgangspunkt i de
lækkede dokumenter, men som ikke er begrænset til specifikke geografiske områder eller
navngivne aktører
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620755_0005.png
Et udvalg af banker er blevet bedt om en redegørelse
Redegørelsen skal bl.a. besvare:
1.
I hvilket omfang banken har kendskab til kunders udenlandske
selskabskonstruktioner, som etableres med det primære sigte at undgå skatte-
eller afgiftsbetaling.
Hvorvidt etableringen af eller alene den fortsatte brug af sådanne
selskabskonstruktioner er sket på bankens foranledning.
Hvorledes banken har sikret, at den ikke deltager i eller medvirker til, at dens
kunder foretager transaktioner, der har til formål at unddrage kundens
økonomiske midler fra skatte- eller afgiftsbetaling.
Hvordan mulige operationelle risici, herunder omdømme risici, er blevet
vurderet af bankens ledelse i relation til bankens deltagelse i ovenstående
konstruktioner og kundeforhold.
Hvorvidt bankens samlede forretningsmodel er blevet vurderet i forhold til
etablering af kundeforhold, hvor ovennævnte risiko for medvirken til skatte-
eller afgiftsunddragelse kunne opstå.
2.
3.
4.
5.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620755_0006.png
Finanstilsynets pressemeddelelse af 4. april 2016
På baggrund af de såkaldte Panama Papers oplyser Finanstilsynet
følgende:
”I sager som denne vil Finanstilsynet generelt tage skridt til at afklare de
faktiske forhold med henblik på at vurdere, om der er tilsynsmæssige aspekter.
På baggrund af de oplysninger, der er kommet frem, er det på nuværende
tidspunkt ikke klart, at der er tale om forhold, der ligger inden for Finanstilsynets
tilsynsområde. Spørgsmål om eventuelle overtrædelser af skattelovgivningen
varetages af skattemyndighederne.
Finanstilsynet er en del af det internationale tilsynskollegium omkring Nordea-
koncernen. Tilsynskollegiet er ledet af Finansinspektionen (FI) i Sverige. Som
Finansinspektionen har oplyst, er FI i kontakt med Nordeas ledelse omkring de
oplysninger, der er kommet frem, og vil holde tilsynskollegiet orienteret.
Finanstilsynet vil følge sagen og drøfte spørgsmålet med de øvrige nordiske
tilsynsmyndigheder.”
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620755_0007.png
Kendte reaktioner fra finansielle tilsynsmyndigheder
Lande, hvor tilsynsmyndighederne efter Finanstilsynets kendskab
har oplyst at ville agere ift. oplysningerne i Panama Papers
§
§
§
§
§
§
Danmark
Sverige
Norge
Finland
UK
Luxembourg
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 170: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om skattely den 13. april 2016 fra Jyske Bank, Finanstilsynet, Københavns Universitet og IBIS.
1620755_0008.png
Bilag – uddrag af relevant lovgivning
Lov om finansiel virksomhed
§ 344, stk. 2.
Finanstilsynet skal tilrettelægge den sædvanlige tilsynsvirksomhed med henblik på at fremme den
finansielle stabilitet og tilliden til de finansielle virksomheder…
§ 71.
En finansiel virksomhed,… skal have effektive former for virksomhedsstyring, herunder
4) effektive procedurer til at identificere, forvalte, overvåge og rapportere om de risici, som virksomheden er
eller kan blive udsat for,…”
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme
§ 4.
Ved hvidvask skal i denne lov forstås
1) uberettiget at modtage eller skaffe sig eller andre del i økonomisk udbytte, der er opnået ved en strafbar
lovovertrædelse,
2) uberettiget at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på anden måde efterfølgende virke
til at sikre det økonomiske udbytte fra en strafbar lovovertrædelse eller
3) forsøg på eller medvirken til sådanne dispositioner.
§ 25.
De af loven omfattede virksomheder og personer skal udarbejde tilstrækkelige skriftlige interne regler om
kundelegitimation, opmærksomheds-, undersøgelses- samt noteringspligt, indberetning, opbevaring af
registreringer, intern kontrol, risikovurdering, risikostyring, ledelseskontrol og kommunikation samt uddannelses-
og instruktionsprogrammer for medarbejderne for at forebygge og forhindre hvidvask og terrorfinansiering