Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 154
Offentligt
1612832_0001.png
Skatteministeriet
Udkast (0)
J. nr. 16-0048101
Forslag
til
Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven
1)
(Fastsættelse af brændstofforbrug for særligt store personbiler)
§1
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1503 af 23. december 2014, § 3 i lov nr. 1532 af 27. december 2014 og § 2 i lov nr.
1889 af 29. december 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.: ”1. pkt. finder ikke anvendelse for personbiler med en køreklar
vægt over 2.585 kg, jf. § 3, stk. 9.”
2.
I
§ 3
indsættes efter stk. 8 som nyt stykke:
”Stk.
9
For diesel- og benzindrevne personbiler (M1) med en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor
der ikke foreligger oplysning om et brændstofforbrug i henhold til Rådets forordning nr. 715/2007
af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette person-
biler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelses-
informationer om køretøjer og dens gennemførelsesforanstaltninger, fastsættes brændstofforbruget
som summen af et fast element på 7,4 l pr. 100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,2
pct. af den del af bilens køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg. For benzindrevne per-
sonbiler forhøjes forbruget efter 1. pkt. herefter med 10 pct.”
Stk. 9-13 bliver herefter stk. 10-14.
3.
I
§ 3, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres ”stk. 1-8” til: ”stk. 1-9”.
4.
I
§ 3, stk. 13,
der bliver stk. 14, ændres ”stk. 10 og den i stk. 11” til: ”stk. 11 og den i stk. 12”.
§2
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/1535 (informationsproceduredirektivet).
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven (Fastsættelse af brændstofforbrug for særligt store personbiler)
2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven har virkning for personbiler, der anmeldes til registrering den 1. juli 2016 eller se-
nere. Personbiler, der er som er anmeldt til registrering senest den 30. juni 2016, kan ansøge told-
og skattemyndighederne om at blive omfattet af brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 9, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med forslaget indføres en regel i brændstofforbrugsafgiftsloven om fastsættelse af brændstofforbru-
get for særligt store personbiler.
2. Formålet med lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at indføre en teknisk beregning af brændstofforbruget for visse særligt
store personbiler med en køreklar vægt, der overstiger 2.585 kg, og hvor der ikke foreligger en EU-
godkendt måling af brændstofforbrug.
Brændstofforbruget fastsættes efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og
lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinforma-
tioner om køretøjer.
Forordningen finder anvendelse på køretøjer af klasse M1, M2, N1 og N2, med en referencemasse
på højst 2.610 kg. På fabrikantens anmodning kan typegodkendelse efter denne forordning udvides
til også at omfatte køretøjer af klasse M1, M2, N1 og N2 med en referencemasse på højst 2.840 kg.
En referencemasse på 2.610 kg svarer til en køreklar vægt på 2.585 kg.
Brændstofforbruget er målt eller angivet for langt de fleste personbiler. Den tekniske beregning
retter sig således mod en lille gruppe køretøjer, hvor oplysninger om brændstofforbruget ikke for-
ligger.
3. Gældende ret
Efter brændstofforbrugsafgiftsloven beregnes brændstofforbrugsafgift (kaldet grøn ejerafgift) med
udgangspunkt i bilens brændstofforbrug. Bilens brændstofforbrug fastsættes efter Rådets direktiv
80/1268/EØF af 16. december 1980 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
motordrevne køretøjers brændstofforbrug eller Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra
lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedli-
geholdelsesinformationer om køretøjer. For visse særligt store personbiler er det imidlertid i praksis
ikke muligt at foretage en retvisende måling af bilens brændstofforbrug efter retningslinjerne i den-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven (Fastsættelse af brændstofforbrug for særligt store personbiler)
3
ne regulering. Ved ”særligt store personbiler” forstås personbiler med en køreklar vægt, der oversti-
ger 2.585 kg.
Brændstofforbruget har derfor hidtil været fastsat på baggrund af Færdselsstyrelsens praksis som
beskrevet i Vejledning om syn af køretøjer, afsnit 14.02, hvorefter brændstofforbruget for særligt
store personbiler har været angivet på baggrund af en erklæring fra bilfabrikanten om køretøjets
brændstofforbrug. Denne praksis ændres med virkning fra 1. juli 2016.
Visse større personbiler med en køreklar vægt på imellem 2.585 kg og 2.815 kg kan opfylde krave-
ne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse
af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5
og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer. For disse
køretøjer foreligger der således allerede oplysninger om brændstofforbruget.
4. Lovforslaget
Med forslaget foreslås indført en teknisk beregning af brændstofforbruget for de af de særligt store
personbiler, som ikke kan få fastsat et brændstofforbrug efter Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emis-
sioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations-
og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer. Den tekniske beregning er udarbejdet på grundlag
af oplysninger om brændstofforbruget for særligt store personbiler, der er registreret gennem i de
senere år.
Den tekniske beregning forventes derfor kun i beskedent omfang at afvige fra de fabrikanterklærin-
ger, der hidtil har været lagt til grund ved fastsættelsen af brændstofforbruget for særligt store per-
sonbiler.
Forslaget finder ikke anvendelse for personbiler med en køreklar vægt på imellem 2.585 kg og
2.815 kg, som opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og
lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinforma-
tioner om køretøjer.
5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser for det offentlige.
6. Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at ville medføre engangsomkostninger på 100.000 kr. vedrørende systemtilret-
ninger.
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven (Fastsættelse af brændstofforbrug for særligt store personbiler)
1612832_0004.png
4
Forslaget skønnes at indebære en mindre administrativ forenkling for de virksomheder, der mar-
kedsfører særligt store personbiler og de synsvirksomheder, der forestår indsamling af data til brug
for Køretøjsregisteret.
Forslaget er sendt i høring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden 21. marts 2016 – 21. april 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: 3F, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, Centralforenin-
gen af Taxiforeninger i Danmark, Danish Operators, Danmarks Motor Union, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Dansk Aktionærfor-
ening, Dansk AutoGenbrug , Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union,
Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Lokalsyn, Dansk Rejsebureau Forening, Dansk Taxi Råd, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Biludlejere, Danske Biobrændsels- og Kulimportørers Association,
Danske Boligadvokater, Danske Busvognmænd, Danske Maritime, Danske Speditører, Danske
Synsvirksomheder, Datatilsynet, DBU, De Danske Bilimportører, De Samvirkende Købmænd, Den
Danske Bilbranche, ERFAgruppen-Bilsyn, FDM, Finans og Leasing, FOA, FORCE Technology,
Foreningen til Søfartens Fremme, International Transport Danmark, Motorcykel Forhandler For-
eningen, Motorcykel Importør Foreningen, Motorhistorisk Samråd og Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer.
13. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen nævneværdige.
Ingen nævneværdige.
Ingen nævneværdige.
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen nævneværdige.
Der forventes udgifter på
100.000 kr. til systemtilretning.
Ingen nævneværdige.
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative konsekvenser
for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven (Fastsættelse af brændstofforbrug for særligt store personbiler)
1612832_0005.png
5
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
En mindre forenkling for bl.a.
synsvirksomhederne.
Forslaget er sendt i høring hos
Erhvervsstyrelsens Team Effek-
tiv Regulering.
Ingen
Ingen nævneværdige
Ingen
Ingen
Ingen nævneværdige.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås en teknisk beregning af brændstofforbruget for personbiler med en
køreklar vægt, der overstiger 2.585 kg, som giver et mere retvisende brændstofforbrug. Den fore-
slåede bestemmelse er en særregel i forhold til hovedreglen i brændstofforbrugsafgiftslovens § 2.
Det foreslås derfor, at det i § 2 tilføjes, at bestemmelsen ikke finder anvendelse for de køretøjer,
som omfattes af den foreslåede § 3, stk. 9, jf. forslagets § 1, stk. 2.
Til nr. 2
Efter brændstofforbrugslovens § 3 beregnes brændstofafgiften (kaldet den grønne ejerafgift) på
baggrund af køretøjets brændstofforbrug opgjort i km/l.
Det følger endvidere af brændstofforbrugsafgiftslovens § 2, at brændstofforbruget fastsættes efter
direktiv 80/1268/EØF af 16. december 1980 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgiv-
ning om motordrevne køretøjers brændstofforbrug eller Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra
lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6).
Hvis der ikke foreligger en anmeldelse af en benzindreven bils brændstofforbrug, fastsættes brænd-
stofforbruget i liter pr. 100 km, jf. § 2, som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et varia-
belt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram, jf. § 3, stk. 2, 1. pkt. Hvis der
ikke foreligger en anmeldelse af en dieseldreven bils brændstofforbrug, fastsættes forbruget i liter
pr. 100 km ved at reducere forbruget beregnet efter 1. pkt. med 12,5 pct., jf. § 3, stk. 2, 2. pkt.
For visse særligt store personbiler, fx autocampere, er det i praksis ikke muligt at fastsætte et
brændstofforbrug efter den metode, der anvises i forordning nr. 715/2007. Dette skyldes, at køretø-
jerne er så store, at det ikke er muligt at foretage en retvisende måling af bilens brændstofforbrug
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven (Fastsættelse af brændstofforbrug for særligt store personbiler)
6
efter den metode, der skal anvendes ifølge forordningen. Ved ”særligt store personbiler” forstås
personbiler med en køreklar vægt, der overstiger 2.585 kg, jf. artikel 2.1, i forordning nr. 715/2007.
For visse større personbiler med en køreklar vægt på imellem 2.585 kg og 2.815 kg foreligger der
dog allerede oplysninger om brændstofforbruget, jf. artikel 2,2, i forordning nr. 715/2007.
Brændstofforbruget har for de personbiler, hvor der ikke foreligger oplysninger herom, hidtil været
fastsat på baggrund af Færdselsstyrelsens praksis, som er beskrevet i Vejledning om syn af køretø-
jer, afsnit 14.02. Det følger heraf, at brændstofforbruget for særligt store personbiler har været angi-
vet på baggrund af en erklæring fra bilfabrikanten om det færdigbyggede køretøjs brændstoffor-
brug. Denne praksis ændres med virkning fra 1. juli 2016.
Dette vil medføre, at de særligt store personbiler, for hvilke det ikke er praktisk muligt at få fastsat
et brændstofforbrug efter de gældende regler, vil få beregnet den grønne ejerafgift på baggrund af
de vægtbaserede formler i § 3, stk. 2. Da de særligt store personbiler er kendetegnet ved at have en
høj vægt, vil dette føre til en uforholdsmæssigt høj grøn ejerafgift for disse biler.
Det foreslås derfor, at der indføres en teknisk beregning af brændstofforbruget for personbiler med
en køreklar vægt, der overstiger 2.585 kg, som giver et mere retvisende brændstofforbrug.
Den tekniske beregning er udarbejdet på grundlag af oplysninger om brændstofforbruget for særligt
store personbiler, der er registreret gennem de senere år.
Beregningen forventes derfor kun i beskedent omfang at afvige fra det faktiske brændstofforbrug,
som er angivet i de fabrikanterklæringer, der hidtil har været lagt til grund ved fastsættelsen af
brændstofforbruget for særligt store personbiler.
For en dieseldrevet autocamper med en køreklar vægt på 2.765 kg, hvor brændstofforbruget er op-
lyst til 13,5 km pr. liter, vil der årligt blive opkrævet ejer- og udligningsafgift på 8.560 kr. (2016
satser).
For en dieseldrevet autocamper med en køreklar vægt på 2.765 kg, hvor brændstofforbruget ikke er
oplyst, vil brændstofforbruget efter gældende regler i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2,
blive beregnet som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et variabelt element, der bereg-
nes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Og da bilen er dieseldrevet, fastsættes forbruget i
liter pr. 100 km ved at reducere resultatet af beregningen med 12,5 pct. Forud for beregningen
trækkes 150 kg fra den køreklare vægt for at nå frem til egenvægten. Resultatet af beregningen bli-
ver 7,1 km pr. liter efter gældende regler, og der vil årligt blive opkrævet ejer- og udligningsafgift
på 20.580 kr.
Med de foreslåede regler vil der, givet at brændstofforbruget ikke er oplyst, blive beregnet et
brændstofforbrug på 7,4 l per 100 km tillagt 0,2 pct. af differencen mellem 2.765 kg og 2.585 kg
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven (Fastsættelse af brændstofforbrug for særligt store personbiler)
7
svarende til 0,36 l per 100 km, således at det samlede forbrug udgør 7,76 l per 100 km. Det svarer
til, at autocamperen kører 12,9 km per liter og der dermed skal betales en årlig ejer- og udlignings-
afgift på 9.380 kr.
Forslaget finder ikke anvendelse for personbiler med en køreklar vægt på imellem 2.585 kg og
2.815 kg, hvor der foreligger oplysninger om brændstofforbruget i henhold til artikel 2,2, i forord-
ning nr. 715/2007. For autocamperen i eksemplet vil der derfor årligt blive opkrævet ejer- og udlig-
ningsafgift på 8.560 kr.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der indsættes et nyt stk. 9 i § 3, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 2.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der indsættes et nyt stk. 9 i § 3, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 2.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2016. Ikrafttrædelsestidspunktet er i overens-
stemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har virkning for erhvervslivet,
skal træde i kraft enten den 1. juli eller den 1. januar.
I lovforslagets § 1, stk. 2, foreslås det, at brændstofforbruget for personbiler med en køreklar vægt
på over 2.585 kg fastsættes ved en nærmere angivet teknisk beregning. Det foreslås i
stk. 2,
at § 2
har virkning for personbiler, der anmeldes til registrering den 1. juli 2016 eller senere. Det foreslås
endvidere, at personbiler, som er anmeldt til registreringen senest den 30. juni 2016, kan ansøge
SKAT om at blive omfattet af brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 9, jf. lovforslagets § 1, stk. 2.
SKAT vil imødekomme ansøgningen, hvis der er tale om en personbil, der i øvrigt lever op til de
krav, som er angivet i registreringsafgiftslovens § 3, stk. 9.