Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 151
Offentligt
1611504_0001.png
16. marts 2016.
Skatteministeriet.
København, den 16. marts 2016.
a.
Skatteministeriet skal hermed anmode om Finansudvalgets tilslutning til, at den totaløkonomiske
ramme for it-projektet eKapital udvides med 27,4 mio. kr. i forhold til fortroligt Akt H af 18. marts
2015.
It-projektet eKapital, som dækker over tre it-systemer, skal muliggøre automatisk, international ud-
veksling af skatteoplysninger samt modernisere de finansielle virksomheders obligatoriske indberet-
ning af visse renteoplysninger fastlagt i skattekontrolloven. To af tre systemer i eKapital er allerede
idriftsat, og det var oprindeligt planlagt, at det tredje system i eKapital, rentesystemet, skulle udvik-
les af en leverandør fundet ved udbud. SKAT besluttede dog på grund af gode erfaringer med egen-
udvikling af de to andre systemer, at egenudvikle rentesystemet. Det betyder, at udbuddet beskrevet i
fortroligt Akt H af 13. marts 2015, ikke er afholdt.
Udvidelsen af den økonomiske ramme skyldes, at der forventes merudgifter til udvikling af rente-
systemet på 15,4 mio. kr., idet systemet har vist sig mere kompliceret end først vurderet. Dertil kom-
mer forventede øgede udgifter på 2,4 mio kr. til håndtering af udfordringer (med datakonvertering fra
SKATs indkomstregister til en af projektets udvekslingssystemer), øgede renteudgifter på 5,0 mio.
kr. og en forhøjelse af risikopuljen med 0,7 mio. kr Dertil kommer øgede udgifter til bl.a. kammerad-
vokat, transport og konsulentydelser for 4,0 mio. kr. De totale risikojusterede projektudgifter inkl.
renter til eKapital forventes at udgøre 95,2 mio. kr. Merudgifterne i 2016 og frem afholdes inden for
SKATs nuværende økonomiske rammer på § 09.21.01. SKAT.
b.
Finansudvalget gav ved fortroligt Akt H af 13. marts 2015 tilslutning til at igangsætte de nødvendi-
ge systemudviklinger i forbindelse med implementeringen af it-projektet eKapital. Projektet vedrører
det finansielle område og skal modernisere en række indberetningsløsninger med henblik på at højne
datakvaliteten af SKATs oplysninger om borgeres og virksomheders indkomster, formuer m.v. fra
blandt andet finanssektoren til brug for skatteafregningen.
It-projektet eKapital dækker over tre systemer: Udvekslingssystemerne 1)
FATCA,
der udmønter
en samarbejdsaftale om udveksling af skatteoplysninger med USA, og 2)
AEOI,
der udmønter et EU-
direktiv om udveksling af skatteoplysninger i EU, samt 3)
Rentesystemet,
der er en indberetningsløs-
ning til den finansielle sektor vedrørende visse renteoplysninger.
De to udvekslingssystemer er blevet egenudviklet af SKAT og er idriftsat. Det var planen, at rente-
systemet skulle udvikles af en leverandør fundet ved udbud, men erfaringen med udviklingen af
AN012482
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Orientering om aktstykke om SKATs it-projekt eKapital
16. marts 2016.
2
FATCA og AEOI er imidlertid så gode, at SKAT har besluttet at egenudvikle rentesystemet. Det be-
tyder, at udbuddet beskrevet i fortroligt Akt H af 13. marts 2015, ikke er afholdt.
It-projektet eKapitals samlede projektøkonomi anmodes udvidet med 27,4 mio. kr. i forhold til det
oprindelige estimat i fortroligt Akt H af 18. marts 2015. Fordyrelsen skyldes henholdsvis:
1) En reestimering af omkostningerne til udvikling af et nyt rentesystem har vist, at prisen for rente-
systemet er 31,9 mio. kr., hvilket er en forøgelse på 15,4 mio. kr. i forhold til det oprindelige
estimat på 16,5 mio. kr. Fordyrelsen på 15,4 mio. kr. dækker over, at modernisering af de finan-
sielle virksomheders obligatoriske indberetning af visse renteoplysninger samt integrationen til
SKATs årsopgørelse har vist sig at være mere kompliceret end forudsat ved det første estimat.
Det første estimat på rentesystemet var indledningsvis foretaget på basis af et skøn ift. udviklin-
gen af AEOI og FATCA, som lå først i udviklingsforløbet.
2) Der har været problemer med konvertering af data fra SKATs indkomstregister til AEOI, idet der
ikke findes et unikt identifikationsnummer til udlændinge, som det kendes med cpr-numre. Som
følge heraf vurderes det, at der skal afsættes ressourcer til udvikling svarende til 2,4 mio. kroner
for at færdiggøre AEOI til det lovede niveau.
1) Status på udvikling af eKapital
FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act)
Funktionaliteten for modtagelse og afsendelse af data er færdigudviklet. Den første indberetning fra
den finansielle sektor fandt sted i maj 2015. Danmark afsendte oplysninger om amerikanske statsbor-
gere og virksomheders indeståender til de amerikanske skattemyndigheder (IRS) i september 2015.
Danmark modtog første gang oplysninger om danske borgere og virksomheders indeståender i ame-
rikanske pengeinstitutter i december 2015.
AEOI (Automatic Exchange Of Information)
Funktionaliteten for modtagelse af data er færdigudviklet, mens funktionaliteten for afsendelse af
data først skal være klar i juni 2016. SKAT har modtaget løn- og pensionsoplysninger fra adskillige
lande, og SKAT forventer at sende løn- og pensionsoplysninger primo april 2016. Alle EU-lande
skal have udvekslet skatteoplysninger senest den 30. juni 2016.
Rentesystemet
På det finansielle område er der en portefølje af 23 indberetningssystemer, hvoraf det nye rentesy-
stem i første omgang skal modernisere og samle fire eksisterende rentesystemer, der benyttes til at
indberette renteoplysninger på det finansielle område. Rentesystemet er estimeret, og udviklingen er
påbegyndt. De væsentligste milepæle er oplistet nedenfor:
• Indberetningkanalerne forventes færdigudviklet til test fra 30. juni 2016
• TFE (Test For Erhvervslivet) forventes klart i september 2016
• Intern og ekstern test sker i oktober, november og december 2016
• Den 10. januar 2017 åbner rentesystemet for renteindberetning, således at den finansielle sektor
kan årsindberette senest den 20. januar 2017.
2) Udgifter ved projektet
De samlede risikojusterede udgifter til projektet udgør 95,2 mio. kr. inklusiv renter, jf. tabel 1.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Orientering om aktstykke om SKATs it-projekt eKapital
1611504_0003.png
16. marts 2016.
3
Tabel 1. Afvigelser i forhold til fortroligt Akt H af 18. marts 2015 (opregnet til 2016-pl)
Fase/mio. kr.
BC i fortroligt
Akt H af 18.
marts 2015
0,0
7,6
4,3
43,1
0,0
4,0
59,0
8,9
67,8
8,2
1,9
66,6
0,0
4,7
81,3
13,9
95,2
0,5
-2,4
23,5
0,0
0,7
22,4
5,0
27,4
BC i ny akt
Difference ift.
fortroligt Akt H
1. Ide
2. Analyse
3. Anskaffelse
4. Gennemførsel
5. Realisering
Risikopulje
Total excl. Renter
Renter jf. able 2
Total inkl. Renter
Note: Differencer mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
I tabel 2 fremgår udgiftspåvirkningen på den omkostningsbaserede bevilling § 09.21.01. SKAT,
hvorunder projektet gennemføres. Projektorganisationen nedlukkes, og systemet ibrugtages fuldt ud
den 1. marts 2017 og afskrives over 8 år. Tabellen viser afskrivningerne i aktivets levetid samt drifts-
udgifter, herunder lønudgifter til gennemførsel af projektet og renter i afskrivningsperioden. Udgif-
terne er fordelt på hhv. afskrivningerne på anlægget og ikke-aktiverbare udgifter, der vedrører renter
samt lønudgifter primært i anskaffelsesfasen.
Tabel 2. Omkostningsbaserede projektudgifter, mio. kr. (2016 pl)
To-
tal
Udgifter til akti-
ver: afskrivnin-
ger
Driftsudgifter
- Heraf øvr. Ud-
gifter
- Heraf renter
Total inkl. Ren-
ter (Ny BC)
Total inkl. Ren-
ter (fortroligt
Akt H BC)
Difference
62,0
Ibrug-
tagning
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
0,0
0,0
0,0
0,4
2,8
7,3
7,7
7,7
7,7
7,7
7,7
7,4
4,9
0,4
33,3
19,4
13,9
95,2
67,8
2015
0,2
0,2
0,0
0,2
0,2
2,4
2,4
0,0
2,4
2,4
4,5
4,5
0,0
4,5
4,5
4,6
4,2
0,4
5,0
5,9
10,2
8,1
2,1
13,0
10,3
2,9
0,2
2,7
10,2
7,3
2,4
0,0
2,4
10,1
7,1
2,0
0,0
2,0
9,7
6,8
1,6
0,0
1,6
9,3
6,5
1,2
0,0
1,2
9,0
6,2
0,8
0,0
0,8
8,6
5,9
0,4
0,0
0,4
7,9
4,3
0,1
0,0
0,1
5,1
0,4
0,0
0,0
0,0
0,4
0,0
27,4
0,0
0,0
0,0
-0,9
2,7
2,9
3,0
2,9
2,8
2,7
2,6
3,6
4,7
0,4
Note: Differencer mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Som følge af fordyrelsen vil investeringen blive større, og SKATs langfristede gæld vil derfor stige
med yderligere 23,5 mio. kr. Beløbet kan holdes inden for Skatteministeriets eksisterende låneram-
me.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Orientering om aktstykke om SKATs it-projekt eKapital
1611504_0004.png
16. marts 2016.
4
3) Gevinster ved projektet
It-projektet eKapital skal primært implementere lovgivning og indebærer ikke væsentlige, økono-
miske gevinster. Der forventes en lille positiv effekt i forhold til skattegabet. Den samlede nettoge-
vinst for projektet forventes at beløbe sig til -95,2 mio. kr., jf. tabel 3.
Tabel 3. Effektiviseringsgevinster, mio. kr. (2016-pl)
Total
Budgetmæssige brut-
togevinster
Omkostningsbaserede
projektudgifter
Budgetmæssige netto-
gevinster
0,0
95,2
-95,2
2012
0
0,2
-0,2
2013
0
2,4
-2,4
2014
0
4,5
-4,5
2015
0
5,0
-5,0
2016
0
13,0
-13,0
2017
0
10,2
-10,2
2018
0
10,1
-10,1
2019
0
9,7
-9,7
2020
0
9,3
-9,3
2021
0
9,0
-9,0
2022
0
8,6
-8,6
2023
0
7,9
-7,9
2024
0
5,1
-5,1
2025
0
0,4
-0,4
Note 1: I tabellen er medtaget gevinster i hele afskrivningsperioden (2017 – 2024).
Note 2: Difference mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Økonomiske gevinster for Skatteministeriet
Efter idriftssættelsen af systemet vil der fremadrettet være et begrænset merforbrug til vedligehold
af de moderniserede løsninger, varetagelse af manuelle opgaver ifm. de nye udvekslingsaftaler samt
til IT-drift af de nye løsninger.
Ikke-økonomiske gevinster
Skatteministeriet har identificeret to ikke-økonomiske gevinster ved implementering af it-projektet
eKapital, som knytter sig til henholdsvis samfundsøkonomiske gevinster og gevinster for Skattemini-
steriet. Disse ikke-økonomiske gevinster fremgår af tabel 4 og gennemgås efterfølgende.
Tabel 4. Ikke-økonomiske gevinster
Gevinst nr.
1
2
Beskrivelse af gevinst
Mindre skattegab
Leverandøruafhængighed
Ad 1: Der udvikles automatiserede processer, der forbedrer datagrundlaget for hovedkørslen af års-
opgørelsen. Dette sker ved manuel registrering af indberetninger og fejlrettelser, ligesom henvendel-
ser til indberetter mindskes eller bortfalder helt. Det forventes at føre til et mindre skattegab svarende
til 10 mio. kr. pr. år.
Ad 2: Der udvikles en platform på eKapital-området, der fremover kan anvendes som koncept for
modernisering af samtlige delsystemer på området, hvoraf fireud af 23 delsystemer moderniseres in-
den for rammerne af dette projekt. Når moderniseringen er afsluttet, opnås mulighed for fremtidig
konkurrenceudsættelse, idet systemet vil blive klart beskrevet og defineret.
4) Risikoprofil
Tabel 5. Risikoprofil for økonomiske nøgletal, mio. kr. (2016-pl)
Beskrivelse
Nettonutidsværdi, mio. kr.
Risikojusteret
-70,9
Ikke-risikojusteret
-66,9
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Orientering om aktstykke om SKATs it-projekt eKapital
1611504_0005.png
16. marts 2016.
5
Intern rente
Samlede projektudgifter, mio. kr. inkl.
renter
Samlet bruttogevinst, mio. kr.
Samlet nettogevinst, mio. kr.
-
95,2
-13,9
-95,2
-
90,5
-13,9
-90,6
Note 1: Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at den interne rente kun kan beregnes i statens Business case-model, såfremt der både er
negative og positive værdier i rækken. Feltet lades derfor tomt.
Der er nedenfor beskrevet projektets tre væsentligste risici samt håndtering af disse:
1. Integration til eksisterende rentesystemer
SKAT ønsker at sikre, at renteoplysningerne bliver korrekt placeret på årsopgørelsen, som det sker
i dag. Det betyder, at rentesystemet skal integreres til en del af de gamle delsystemer, som i dag sty-
rer indberetningen af renteoplysninger hos SKATs leverandør, CSC. Denne integration vil være den
største risiko i projektet, men den er nødvendig for at levere en korrekt årsopgørelse. SKAT er i sam-
arbej-de med leverandøren i gang med en analyse af integrationen. Samtidig er SKAT i gang med at
efterprøve forskellige hypoteser, som kan minimere risikoen.
2. Tilgængelighed af kritiske ressourcer
Der er indgået aftale med de bidragende enheder i SKAT om ressourceallokeringen til projektet.
Der rekrutteres eksternt til de mest kritiske roller. Gennem indlån af relevante kompetencer fra orga-
nisatoriske enheder, der ikke normalt bidrager til projekter, kompenseres for den nuværende mangel
på forretningsressourcer. Udviklerprofiler, der ikke findes i SKAT, anskaffes gennem konsulentind-
køb.
3. Begrænset erfaring med egenudvikling, drift og vedligehold
Der er gjort erfaringer med egenudvikling med FATCA og AEOI, men det er stadig nødvendigt at
indkøbe konsulentassistance med den fornødne erfaring, ligesom der iværksættes uddannelse af pro-
jektmedarbejdere og styregruppe. Der følges løbende op på ressourcer og fremdrift for hurtigt at
identificere skred i tidsplanen. Der evalueres hyppigt og systematisk med assistance fra SKATs pro-
jektmetodekontor for at identificere spild og forbedre projektets processer.
5) Behandling i Statens IT-projektråd
I overensstemmelse med reglerne for statslige it-projekter blev projektet i august 2014 forelagt Sta-
tens IT-projektråd. Efterfølgende gennemførtes på IT-projektrådets anbefaling et eksternt review af
projektet.
Reviewet resulterede i en række anbefalinger til projektet, der især vedrørte to overordnede bekym-
ringer:
• Den ene centrale bekymring vedrørte den opgave, projektet skal løfte. Selvom leverancerne hver
for sig ikke er komplekse, fandt reviewet, at deres samlede omfang i kombination med en stram
tidsplan og flere afhængigheder gav en betydelig styringsmæssig kompleksitet. Reviewet konklu-
derede, at projektets scope ikke var realiserbart inden for den angivne tidsramme.
• Den anden centrale bekymring vedrørte de rammer, projektet havde for at kunne løfte sine opga-
ver. Kombinationen af uklar prioritering af projektet i SKAT og en række uhensigtsmæssigheder i
styregruppen gjorde tilsammen, at reviewet ikke fandt projektets forudsætninger tilfredsstillende.
Derudover fremgik der otte anbefalinger.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Orientering om aktstykke om SKATs it-projekt eKapital
1611504_0006.png
16. marts 2016.
6
Projektet har afgivet statusrapport til Statens IT-projektråd, pr. 26. januar 2016. Her er der afgivet
status på de otte anbefalinger. Fire af anbefalingerne relaterede sig til udbudsprocessen og da udbud
ikke blev aktuelt, er disse anbefalinger ikke blevet fulgt. De øvrige fire anbefalinger er blevet fulgt.
Derudover blev der redegjort for behovet for at udvide den økonomiske ramme for projektet.
På baggrund af statusrapporten har Statens IT-projektråd vurderet, at et genbesøg vil være relevant.
Genbesøget forventes afholdt i april efter aktstykket er blevet forelagt Finansudvalget. Skatteministe-
riet vil derfor efterfølgende indgå i dialog med IT-projektrådet samt efterleve eventuelle anbefalinger
fra IT-projektrådet.
6) Specifikation af udgifter i indeværende finansår
I 2015 var der mindreudgifter på 0,9 mio. kr. I 2016 vil der være merudgifter på 2,7 mio. kr. I
2017-2025 vil der være merudgifter på 25,6 mio. kr, jf. tabel 2. Merudgifterne fra 2016 og frem af-
holdes indenfor SKATs eksisterende bevillingsramme.
7) Tidsplan for fremtidige orienteringer
Det bemærkes, at tidsplanen for projektet ikke forventes udskudt og dermed følges planen fra for-
troligt Akt H af 18. marts 2015. Projektet er altså alene fordyret, men ikke forsinket.
Aktivitet
Orientering ifm. overgang til drift og afsluttende imple-
mentering samt projektstatus i øvrigt.
Orientering om projektets drift og effekter et år efter
overgang til drift
April 2017
April 2018
Dato
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget, idet der er sket en væsentlig ændring i projektets økonomi.
De samlede udgifter er således steget med mere end 10 pct. og mere end 6 mio. kr., jf. Budgetvejled-
ning 2016 pkt. 2.2.18.3.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at den totaløkonomiske ramme for it-
projektet eKapital udvides med i alt 27,4 mio. kr. i forhold til fortroligt Akt H af 18. marts 2015 til i
alt 95,2 mio. kr. (2016-pl).
Merudgifterne i 2016 og frem afholdes inden for SKATs nuværende økonomiske rammer på §
09.21.01. SKAT.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 16. marts 2016
K
ARSTEN
L
AURITZEN
/ Kiann Stenkjær Hein
Til Finansudvalget.