Ansøgning om foretræde for Skatteudvalget
Omlægning af bilafgifterne
For at opnå fremtidens grønne registreringsafgift foreslår AutoBranchen Danmark at fjerne den
værdibaserede registreringsafgift og i stedet at indføre en grøn teknologineutral, teknisk baseret afgift.
Den nye grønne registreringsafgift vil være provenuneutral og skabe større gennemsigtighed på
bilmarkedet og mindre usikkerhed for staten omkring provenuet. Desuden vil både forbrugere og
bilforhandlere opleve færre administrative byrder.
Danmark har i dag en gammel bilpark med en forældet teknologi. Det skyldes i høj grad en
registreringsafgift, der hæmmer udbredelsen af ny, grøn teknologi på det danske marked. Den
nuværende registreringsafgifts struktur giver ikke forbrugerne det rette incitament til at købe en
miljøvenlig og sikker bil, idet ny miljøforbedrende teknologi bliver straffet.
For at få sikre biler er det også nødvendigt at fastholde sikkerhedsfradraget og opdatere listen over
fradragsberettiget sikkerhedsudstyr, så den bringes ajour med den teknologiske udvikling til gavn for
trafiksikkerhed.
Forhøjelsen af reparationsgrænsen skaber job og skåner miljøet
Den midlertidige forhøjelse af reparationsgrænsen fra 65 til 75 procent i 2014 og 2015 har været en
succes. Det har både skabt ekstra job, flere lærlingepladser og gavnet miljøet, at vi har skrottet færre
biler, der sikkerhedsmæssigt forsvarligt kunne repareres og sendes tilbage på vejene.
Når den midlertidige forhøjelse af reparationsgrænsen udløber den 31.12.2015, vil det betyde, at
mange biler, som sagtens kan repareres, sendes til skrot, og det koster de nye arbejds- og
praktikpladser og belaster samtidig miljøet.
AutoBranchen Danmark anbefaler at afskaffe den værdibaserede reparationsgrænse helt, så længe
biler kan repareres sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den korte bane arbejder autobranchen for at få
gjort den midlertidige forhøjelse af reparationsgrænsen permanent.
Staten sænkede reparationsgrænsen fra 75 til 65 procent i 2010 ud fra en forventning om et stort
provenu ved genanskaffelse. Provenuet fra den lave reparationsgrænse har imidlertid vist sig at være
væsentligt mindre end de originale estimater.
AutoBranchen Danmark ønsker foretræde for udvalget, som følge af den manglende fokus på en
omlægning af bilafgifterne, og at reparationsgrænsen sænkes fra 75 procent til 65 procent fra 1.
januar 2016.
Med venlig hilsen
Jens Brendstrup, adm. direktør i AutoBranchen Danmark