Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1606884_0001.png
Grund – og
nærhedsnotat
3. marts 2016
J.nr. 16-0115195
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk ud-
veksling af oplysninger på beskatningsområdet,
COM(2016) 25.
Revideret grund- og nærhedsnotat af 3. marts 2016
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 28. januar 2016 et forslag til Rådets Direktiv om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområ-
det. Forslaget er oversendt til Rådet samme dato i en dansk sprogversion.
Forslaget vil medføre, at større multinationale koncerner med en årlig konsolideret omsætning på 750
mio. euro eller derover skal foretage land for land-rapportering med henblik på at bekæmpe skatteund-
dragelse og aggressiv skatteplanlægning. Multinationale koncerner pålægges herefter pligt til hvert år at
indberette bestemte oplysninger for hver af de skattejurisdiktioner, som de er aktive inden for, bl.a. om den
samlede omsætning, overskud før skat og betalt selskabsskat.
En lignende standard er allerede vedtaget i OECD-regi, og direktivforslaget sigter mod at opnå ensretning
i implementeringen af OECD’s standard i hele EU. OECD-standarden om land for land-rapportering
er ved lov nr. 1884 af 29. december 2015 gennemført i dansk ret.
Forslaget støtter regeringens linje, og regeringen ser derfor positivt på forslaget.
2. Baggrund
Nærværende direktivforslag er en del af Kommissionens pakke med tiltag mod skatte-
unddragelse og foreslås som led i den politiske dagsorden om at bekæmpe skatteunddra-
gelse og aggressiv skatteplanlægning. Direktivforslaget bygger på en OECD-standard for
land for land-rapportering, som en række medlemsstater, herunder Danmark, allerede har
implementeret. Danmark underskrev endvidere den 27. januar 2016 en multilateral
OECD-aftale om udveksling af land for land-rapporter, som forpligter Danmark til at
udveksle land for land-rapporter med 30 øvrige OECD-lande.
Med dette direktiv foreslås det at indføre krav om gennemsigtighed for multinationale
koncerner med henblik på at imødegå aggressiv skatteplanlægning.
Proces og Administration
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 137: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, COM(2016) 25 samt notat med kommentarer til de indkomne høringssvar
1606884_0002.png
Genstanden for disse ændringer falder ind under det samme retsgrundlag som direktiv
2011/16/EU, dvs. artikel 115 i traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF), der har til formål at sikre det indre markeds funktion.
Forslaget skal vedtages med enstemmighed og skal sendes i høring i Europa Parlamentet
og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg.
3. Formål og indhold
Målet med forslaget er at sikre gennemsigtighed for multinationale koncerner med hen-
blik på at bekæmpe skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning. Således pålægges
multinationale koncerner med en konsolideret omsætning på 750 mio. euro (5,6 mia. kr.)
pligt til at foretage land for land-rapportering indeholdende relevante oplysninger om bl.a.
omsætning og betalt selskabsskat. Herefter pålægges medlemsstaterne pligt til automatisk
at udveksle land for land-rapporterne. Oplysningerne i land for land-rapporterne skal
være med til at sætte skattemyndighederne i stand til at reagere på skadelig skattepraksis.
Afgrænsningen på 750 mio. euro er i overensstemmelse med OECD’s standard og afspej-
ler, at OECD-landene har søgt at finde en passende balance mellem den administrative
belastning af erhvervslivet og fordelene for skattemyndighederne.
Forslaget ændrer direktiv 2011/16/EU, som ændret ved direktiv 2014/107/EU og Rå-
dets direktiv (EU) 2015/2376, ved at indføre et specifikt krav om land for land-
rapportering. Det foreslås i artikel 1, nr. 2, i det foreslåede direktiv at indsætte en ny arti-
kel 8aa i det eksisterende direktiv, hvorefter medlemsstaterne forpligtes til at træffe de
fornødne foranstaltninger med henblik på at kræve, at multinationale koncerner i den
pågældende medlemsstat udarbejder en land for land-rapport i henhold til nærmere regler
i et nyt bilag III, som foreslås knyttet til direktivet. Land for land-rapporterne skal heref-
ter indeholde oplysninger om bl.a. den samlede omsætning, over/underskud før selskabs-
skat, betalt selskabsskat, vedtaget kapital og antallet af ansatte samt materielle aktiver.
Derudover foreslås, at de kompetente myndigheder i den medlemsstat, der modtager land
for land-rapporten, automatisk skal udveksle land for land-rapporterne med de medlems-
stater, hvori selskaberne i den multinationale koncern er hjemmehørende mv. Endelig
forslås det, at medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af
de nationale bestemmelser, der er vedtaget i medfør af direktivforslaget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres over direktivforslaget i overensstemmelse med TEUF
artikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har udtalt følgende:
”For at garantere det indre markeds rette funktion skal EU sikre en fair konkurrence og
lige vilkår for SMV'er, EU-baserede og ikke-EU-baserede multinationale koncerner.
Multinationale koncerner har som følge af deres grænseoverskridende aktiviteter
mulighed for at give sig af med aggressiv skatteplanlægning. Derfor bør alle
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 137: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, COM(2016) 25 samt notat med kommentarer til de indkomne høringssvar
1606884_0003.png
multinationale koncerner, såvel EU-koncerner som ikke-EU-koncerner, være underlagt
det samme indberetningskrav. Uden dette element vil initiativet i langt mindre grad kunne
bidrage til at opfylde det endelige mål om at sikre et velfungerede indre marked.
Dette forslag er i overensstemmelse med nærhedsprincippet som fastsat i artikel 5, stk. 3,
i traktaten om Den Europæiske Union.
Medlemsstaternes adgang til land for land-rapporterne kan kun sikres effektivt gennem
tiltag på EU-plan. Målet med at sikre, at alle medlemsstater har adgang til land for land-
rapporterne, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes gennem ukoordinerede tiltag, som
gennemføres af medlemsstaterne hver for sig. Udveksling af oplysninger, som potentielt
påvirker skattegrundlaget i mere end én medlemsstat, kræver desuden en fælles,
obligatorisk tilgang. Det bør tages i betragtning, at eftersom multinationale koncerner
normalt er aktive i flere medlemsstater, er det grænseoverskridende element en iboende
del af den foreslåede foranstaltning.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
OECD-standarden for land for land-rapportering er ved lov nr. 1884 af 29. december
2015 implementeret i dansk ret. Danmark underskrev den 27. januar 2016 en multilateral
OECD-aftale om udveksling af land for land-rapporter. Herefter er danske multinationale
koncerner med en konsolideret omsætning på 5,6 mia. kr. (svarende til 750 mio. euro)
allerede forpligtet til at udarbejde land for land-rapportering.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Idet OECD-standarden allerede er implementeret i dansk ret, vil en vedtagelse kun bety-
de, at der skal indsættes enkelte henvisninger til ændringsdirektivet i skattekontrolloven.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at ville styrke SKATs kontrolindsats, og kan derfor i et vist omfang
medføre et merprovenu, der dog ikke lader sig kvantificere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes umiddelbart, at direktivforslaget ikke vil indebære yderligere administrative
byrder for erhvervslivet, idet reglerne om land for land-rapportering allerede er gældende
i Danmark.
8. Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Borger- og Retssikkerhedschefen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederifor-
ening, Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet, DI,
DVCA, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, Finansrådet, Forsikring & Pensi-
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 137: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, COM(2016) 25 samt notat med kommentarer til de indkomne høringssvar
1606884_0004.png
on, FSR – danske revisorer, IBIS, Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig forening.
Dansk Erhverv, DI, FSR, IBIS og Landbrug og Fødevarer har i forbindelse med hørin-
gen haft en række bemærkninger og spørgsmål.
Dansk Erhverv har for det første stillet spørgsmålstegn ved, at Kommissionen inden 31.
december 2016 vil vedtage sprogordninger for udvekslingen. Dansk Erhverv finder det
uklart, om sprogordningerne vil medføre, at danske virksomheder pålægges pligt til at
rapportere på andre sprog end dansk. Endelig finder Dansk Erhverv det tankevækkende,
at et datterselskab kan blive pålagt pligt til at foretage rapporteringen, idet disse ikke nød-
vendigvis er i besiddelse af alle de krævede oplysninger.
DI støtter generelt forslaget og åbenhed over for skattemyndighederne. DI understreger,
at det dog ikke må være på bekostning af tavshedspligten om følsomme forretningsoplys-
ninger. DI understreger endvidere, at der ikke bør indføres flere unødige administrative
byrder for erhvervslivet. DI beklager, at der ikke er gennemført en økonomisk konse-
kvensanalyse af forslaget, og at en sådan bør foretages inden vedtagelsen. Der skal være
ens gældende regler for alle omfattede virksomheder, hvorfor DI finder, at direktivet ikke
bør være et minimumsdirektiv. Endelig finder DI, at fristen for at sende oplysningerne til
andre lande bør være i overensstemmelse med fristen i OECD’s standard.
FSR støtter, at forslaget er i overensstemmelse med OECD-standarden, men udtrykker
for det første bekymring over landenes krav om fortrolighed og over, hvorvidt den for-
nødne sikkerhed vedrørende forretningsfølsomme oplysninger reelt vil kunne tilvejebrin-
ges ved automatisk udveksling af land for land-rapporter. Dernæst udtrykker FSR bekym-
ring over, at art. 17, stk. 4, om tilbageholdelse af forretningsfølsomme og kommercielle
følsomme informationer, ikke finder anvendelse, når land for land-rapporterne skal ud-
veksles. Endelig ønsker FSR svar på, hvorledes beløbsgrænsen på 5,6 mia. kr. i skattekon-
trollovens § 3 B, skal harmoniseres med beløbsgrænsen på 750 mio. euro i direktivforsla-
get.
IBIS finder, at det grundlæggende er et problem, at land for land-rapporterne kun er til-
gængelige for skattemyndighederne. IBIS finder tillige, at gennemsigtighed for offentlig-
heden er afgørende. Derfor foreslår IBIS, at der skal arbejdes for en lovmæssig forpligtel-
se for multinationale koncerner til at offentliggøre land for land-rapporterne. Endelig
foreslår IBIS, at beløbsgrænsen for, hvornår virksomheder omfattes af rapporteringsplig-
ten fastsættes lavere samt, at virksomheder i regnskabsklasse C og D forpligtes til at fore-
tage land for land-rapportering.
Landbrug og Fødevarer henstiller, at man fra dansk side skal arbejde for, at kommende
EU-regler på området også vil være i overensstemmelse med OECD’s anbefalinger.
Landbrug og Fødevarer finder, at rapporterne ikke bør offentliggøres, men at man der-
imod afholder sig fra at gøre rapporterne offentligt tilgængelige.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 137: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, COM(2016) 25 samt notat med kommentarer til de indkomne høringssvar
1606884_0005.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituation.
På nuværende tidspunkt har der været afholdt to møder i rådsregi med alle medlemssta-
terne om direktivforslaget. På møderne var den generelle holdning, at medlemsstaterne er
positive overfor forslaget, som skal være med til at bekæmpe selskabers skatteundgåelse
og skadelig skattekonkurrence i EU. Flere af medlemsstaterne har således allerede imple-
menteret OECD-standarden i deres nationale ret, og på møderne blev de forskellige med-
lemsstaters erfaringer hermed delt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor direktivforslaget, idet det giver medlemsstaternes skatte-
myndigheder endnu et instrument til at bekæmpe skattesvig. Der er generelt en bred op-
bakning fra alle EU-landene til direktivforslaget, og der ventes enighed om, at EU’s regler
skal være så lig OECD’s standard som muligt.
Afgrænsningen på 750 mio. euro er i overensstemmelse med OECD’s standard og afspej-
ler, at OECD-landene har søgt at finde en passende balance mellem den administrative
belastning af erhvervslivet og fordelene for skattemyndighederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret ved grund- og nærhedsnotat af 22. fe-
bruar 2016.
Side 5 af 5