Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1603600_0001.png
25. februar 2016
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016
1) Direktiv om land for land-rapportering på beskatningsområdet (DAC4)
-
Politisk aftale
KOM(2015) 25
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Status for det styrkede banksamarbejde (bankunionen)
-
Drøftelse
KOM(2015) 586, KOM(2015) 587
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunion) mv.
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Fremtiden for adfærdskodeksgruppen (erhvervsbeskatning)
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
5) Kommissionens holdbarhedsrapport
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Opfølgning på G20-møde den 25.-27. februar 2016 og forberedelse af IMF- og G20-
møder den 14.-17. april 2016
-
Præsentation fra formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Europæisk semester: Landerapporter og implementering af de landespecifikke anbefa-
linger
-
Drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
-
Rådshenstilling
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
1603600_0002.png
9) Makroubalanceproceduren: Rådshenstillinger
-
Rådshenstilling
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Makrofinansiel assistance til Tunesien 2016-2017
-
Forslag fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
1603600_0003.png
Dagsordenspunkt 1:
Direktiv om land for land-rapportering (DAC4)
KOM(2015) 25
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 28. januar 2016 et forslag til Rådets Direktiv om ændring af
direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk og automatisk udveksling af oplysninger
på beskatningsområdet (DAC4), der fokuserer på større selskabers ”land for land”-
rapportering. Forslaget er en del af Kommissionens pakke om anti-skatteundgåelse, som blev
præsenteret på ECOFIN den 12. februar 2016, og som bl.a. også omfatter et separat forslag til
direktiv om anti-skatteundgåelse. DAC4 er sat på dagsordenen for det kommende ECOFIN
mhp. opnåelse af politisk enighed.
DAC4-forslaget vil medføre, at større multinationale koncerner med en konsolideret årlig om-
sætning på 750 mio. euro eller derover skal foretage ”land for land”-rapportering til myndighe-
derne, og at myndighederne skal udveksle denne information. Målet med forslaget er at sikre
gennemsigtighed om større multinationale koncerners skattebetalinger mv. med henblik på at
bekæmpe skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning. Større multinationale koncerner skal
ifølge direktivet pålægges pligt til hvert år at indberette bestemte oplysninger til skattemyndighe-
derne i deres hjemland opdelt på hver af de skattejurisdiktioner, hvor de er aktive. Oplysningerne
vedrører bl.a. den samlede omsætning, overskud før skat og betalt selskabsskat opdelt land for
land. EU-landene skal ifølge forslaget indføre automatisk og obligatorisk udveksling af ”land
for land”-oplysningerne samt bestemmelser om sanktioner, fx bødestraf, for multinationale kon-
cerners manglende indberetning.
En lignende standard er allerede vedtaget i OECD-regi, og direktivforslaget sigter mod at opnå
ensretning i implementeringen af OECD’s standard i hele EU. OECD-standarden om ”land
for land”-rapportering er allerede gennemført i dansk ret (ved lov nr. 1884 af 29. december
2015) med virkning fra indkomståret 2016, og direktivforslaget medfører ikke yderligere admi-
nistrative byrder for erhvervslivet i Danmark.
2. Baggrund
I regi af OECD og G20 har der gennem de senere år været stor fokus på selskabs-
skatteområdet, særligt skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning vedr. sel-
skabsskat (såkaldt ”Base Erosion and Profit Shifting” – BEPS). BEPS-projektet i
OECD og G20 blev afsluttet i november 2015 med en række anbefalinger.
Nærværende direktivforslag er en del af Kommissionens pakke med tiltag rettet
mod skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning. Direktivforslaget bygger på
en OECD-standard for ”land for land”-rapportering, som en række EU-lande
1
,
herunder Danmark, allerede har implementeret. Danmark underskrev endvidere
den 27. januar 2016 en multilateral OECD-aftale om udveksling af ”land for
1
Finland, Frankrig, Irland, Nederlandene, Polen, Spanien og Storbritannien.
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
1603600_0004.png
land”-oplysninger, som forpligter Danmark til at udveksle ”land for land”-
rapporter med 30 øvrige OECD-lande
2
.
EU-Kommissionen har ligeledes stor fokus på generelt at sikre mere fair og effek-
tiv selskabsbeskatning og fremlagde i juni 2015 en handlingsplan på området. Det
aktuelle forslag er et led heri. ECOFIN vedtog den 8. december 2015 rådskonklu-
sioner, der bakker op om, at gennemførelsen i EU af OECD’s BEPS-anbefalinger
fortrinsvis bør ske i form af EU-direktiver, og på ECOFIN den 12. februar 2016
var der en generelt positiv modtagelse af Kommissionens pakke.
Kommissionen har desuden tilkendegivet, at man er i gang med at analysere,
hvorvidt nogle oplysninger på ”land for land”-basis skal gøres offentligt tilgænge-
lige af de multinationale koncerner. Kommissionen har til hensigt at fremsætte et
forslag vedrørende offentliggørelse i april i år. Samtidig vil et initiativ skulle tage
hensyn til behovet for at beskytte legitime forretningshemmeligheder og fremme
ensartede vilkår for globalt aktive selskaber. Det bemærkes, at Kommissionens
overvejelser om evt. offentliggørelse af ”land for land”-oplysninger ikke alene
vedrører skatteoplysninger, men regnskabsoplysninger i bredere forstand, hvilket
reguleres af regnskabsdirektiverne. Det er ikke afklaret om det kommende forslag
bliver behandlet under ECOFIN eller COMPET.
DAC4-forslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver enstem-
mig vedtagelse af EU-landene.
3. Formål og indhold
Målet med forslaget er at sikre gennemsigtighed om multinationale koncerners
skattebetalinger mv. med henblik på at bekæmpe skatteunddragelse og aggressiv
skatteplanlægning. Forslaget ændrer direktivet om administrativt samarbejde på
skatteområdet, dvs. direktiv 2011/16/EU (DAC1) som er blevet ændret ved di-
rektiv 2014/107/EU (DAC2) og Rådets direktiv (EU) 2015/2376 (DAC3).
Forslaget indebærer, at EU-landene i national ret skal stille krav om, at større mul-
tinationale koncerner skal udarbejde en rapport med landeopdelte oplysninger til
skattemyndigheden i det EU-land, hvor koncernens modelselskab er hjemmehø-
rende. Reglen vil gælde for multinationale koncerner med en konsolideret årlig
omsætning på 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.) eller derover. Denne afgræsning er i
overensstemmelse med OECD’s standard og afspejler, at OECD-landene har søgt
at finde en passende balance mellem den administrative belastning af erhvervslivet
og fordelene for skattemyndighederne. Det ventes, at den internationale standard,
herunder afgræsningen af omfattede selskaber, skal evalueres i OECD i 2020.
2
Australien, Østrig, Belgien, Chile, Costa Rica, Tjekkiet, Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Irland, Italien,
Japan, Liechtenstein, Luxembourg, Malaysia, Mexico, Nederlandene, Nigeria, Norge, Polen, Portugal, Slovakiet, Slovenien,
Sydafrika, Spanien, Sverige, Schweiz og Storbritannien.
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
1603600_0005.png
Der vil blive stillet krav om, at koncernen i rapporten foretager en ”land for
land”-rapportering med oplysninger om bl.a. omsætning og betalt selskabsskat,
jf.
boks 1.
Koncernen pålægges at indsamle disse oplysninger fra alle dens dattersel-
skaber og faste driftssteder.
Boks 1
Krav til ”land for land”-rapportering
Kommissionen foreslår at multinationale selskaber med en konsolideret årlig omsætning på 750 mio. euro (ca. 5,6
mia. kr.) eller derover skal udarbejde en rapport med ”land for land”-oplysninger til skattemyndighederne. ”Land for
land”-rapporteringen skal indeholde landeopdelte oplysninger om:
Samlet omsætning
Overskud (underskud) før selskabsskat
Indbetalt selskabsskat
Beregnet selskabsskat
Vedtaget kapital (fx aktiekapital)
Akkumuleret fortjeneste (overskud over en årrække)
Antal ansatte
Andre materielle aktiver end likvide midler
Krav til ”land for land”-rapporteringen fremgår af et nyt bilag, som foreslås knyttet til direktivet.
Forslaget pålægger derudover EU-landene pligt til automatisk at udveksle de mod-
tagne ”land for land”-rapporter fra virksomhederne med de andre EU-lande, hvor
den multinationale koncern har aktiviteter. Oplysningerne i ”land for land”-
rapporterne skal bidrage til at skattemyndighederne bliver i stand til at reagere på
skadelig skattepraksis i form af fx aggressiv skatteplanlægning samt tilskynde mul-
tinationale koncerner til at betale skat i de lande, hvor overskuddet genereres.
”Land for land”-oplysningerne vil være et supplement til den dokumentation, som
der i forvejen er danske og EU-krav om, at multinationale selskaber udarbejder i
forbindelse med prisfastsættelse af koncerninterne handler (såkaldt ”transfer pri-
cing”). Dokumentation om transfer pricing består af oplysninger om, hvorledes
priser og vilkår er fastsat for de koncerninterne transaktioner. ”Land for land”-
oplysningerne giver skattemyndighederne et samlet billede af koncernens aktivite-
ter og indtjening.
Endelig forslås det, at EU-landene fastsætter bestemmelser om sanktioner, fx bø-
destraf, for overtrædelse af de nationale bestemmelser, der er vedtaget i medfør af
direktivforslaget. Det er op til EU-landene at træffe de nødvendige foranstaltnin-
ger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne skal være effektive, forholds-
mæssige og have en afskrækkende virkning. Forslaget indebærer ikke krav om
indførelse af administrative sanktioner i de enkelte lande.
Forslaget sigter mod at implementere OECD’s standard for ”land for land”-
rapportering i EU. Den tekniske behandling af forslaget forventes færdiggjort
frem mod ECOFIN, og der er et enkelt mindre tekniske udestående, der skal op-
5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
nås enighed om, hvilket kan betyde, at der afviges en smule fra OECD’s standard.
Det drejer sig konkret om, hvorvidt reglerne om ”land for land”-rapporteringer
skal gælde for større datterselskaber med et moderselskab uden for EU (som
dermed ikke har rapporteringspligt). Ifølge OECD’s standard og de gældende
danske regler skal større datterselskaber, der har et moderselskab i et land uden
for EU indberette ”land for land”-oplysninger, inkl. oplysninger om dets moder-
selskab. Det gælder uanset om moderselskabet ligger i et land, som ikke har im-
plementeret OECD’s standard. Der er fremsat et kompromisforslag, som indebæ-
rer, at de større datterselskaber skal forsøge at indhente oplysninger fra dets mo-
derselskab. Hvis dette ikke er muligt, så pålægges datterselskabet at indberette
dette samt de eventuelle oplysninger, som har været mulige at indhente.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres om direktivforslaget i overensstemmelse med
TEUF artikel 115. Europa-Parlamentet har tidligere opfordret Kommissionen og
EU-landene til effektivt at bekæmpe skatteunddragelse og aggressiv skatteplan-
lægning på selskabsskatteområdet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer,
nærhedsprincippet.
at
forslaget
er
i
overensstemmelse
med
Kommissionen har i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at en effektiv indsats mod
multinationale selskabers mulighed for at foretage aggreesiv skatteplanlægning, til
skade for konkurrencevilkårene på det indre marked, forudsætter samme
indberetningskrav på tværs af EU-landene. Desuden finder Kommissionen, at
medlemsstaternes adgang til ”land for land”-oplysningerne kun kan sikres
effektivt gennem tiltag på EU-plan. Målet med at sikre, at alle medlemsstater har
adgang til ”land for land”-rapporterne, kan således ikke i tilstrækkelig grad
opfyldes gennem ukoordinerede tiltag, som gennemføres af medlemsstaterne hver
for sig. Udveksling af oplysninger, som potentielt påvirker skattegrundlaget i mere
end én medlemsstat, kræver ifølge Kommissionen desuden en fælles, obligatorisk
tilgang. Det bør ifølge Kommissionen tages i betragtning, at eftersom
multinationale koncerner er aktive i flere medlemsstater, er det
grænseoverskridende element en iboende del af den foreslåede foranstaltning.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark har med virkning for indkomståret 2016 implementeret OECD-
standarden med lov nr. 1884 af 29. december 2015 og har den 27. januar 2016
undertegnet en multilateral OECD-aftale om udveksling af ”land for land”-
rapporterne. Danmark har ved implementeringen af reglerne indført bødestraf for
større multinationale koncerners manglende overholdelse af indberetningspligten.
En vedtagelse af EU-direktivet vil sikre gensidig udveksling af de omfattede op-
lysninger med de EU-lande, som ikke har undertegnet den multilaterale aftale i
6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
OECD.
EU-direktivet vil være et minimumsdirektiv og en vedtagelse vil ikke kræve ny
lovgivning, idet Danmark allerede har implementeret OECD’s standard. Der skal
kun indsættes enkelte henvisninger til ændringsdirektivet i skattekontrolloven.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at ville styrke SKATs kontrolmuligheder, idet ”land for land”-
rapporteringen bliver et supplement til den dokumentation, der i forvejen er krav
om, at multinationale selskaber udarbejder i forbindelse med prisfastsættelsen af
koncerninterne handler (”transfer pricing”). ”Land for land”-oplysningerne kan
også anvendes ved vurderingen af andre skatteudhulings- og overskudsudflyt-
ningsrisici, ligesom de kan anvendes som basis for at lave yderligere undersøgelser
af koncernens øvrige skatteforhold i forbindelse med en skattekontrol.
Det vurderes på den baggrund, at forslaget kan medføre et merprovenu, der dog
ikke umiddelbart lader sig kvantificere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Danske multinationale koncerner med en årlig konsolideret omsætning 750 mio.
euro (ca. 5,6 mia. kr.) eller derover er i medfør af gældende dansk lovgivning for-
pligtet til at udarbejde ”land for land”-rapportering til skattemyndighederne. Be-
stemmelsen har virkning fra indkomståret 2016. Direktivforslaget vil ikke indebæ-
re yderligere administrative byrder for dansk erhvervsliv. Det bemærkes, at da
OECD’s standard blev gennemført i dansk ret, blev de administrative byrder her-
ved vurderet til ikke at overstige 4 mio. kr. årligt.
”Land for land”-rapportering skaber gennemsigtighed overfor skattemyndighe-
derne om større multinationale koncerners skattebetalinger mv. og må derfor for-
ventes at tilskynde de multinationale koncerner til at betale skat i de lande, hvor
overskuddet reelt genereres.
8. Høring
Direktivforslaget er den 5. februar 2016 sendt i høring hos Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og Retssikkerhedschefen, CEPOS,
Cevea, Danmarks Rederiforening, Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv,
Danske Advokater, Datatilsynet, DI, DVCA, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv
Regulering, Finansrådet, Forsikring & Pension, FSR – danske revisorer, IBIS,
Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Realkreditforeningen, Real-
kreditrådet, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig forening. Høringsfristen ud-
løber den 24. februar 2016. Sammenfatning af høringssvarene vil blive oversendt
til Folketingets Europaudvalg som supplement til grund- og nærhedsnotatet.
7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt en bred opbakning fra alle EU-landene til direktivforslaget. Flere
EU-lande har således allerede implementeret OECD-standarden i deres nationale
ret og flere af de EU-lande, som også er medlem af OECD, har undertegnet den
multilaterale aftale om gensidig udveksling af oplysninger. Der er enighed om, at
EU’s regler skal være så lig OECD’s standard som muligt. Der ventes udelukken-
de en enkelt afvigelse fra OECD’s standard. Det drejer sig om, hvorvidt man kan
stille krav til, at datterselskaber (med en konsolideret årlig omsætning på 750 mio.
euro eller derover) i EU skal pålægges at indhente oplysninger fra dets modersel-
skab beliggende uden for EU. Der er fremsat et kompromisforslag, som der mu-
ligvis kan opnås enighed om i forbindelse med ECOFIN.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter direktivforslaget. Der findes allerede danske regler for ”land
for land”-rapportering, som følger OECD’s standard på området. Det vil være
hensigtsmæssigt, hvis alle EU-lande implementerer de samme regler, således at
”land for land”-rapporteringen bliver udarbejdet efter ensartede principper.
Regeringen er ligeledes positivt stemt overfor kravet om obligatorisk og automa-
tisk udveksling af oplysningerne mellem EU-landene, således at der er sikkerhed
for at modtage oplysningerne fra andre EU-landes skattemyndigheder.
Regeringen finder, at skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning bedst mu-
ligt kan bekæmpes gennem internationale aftaler og på baggrund af et stærkt sam-
arbejde på tværs af landegrænser.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om sagen ved grund- og nærhedsnotat
den 25. februar 2016. Sagen har tillige den 11. februar 2016 været forelagt for Fol-
ketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-mødet den 12. februar 2016, hvor
Kommissionens samlede anti-skatteundgåelsespakke blev præsenteret.
8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
1603600_0009.png
Dagsordenspunkt 4:
Fremtiden for adfærdskodeksgruppen (erhvervsbe-
skatning)
1. Resume
ECOFIN ventes på det kommende møde at vedtage rådskonklusioner om fremtiden for arbejds-
gruppen vedr. adfærdskodekset for erhvervsbeskatning (”adfærdskodeksgruppen"). Udkastet til
rådskonklusionerne omhandler adfærdskodeksgruppens fremtidige overordnede organisering,
arbejdsform og gennemsigtighed. I løbet af foråret forventes fremsat forslag om eventuel opdatering
af gruppens mandat og adfærdskriterierne. Adfærdskodeksgruppen undersøger løbende, om EU-
landene overholder det aftalte adfærdskodeks for erhvervsbeskatning. Adfærdskodeksgruppen har
fokus på, at EU-landene afvikler gældende skadelige ordninger for erhvervsbeskatning (der er i
strid med kodekset), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodekset.
2. Baggrund
I december 1997 vedtog EU-landene et adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
(”Code of conduct”). Adfærdskodekset er en politisk aftale om, at et land ikke må
have skadelige særordninger med diskriminerende beskatning på selskabsområdet
med henblik på at tiltrække udenlandske investeringer. Alle EU-lande har tilsluttet
sig kodekset.
Adfærdskodekset angiver adfærdskriterier for, hvornår en skatteordning anses
som skadelig,
jf. boks 1.
Boks 1
EU’s adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Hovedkriteriet er, at en ordning kan være skadelig, hvis den medfører et betydeligt lavere effektivt
beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældende land.
Herudover skal mindst én af de følgende kriterier være opfyldt for, at en ordning anses for skadelig:
1.
2.
den indrømmes kun til udenlandske selskaber,
den er isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medfører fordele for udenlandsk ejede
virksomheder eller kun for transaktioner med udenlandske virksomheder),
3.
den kan indrømmes, uden nogen realøkonomisk aktivitet eller egentlig økonomisk tilstedeværelse i det
pågældende EU-land,
4.
den overholder ikke armslængdeprincippet for koncerninterne transaktioner (armslængdeprincippet betyder,
at der skal anvendes de priser og vilkår, som kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem
uafhængige parter), eller
5.
den mangler gennemsigtighed (fx som følge af mangel på udveksling af oplysninger med de relevante andre EU-
landene).
9
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodekset (”standstill”), og
de skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige
elementer fjernes (”rollback”).
ECOFIN etablerede i 1998 adfærdskodeksgruppen til at overvåge, at kodekset
overholdes. Adfærdskodeksgruppen er en embedsmandsgruppe bestående af re-
præsentanter fra alle EU-lande. Gruppens formand vælges for en periode på 2 år
blandt gruppens medlemmer. Derudover har gruppen to næstformænd. De to
næstformænd er embedsmænd fra hhv. det land, der har formandsskabet for Rå-
det, og fra det næstkommende formandsskabsland. Beslutninger træffes med bred
konsensus (dvs. enighed mellem alle EU-lande med undtagelse af det pågældende
EU-land, som afstemningen omhandler). Gruppen rapporterer løbende (halvår-
ligt) til Rådet (ECOFIN).
Adfærdskodeksgruppen har derudover løbende mandat til at undersøge andre
forhold vedrørende selskabsbeskatning fx:
udarbejde retningslinjer for bedste praksis vedrørende særlige emner, der
kan give anledning til skatteundgåelse (fx retningslinjer om beskatning af
indgående og udgående udbytter).
administrativ praksis med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses
som skadeligt.
forholdet til tredjelande uden for EU.
Der har i EU i de seneste år været øget fokus på bekæmpelse af skatteunddragelse
og aggressiv skatteplanlægning. Adfærdskodekset og gruppens arbejde har bidra-
get til direktivforslag på selskabsbeskatningsområdet, herunder ændring af mo-
der/datterselskabsdirektivet, direktivet om automatisk udveksling af skatteafgørel-
ser og senest til dele af det nyligt fremsatte skatteundgåelsesdirektiv, som blev
præsenteret på ECOFIN den 12. februar. For yderligere at styrke arbejdet med
bekæmpelse af skatteundgåelse har Kommissionen i sin handlingsplan for en mere
fair og effektiv selskabsbeskatning fra juni 2015 bebudet, at der bør ses på en re-
form af adfærdskodeksgruppen, herunder en revurdering af gruppens mandat og
arbejdsform.
ECOFIN opfordrede i rådskonklusioner af 8. december 2015 Højniveau Arbejds-
gruppe for Skattesamarbejde (Rådsarbejdsgruppe med deltagelse af embedsmænd
på højt niveau) til under det nederlandske formandskab at nå til enighed om,
hvorvidt der er behov for at forbedre adfærdskodeksgruppens overordnede orga-
nisering, gennemsigtighed og arbejdsmetoder og at færdiggøre ændringerne af
adfærdskodeksgruppen. Derudover ventes det, at forslag om adfærdskodeks-
gruppens mandat og evt. opdatering af kriterierne i adfærdskodekset ligeledes vil
blive drøftet under det nederlandske formandskab.
10
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
3. Formål og indhold
Formandskabet har præsenteret et udkast til rådskonklusioner om adfærdskodeks-
gruppens fremtid. Udkastet til rådskonklusioner om adfærdskodeksgruppens
fremtid omhandler gruppens
overordnede organisering, arbejdsform og gennemsigtighed.
Overordnet organisering:
Adfærdskodeksgruppen forventes at blive opfordret til at
lave mindre justeringer i den overordnede organisering. Adfærdskodeksgruppen
forventes at blive opfordret til aktivt at anvende de eksisterende undergrupper og
oprette to nye undergrupper, dels en undergruppe vedr. præcisering af det 3. og 4.
adfærdskriterium, der er oplistet i adfærdskodekset, og dels en undergruppe om
dialog med tredjelande.
Arbejdsform:
Adfærdskodeksgruppen forventes at blive opfordret til at justere reg-
lerne for beslutningstagning, således at processen for bedømmelser af skatteregi-
mer bliver hurtigere. Processen for bedømmelser af skatteregimer har tre faser,
efter at et EU-land har orienteret om et nyt skatteregime, som består af 1) ad-
færdskodeksgruppen stemmer om, hvorvidt Kommissionen skal lave en faktuel
beskrivelse af dette nye skatteregime, 2) adfærdskodeksgruppen stemmer om
Kommissionens faktuelle beskrivelse og 3) adfærdskodeksgruppen skal stemme
om den endelige bedømmelse af det nye skatteregime. Afstemningerne foretages
med bred konsensus. Det foreslås, at ændre beslutningsproceduren for fase 2) til
almindeligt flertal. De endelige bedømmelser af skatteregimer i fase 3) skal dog
fortsat besluttes med bred konsensus.
Gennemsigtighed:
Adfærdskodeksgruppen forventes at blive opfordret til at skabe
øget politisk bevågenhed om arbejdet i adfærdskodeksgruppen ved at involvere
ECOFIN i højere grad, særligt når bred konsensus ikke kan opnås om individuelle
skatteregimer eller om generelle retningslinjer. Der lægges op til i passende tilfælde
at have offentlige debatter i ECOFIN vedrørende generelle adfærdskodeksemner.
Endvidere foreslås det at skabe nemmere offentlig adgang til adfærdskodeksgrup-
pens arbejde, inkl. allerede offentliggjorte dokumenter fra adfærdskodeksgruppen,
fx via en internetside. Det understreges, at der er behov for øget gennemsigtighed
vedrørende adfærdskodeksgruppens tidligere og nuværende arbejde. Det skal dog
tages hensyn til, at igangværende diskussioner ikke bliver vanskeliggjort og bør
kunne foretages i fortrolighed med henblik på at opnå resultater. I rådskonklusio-
nerne opfordres endvidere til at de halvårlige rapporter til ECOFIN bliver mere
omfattende, således at rapporterne i højere grad afspejler og synliggør hovedele-
menterne og evt. forskellige holdninger på tværs af EU-landene.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser. Begrænsning af skadelig
skattekonkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger i andre EU-lande
kan have positive statsfinansielle konsekvenser
.
Sagen har ikke i sig selv erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser, men
begrænsning af skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af skadelige ord-
ninger i andre EU-lande vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser gen-
nem mindskede konkurrenceforvridninger.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt gruppens arbejde. Landene er dog endnu ikke nået
frem til en endelig aftale om gruppens fremadrettede overordnede organisering,
arbejdsmetoder og gennemsigtighed.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte tiltag, der sigter mod at effektivisere den overordnede orga-
nisering og arbejdsmetoderne i adfærdskodeksgruppen. Regeringen kan ligeledes
støtte initiativer, der skaber mere gennemsigtighed om adfærdskodeksgruppens
arbejde og dermed også øget synlighed om skadelige skatteregimer i EU-landene.
Regeringen lægger vægt på, at reformer af adfærdskodeksgruppen ikke svækker
gruppens mulighed for at opnå resultater eller gruppens hovedfokus på overvåg-
ning af skadelige skatteregimer.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg. Rådskonklusionerne om
adfærdskodeksgruppens fremtidige arbejde, som danner baggrund for den aktuelle
sag, blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN
den 8. december 2015.
12