Retsudvalget
Til:
Dato:
Justitsministeren
29. april 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
REU alm. del
Spørgsmål 552
I Kristian Brårud Larsens bog ”Den 9. kreds – Politiet indefra” (People’s Press,
2016) er det på side 196-197 beskrevet, hvordan begrebet ”trafikfarlige forse-
elser” spillede en særlig rolle for Rigspolitiets måltal i resultatkontrakten i
2013. Det fremgår, at Nordsjællands Politi i 2013 skulle producere 18.900 af
den slags sager. Det fremgår, at særlig grove og farlige hastighedsovertræ-
delser, der udløste betinget eller ubetinget frakendelse af kørekort, ikke talte
med i dette måltal. Dette forhold havde ifølge bogen den effekt, at politifolk
bevidst registrerede de særligt grove overtrædelser, som normalt ville medfø-
re frakendelse, og som faldt uden for måltallet, som ”trafikfarlige forseelser”,
som faldt inden for måltallet. Citat: ”Der var også betjente, der stod med lase-
ren og målte bilister, der kørte mere end 60 procent for stærkt – og ventede
med at registrere, til bilisten opdagede politiet og sænkede farten. På den må-
de kunne en sag om frakendelse af kørekortet ende med et klip i kørekortet
og et bidrag til måltalsstatistikken.”
Kan ministeren bekræfte, at der i forbindelse med politiets måltal-system har
eksisteret en incitamentsstruktur, der fremmer en procedure som den beskr-
evne, og oplyse, om denne incitamentsstruktur stadig findes i måltal-syste-
met, og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, om ministeren finder en så-
dan incitamentsstruktur hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at politiet udfører
sit arbejde på en hensigtsmæssig måde til gavn for færdselssikkerhed og
retssikkerhed?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
På udvalgets vegne
Peter Skaarup
formand
1/1