Retsudvalget
Til:
Dato:
Justitsministeren
28. oktober 2015
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
REU alm. del
Spørgsmål 52
Politidirektoratet i Norge angiver i svarskrivelsen, jf. REU alm. del – svar på
spørgsmål 233 (folketingsåret 2014-15, 2. samling), at man i akutte tilfælde
kan kontakte "Europols Operational Centre". Her er ventetiden på svar blot 15
minutter, hvorimod forespørgsler af mere ordinær karakter har en besvarel-
sesventetid på 2 dage. Norsk politi opdeler altså deres træk på EIS i to for-
skellige kategorier: ordinære og ekstraordinære, men med - forstås - store for-
skelle på sagsbehandlingstiden. Kan ministeren redegøre for, om den samme
afvejning sker hos dansk politi - altså, om hvorvidt man opdeler trækkene i
EIS som hhv. ordinære og ekstraordinære. Hvis nej, bedes der venligst rede-
gjort herfor. Hvis ja, hvor stor en del af søgningerne har karakter af at være
ekstraordinære?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
På udvalgets vegne
Peter Skaarup
formand
1/1