Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1592722_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
12. januar 2016
1841705
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål X og Y
fra Folketingets Retsudvalg den 13. januar 2016
Samrådsspørgsmål X:
”Vil ministeren redegøre for kontrolindsatsen ved den
dansk-tyske grænse, herunder de manglende stikprøver
på en række grænseovergange?”
Samrådsspørgsmål Y:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange betjente der
hentes fra andre dele af landet, hvilke opgaver der
nedprioriteres samt hvilke økonomiske konsekvenser det
forventes at have for politiet, med henvisning til at
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. januar om kontrolindsatsen ved den dansk-tyske grænse, til justitsministeren
statsministeren på pressemødet den 4. januar 2016
oplyste, at der på grund af kontrollerne vil ske en
nedprioritering af politiopgaver i andre dele af landet,
da betjente skal udføre kontroller i grænseområdet?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Trine Bramsen
(S).
1.
De to samrådsspørgsmål, som jeg er blevet haste-
indkaldt til at besvare, vedrører begge politiets
kontrolindsats ved den dansk-tyske grænse, og jeg vil
derfor tillade mig at besvare dem samlet.
2.
Som det formentlig efterhånden vil være alle
bekendt, er der i Sverige – med virkning fra den 4.
januar 2016 – indført et såkaldt transportøransvar, der
indebærer et krav om identitetskontrol af personer på
bus, tog og passagerskibe.
Og som bekendt besluttede den danske regering som
følge heraf midlertidigt at genindføre grænsekontrollen
ved den dansk-tyske grænse med virkning fra samme
dag kl. 12.00.
Denne beslutning var baseret på en nøje afvejning af,
hvad der samlet set er bedst for Danmark.
Formålet med grænsekontrollen er at sikre, at
myndighederne fortsat kan opretholde ro og orden – og
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. januar om kontrolindsatsen ved den dansk-tyske grænse, til justitsministeren
at give myndighederne det bedst mulige overblik over
tilstrømningen af udlændinge sydfra.
3.
Dansk politi har allerede siden starten af september
haft et skærpet fokus på områderne ved grænsen til
Tyskland.
Med den midlertidige genindførelse af grænsekontrollen
er politiets kontrolindsats ved den dansk-tyske grænse
blevet yderligere intensiveret.
Politiets grænsekontrol er rettet mod passagerer med
færgerne fra Tyskland til Rødby og Gedser og mod
personer, biler, busser og tog, som passerer den dansk-
tyske grænse i Sønderjylland.
Grænsekontrollen består af stikprøver, som baseres på
løbende observation af trafikken over grænsen. Det er
således ikke alle, som passerer grænsen, der
kontrolleres, og der er ikke bemanding ved alle
grænseovergange hele tiden. Og det er heller ikke
meningen.
Lad mig i den forbindelse understrege, at regeringen har
set sig nødsaget til at handle i denne situation, hvor de
andre nordiske lande har ”strammet op” ved deres
grænser. Det er en beklagelig situation. For den
skærpede kontrol går ud over den frie bevægelighed
mellem vores lande. Og der skal ikke være tvivl om, at
denne regering er tilhænger af fri bevægelighed i
Europa.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. januar om kontrolindsatsen ved den dansk-tyske grænse, til justitsministeren
1592722_0004.png
Med den nuværende løsning ved den dansk-tyske
grænse tages der fortsat et hensyn til den frie
bevægelighed. Mange danskere og tyskere er afhængige
af i hverdagen at rejse frem og tilbage over grænsen. Og
regeringen ønsker så vidt muligt at undgå de gener, som
de nye svenske regler har betydet i Øresundsregionen.
Derfor har vi i første omgang valgt en afmålt og
balanceret model for kontrol ved den dansk-tyske
grænse. En model, som ikke belaster almindelige
borgere mere end højst nødvendigt.
Regeringen følger naturligvis situationen nøje, og det
har indtil nu ikke været vurderingen, at der er behov for
at intensivere grænsekontrollen yderligere.
4.
I forhold til samrådsspørgsmål Y, der vedrører
politiets varetagelse af opgaver i andre dele af landet,
vil jeg gerne have lov at præcisere, at der med den
nuværende kontrol i grænseområderne ikke er tale om,
at politi-opgaver i resten af landet generelt
nedprioriteres.
Det, som statsministeren sagde på pressemødet den 4.
januar, var, at vi har beredskabet til at sætte flere
betjente ind. Men også at det er klart, at de betjente,
som vi flytter til bevogtning af grænsen, ikke samtidig
kan opklare forbrydelser og skabe tryghed i resten af
landet.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. januar om kontrolindsatsen ved den dansk-tyske grænse, til justitsministeren
Det er også derfor, at vi meget nøje overvejer løbende,
hvor intensiv kontrolindsatsen ved grænsen skal være,
for at den har den ønskede virkning.
Beslutningen om, hvordan afgivelsen af politifolk
konkret skal ske, finder sted i den enkelte politikreds.
Derfor kan man heller ikke give et entydigt svar på,
hvilke præcise opgaver, der eventuelt må vige for
grænsekontrol.
Det er dog klart, at indsatser imod eksempelvis indbrud,
vold og voldtægt fortsat vil have høj prioritet i
politikredsene.
5.
Spørgeren har – ud over de to samrådsspørgsmål,
som vi behandler her i dag – også stillet en række
udvalgsspørgsmål om forskellige aspekter af politiets
indsats i forbindelse med indførelsen af den
midlertidige grænsekontrol.
Jeg ved, at der i øjeblikket arbejdes på at besvare disse
spørgsmål, og de vil alle blive besvaret hurtigst muligt
og inden for fristen.
Tak.
5