Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1579704_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Straffuldbyrdelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2015-1902-0276
1806126
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union,
lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven
(Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til
anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser m.v.)
§1
I lov om udlevering af lovovertrædere, jf. lovbekendtgørelse nr. 833 af 25.
august 2005, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 428 af 1. maj
2013, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 21, stk. 1,
udgår ”eller den, ministeren bemyndiger dertil,”.
2.
Efter § 21 c indsættes:
Ӥ
21 d.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at rigsadvokaten,
statsadvokaterne eller politidirektørerne kan udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt justitsministeren.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1 eller i
medfør af § 18 h, stk. 4, 1. pkt., herunder at afgørelserne ikke skal kunne
indbringes for anden administrativ myndighed.”
§2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
I lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union, jf. lovbekendtgørelse nr. 213 af 22. februar 2013, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 58 indsættes i
kapitel 12:
Ӥ
58 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter § 54, stk. 1,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for anden
administrativ myndighed.”
§3
I lov om international fuldbyrdelse af straf mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
740 af 18. juli 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 428 af 1. maj 2013,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 2, § 6 og § 10, stk. 1,
indsættes efter ”justitsministeren”: ”eller
den, ministeren bemyndiger dertil”.
2.
I
§ 3, stk. 3,
og
§ 10, stk. 3,
indsættes efter ”Justitsministeren”: ”eller
den, ministeren bemyndiger dertil,”.
3.
I
§ 10, stk. 4,
indsættes efter ”justitsministeren”: ”eller den, ministeren
bemyndiger dertil,”.
4.
Efter § 12 a indsættes i
kapitel 5:
Ӥ12
b.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter denne lov,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for anden
administrativ myndighed.”
§4
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1255 af 16. november 2015,
foretages følgende ændringer:
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
1.
I
§ 327, stk. 5, 3. pkt.,
ændres ”§ 392, stk. 2,” til: ”§ 392, stk. 3, og § 392
a, stk. 2,”.
2.
I
§ 394, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”§ 389, § 391 eller § 392” til: ”§ 148 a,
stk. 4, § 389, § 389 a, stk. 1, §§ 391 eller 392”.
§5
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
§6
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Lovens §§ 1 og 3 kan ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Behandling af sager om udlevering
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.1. Overførsel af kompetence
2.2.2. Afskærelse af klageadgang
3. Fuldbyrdelse af strafferetlige afgørelser
3.1. Gældende ret
3.1.1. Inden for Den Europæiske Union
3.1.2. Uden for Den Europæiske Union og Norden
3.2. Justitsministeriets overvejelser
3.2.1. Overførsel af kompetence
3.2.2. Afskærelse af klageadgang
4. Kære
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at etablere det lovgivningsmæssige grundlag
for, at en række konkrete sager på det strafferetlige område, der i dag
behandles i Justitsministeriet, fremover i stedet kan behandles af
anklagemyndigheden.
Det drejer sig navnlig om sager om udlevering af personer til
strafforfølgning eller straffuldbyrdelse og sager om international
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser, f.eks. fuldbyrdelse her i
landet af udenlandske afgørelser om fængselsstraf, bødestraf eller
konfiskation.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
Det er Justitsministeriets vurdering, at det vil være mere hensigtsmæssigt,
hvis sådanne konkrete sager fremover behandles af anklagemyndigheden
og ikke i Justitsministeriet, som det sker i dag.
Der foreslås derfor indsat de nødvendige bemyndigelsesbestemmelser i de
relevante love, således at afgørelseskompetencen mv. i disse sager kan
overføres til anklagemyndigheden.
Desuden foreslås, at justitsministeren i forbindelse med en overførsel af
sagerne til anklagemyndigheden kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over anklagemyndighedens afgørelser i disse sager, herunder
bestemmelser om, at afgørelserne ikke kan påklages til en anden
administrativ myndighed.
Der foreslås endvidere en ændring af henvisningen i retsplejelovens § 327,
stk. 5, 3. pkt., til § 392, stk. 2, vedrørende kære af afslag på fri proces, som
Justitsministeriet er blevet opmærksom på ikke er korrekt, idet der rettelig
skal henvises til § 392, stk. 3, og § 392 a, stk. 2.
Herudover foreslås en ændring af retsplejelovens § 394, stk. 2, 1. pkt., idet
Justitsministeriet er blevet opmærksom på, at der ikke er blevet fastsat
regler om kærefrist i en række bestemmelser i forbindelse med tidligere
lovændringer.
2. Behandling af sager om udlevering
2.1. Gældende ret
Sager om udlevering af personer til strafforfølgning eller straffuldbyrdelse
i et andet land behandles efter reglerne i udleveringsloven.
Udleveringsloven indeholder dels regler om, hvilke betingelser der skal
være opfyldt, for at udlevering kan ske, jf. lovens kapitel 2-2 b, dels regler
om behandling af sager om udlevering, jf. lovens kapitel 3-3 b.
Kompetencen til at træffe beslutning om udlevering – med undtagelse af
udlevering til de nordiske lande – er i dag tillagt justitsministeren. For så
vidt angår sager om udlevering til stater uden for Den Europæiske Union
og Norden fremgår kompetencen af lovens § 15, stk. 1, og for så vidt angår
sager om udlevering til medlemsstater i Den Europæiske Union (den
europæiske arrestordre) fremgår kompetencen af lovens § 18 b, stk. 5.
Kompetencen til at træffe beslutning om udlevering til Finland, Island,
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
Norge eller Sverige (den nordiske arrestordre) er derimod tillagt
politidirektøren, jf. udleveringslovens § 18 h, stk. 4. Justitsministeriet er
derfor normalt ikke involveret i behandlingen af denne type sager. Det
følger dog af udleveringslovens § 18 h, stk. 4, at i de tilfælde, hvor der
samtidig med en nordisk arrestordre foreligger en anden begæring om
udlevering fra et land uden for Norden, træffes afgørelse om udlevering af
justitsministeren.
Når en anmodning om udlevering eller en europæisk arrestordre modtages
i Justitsministeriet, sendes den til politiet på det sted, hvor den, som søges
udleveret, har ophold, medmindre justitsministeren allerede på grundlag af
oplysningerne i anmodningen eller den europæiske arrestordre finder at
burde afslå udlevering. Efter modtagelsen af anmodningen eller
arrestordren iværksætter politiet uden ophold den undersøgelse, der er
nødvendig for at afgøre, om betingelserne for udlevering er opfyldt, jf.
udleveringslovens § 12 og § 18 b, stk. 1.
Når politiets undersøgelse er afsluttet, forelægges spørgsmålet om
udlevering for justitsministeren, der træffer afgørelse i sagen, jf. de
ovenfor nævnte bestemmelser i udleveringslovens § 15, stk. 1, og § 18 b,
stk. 5. I sager om udlevering på grundlag af en europæisk arrestordre
følger det af udleveringslovens § 18 d, stk. 1, at justitsministerens
afgørelse skal træffes snarest og så vidt muligt inden 10 dage efter, at den,
der begæres udleveret, er anholdt her i landet eller har meddelt samtykke
til udleveringen.
Udleveringsloven indeholder ikke tilsvarende sagsbehandlingsfrister for
sager om udlevering til stater uden for EU, men i praksis behandles
sådanne sager ligeledes normalt som sager af hastende karakter. Det
skyldes bl.a., at det den pågældende, der søges udleveret, ofte vil være
varetægtsfængslet i anledning af udleveringssagen.
Træffer justitsministeren beslutning om udlevering, kan den, der skal
udleveres, inden tre dage forlange, at politiet indbringer spørgsmålet om
beslutningens lovlighed for retten på det sted, hvor den pågældende
opholder sig, jf. udleveringslovens § 16 og § 18 b, stk. 5, 2. pkt. Rettens
afgørelse træffes ved kendelse, der inden for en frist på tre dage kan kæres
til landsretten. Indbringes beslutningen for retten, kan udlevering ikke ske,
før beslutningen er fundet lovlig ved endelig retskendelse, jf.
udleveringslovens § 17, stk. 1, 2. pkt., og § 18 e, stk. 1, 2. pkt. I sager om
udlevering på grundlag af en europæisk arrestordre følger det § 18 d, stk.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
2, at hvis udleveringsbeslutningen indbringes for retten, skal rettens
endelige afgørelse så vidt muligt afsiges inden 60 dage efter anholdelsen af
den pågældende her i landet.
Justitsministeren er i medfør af udleveringsloven tillige tillagt
beslutningskompetencen vedrørende en række forhold, der knytter sig til
en beslutning om udlevering.
Det er således justitsministeren, der i medfør af udleveringslovens § 20,
stk. 1, kan meddele tilladelse til, at en person, der er udleveret efter
reglerne i udleveringsloven, underkastes strafforfølgning eller
straffuldbyrdelse eller udleveres videre til tredjeland for en anden strafbar
handling begået før udleveringen end den, den pågældende er udleveret
for.
Endvidere er det justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
der giver tilladelse til, at personer, der udleveres fra en fremmed stat til en
anden, kan føres gennem Danmark, hvis betingelserne herfor er opfyldt, jf.
udleveringslovens § 21, stk. 1. Da bemyndigelsesbestemmelsen ikke er
udnyttet, meddeles sådanne tilladelser til transit i dag af justitsministeren.
Endelig følger det af udleveringslovens § 10, nr. 2, og § 10 j, stk. 1, at den
udleverede ikke uden justitsministerens tilladelse må underkastes
strafforfølgning ved en særdomstol.
Det er i øvrigt Justitsministeriet, der i dag udsteder europæiske arrestordrer
og fremsender udleveringsbegæringer til stater uden for Den Europæiske
Union og Norden i sager, hvor det er Danmark, der ønsker en person
udleveret til strafforfølgning eller straffuldbyrdelse. Denne kompetence er
imidlertid ikke nærmere lovreguleret.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.1. Overførsel af kompetence
Justitsministeriet finder, at beslutningskompetencen i konkrete sager om
udlevering af personer til strafforfølgning eller staffuldbyrdelse i et andet
land bør overføres fra justitsministeren til anklagemyndigheden. Det bør
således være anklagemyndigheden, der fremover træffer afgørelse om,
hvorvidt udlevering kan ske både i sager om udlevering til en anden EU-
medlemsstat og i sager om udlevering til stater uden for EU og Norden.
Tilsvarende bør det være anklagemyndigheden, der udøver de øvrige
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
beføjelser vedrørende udleveringssager, der er beskrevet ovenfor under
punkt 2.1.
Sager om udlevering rejser ofte forskellige spørgsmål af strafferetlig
karakter, ligesom Justitsministeriets behandling af udleveringsbegæringer i
dag sker i samarbejde med politiet og anklagemyndigheden i den
politikreds, hvor den pågældende opholder sig (og eventuelt sidder
varetægtsfængslet i anledning af udleveringssagen). Endvidere er det
anklagemyndigheden i den pågældende politikreds, som indbringer en
beslutning om udlevering for byretten, såfremt den pågældende forlanger
beslutningens lovlighed prøvet ved retten.
På den baggrund finder Justitsministeriet, at behandlingen af
udleveringssager mere hensigtsmæssigt vil kunne placeres hos den
overordnede anklagemyndighed.
Det foreslås derfor, at der i udleveringsloven indsættes en bemyndigelse
til, at de beføjelser, der efter loven er tillagt justitsministeren, ved
bekendtgørelse kan overføres til Rigsadvokaten, statsadvokaterne eller
politidirektørerne. Det er i første omgang Justitsministeriets hensigt at
udnytte bemyndigelsen til administrativt at overføre beføjelserne til
Rigsadvokaten. Da det imidlertid på længere sigt kan vise sig
hensigtsmæssigt, at beføjelserne placeres hos andre dele af
anklagemyndigheden (statsadvokaterne eller politidirektørerne) giver den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse tillige mulighed herfor.
Det bemærkes, at det i forbindelse med gennemførelsen af Rådets
rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske
arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne
blev overvejet, hvorvidt kompetencen i disse sager burde placeres hos
Justitsministeriet. Rammeafgørelsen indeholder ikke nærmere regler om,
hvilke myndigheder medlemsstaterne skal udpege som kompetente
myndigheder i relation til behandlingen af modtagne arrestordrer og
udstedelse af arrestordrer.
Justitsministeriet fandt dengang i 2003, at kompetencen til at behandle
sager i 1. instans om udlevering på grundlag af den europæiske arrestordre
(både for så vidt angår udstedelsen af en arrestordre og behandlingen af en
arrestordre udstedt af en anden medlemsstat) indtil videre burde placeres
hos Justitsministeriet. Der blev i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at en
central placering af kompetencen til at træffe afgørelse om udlevering i
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
henhold til den europæiske arrestordre ville sikre en ensartet behandling af
sagerne. Dette ville især være hensigtsmæssigt i en periode, hvor der
endnu ikke var en fast afgørelsespraksis i sagerne. Desuden blev der lagt
vægt på, at hensynet til en ensartet administration af udleveringsloven talte
for, at Justitsministeriet traf afgørelse om udlevering, uanset om der var
tale om udlevering til en anden EU-medlemsstat eller til stater uden for
EU. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lov nr. 433 af 10. juni
2003 om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere og lov om
udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige
(Gennemførelse af EU-rammeafgørelse om den europæiske arrestordre
mv.), jf. Folketingstidende, 2002-03, tillæg A, side 4309.
Det er Justitsministeriets vurdering, at disse hensyn også vil blive
tilgodeset ved at overføre behandlingen af udleveringssager – både sager
om udlevering til andre EU-medlemsstater og til stater uden for EU – til
Rigsadvokaten, der som central, overordnet anklagemyndighed vil kunne
sikre en fortsat ensartet behandling af sagerne.
Kompetencen til at træffe afgørelse i sager om udlevering til et af de
nordiske lande, som i dag er placeret hos politidirektørerne, jf.
udleveringslovens § 18 h, stk. 4, foreslås ikke ændret. Dog findes det
hensigtsmæssigt, at afgørelser i de tilfælde, hvor der samtidig med en
nordisk arrestordre foreligger en begæring om udlevering fra et land uden
for Norden, som i dag træffes af justitsministeren, også indtil videre
henlægges til Rigsadvokaten.
Der henvises til § 1, nr. 2, i lovforslaget.
2.2.2. Afskærelse af klageadgang
Da beslutninger om udlevering – med undtagelse af udlevering inden for
Norden – i dag træffes af Justitsministeriet, er der ikke mulighed for at
påklage en sådan beslutning til en anden administrativ myndighed.
Derimod er der i udleveringsloven fastsat en særlig let adgang for den, der
er omfattet af en udleveringsbeslutning, til at få beslutningens lovlighed
prøvet ved domstolene.
Det er Justitsministeriets vurdering, at ved en overførsel af
afgørelseskompetencen i udleveringssager til Rigsadvokaten, vil
Rigsadvokatens beslutninger om udlevering som udgangspunkt blive
omfattet af reglen om klageadgang i retsplejelovens § 98, stk. 4, hvorefter
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
afgørelser truffet af Rigsadvokaten i 1. instans kan påklages til
Justitsministeriet.
Justitsministeriet finder imidlertid, at den gældende ordning, hvorefter en
beslutning om udlevering ikke kan påklages administrativt, men alene
forlanges indbragt for retten, bør fastholdes. Det skyldes først og
fremmest, at der med den særlig lette adgang til domstolsprøvelse ikke
findes at være noget retssikkerhedsmæssigt behov for en administrativ
klageadgang.
Hertil kommer, at sager om udlevering ofte er af hastende karakter. Det
følger eksempelvis af artikel 17 i rammeafgørelsen om den europæiske
arrestordre, hvoraf det fremgår, at medlemsstaterne skal behandle og
fuldbyrde en europæisk arrestordre som en hastesag, ligesom
bestemmelsen indeholder visse frister for sagsbehandlingstiden. Dette er
afspejlet i tidsfristerne i udleveringslovens § 18 d, som er nærmere
beskrevet ovenfor under punkt 2.1.
En ordning, hvorefter en beslutning om udlevering tillige skal kunne
påklages administrativt, vil derfor gøre det meget vanskeligt at overholde
de gældende regler om sagsbehandlingstid, der er fastsat på baggrund af
rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre.
Det foreslås derfor, at der i udleveringsloven indsættes en bemyndigelse
til, at Justitsministeriet ved overførsel af kompetence i medfør af den
foreslåede bestemmelse i udleveringslovens § 21 d, stk. 1, tillige kan
fastsætte regler om, at afgørelser truffet i medfør af bemyndigelsen ikke
skal kunne påklages til en anden administrativ myndighed. I forbindelse
med at det administrativt bliver fastsat, at kompetencen i udleveringssager
henlægges til Rigsadvokaten, vil det administrativt blive bestemt, at
Rigsadvokatens afgørelser i disse sager ikke kan påklages til
Justitsministeriet.
Som nævnt ovenfor under punkt 2.1. træffes beslutning om udlevering til
de nordiske lande i dag af politidirektørerne med mulighed for, at den, der
skal udleveres, kan forlange politidirektørens beslutning om udlevering
indbragt for domstolene på samme måde som i andre sager om udlevering.
Rigsadvokaten har oplyst over for Justitsministeriet, at statsadvokaterne
ikke i praksis modtager sådanne klager over politidirektørernes afgørelser
om udlevering, selvom udleveringsloven ikke i dag indeholder
bestemmelser om afskærelse af klageadgangen. Justitsministeriet finder
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
imidlertid, at der for at sikre, at de enkelte ordninger om behandling af
udleveringssager er ens, er grund til også at fastsætte regler, der afskærer
adgangen til at påklage politidirektørernes udleveringsbeslutninger til
statsadvokaten. Den foreslåede bemyndigelse giver derfor tillige mulighed
herfor.
Der henvises til § 1, nr. 2, i lovforslaget.
3. Fuldbyrdelse af strafferetlige afgørelser
3.1. Gældende ret
3.1.1. Inden for Den Europæiske Union
Strafferetlige afgørelser, der er truffet i andre medlemsstater i Den
Europæiske Union, kan fuldbyrdes her i landet efter reglerne i lov om
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, jf.
§ 1, stk. 2. Lovens § 1, stk. 1, opregner de afgørelsestyper, der er omfattet
af loven. For afgørelser truffet i Finland og Sverige gælder dog tillige de
særlige regler om nordisk samarbejde, jf. § 1, stk. 3.
Det følger af lovens § 54, stk. 1, at justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, træffer afgørelse om anmodninger om anerkendelse og
fuldbyrdelse af afgørelser om konfiskation, bødestraf, fængselsstraf eller
andre frihedsberøvende foranstaltninger og foranstaltninger som alternativ
til varetægtsfængsling og om anmodninger om anerkendelse af og
overtagelse af tilsyn med afgørelser om pligter eller påbud i forbindelse
med udsættelse af straffastsættelse eller straffuldbyrdelse som alternativ
sanktion eller ved prøveløsladelse.
Bemyndigelsen i lovens § 54, stk. 1, er ikke udnyttet, hvorfor
kompetencen i dag tilkommer Justitsministeriet.
For så vidt angår afgørelser om fuldbyrdelse af en fængselsstraf eller
anden frihedsberøvende foranstaltning og afgørelser om fuldbyrdelse af en
foranstaltning
som
alternativ
til
varetægtsfængsling
træffer
justitsministeren afgørelse i medfør af § 54, stk. 1, hvis justitsministeren
finder, at anmodningen skal afslås. Findes der derimod ikke at være
grunde til at afslå en anmodning om at overtage fuldbyrdelsen af en
fængselsstraf mv. eller af en foranstaltning som alternativ til
varetægtsfængsling, anmoder Justitsministeriet anklagemyndigheden om at
indbringe sagen for retten, jf. lovens § 54 a og § 54 d. Afgørelse om
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
fuldbyrdelse af fængselsstraf eller anden frihedsberøvende foranstaltning
og foranstaltninger som alternativ til varetægtsfængsling træffes herefter af
domstolene, jf. § 54, stk. 2 og 3. Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lov nr. 347 af 14. maj 2008 om ændring af lov om
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov
om udlevering af lovovertrædere og lov om Det Centrale Dna-profil-
register (Gennemførelse af rammeafgørelsen om en europæisk
bevissikringskendelse og rammeafgørelsen om anvendelse af princippet
om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af
frihedsstraf mv.) jf. Folketingstidende, 2007-08, 2. samling, tillæg A, side
3031-3032.
For så vidt angår afgørelser om fuldbyrdelse af bødestraf og konfiskation
træffes afgørelsen af justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger
dertil, jf. lovens § 54, stk. 1. Der gælder dog en særlig let adgang til
domstolsprøvelse i sådanne sager, jf. lovens § 56, stk. 1, hvorefter enhver,
som er part i sagen, kan forlange, at anklagemyndigheden indbringer
Justitsministeriets afgørelse for retten.
For så vidt angår afgørelser om anerkendelse af og overtagelse af tilsyn
med afgørelser om pligter eller påbud i forbindelse med udsættelse af
straffastsættelse eller straffuldbyrdelse som alternativ sanktion eller ved
prøveløsladelse, træffes disse af justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, uden særlig adgang til domstolsprøvelse. Det følger dog
af lovens § 29 n, at når tilsyn er overtaget, finder bestemmelserne i
straffeloven og straffuldbyrdelsesloven mv. dog anvendelse på senere
afgørelser, der træffes her i landet i forbindelse med tilsynet. Således vil
afgørelser, der indebærer fuldbyrdelse eller fastsættelse af fængselsstraf
for betingede domme, skulle træffes af domstolene, jf. straffelovens §§ 60-
61.
Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union indeholder endvidere en række tidsfrister for behandlingen af de
ovenfor omtalte sager. Afgørelser om fuldbyrdelse af en fængselsstraf eller
anden frihedsberøvende foranstaltning træffes så vidt muligt inden 90 dage
efter modtagelsen af anmodningen fra udstedelsesstaten, mens afgørelser
om anerkendelse af og overtagelse af tilsyn med afgørelser om pligter mv.
træffes hurtigst muligt og senest 60 dage efter modtagelsen af dommen
eller afgørelsen, jf. § 54, stk. 4 og 5. Afgørelse om anerkendelse og
fuldbyrdelse af foranstaltninger som alternativ til varetægtsfængsling
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
træffes hurtigst muligt og senest 20 arbejdsdage efter modtagelsen af
anmodningen fra udstedelsesstaten, jf. § 54, stk. 6, 1. pkt.
3.1.2. Uden for Den Europæiske Union og Norden
Efter reglerne i lov om international fuldbyrdelse af straf mv. kan
udenlandske afgørelser om straf fuldbyrdes her i landet og danske
afgørelser om straf fuldbyrdes i udlandet, jf. lovens § 1, stk. 1. Loven
gælder for afgørelser, der ikke er omfattet af enten lov om fuldbyrdelse af
visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union eller af lov om
samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige angående fuldbyrdelse
af straf mv., jf. lovens § 1, stk. 2 og 3.
De afgørelser, der er omfattet af loven, er bl.a. fuldbyrdelse af afgørelser
om bøde og konfiskation og afgørelser om overførsel af domfældte i
medfør af den europæiske konvention af 21. marts 1983 om overførelse af
domfældte og tillægsprotokollen hertil. Loven tillægger justitsministeren
kompetence på en række punkter vedrørende behandlingen af de konkrete
sager.
Lovens § 2, stk. 1, bestemmer, at afgørelser, som er omfattet af
konventionen om overførsel af domfældte, kan fuldbyrdes efter
konventionens regler. Afgørelse om samtykke til overførsel efter
konventionen (både i sager, hvor Danmark er domsland, og hvor Danmark
er fuldbyrdelsesland) træffes af justitsministeren, jf. § 2, stk. 2.
Endvidere er det justitsministeren, der kan bestemme, at fuldbyrdelse af en
udenlandsk afgørelse i Danmark skal ske efter reglerne i konventionens
artikel 10 om fortsat fuldbyrdelse – og ikke efter reglerne i konventionens
artikel 11 om omsætning af straffen, som er hovedreglen – hvis det ikke
ellers vil være muligt at få en domfældt overført hertil, jf. lovens § 3, stk.
3. Selve afgørelsen om omsætning eller tilpasning af straffen træffes af
domstolene, jf. lovens § 3, stk. 2 og 3.
Sager, som efter loven skal afgøres af en domstol her i landet, indbringes
af anklagemyndigheden for byretten på det sted, hvor den pågældende bor.
Har den pågældende ikke bopæl her i landet, bestemmer justitsministeren,
hvilken byret der skal behandle sagen, jf. lovens § 6.
Endvidere kan justitsministeren, når humanitære eller andre særlige
hensyn taler derfor, bestemme, at straf mv., som er pålagt i en anden stat,
kan fuldbyrdes her i landet, selvom der ikke i forhold til den pågældende
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
stat gælder en af de i loven omhandlede konventioner eller
overenskomster, jf. lovens § 10, stk. 1. I forbindelse med sådanne aftaler i
enkeltsager fastsætter justitsministeren ligeledes, i hvilket omfang reglerne
i loven og de heri nævnte konventioner skal fraviges, og hvorvidt aftalen
kan indgås på vilkår om, at der på tilsvarende betingelser kan ske
fuldbyrdelse i den anden stat af afgørelser, der er fastsat her i landet
vedrørende personer, der er hjemmehørende i den anden stat, jf. lovens §
10, stk. 3 og 4.
3.2. Justitsministeriets overvejelser
3.2.1. Overførsel af kompetence
Justitsministeriet finder, at beslutningskompetencen i konkrete sager om
fuldbyrdelse af udenlandske strafferetlige afgørelser i Danmark og
fuldbyrdelse af visse danske strafferetlige afgørelser i udlandet bør
overføres
til
anklagemyndigheden.
Det
bør
således
være
anklagemyndigheden, der fremover træffer afgørelse om, hvorvidt
udenlandske afgørelser kan fuldbyrdes i Danmark, både når afgørelserne er
truffet i en anden EU-medlemsstat, og når afgørelserne er truffet i en stat
uden for EU og Norden. Tilsvarende bør det være anklagemyndigheden,
der for så vidt angår visse typer af sager om fuldbyrdelse vurderer,
hvorvidt der er grundlag for at anmode udenlandske myndigheder om at
fuldbyrde strafferetlige afgørelser, der er truffet i Danmark.
Det bemærkes i den forbindelse, at sager om overførsel af domfældte
personer til afsoning i hjemlandet ikke påtænkes udlagt til
anklagemyndigheden.
Sager om fuldbyrdelse af udenlandske afgørelser i Danmark rejser ofte
forskellige spørgsmål af strafferetlig karakter, ligesom Justitsministeriets
behandling af sagerne i dag sker i samarbejde med politi og
anklagemyndighed i den relevante politikreds. Skal sagen indbringes for
retten, forestås dette ligeledes af anklagemyndigheden.
På den baggrund finder Justitsministeriet, at behandlingen af sagerne mere
hensigtsmæssigt vil kunne placeres hos anklagemyndigheden.
Det foreslås derfor, at der i lov om international fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser mv. indsættes en bemyndigelse til, at
justitsministeren kan henlægge de beføjelser, der i dag efter loven
tilkommer justitsministeren i konkrete sager om fuldbyrdelse, til en anden
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
administrativ myndighed. Det er i første omgang Justitsministeriets hensigt
at udnytte bemyndigelsen til administrativt at overføre beføjelserne til
Rigsadvokaten.
I lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union er der allerede indsat de fornødne bemyndigelsesbestemmelser, der
gør det muligt for Justitsministeriet at overføre beslutningskompetencen til
andre myndigheder, herunder til Rigsadvokaten, hvorfor der ikke er behov
for at indsætte nye bemyndigelsesbestemmelser i denne lov.
Der henvises til § 3 i lovforslaget.
3.2.2. Afskærelse af klageadgang
Da det er Justitsministeriet, der behandler de sager om fuldbyrdelse af
strafferetlige afgørelser, som påtænkes overført til anklagemyndigheden,
er der i dag ikke adgang til administrativ rekurs i de tilfælde, hvor
ministeriet træffer afgørelse. Derimod er der i nogle af sagskategorierne
fastsat en særlig let adgang til domstolsprøvelse, jf. ovenfor under punkt
3.1.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der ved en overførsel af sagerne til
Rigsadvokaten som udgangspunkt – i det omfang der træffes afgørelse i
sagerne – vil være klageadgang til Justitsministeriet i medfør af
retsplejelovens § 98, stk. 4, hvorefter afgørelser truffet af Rigsadvokaten i
1. instans kan påklages til Justitsministeriet.
Justitsministeriet finder imidlertid, at den gældende ordning, hvorefter
afgørelserne i disse sager ikke kan påklages administrativt, bør fastholdes.
Det skyldes dels, at der i en række af sagerne er fastsat særlig let adgang til
domstolsprøvelse, hvorfor der ikke findes at være noget
retssikkerhedsmæssigt behov for en administrativ klageadgang, dels at der
for de sager, som er omfattet af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser i Den Europæiske Union, er fastsat en række tidsfrister for
sagsbehandlingen, jf. ovenfor under punkt 3.1.1., på baggrund af de
bagvedliggende EU-rammeafgørelser, som loven gennemfører. En ordning
hvorefter afgørelser i disse sager skal kunne påklages administrativt, vil
derfor gøre det vanskeligt at overholde de disse frister.
Det foreslås derfor, at der i både lov om international fuldbyrdelse af straf
mv. og i lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den
Europæiske Union indsættes bemyndigelse til, at Justitsministeriet kan
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
fastsætte regler om, at afgørelser i sager om fuldbyrdelse truffet i medfør
af bemyndigelse ikke skal kunne påklages til en anden administrativ
myndighed. I forbindelse med at det administrativt bliver fastsat, at
kompetencen i sagerne henlægges til Rigsadvokaten, vil det administrativt
blive bestemt, at Rigsadvokatens afgørelser i disse sager ikke kan påklages
til Justitsministeriet.
Der henvises til § 2 og § 3 i lovforslaget.
4. Kære
Justitsministeriet
er
blevet
opmærksom
på,
at
henvisningen
i
retsplejelovens § 327, stk. 5, 3, pkt., til § 392, stk. 2, vedrørende kære af
afslag på fri proces til en sag, der behandles af landsretten som 1. instans
eller af Sø- og Handelsretten, ikke er korrekt, idet der rettelig skal henvises
til § 392, stk. 3, og § 392 a, stk. 2.
Justitsministeriet er endvidere blevet opmærksom på, at der ikke er blevet
fastsat regler om kærefrist i en række bestemmelser i retsplejeloven i
forbindelse med tidligere lovændringer.
Det følger af retsplejelovens § 394, stk. 2, 1. pkt., at hvis der er meddelt
kæretilladelse efter §§ 389, 391 eller 392, skal kære ske inden 2 uger efter,
at tilladelsen er meddelt ansøgeren.
Det foreslås tilsvarende af hensyn til sagernes fremme, at hvis der er
meddelt tilladelse til at kære rettens beslutning om fritagelse fra at anvende
domstolenes sagsportal eller afslag herpå efter retsplejelovens § 148 a, stk.
4, eller hvis der efter § 389 a, stk. 1, er meddelt tilladelse til at kære
kendelser og andre beslutninger, der afsiges af byretten under
hovedforhandlingen eller under dennes forberedelse, skal kære ske inden 2
uger efter, at tilladelsen er meddelt ansøgeren.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige af betydning.
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne af betydning.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vedrører overførsel af kompetencen fra Justitsministeriet til
anklagemyndigheden til at behandle sager omfattet af Rådets
rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske
arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne,
Rådets rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005 om anvendelse
af princippet om gensidig anerkendelse på bødestraffe, Rådets
rammeafgørelse 2006/783/RIA af 6. oktober 2006 om anvendelse af
princippet om gensidig anerkendelse på afgørelser om konfiskation,
Rådets rammeafgørelse 2008/909/RIA af 27. november 2008 om
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme i
straffesager om idømmelse af frihedsstraffe eller frihedsberøvende
foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske Union,
Rådets rammeafgørelse 2008/947/RIA af 27. november 2008 om
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme og
afgørelser om prøvetid med tilsyn med henblik på tilsyn med
tilsynsforanstaltninger og alternative sanktioner og Rådets rammeafgørelse
2009/829/RIA af 23. oktober 2009 om anvendelse mellem Den
Europæiske Unions medlemsstater af princippet om gensidig anerkendelse
på afgørelser om tilsynsforanstaltninger som et alternativ til
varetægtsfængsling.
Justitsministeriet vil i forbindelse med, at sagerne overføres til
anklagemyndigheden, i fornødent omfang og i overensstemmelse med de
nævnte rammeafgørelser orientere Rådets Generalsekretariat om, hvilke
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
1579704_0018.png
myndigheder i Danmark der fremover vil være kompetente til at træffe
afgørelse mv. i sager omfattet af rammeafgørelserne.
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Procesbevillingsnævnet,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige
Anklagere,
Foreningen
af
Statsadvokater,
Rigspolitiet,
Politidirektørforeningen,
Politiforbundet,
Direktoratet
for
Kriminalforsorgen, Fængselsforbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater,
Institut
for
Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Retspolitisk Forening, Det Kriminalpræventive
Råd,
Foreningen
af
Fængselsinspektører
m.fl.,
Kriminalforsorgsforeningen, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK
Landsklubben for Kriminalforsorgen, Amnesty International, Danske
Advokater, Landsforeningen KRIM og Justitia.
11. Sammenfattende skema
Positive konse-
kvenser/mindre-
udgifter
Økonomiske konsekven- Ingen
ser for stat, kommuner
og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Administrative konse-
kvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konse-
kvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
1579704_0019.png
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgene
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget
vedrører
overførsel
af
kompetencen fra Justitsministeriet til
anklagemyndigheden til at behandle sager
omfattet
af
Rådets
rammeafgørelse
2002/584/RIA af 13. juni 2002, Rådets
rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24.
februar 2005, Rådets rammeafgørelse
2006/783/RIA af 6. oktober 2006, Rådets
rammeafgørelse 2008/909/RIA af 27.
november 2008, Rådets rammeafgørelse
2008/947/RIA af 27. november 2008 og
Rådets rammeafgørelse 2009/829/RIA af 23.
oktober 2009.
Justitsministeriet vil i forbindelse med, at
sagerne overføres til anklagemyndigheden, i
fornødent omfang og i overensstemmelse
med de nævnte rammeafgørelser orientere
Rådets Generalsekretariat om, hvilke
myndigheder i Danmark der fremover vil
være kompetente til at træffe afgørelse mv. i
sager omfattet af rammeafgørelserne.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
(Lov om udlevering af lovovertrædere)
Til nr. 1 (§ 21, stk. 1)
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der foreslås indsat en
generel bemyndigelsesbestemmelse, som omfatter alle beføjelser, der efter
loven er tillagt justitsministeren, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2 (§ 21 d)
Der foreslås med
stk. 1
indført en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
19
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
justitsministeren kan fastsætte regler om, at de beføjelser, der i loven er
tillagt justitsministeren, kan udøves af Rigsadvokaten, statsadvokaterne
eller politidirektørerne.
Bemyndigelsen påtænkes i første omgang udnyttet til administrativt at
overføre kompetencen til at træffe afgørelse i sager om udlevering mv. fra
Justitsministeriet til Rigsadvokaten. Da det imidlertid på længere sigt kan
vise sig hensigtsmæssigt, at beføjelserne placeres hos andre dele af
anklagemyndigheden, f.eks. hos statsadvokaterne, giver den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse tillige mulighed herfor.
I
stk. 2
foreslås indsat en bemyndigelse til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse eller i medfør af udleveringslovens § 18 h, stk. 4,
1. pkt. (om afgørelser om udlevering truffet af politidirektøren på grundlag
af en nordisk arrestordre). Bestemmelsen giver bl.a. mulighed for at
afskære klageadgang over sådanne afgørelser.
Bestemmelsen påtænkes i første omgang udnyttet til at afskære adgangen
til at påklage afgørelser efter udleveringsloven til Justitsministeriet i
forbindelse med, at afgørelseskompetencen overføres til Rigsadvokaten.
Det er således hensigten, at retsplejelovens § 98, stk. 4, hvorefter
afgørelser, der træffes af Rigsadvokaten som 1. instans, kan påklages til
justitsministeren, ikke skal finde anvendelse i sager, der behandles efter
udleveringsloven.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1. og 2.2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
(Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union)
Til nr. 1 (§ 58 a)
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges justitsministeren til at
fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter lovens § 54, stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed
Bestemmelsen påtænkes i første omgang udnyttet til at afskære adgangen
20
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
til at påklage afgørelser efter lovens § 54, stk. 1, til Justitsministeriet i
forbindelse med, at afgørelseskompetencen overføres til Rigsadvokaten.
Det er således hensigten, at retsplejelovens § 98, stk. 4, hvorefter
afgørelser, der træffes af Rigsadvokaten som 1. instans, kan påklages til
justitsministeren, ikke skal finde anvendelse i denne type sager.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 3
(Lov om international fuldbyrdelse af straf mv.)
Til nr. 1 (§ 2, stk. 2, § 6 og § 10, stk. 1)
Der foreslås i
§ 2, stk. 2,
indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til at
træffe afgørelse om samtykke til overførsel i henhold til konventionen om
overførsel af domfældte kan overføres til anden administrativ myndighed.
Dette gælder både i sager, hvor Danmark er domsland, og i sager hvor
Danmark er fuldbyrdelsesland.
Desuden foreslås der i
§ 6
indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til at
bestemme ved hvilken byret sager, der efter loven skal afgøres af en
domstol, skal behandles, i de tilfælde hvor den pågældende ikke har bopæl
har i landet, kan overføres fra Justitsministeriet til anden administrativ
myndighed.
Endelig foreslås der i
§ 10, stk. 1,
indsat en bemyndigelse til, at
kompetencen til i konkrete tilfælde at beslutte, at straf mv., som er pålagt i
en anden stat, kan fuldbyrdes her i landet, selv om der ikke gælder en
konvention eller overenskomst mellem Danmark og den pågældende stat,
kan overføres fra Justitsministeriet til anden administrativ myndighed.
Bemyndigelserne påtænkes i første omgang udnyttet til at overføre
kompetencen efter bestemmelserne fra Justitsministeriet til Rigsadvokaten.
Kompetencen efter § 2, stk. 2, i sager om overførsel af domfældte
fra
Danmark til afsoning i en anden stat (dvs. hvor Danmark er domsland)
påtænkes dog ikke henlagt til Rigsadvokaten.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.1.2. og 3.2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
Til nr. 2 (§ 3, stk. 3, og § 10, stk. 3)
Der foreslås i
§ 3, stk. 3,
indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til at
bestemme, at fuldbyrdelse af en udenlandsk afgørelse om frihedsstraf skal
ske efter konventionens regler om fortsat fuldbyrdelse og ikke reglerne om
omsætning, jf. § 3, stk. 2, kan overføres fra Justitsministeriet til anden
administrativ myndighed.
Desuden foreslås i
§ 10, stk. 3,
indsat en bemyndigelse til, at kompetencen
til at bestemme, i hvilket omfang lovens kapitler 2 og 4 eller 3-4 og de heri
nævnte konventioner skal fraviges i forbindelse med konkrete aftaler om
overførsel af domfældte efter § 10, stk. 1, kan overføres fra
Justitsministeriet til anden administrativ myndighed.
Bemyndigelserne påtænkes i første omgang udnyttet til at overføre
kompetencen efter bestemmelserne fra Justitsministeriet til Rigsadvokaten.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.1.2. og 3.2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3 (10, stk. 4)
Der foreslås i
10, stk. 4,
indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til at
bestemme, hvorvidt en aftale om overførsel af en domfældt efter § 10, stk.
1, skal indgås på vilkår om, at der på tilsvarende betingelser kan ske
fuldbyrdelse i den anden stat af afgørelser, der er fastsat her i landet
vedrørende personer, der er hjemmehørende i den anden stat, kan
overføres fra Justitsministeriet til anden administrativ myndighed.
Bemyndigelsen påtænkes i første omgang udnyttet til at overføre
kompetencen efter bestemmelsen fra Justitsministeriet til Rigsadvokaten.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.1.2. og 3.2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 12 b)
Der foreslås indsat en bemyndigelse til, at justitsministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet efter loven i
henhold til de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, jf. lovforslagets § 3,
nr. 1-3. Bestemmelsen giver bl.a. mulighed for at afskære klageadgang
22
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
over sådanne afgørelser.
Bestemmelsen påtænkes i første omgang udnyttet til at afskære adgangen
til at påklage afgørelser efter loven til Justitsministeriet i forbindelse med,
at afgørelseskompetencen overføres til Rigsadvokaten. Det er således
hensigten, at retsplejelovens § 98, stk. 4, hvorefter afgørelser, der træffes
af rigsadvokaten som 1. instans, kan påklages til justitsministeren, ikke
skal finde anvendelse i denne type sager
Der henvises i øvrigt til punkt 3.2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 4
(Retsplejeloven)
Til nr. 1
Det følger af retsplejelovens § 327, stk. 5, 3. pkt., at afslag på fri proces til
en sag, der behandles af Sø- og Handelsretten eller af landsretten som 1.
instans, uanset § 392, stk. 2, kan kæres uden særlig tilladelse.
Justitsministeriet er blevet opmærksom på, at henvisningen i
retsplejelovens § 327, stk. 5, 3. pkt., til § 392, stk. 2, er forkert, og det
foreslås som følge heraf, at der henvises til de rette bestemmelser i
retsplejeloven, som er § 392, stk. 3, og § 392 a, stk. 2, hvor det fremgår, at
landsrettens og Sø- og Handelsrettens kendelser kan kæres med
Procesbevillingsnævnets tilladelse.
Til nr. 2
Det fremgår af retsplejelovens § 394, stk. 2, 1. pkt., at kære skal ske inden
kærefristens udløb eller, hvis der er meddelt kæretilladelse efter §§ 389,
391 eller 392, inden 2 uger efter, at tilladelsen er meddelt ansøgeren.
Det følger af retsplejelovens § 148 a, stk. 4, som blev indsat ved lov nr.
[indsæt nr.] af [indsæt dato] om ændring af retsplejeloven, lov om
Domstolsstyrelsen og lov om retsafgifter (Digitalisering af retsprocessen i
borgerlige sager, oprettelse af en domsdatabase, m.v.), at rettens beslutning
om fritagelse fra at anvende domstolenes sagsportal eller afslag herpå ikke
uden Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for højere ret.
Efter retsplejelovens § 389 a, stk. 1, som blev indsat ved lov nr. 737 af 26.
juni 2014 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Revision
23
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
af reglerne om behandling af civile sager og syn og skøn, forhøjelse af
beløbsgrænse for anke, indførelse af deltidsordning for dommere m.v.,
medieannoncering af tvangsauktioner, tvangsfuldbyrdelse af digitale
lånedokumenter, skriftlig behandling af anke i straffesager med
samstemmende påstand m.v.), kan kendelser og andre beslutninger, der
afsiges af byretten under hovedforhandlingen eller under dennes
forberedelse, kun kæres med Procesbevillingsnævnets tilladelse.
Det foreslås af hensyn til sagernes fremme, at hvis der er meddelt tilladelse
efter retsplejelovens § 148 a, stk. 4, eller § 389 a, stk. 1, skal kære ske
inden 2 uger efter, at tilladelsen er meddelt ansøgeren.
Til § 6
(Ikrafttræden)
Det foreslås, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at det findes mest
hensigtsmæssigt, at loven først træder i kraft umiddelbart forud for den
påtænkte overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til
anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse
strafferetlig afgørelser, som forventes gennemført i løbet af første halvår
2016.
Til § 7
(Territorial gyldighed)
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at de foreslåede ændringer ikke
gælder for Færøerne og Grønland. De foreslåede ændringer af lov om
udlevering af lovovertrædere og lov om international fuldbyrdelse af straf
mv., jf. lovforslagets § 1 og 3, kan dog ved kongelig anordning sættes helt
eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
24
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om udlevering af
lovovertrædere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 833 af 25.
august 2005, som senest ændret ved
§ 3 i lov nr. 428 af 1. maj 2013,
foretages følgende ændringer:
§ 21.
Justitsministeren eller den,
1.
I
§ 21, stk. 1,
udgår ”eller den,
ministeren bemyndiger dertil, kan ministeren bemyndiger dertil,”
tillade, at en person, der udleveres
fra en fremmed stat til en anden,
føres gennem riget, såfremt
bestemmelserne i § 2 og § 2 a eller
§§ 4-6 ikke ville være til hinder for,
at der skete udlevering her fra
landet
for
den
pågældende
handling.
Stk. 2-4.
---
2.
Efter § 21 c indsættes:
Ӥ
21 d.
Justitsministeren kan
fastsætte
regler
om,
at
rigsadvokaten,
statsadvokaterne
eller politidirektørerne kan udøve
de beføjelser, der i denne lov er
tillagt justitsministeren.
Stk. 2.
Justitsministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk.
1 eller i medfør af § 18 h, stk. 4, 1.
25
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
pkt., herunder at afgørelserne ikke
skal kunne indbringes for anden
administrativ myndighed.”
§2
I lov om fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser i Den
Europæiske
Union,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 213 af 22.
februar 2013, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 58 indsættes i
kapitel 12:
Ӥ
58 a.
Justitsministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter § 54,
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne indbringes for anden
administrativ myndighed.”
§3
I lov om international fuldbyrdelse
af straf mv., jf. lovbekendtgørelse
nr. 740 af 18. juli 2005, som ændret
ved § 2 i lov nr. 428 af 1. maj 2013,
foretages følgende ændringer:
§ 2.
Stk. 1.
---
Stk. 2.
Afgørelse om samtykke efter
1.
I
§ 2, stk. 2, § 6 og § 10, stk. 1,
konventionens art. 3, stk. 1, litra f, indsættes efter ”justitsministeren”:
træffes af justitsministeren.
”eller den, ministeren bemyndiger
dertil”.
§ 6.
Sager, som skal afgøres af en I
§ 2, stk. 2, § 6 og § 10, stk. 1,
domstol her i landet, indbringes af indsættes efter ”justitsministeren”:
26
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
anklagemyndigheden for byretten ”eller den, ministeren bemyndiger
på det sted, hvor den pågældende dertil”.
bor. Har den pågældende ikke
bopæl her i landet, bestemmer
justitsministeren, hvilken byret der
skal behandle sagen.
§ 10.
Gælder der i forhold til en
anden stat ikke nogen af de i kapitel
2-3 a nævnte konventioner eller af
de i § 9 nævnte overenskomster,
kan
justitsministeren,
når
humanitære eller andre særlige
hensyn taler derfor, bestemme, at
straf mv., som er pålagt i den anden
stat, kan fuldbyrdes her i landet.
Stk. 2-4.
---
§ 3.
Stk. 1-2.
---
Stk. 3.
Justitsministeren kan, hvis
det ellers ikke vil være muligt at få
en domfældt overført hertil,
bestemme, at fuldbyrdelse af den
udenlandske afgørelse skal ske efter
reglerne i konventionens art. 10 om
fortsat fuldbyrdelse. Der skal ske
tilpasning
af
sanktionen
i
overensstemmelse med art. 10, stk.
2. Afgørelsen om tilpasning træffes
ved dom.
§ 10.
Stk. 1 -2. ---
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter i
forbindelse med de i stk. 1 nævnte
afgørelser, i hvilket omfang
bestemmelserne i denne lovs
I
§ 3, stk. 3,
og
§ 10, stk. 3,
indsættes efter ”Justitsministeren”:
”eller den, ministeren bemyndiger
dertil,”.
27
I
§ 2, stk. 2, § 6 og § 10, stk. 1,
indsættes efter ”justitsministeren”:
”eller den, ministeren bemyndiger
dertil”.
2.
I
§ 3, stk. 3,
og
§ 10, stk. 3,
indsættes efter ”Justitsministeren”:
”eller den, ministeren bemyndiger
dertil,”.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
kapitler 2 og 4 eller 3-4 og de heri
nævnte konventioner skal fraviges,
jf. dog § 11.
Stk. 4.
---
§ 10.
Stk. 1-3.
---
Stk. 4.
I nødvendigt omfang kan
3.
I
§ 10, stk. 4,
indsættes efter
justitsministeren i forbindelse med ”justitsministeren”: ”eller den,
en aftale som nævnt i stk. 1 indgå ministeren bemyndiger dertil,”.
på, at der på tilsvarende betingelser
kan ske fuldbyrdelse i en anden stat
af straf mv., der er fastsat her i
landet vedrørende personer, der er
hjemmehørende i den anden stat.
4.
Efter § 12 a indsættes i
kapitel 5:
Ӥ12
b.
Justitsministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter
denne lov, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne indbringes for
anden administrativ myndighed.”
§4
I
retsplejeloven,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1255 af 16.
november 2015, foretages følgende
ændring:
§ 327.
Stk. 1-4.
---
Stk. 5.
[…]. Uanset § 392, stk. 2,
kan afslag på fri proces til en sag,
1.
I
§ 327, stk. 5, 3. pkt.,
ændres ”§
der
behandles
af
Sø-
og 392, stk. 2,” til: ”§ 392, stk. 3, og §
Handelsretten eller af landsretten
392 a, stk. 2,”.
som 1. instans, kæres uden særlig
tilladelse.
28
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Udkast til lovforslag om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og retsplejeloven (Overførsel af kompetence fra Justitsministeriet til anklagemyndigheden i sager om udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser mv.), fra justitsministeren
§ 394.
Stk. 1.
---
Stk. 2.
Kære skal ske inden
389, § 391 eller § 392” til: ”§ 148
kærefristens udløb eller, hvis der er
meddelt tilladelse efter § 389, § 391 a, stk. 4, § 389, § 389 a, stk. 1, §§
eller § 392, inden 2 uger efter, at 391 eller 392”.
tilladelsen er meddelt ansøgeren.
[…].
§5
Justitsministeren
fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
2.
I
§ 394, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”§
§6
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Stk. 2.
Lovens §§ 1 og 3 kan ved
kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
29