Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1578786_0001.png
Nyt fra
December 2015
Fodlænkeafsonere gennemfører deres uddannelse
Undgå fængsel, afson med fodlænke og
fuldfør din uddannelse. Sådan kunne det
simple budskab være til unge under ud-
dannelse, som får tilbud om at afsone en
dom derhjemme.
En ny analyse fra Rockwool Fondens
Forskningsenhed og Aalborg Universitet
viser nemlig, at afsonere med fodlænke
har markant større sandsynlighed for at
bestå en ungdomsuddannelse efter endt
afsoning.
Det fremgår af figur 1, at 53 procent
af dem, der har fået tilbudt fodlænkeafso-
ning, har fået en uddannelse tre år efter
endt afsoning. For en tilsvarende gruppe,
der ikke fik samme tilbud, er det kun 42
procent, der har fået en uddannelse tre år
efter endt afsoning.
Umiddelbart er der altså en forskel på
11 procentpoint imellem henholdsvis
fod-
lænkegruppen
og
kontrolgruppen.
Ifølge ph.d.-studerende Britt Øster-
gaard Larsen fra Aalborg Universitet, er
der tale om en mærkbar effekt: ”Da man
i 2006 gav denne gruppe mulighed for at
afsone med fodlænke, var et af argumen-
terne netop at undgå en række af de ne-
gative konsekvenser, der er ved at kom-
me i fængsel. Afbrudt uddannelse er én
af de ting, vi som samfund meget gerne
vil undgå. Og indførelsen af afsoning med
fodlænke har altså i nogen grad haft den
ønskede virkning.”
Hun peger på, at andelen, der gennem-
fører uddannelsen, i virkeligheden er
større: ”De 11 procentpoint finder vi i en
umiddelbar sam menligning af de to grup-
per, hvoraf ikke alle i fodlænkegruppen
afsoner med fodlænke, selvom de får til-
buddet. Kigger vi udelukkende på dem,
der faktisk afsonede med fodlænke, er for-
skellen på hele 18 procentpoint.”
Figur 1
Uddannelsessituation tre år efter afsoning
100 Procent
80
42
53
60
18
40
15
40
20
32
Fodlænkegruppe
Afbrudt uddannelse
0
Kontrolgruppe
Uddannet
Under uddannelse
Kilde: . rocKwool Fondens ForsKningsenhed
Afsoning med fodlænke fremmer unges chancer for at gøre deres ung-
domsuddannelse færdig.
Helt unge fængslede bliver mere
kriminelle
Studiet af de unge dømtes uddannelsesad-
færd er en af flere analyser om krimina-
litet, som Rockwool Fondens Forsknings-
enhed offentliggør i dag.
En anden analyse viser, at fodlænke-
afsoning er godt for andet og mere end
uddannelsen. Også et parforhold har stør-
re chance for at overleve, når afsoningen
foregår derhjemme.
Andre resultater er, at ægteskab lægger
en dæmper på dømte mænds videre kri-
minelle løbebane, dog med én væsentlig
nuance: Hvis den tilkommende ægtefælle
selv har fået en dom, så har ægteskabet
ingen dæmpende effekt på ægtemanden.
Analysen viser herudover, at den krimi-
nalitetsdæmpende effekt af ægteskab sæn-
kes, hvis den tilkommende ægtefælle har
en dømt bror.
Derudover er der en tendens til et høje-
re tilbagefald til kriminalitet blandt unge,
der kommer hurtigere ind og afsone de-
res første fængselsstraf. Gennemførelsen
af den såkaldte voldspakke fra 1994 be-
tød, at unge dømte i gennemsnit var yngre
end hidtil, når de blev indsat i fængslet.
En række unge afsonede i umiddelbar for-
længelse af, at de var fyldt 19 år i stedet
for, som tidligere, at være tættere på de 20
år. Den tidligere indsættelse førte til, at
disse unge i de følgende år blev dømt for
mere kriminalitet.
Indhold> Side 2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
Indhold
Færre parforhold brydes ved afsoning med fodlænke
En dømt mand har langt større chance for at beholde sit ægteskab eller parforhold
intakt, hvis han afsoner sin straf med fodlænke hjemme frem for i et fængsel . . . . . . . Side 3
Behandling øger selvkontrol og stabilitet i parforholdet
Det går ud over parforholdet, når den ene kommer i konflikt med loven.
Det gælder også spritbilister, og en ny analyse giver nu et indblik i, hvorfor
det forholder sig sådan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Side 4
Ægteskab reducerer ny kriminalitet
Er du tidligere dømt, og ønsker du en kriminalitetsfri fremtid – så gift dig . . . . . . . . . . Side 5
Mænd bliver mere kriminelle, hvis svogeren er det
Du risikerer at blive påvirket af andre end din kone, når du gifter dig.
Hvis din nye svoger er kriminel, så er der nemlig større sandsynlighed for,
at du også bliver det . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Side 6
Hurtigere fængsel giver lidt højere tilbagefald til kriminalitet
De, der fængsles som helt unge, begår efterfølgende mere kriminalitet
i forhold til dem, der må vente lidt med den første afsoning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Side 8
Den enkelte tilsynsførende spiller kun en lille rolle for tilbagefald til
kriminalitet
Det har kun lille betydning for, om en dømt vælger at fortsætte eller forlade
sin kriminelle løbebane, om han får den ene eller den anden tilsynsførende
socialrådgiver . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Side 9
Unge afsonere med fodlænke gennemfører i højere grad en uddannelse
Blandt unge, der får tilbudt at afsone med fodlænke, har 53 procent
afsluttet en uddannelse tre år senere. For en tilsvarende gruppe, der ikke
får samme tilbud, har kun 42 procent afsluttet en uddannelse efter tre år . . . . . . . Side 11
Undersøgelsens publicering
Dette nyhedsbrev bygger på en række samtidigt publicerede forskningsnotater. Se disse
på rff.dk.
2
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0003.png
Færre parforhold brydes ved afsoning med fodlænke
En dømt mand har langt større chance for
at bevare sit ægteskab eller parforhold,
hvis han afsoner sin straf med fodlænke
hjemme frem for i et fængsel.
Det viser en analyse, der sammenlig-
ner 2.700 mænd, der er dømt efter straf-
feloven, og som har afsonet henholdsvis
før og efter fodlænkeordningen blev ind-
ført i 2008 som afsoningsform for perso-
ner over 25 år.
Risikoen for at miste den partner,
man havde på straftidspunktet, er lavere
blandt dømte, der afsonede efter reformen
i 2008, jf. figur 2.
Det var ikke alle dømte efter reformen,
der afsonede med fodlænke. Ved reformen
i 2008 blev fodlænke gjort tilgængelig for
visse dømte med en dom på op til tre må-
neder. Det betød, at hvor alle dømt før re-
formen afsonede i fængsel, så valgte om-
kring fire ud af ti dømte efter reformen nu
fodlænken.
Tallene i figur 2 sammenligner mænd
dømt før og efter reformen. Det betyder
alle
dem, der afsonede efter, altså også de
seks ud af ti som fortsat kom i fængsel.
Men tages der højde for, at det altså var
under halvdelen, der afsonede med fod-
lænke efter reformen, finder man, at for-
skellen i procentdelen, der har mistet sin
partner fire år efter afsoning, er på hele 21
procentpoint. De mænd, der faktisk afso-
nede med fodlænke, havde altså markant
bedre chance for at beholde deres partner
end sammenlignelige mænd, der afsonede
med tremmer for vinduerne.
Afsoning med fodlænke bidrager ikke
alene til færre opløste parforhold. Det på-
virker også, om afsonerne – uanset om de
havde en partner på afsoningstidspunk-
tet – siden bliver i stand til at finde en
partner. Fire år efter afsoningen havde
31 procent blandt mænd dømt før refor-
men en partner. Den tilsvarende andel
blandt mænd dømt efter reformen var 36
procent, altså lidt højere. Men tager man
igen højde for, at det er forskellige typer
af mænd, som henholdsvis afsoner med
fodlænke og i fængsel, er forskellen hele
12 procentpoint.
Figur 2
Andel, der har mistet sin partner fire år efter afsoningen, før og efter
fodlænkereformen
45
Procent
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Før reformen
Efter reformen
Kilde: rocKwool Fondens ForsKningsenhed
De, der afsonede efter fodlænke blev en mulighed, var i højere grad i stand
til at bevare deres parforhold efterfølgende.
højere grad overlever afsoningen.
Den første er, at det er mindre soci-
alt skadeligt, stigmatiserende, at afsone
hjemme. Ikke kun er det stigmatiseren-
de for den, der skal i fængsel. Det gælder
også partneren – der fremstår som én, der
er sammen med en fængslet.
Den anden forklaring er, at fængsling
betyder tab af human kapital. Man mister
måske sit arbejde og lærer nye kriminelle
færdigheder, imens man er i fængsel.
Den tredje er, at afsoning hjemme gør
det muligt at bevare en bedre kontakt til
sin kone, fordi man ikke er fysisk ad-
skilt.
De tre ting samlet – mindre stigmati-
sering, større opretholdelse af human ka-
pital og den manglende fysiske adskillelse
– kan være afgørende for, at risikoen for
et brudt parforhold er mindre. Simpelt-
hen fordi man, alt i alt, forbliver en mere
attraktiv partner end en, der kommer i
fængsel og oplever følgevirkningerne af
at være inden for murene.
Mere end 40 dage
Det er de dømte med straffe over 40 dage,
hvis parforhold har størst fordel af fod-
lænkeordningen. Det er nemlig i denne
gruppe, at forskellen i hyppigheden af
skilsmisser og brudte samlivsforhold er
Tre mulige forklaringer
Der tegner sig en række mulige forklarin-
ger på, at fodlænkeafsoneres parforhold i
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0004.png
størst, når man sammenligner fængslede
og fodlænkestraffede.
Måske er det et udtryk for, at kortere
tids adskillelse fra partneren ikke er lige
så problematisk som længere tids adskil-
lelse. Den tolkning understøttes af anden
international forskning på området.
Brug af fodlænke
I 2005 blev det for første gang i Dan-
mark muligt for personer, der var idømt
en ubetinget fængselsstraf, at ansøge
Kriminalforsorgen om at afsone straf-
fen i hjemmet med elektronisk fodlæn-
ke.
Dengang kunne kun færdselslovs-
forbrydere, med en maksimal straf-
længde på tre måneder, komme i be-
tragtning til fodlænke. Siden da er bru-
gen af fodlænke steget markant, især
hjulpet på vej af politiske reformer, der
har tilladt afsoningsformen til stadig
flere grupper af afsonere. I dag kan
man således afsone en ubetinget fæng-
selsstraf på op til seks måneder i hjem-
met, uanset kriminalitetstypen.
Det er dog ikke alle ansøgere til fod-
lænkeafsoning, der får tilladelse. Kri-
minalforsorgen undersøger den dømtes
personlige forhold nærmere før og un-
der afsoningen. Det skal fx være muligt
for Kriminalforsorgen at overvåge afso-
neren på bopælen. Man må fx ikke bo
på hotel eller herberg.
Man skal som afsoner være i be-
skæftigelse eller uddannelse, hvis man
er dømt før den 1. juli 2013. Er man
dømt senere, er beskæftigelse ikke et
krav, hvis man er pensionist, førtids-
pensionist, efterlønsmodtager eller
langtidssygemeldt, eller hvis man kun
skal afsone 30 dage eller mindre. Per-
soner over 18 år, som afsoneren deler
bolig med, skal i øvrigt godkende afso-
ningen i hjemmet.
Afsoneren skal som udgangspunkt
deltage i et kriminalitetsforebyggende
program hos Kriminalforsorgen, lige-
som afsoneren skal acceptere overvåg-
ningen og uanmeldte kontrolbesøg.
I 2014 ansøgte i alt 3.102 dømte om
at komme til at afsone deres straf i fod-
lænke. Der blev givet 2.686 tilladelser.
256 blev tilbagekaldt, efter at afsonin-
gen var iværksat. De pågældende blev
herefter umiddelbart overført til fæng-
sel eller arresthus til fortsat afsoning.
Behandling øger selvkontrol og stabilitet i parforholdet
Det går ud over parforholdet, når den ene
kommer i konflikt med loven. Det gælder
også spritbilister, og en ny analyse giver
nu et indblik i, hvorfor det forholder sig
sådan.
I overensstemmelse med andre forsk-
ningsresultater, så viser denne analyse,
at spritbilister, der vælger alternativer til
klassisk fængsel, har større chance for at
bevare parforholdet.
Blandt en gruppe behandlede spritbili-
ster øger behandlingen procentdelen med
stabilt parforhold fra 33 til godt 40 pro-
cent.
Men analysen af denne særlige mål-
gruppe går skridtet videre og udpeger
den forbedrede selvkontrol hos spritbili-
ster, der får en alkoholistbehandling, som
den mest sandsynlige årsag til, at denne
gruppe har færre brudte parforhold. Det
er altså ikke fraværet af fængsel, men til-
valget af behandling, der skaber effekten.
Baggrunden for analysen er en reform
i 1990, som gjorde det muligt for spritbili-
ster med en dom på op til 40 dages fæng-
sel at veksle dommen til en étårig alkoho-
listbehandling, hvilket på det tidspunkt
i høj grad betød en antabusbehandling.
I analysen sammenlignes de, der mod-
tog dom det første år efter reformen, med
dem, der modtog dom seneste år inden.
Begge grupper består af godt 2.700 dømte.
Både korte og længere straffe
Før behandling blev en mulighed, var det
kun 33 procent af de spritdømte, der le-
vede i et stabilt forhold, hvilket vil sige,
at de havde en partner, når spritkørslen
fandt sted, og at forholdet til denne part-
ner var intakt et år efter, når fængsels-
4
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0005.png
straffen var udstået.
Efter reformen valgte fire ud af ti be-
handlingen i stedet for fængsel, og det
øgede andelen med stabilt forhold. I
gruppen, hvor nogle altså valgte behand-
lingen, var der tale om 36 procent med
stabilt parforhold. Men da det som nævnt
kun er fire ud af ti, som lader sig behand-
le, svarer det til, at effekten for dem er
7,5 procent flere med et stabilt parforhold.
Det er en forbedring med næsten en fjer-
dedel.
Den positive effekt på parforholdet af
at skifte fængselsstraffen ud med behand-
ling er lige stor, uanset om der er tale om
få dage eller helt op til 40 dages fængsel.
Det indikerer, at effekten ikke skyldes, at
parret undgår at blive adskilt på grund
af fængselsopholdet, men tilvalget af be-
handling.
Denne analyse er specifik for sprit-
dømte, men er generelt interessant for
overvejelserne om behandling kontra
straf. Selv om spritbilister, der kan kom-
me i betragtning til alkoholistbehandling,
i særlig grad er karakteriseret ved person-
lige problemer og manglende selvkontrol,
så er det træk, som andre forskere har
fundet som årsag til de fleste kriminelle
handlinger.
Om alkoholistbehandlingen
Alkoholistbehandlingen – eller betinget
dom med vilkår om struktureret, kon-
trolleret alkoholistbehandling – blev
indført som straftype den 15. juli 1990.
Det skete i forlængelse af en under-
søgelse, der konkluderede, at to tred-
jedele af alle spritbilister havde et be-
handlingskrævende alkoholmisbrug.
I første omgang var straftypen mål-
rettet spritbilister med fængselsdomme
på op til 40 dage, men den er senere
blevet udvidet til også at omfatte sprit-
bilister med fængselsdomme på op til
60 dage.
Når en spritbilist modtager en be-
handlingsdom, betyder det, at han skal
indgå i et behandlingstilbud af mindst
et års varighed, som er godkendt af
kriminalforsorgen. I disse tilbud vil
behandling med Antabus ofte indgå
som en afgørende komponent. Han
skal samtidig betale en bøde af en vis
størrelse. Fængselsdommen bortfalder,
hvis den dømte lever op til disse vil-
kår, og samtidig undlader at begå ny
kriminalitet i den efterfølgende to-åri-
ge periode.
Ægteskab reducerer ny kriminalitet
Er du tidligere dømt, og ønsker du en kri-
minalitetsfri fremtid – så gift dig.
Sådan lyder den ultrakorte konklusion
på en analyse af ægteskabs betydning for,
om mænd med en kriminel fortid fortsæt-
ter deres løbebane.
I analysen sammenlignes tidligere kri-
minelle mænd, der bliver gift, med nogle,
der forbliver ugifte. Og resultatet er klart:
De, der bliver gift, har mindre sandsyn-
lighed for at falde tilbage i kriminalitet.
Mens 3,3 procent af de gifte begår ny kri-
minalitet, som de senere dømmes for, in-
den for det første år efter ægteskabet, så
gør det samme sig gældende for 5,2 pro-
cent af de ugifte inden for et år og på sam-
me alder. Blandt de ugifte er tilbagefal-
det til kriminalitet altså mere end en halv
gang større end blandt de gifte.
Sammenligningen af de to grupper ta-
ger højde for, at der i udgangspunktet er
forskel på dem, der bliver gift, og dem,
der ikke gør. Mænd, der bliver gift, er –
i gennemsnit – forskellige fra mænd, der
forbliver ugifte.
Det er der i analysen renset for. Kun
mænd, der ligner hinanden på en lang
række baggrundsfaktorer (fx alder, ud-
dannelse, hidtidig kriminalitet og løn), er
sammenlignet.
Dømte hustruer øger tilbagefaldet
Resultatet – at ægteskab reducerer dømte
mænds kriminalitet – har dog én væsent-
lig begrænsning. Forudsætningen er, at
den kvinde, man gifter sig med, ikke har
nogen dom for kriminalitet.
Har hun det, så er situationen en gan-
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0006.png
Figur 3
Dømtes civilstand og tilbagefald til kriminalitet
6
Procent
5
4
3
2
1
0
I den sammenlignelige gruppe ugifte er
det tilsvarende tilbagefald på 22 procent
– hvilket ikke udgør nogen statistisk sik-
ker forskel.
De, der er blevet gift med en kriminel
kvinde, kan også sammenlignes med en
tilsvarende gruppe, som har giftet sig med
en ikke-kriminel. Her viser det sig igen, at
den ikke-kriminelle kvinde reducerer kri-
minaliteten for sin mand. Mens knap 25
procent af dem med en kriminel kone be-
går ny kriminalitet, gælder det samme for
blot 14 procent af den tilsvarende gruppe
med en ikke-kriminel kone.
Ugifte
Gifte
Social tvang
At ægteskab reducerer mænds kriminelle
adfærd, er ikke nogen ny erkendelse. Det
nye i denne analyse er, at den viser, at
det også gælder mænd med en kriminel
baggrund.
Der eksisterer flere bud på, hvorfor æg-
teskab har denne virkning på mænd. Et er,
at ægteskabet ændrer hans dagligdag. Han
befinder sig sjældnere i situationer, hvor
kriminalitet er en mulighed. En anden, at
kvinden udøver en form for uformel social
tvang over manden. Hun vil blive skuffet,
hvis han begår kriminalitet.
Manden bliver altså via ægteskabet
knyttet til samfundet med normer. Dog
ikke, hvis den kvinde, han gifter sig med,
er dømt. Igen er flere forklaringer mulige.
Måske er hun mere forstående over for, at
han opfører sig, som han altid har gjort.
Og måske synes hun endda, at lovbrud er
helt ok.
Note: Tilbagefaldet til kriminalitet i løbet af det første år efter brylluppet (som fandt sted i perioden
2001-2005) for dem, der bliver gift, og i løbet af 2003 for dem, der forblev ugifte.
Kilde: rocKwool Fondens ForsKningsenhed
Tidligere dømte nygifte begår mindre ny kriminalitet i forhold til sammen-
lignelige ugifte.
ske anden. Et ægteskab med en dømt
kvinde reducerer på ingen måde mænds
tendens til at begå ny kriminalitet.
Igen gælder det, at man skal sammen-
ligne med en gruppe, der rent faktisk er
sammenlignelig. Det er en bestemt type
dømte mænd, der gifter sig med dømte
kvinder, og de skal sammenlignes med til-
svarende typer blandt de ugifte. Igen sam-
menlignes kun mænd, der ligner hinan-
den på en lang række baggrundsfaktorer.
Det viser sig, at 25 procent af dem, der
er blevet gift med en dømt kvinde, fal-
der tilbage i kriminalitet i løbet af et år.
Mænd bliver mere kriminelle, hvis svogeren er det
Du risikerer at blive påvirket af andre end
din kone, når du gifter dig. Hvis din nye
svoger er kriminel, så er der nemlig større
sandsynlighed for, at du også bliver det.
Sådan er konklusionen på en analyse
af svogres betydning for en nygift mands
kriminalitetsniveau. Analysen, som er
den første af sin art, viser nemlig, at en
kriminel svoger påvirker brudgommens
kriminelle adfærd, efter han indgår æg-
teskabet.
Det viser sig, hvis man sammenligner
dem, der får en dømt svoger, med en til-
svarende gruppe af nygifte, hvis svoger
ikke er dømt. Det er gjort i figur 4.
Inden brylluppet ligner de to grupper
hinanden på en række parametre, herun-
der i forhold til kriminalitet. Men i åre-
ne efter brylluppet skiller de to grupper
sig ud fra hinanden. Blandt dem, der har
en dømt svoger, er procentdelen, der får
en ny dom, omkring halvanden gange så
høj som blandt dem, der har en ikke-dømt
svoger. I stedet for én procent med dom
pr. år er der tale om halvanden procent.
Det er værd at bemærke, at de to grup-
per faktisk er sammenlignelige på en
lang række baggrundskarakteristika. I
udgangspunktet er der forskel på, hvem
der gifter sig ind i en familie med krimi-
nalitet og domme, og hvem der ikke gør
det. Men det renses der for i analysen, fx i
forhold til de nygiftes uddannelsesniveau,
indkomst og tidligere kriminelle adfærd.
6
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0007.png
Uvirksomt ægteskab
Resultatet i denne analyse er banebryden-
de, fordi det nuancerer en ellers ganske
sikker viden inden for den kriminologiske
forskning. Den ellers så sikre viden er, at
ægteskab har en række positive effekter
på mennesker, især mænd. I forhold til
ugifte, så tjener gifte mænd fx flere penge,
og de begår mindre kriminalitet.
Så den sikre viden, der nu bliver nu-
anceret, er, at ægteskab er godt for de im-
plicerede. Nuancen er: Ja, det er korrekt,
så længe den kommende svoger ikke er
dømt. Men hvis han er, så forsvinder nog-
le af de positive effekter. To mænd, der
måske før kun havde lidt med hinanden
at gøre, bliver bundet sammen på grund
af brylluppet, og dette kan altså påvirke
manden i negativ retning.
Det forholder sig dog ikke sådan, at en
dømt svoger lokker den nygifte mand med
ud i kriminalitet. Det er kun meget få af
dem, der indgår i analysen, der dømmes
for kriminalitet begået sammen med svo-
geren. Derimod peger resultaterne på, at
det at få en dømt svoger nedsætter den
kriminalitetssænkende effekt af ægte-
skab blandt tidligere dømte. Og ligeledes
giver den dømte svoger en højere procent-
del kriminelle debutanter blandt nygifte
mænd, der aldrig havde fået en dom før
brylluppet.
svoger
3 Procent
Figur 4
Domsrisiko for mænd, der bliver gift og får en dømt eller ikke-dømt
2,5
2
1,5
1
0,5
0
Tre år før
bryllup
Dømt svoger
To år før
bryllup
Et år før
bryllup
Ikke-dømt svoger
Et år efter
bryllup
To år efter
bryllup
Tre år efter
bryllup
Kilde: rocKwool Fondens ForsKningsenhed
Nygifte mænd, der får en dømt svoger, har efter brylluppet højere risiko for
at modtage en dom i sammenligning med en tilsvarende gruppe nygifte, der
får en ikke-dømt svoger.
Figur 5
Andel dømte mænd, der får en kriminel svoger, og andel dømte
mænd, der får en ikke-kriminel svoger
6 Procent
5
4
3
2
1
0
15
Dømt svoger
20
Ikke-dømt svoger
25
30
35
40
Meget mere kriminelle
Det er i øvrigt langt fra tilfældigt, om man
gifter sig til en kriminel svoger eller ej.
Hvis man, i modsætning til hvad der er
sket i analysen, bare kigger på de rå tal
for den ene og den anden gruppe, tegner
der sig et klart billede.
De, der får en kriminel svoger, har fra
de er 15 år, til de bliver 40 år, en markant
mere kriminel adfærd i forhold til dem,
der ikke får det.
Det fremgår af figur 5, at dem med den
kriminelle svoger igennem alle årene får
mere end dobbelt så mange domme som
de øvrige.
Bemærk i øvrigt, at en svoger i denne
artikel alene henviser til konens bror og
ikke, fx, til en søsters mand.
Kilde: rocKwool Fondens ForsKningsenhed
De, der får en kriminel svoger, er markant mere kriminelle end de, der får en
ikke-kriminel svoger. Det gælder lige fra de er 15 år, til de bliver 40 år.
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0008.png
Hurtigere fængsel giver lidt højere tilbagefald til
kriminalitet
De, der indsættes i fængsel som helt unge,
begår efterfølgende mere kriminalitet i
forhold til dem, der må vente lidt med den
første afsoning.
Det viser en analyse af godt 500 me-
get unge mænd, der i midten af 1990’erne
måtte afsone deres første fængselsstraf.
Konkret sammenligner analysen unge
voldsmænd, som modtog deres straf før og
efter en praksisændring i 1994.
Ændringen, der kom i forbindelse med
den såkaldte voldspakke fra samme år,
gik ud på at sætte de unge voldsmænd i
fængsel straks efter, at de modtog dom-
men. Det betød, at dømte herefter kom i
fængsel et halvt år tidligere i livet: I stedet
for, som hidtil, at være 19,7 år ved indsæt-
telsen, så blev de nu sat ind som 19,1-åri-
ge.
Ved sammenligning af de to grupper
viser det sig, at de, der blev fængslet i den
helt unge alder, sidenhen dømtes for mere
kriminalitet. Dette ses af figur 6, som vi-
ser antallet af domme hvert år op til de
blev 30 år for de unge dømt før og efter
ændringen.
Figur 6
Forskellen på de unges kriminalitet var
statistisk sikker, da de unge mænd var 20
og 21 år. Her dømtes de, der blev fængslet
i den helt unge alder, i gennemsnit for 0,11
og 0,09 flere domme i forhold til dem, der
var lidt ældre ved indsættelsen.
Og det er ikke, fordi de var mere kri-
minelle i udgangspunktet. Før fængslin-
gen lignede de to grupper hinanden på
alle væsentlige baggrundskarakteristika.
Yngre mere modtagelige
At unge lovovertrædere skal mærke en
konsekvens straks, er et argument, der
ofte fremføres i den offentlige debat. Lo-
gikken bag argumentet er ikke svær at
forstå: Konsekvent sanktion må formodes
at afskrække den unge mere i forhold til
en sanktion, der falder på et senere tids-
punkt.
Men resultatet i denne analyse peger
i den modsatte retning. Forklaringen på
dette kan være, at fængselsstraf er vold-
somt stressende for den indsatte. Jo yngre
man er, desto mere modtagelig er man for
skadelige effekter af stress, der kan føre
til antisocial adfærd blandt unge. På sam-
me måde er det muligt, at det stresser, at
der er kortere tid til at forberede sin ind-
sættelse.
En anden forklaring kunne være, at de
unge mænd, der var lidt ældre ved ind-
sættelse, blev løsladt lige efter, at deres
generelle risiko for at begå kriminalitet
havde toppet. De unge mænd, der var lidt
yngre, blev løsladt, lige før den toppede.
Altså ganske enkelt en dårligere timing af
indsættelsen.
En tredje forklaring kunne være, at
ventetiden fra sigtelse til afsoning reelt
skal ses som en del af den samlede straf.
Er dette tilfældet, sænkede straksindsæt-
telserne den samlede straf for simpel vold.
Og den lavere afskrækkende betydning af
straffen gav så den højere efterfølgende
kriminalitet.
Domme til det fyldte 30. år – for dømte unge før og efter voldspakken
160 Domme
140
120
100
80
60
40
20
0
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Alder
24
25
26
27
28
29
30
Sigtet før reformen
Sigtet efter reformen
Kilde: rocKwool Fondens ForsKningsenhed
Gruppen af unge, der blev indsat første gang i en tidligere alder, dømmes ef-
terfølgende for mere kriminalitet i forhold til gruppen, der var lidt ældre, da
de fik første indsættelse.
8
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0009.png
Voldspakken fra 1994
I maj 1994 vedtog Folketinget en lov-
pakke, der blev kendt som voldspak-
ken. Denne indeholdt en række straf-
skærpelser – fx straf for gentagen vold,
for vold mod personer, der er særligt
udsatte for dette overgreb i arbejdet, og
for vold eller trusler imod vidner.
Til gengæld skete der ingen skær-
pelse i forhold til første dom for simpel
vold – altså de sager, som undersøges
i denne analyse. Men Rigsadvokaten
indskærpede, at sagsbehandlingstiden
skulle ned. Der måtte maksimalt gå 30
dage fra sigtelse til domsforhandlinger,
domsforhandlingerne måtte maksimalt
tage 7 dage, og der måtte heller ikke
gå mere end 30 dage, fra voldsmanden
modtog sit indsættelsesbrev, til han
faktisk blev indsat.
Det er disse indskærpelser samt det
faktum, at førstegangsvoldsmænd ikke
blev ramt af strafskærpelse i forbindel-
se med voldspakken, som analysen be-
nytter sig af.
Den enkelte tilsynsførende spiller kun en lille rolle for
tilbagefald til kriminalitet
Det har kun lille betydning for, om en
dømt vælger at fortsætte eller forlade sin
kriminelle løbebane, om han får den ene
eller den anden tilsynsførende socialråd-
giver. Om fremtiden bevæger sig i den
ene eller anden retning, afhænger nemlig
mest af den dømte selv.
Det viser en analyse af, hvilken betyd-
ning det har for prøveløsladte og menne-
sker med betingede domme, om de får den
ene eller anden tilsynsførende.
Det er undersøgt, om der er nogen
sammenhæng mellem den enkelte til-
synsførende, og hvordan det siden går den
dømte i forhold til fortsat kriminalitet, ar-
bejdsmarkedstilknytning og løn. Svarene
er henholdsvis en smule, en lille smule og
ikke noget.
Knap 22.000 tilsyn blandt godt 400 til-
synsførende i perioden 2002-2009 er un-
dersøgt, men eventuelle effekter er kun
målt på københavnske data. Forklarin-
gen på dette er simpel: I resten af landet
dækker de tilsynsførende hver deres bo-
ligområder. Og da der er stor forskel på,
hvem der bor hvor, vil bopælen (ikke den
tilsynsførende) kunne forurene et resul-
tat. Men ikke i København: Her roterer
tilsynene. En ny sag tilfalder den, der står
som den næste på listen. De københavn-
ske data indeholder godt 2.000 tilsyn ud-
ført af 36 tilsynsførende.
Tabel 1 viser, hvor stor en del af klien-
terne der falder tilbage til kriminalitet in-
denfor to år, alt efter om man kontrollerer
statistisk for forskelle mellem de tilsyns-
Tabel 1
Københavnske tilsynsklienters tilbagefald til kriminalitet alt efter om
man tager højde for betydningen af den tilsynsførende eller ej
Tilbagefald til kriminalitet
de 5 procent af tilsynsklienterne, der
har lavest tilbagefald
størstedelen (90 pct.) af klienterne
de 5 procent af tilsynsklienterne, der
har højest tilbagefald
Kilde: rocKwool Fondens ForsKningsenhed
uden betydning af
tilsynsførende
39 - 47 %
47 - 65 %
65 - 74 %
Med betydning af
tilsynsførende
10 - 45 %
45 - 64 %
64 - 81 %
Det er primært blandt de tilsynsklienter, der i forvejen havde det laveste til-
bagefald til kriminalitet, at det for alvor gør en forskel, om man får den ene
eller den anden tilsynsførende.
førende eller ej. Det ses, hvordan langt
størstedelen af klienterne – de 90 procent
– klarer sig stort set identisk, uanset om
man tager højde for den tilsynsførende el-
ler ej. Deres tilbagefald ligger på mellem
45 og 65 procent.
Blandt de fem procent, der klarer sig
dårligst, og altså har højest tilbagefald til
kriminalitet, betyder den tilsynsførende
en smule. Det vil sige, at nogle tilsyns-
førende faktisk fører til højere recidiv
blandt deres klienter.
Men blandt de fem procent, der klarer
sig bedst, og som altså har lavest tilbage-
fald til kriminalitet, betyder den tilsyns-
førende mere. Tager man ikke højde for
den tilsynsførendes betydning, er tilba-
gefaldet for denne gruppe på mellem 39
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0010.png
Tilsyn
Formålet med tilsyn er at begrænse
den dømtes tilbagefald til kriminalitet.
Om man fx i forbindelse med en prøve-
løsladelse får tilkendt tilsyn, fastsættes
ved dom eller administrativt. Tilsynet
skal både hjælpe og kontrollere den
dømte (fx teste for brug af alkohol og
narkotika). Et tilsyn varer sædvanlig-
vis et år, men kan være længere.
De tilsynsførende er i overvejende
grad socialrådgivere, som har gennem-
gået nogle af Kriminalforsorgens egne
uddannelsesmoduler. Sammen med
klienten oprettes handleplaner, som
fastsætter målene med tilsynet.
Også personer, der får betingede
domme, kan blive tilkendt tilsyn. De
skal mødes med deres tilsynsførende
senest to uger efter tilsynsmyndighe-
den har modtaget afgørelsen. Prøve-
løsladte skal mødes med deres tilsyns-
førende i løbet af første uge efter løs-
ladelsen. Herefter fastlægges en indi-
viduel mødefrekvens efter behov. Dog
skal parterne som minimum være i
kontakt hver anden uge i løbet af de to
første måneder af tilsynet og som mi-
nimum én gang om måneden derefter.
I midten af 1990’erne var der om-
kring 5.500 nye tilsyn om året. Men ef-
ter årtusindeskiftet er tallet steget til
omkring 10.000 om året. Ændringen
skyldes primært den udvidede brug af
samfundstjeneste. I 2014 omhandlede
ca. 20 procent af samtlige 9.756 nye til-
syn samfundstjeneste, og ca. 20 procent
omhandlede prøveløsladte. Ca. 30 pro-
cent omhandlede foranstaltningsdom-
me til psykisk syge kriminelle (Straffe-
lovens §§ 68-69), men disse sager ind-
går ikke i analyserne. De resterende ca.
30 procent omhandlede så øvrige betin-
gede domme med vilkår om tilsyn.
Tilsyn reguleres efter straffuldbyr-
delsesloven, tilsynsbekendtgørelsen og
tilsynscirkulæret.
og 47 procent. Men nogle tilsynsførende
formår at få deres klienters kriminelle re-
cidiv helt ned på 10 procent – en markant
forbedring.
Samme billede gør sig gældende mht.
afhængighed af offentlig forsørgelse. Men
ikke mht. løn, her spiller forskellen på til-
synsførende ingen rolle.
Tre fund
I analyserne viser der sig tre ting.
Det ene er, som nævnt, at de tilsyns-
førende rent faktisk har en vis betydning
for klienterne. Nogle tilsynsførende yder
et bidrag til, at færre klienter falder til-
bage i kriminalitet. Andre har indflydelse
på, at de dømte har en lidt større tendens
end andre til at finde arbejde. Mens andre
igen har betydning på de samme områder,
men i negativ retning.
Det andet, der viser sig, er, at der ikke
er nogen former for systematik i den be-
tydning, de tilsynsførende har. Den til-
synsførendes alder, køn og civilstand spil-
ler ingen rolle. De forskelle, der er på de-
res betydning for klienterne, bunder til-
syneladende i noget individuelt hos den
tilsynsførende. Fx forskelle i, hvordan de
fører tilsyn.
Det tredje er, at betydningen af de til-
synsførende er lille, når man holder den
op mod betydningen af karakteristika ved
klienten. Netop forskelle klienterne imel-
lem betyder langt mere fx i forhold til til-
bagefald til kriminalitet. Risikoen for ny
kriminalitet er stor, hvis klienten er en
ung mand uden megen uddannelse, og
hvis han før straffen havde en ringe ind-
komst.
Lige behandling
Dømte får i to situationer tilsynsværger
– ved betingede domme (fx almindeligt
betingede domme og betingede domme
med vilkår om samfundstjeneste) og prø-
veløsladelser. En betinget dom med vilkår
om tilsyn er, udover bøde, den hyppigst
forekommende straf i Danmark og andre
vestlige lande. Den tilsynsførende skal
dels kontrollere, at klienten overholder
sine forpligtelser, dels hjælpe og støtte i
forhold til resocialisering.
I en del af litteraturen omkring emnet
er vurderingen, at det for klienten er lidt
af et lotteri, om man får en god eller dår-
lig tilsynsførende. Og det er vurderingen,
at det har betydning – præcis som læreren
har betydning for et barns fremtid.
Men de danske data kan altså kun i
begrænset omfang understøtte denne vur-
10
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
1578786_0011.png
dering. En forklaring kan være, at dan-
ske tilsynsførende har mindre individu-
el handlefrihed i forhold til udenland-
ske kolleger. Et tilsynscirkulære fra 1996
strukturerer ganske stramt, hvad de skal
og ikke skal. På den måde kan det tænkes,
at der i Danmark er større lighed i straf-
fuldbyrdelsesloven end andre steder.
Der er i øvrigt intet i denne analyse,
som viser, hvilken effekt tilsyn som sådan
har. Forskellen på tilsyn og manglen på
samme er ikke målt.
Data i analysen er som nævnt fra 2002-
2009. Siden da har Kriminalforsorgen re-
struktureret området. Der er tale om en
større ensretning af de redskaber, man
bruger i tilsynsarbejdet, hvorfor formod-
ningen vil være, at forskellene mellem de
tilsynsførende i dag vil være endnu min-
dre.
Unge afsonere med fodlænke gennemfører i højere grad
deres uddannelse
Unge, der afsoner en dom med fodlænke,
gennemfører i højere grad end andre døm-
te en ungdomsuddannelse.
For de unge, der fik tilbudt at afsone
med fodlænke, gælder det, at 53 procent
tre år senere har fået en uddannelse. For
en tilsvarende gruppe, der ikke fik samme
tilbud, er det kun 42 procent, der efter tre
år har fået eksamensbeviset, jf. tabel 2.
Umiddelbart er der altså en forskel på
11 procentpoint mellem henholdsvis
fod-
lænkegruppen
og
kontrolgruppen.
I vir-
keligheden er effekten af fodlænke noget
større – faktisk hele 18 procentpoint. Men
for at kunne forklare dette, er det nødven-
digt kort at gennemgå den metode, der er
brugt til at analysere spørgsmålet.
Tabel 2
Uddannelsessituation tre år efter afsoning
Kontrolgruppen
antal
uddannet
under uddannelse
afbrudt uddannelse
i alt
afsonede i fængsel
afsonede med fodlænke
Kilde: rocKwool Fondens ForsKningsenhed
Fodlænkegruppen
antal
235
66
142
443
165
278
Procent
53
15
32
100
37
63
Procent
42
18
40
100
100
0
239
103
228
570
570
0
Efter reformen, der muliggjorde fodlænke for unge afsonere, gennemførte en
højere andel en uddannelse.
Fodlænkereformen
I 2006 blev loven ændret, så unge med en
fængselsdom på maksimalt tre måneder
fik mulighed for at få tilbud om afsoning
med fodlænke.
De unge skal leve op til visse kriterier
for at få fodlænken tilbudt – og de skal
selv ansøge om deltagelse i programmet.
Skal man rent forskningsmæssigt sam-
menligne fodlænkeafsonerne med dem,
der afsoner i fængslet, har man umiddel-
bart et problem. Det er nemlig næppe til-
fældigt, hvem der vælger det ene og det
andet. Og nogen vælger måske fodlænken,
men ender med at afsone i fængsel, fx for-
di de overtræder reglerne om at skulle af-
holde sig fra indtagelse af stoffer og al-
Figur 7
De to grupper i analysen
2003
Fodlænkereform 2006
÷ 3 år = 1.095 dage før reformen
+ 3 år = 1.095 dage efter reformen
2009
Unge lovovertrædere (15-25 år) med
fængselsdom på maks. 3 måneder, som
ville have opfyldt betingelserne for at
afsone med fodlænke.
Kontrolgruppe
Unge lovovertrædere (15-25 år) med
fængselsdom på maks. 3 måneder, som
opfylder betingelserne for at afsone
med fodlænke.
Fodlænkegruppe
Nyt fra Rockwool Fondens Forskningsenhed · december 2015
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Nyhedsbrev fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, december 2015, om hvordan afsonings- og familieforme påvirker recidiv.
kohol. Hvilket, rent analytisk, er proble-
matisk: Uden denne tilfældighed risikerer
man at måle noget helt andet end effekten
af fodlænken. Fx at dem, som ansøger og
bliver godkendt til afsoning med fodlæn-
ke, havde et bedre udgangspunkt for at
gennemføre en ungdomsuddannelse – al-
lerede før afsoning.
Det er her, at reformen i 2006 er cen-
tral, da den giver mulighed for at se på to
sammenlignelige grupper, som er under
uddannelse ved domsafsigelse: De unge,
der blev dømt op til tre år før denne re-
form, udgør kontrolgruppen (i alt 570
unge), mens unge, der blev dømt fra 2006
til 2009, udgør fodlænkegruppen (i alt
443 unge).
For konservativt
En simpel analyse, der sammenligner
disse to grupper, vil have en tendens til
at give for konservative resultater. Det
skyldes, at der i gruppen af unge, som får
tilbudt fodlænke, er 278 som ansøger og
bliver godkendt til programmet, mens 165
afsoner deres dom i fængsel.
Derfor anvendes en statistisk ana-
lysemetode, som netop tager højde for, at
ikke alle dem, der får tilbuddet, rent fak-
tisk ender med at afsone med fodlænke.
Når der måles på denne måde, så viser det
sig, at fodlænkeafsonerne har en 18 pro-
centpoint højere sandsynlighed for at gøre
deres ungdomsuddannelse færdig.
Det resultat må betragtes som værende
godt nyt til de politikere, der gennemfør-
te reformen. Et af argumenterne dengang
var netop, at fodlænkealternativet skulle
bidrage til, at flere gennemførte deres ud-
dannelse.
Rockwool Fondens Forskningsenhed. Nyhedsbrev (ISSN 1396-1217) udgives for at informere offentligheden om
resultaterne af den løbende forskning i Enheden.
Nyhedsbrevet er ikke ophavsretligt beskyttet og må frit citeres eller kopieres med fornøden kildeangivelse.
Du kan se andre af udgivelserne fra Rockwool Fondens Forskningsenhed på adressen rff.dk