Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1554216_0001.png
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 895
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2013
Politikontoret
Linda Björk Nielsen
2013-0030-1507
801526
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 895 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juni 2013.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Morten Bødskov
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Spørgsmål nr. 895 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for forløbet, og hvilke instruktioner
der var givet til politiet, i forbindelse med at Jens Christian Ni-
elsen d. 5. juni 2013 blev bedt om at forlade krydset mellem
Kystholmen og Hammerholmen i Hvidovre, hvor han viste det
tibetansk flag frem for Yu Zhengsheng, der på tidspunktet var
på officielt besøg i Danmark?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet har til brug for udtalelsen indhentet et bidrag
fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at Københavns Politi forud for
besøget ikke modtog anmeldelser om demonstrationer i anled-
ning heraf. Der er således ikke forud for besøget meddelt de-
monstranter påbud eller retningslinjer for afviklingen af de-
monstrationer. Københavns Politi har endvidere ikke haft no-
gen skriftlig korrespondance med Justitsministeriet omkring
afviklingen af besøget.
På baggrund af den aktuelle trusselsvurdering for besøget hav-
de Københavns Politi fastlagt en strategi, hvorefter politiet
skulle iværksætte de nødvendige sikkerhedsmæssige foran-
staltninger med henblik på at besøget kunne gennemføres i
henhold til programmet, uden at eventuelle modstandere fik
mulighed for at lægge hindringer i vejen for besøgets gennem-
førelse, og uden at gæsterne og deres følge blev udsat for an-
greb af enhver art. Københavns Politi modtog ikke instruktio-
ner fra andre myndigheder om tilrettelæggelsen af den politi-
mæssige indsats.
Med henblik på at sikre den fastlagte strategi og med henblik
på at sikre, at eventuelle anmeldte eller spontant opståede de-
monstrationer i videst muligt omfang kunne gennemføres,
havde politiet i forbindelse med sikringen af de enkelte lokali-
teter på forhånd udfundet egnede steder til demonstrationers
placering. Kriteriet for fastlæggelsen af disse steder var, at de-
monstranterne så vidt muligt var synlige for den kinesiske de-
legation, men samtidig var placeret i en sikkerhedsafstand, så
de ikke havde mulighed for at lægge hindringer i vejen for kor-
tegens ankomst til stedet og uden mulighed for, at delegationen
blev udsat for angreb af enhver art.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
2.
For så vidt angår den omhandlede lokalitet ved Avedøre-
værket, kan det oplyses, at et område ved Vestporten til Aved-
øreværket var udpeget som demonstrationsområde, hvis spon-
tane demonstrationer skulle opstå. Dette var sket i samarbejde
med personale fra Avedøreværket. Det var i den forbindelse
blevet vurderet, om et område ved Hovedporten, der ville blive
benyttet af kortegen, kunne udpeges som demonstrationsområ-
de. Idet Avedøreværket var i drift under delegationens besøg,
var dette imidlertid ikke muligt, da det ville stride mod værkets
sikkerhedsforskrifter. Det fandtes ligeledes ikke sikkerheds-
mæssigt forsvarligt at anvise demonstranter plads inden for
hegnet til Avedøreværket, men den valgte placering gav de-
monstranterne mulighed for at tage opstilling helt frem til heg-
net.
I timerne forud for delegationens besøg observerede politiet
ved flere lejligheder forbipasserende biler, der udviste mistæn-
kelig adfærd omkring værket og udviste interesse for adgangs-
forholdene til værket, hvilket ifølge værkets sikkerhedsperso-
nale var en afvigelse fra normaltilstanden på stedet.
Den i spørgsmålet nævnte person befandt sig indledningsvis
tæt på den planlagte rute for kortegen (krydset mellem Kyst-
holmen og Hammerholmen). Han blev afskærmet af en af poli-
tiets mandskabsvogne under kortegens forbikørsel ved ankom-
sten til Avedøreværket, således at han ikke fik mulighed for at
hindre kortegens færden. Den pågældende medbragte blandt
andet et flag. Han blev herefter henvist til det forhåndsudpege-
de område for placering af eventuelle demonstrationer, hvilken
henvisning han fulgte. Den pågældende forlod imidlertid sene-
re i forløbet det anviste område og placerede sig tæt på eskor-
teruten ved en rundkørsel ved Avedøre Havnevej. Da kortegen
passerede stedet efter besøget på Avedøreværket, blev demon-
stranten afskærmet af en motorcykelbetjent, idet han befandt
sig meget tæt på kortegen og vurderedes at kunne udgøre en
sikkerhedsrisiko.
Det bemærkes, at det er den operationsansvarliges vurdering,
at demonstrationen fra det anviste demonstrationsområde var
synlig for kortegen, ligesom den pågældende demonstrant,
trods afskærmningen under kortegens forbikørsel, var synlig
for kortegen. Det indgik i politiets overvejelser, at jo tættere
demonstranter kom på kortegen, jo mere massiv politiaf-
skærmning ville der være behov for, hvilket i givet fald ville
gøre demonstrationen mindre synlig for kortegen. Såfremt de-
monstrationsområdet var blevet lagt helt tæt på kortegen, hvor
den pågældende demonstrant opholdt sig, ville dette have væ-
ret indenfor kasteafstand mod kortegen. Dette ville have gjort
det nødvendigt at sikkerhedsvisitere demonstrationsdeltagerne,
hvilket fandtes at være et for vidtgående indgreb i forhold til
henvisningen af demonstranterne til det anviste område. Det
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
bemærkes endelig, at demonstranternes fremvisning af tibetan-
ske flag ikke har haft betydning for de politimæssige dispositi-
oner.
Rigspolitiet kan henholde sig til oplysningerne fra Københavns
Politi og i øvrigt oplyse, at Rigspolitiet ikke havde nogen
kommunikation med Justitsministeriet om den nærmere plan-
lægning af det officielle besøg.”
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0005.png
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 920
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2013
Politikontoret
Jean Elisabeth Hørdum
2013-0030-1518
807219
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 920 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. juni 2013.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen (DF) og Pernille
Skipper (EL).
Morten Bødskov
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Spørgsmål nr. 920 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Har Københavns Politi modtaget anmeldelser af demonstrati-
oner forud for, at formanden for det kinesiske parlaments
overhus Yu Zhengshengs besøgte Danmark 4.-7. juni 2013? I
bekræftende fald ønskes oplyst, om der blev givet tilladelse til
demonstrationerne, eller om der blev nedlagt forbud eller på-
lagt demonstranterne restriktioner, og hvad begrundelserne var
for eventuelle forbud eller restriktioner?”
Svar:
Der kan henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 895 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0007.png
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 921
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2013
Politikontoret
Jean Elisabeth Hørdum
2013-0030-1518
807223
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 921 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. juni 2013.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen (DF) og Pernille
Skipper (EL).
Morten Bødskov
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Spørgsmål nr. 921 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oversende eventuel skriftlig korrespondance
mellem Justitsministeriet og politiet i forbindelse med plan-
lægningen af formanden for det kinesiske parlaments overhus
Yu Zhengshengs besøg i Danmark 4.-7. juni 2013?”
Svar:
Der kan henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 895 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 922
Offentligt
Udenrigsministeriet
Folketingets Retsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
1
5.D.60.a.
ALO
25. juni 2013
Vedlagt fremsendes endelig besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål nr.
922 af 12. juni 2013 (alm. del) vedrørende besøg af Yu Zhengsheng den
4.-7. juni 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen
(DF) og Pernille Skipper (EL).
Villy Søvndal
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0010.png
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 922
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Retsudvalgets spørgsmål 922
af 12. juni 2013 til skriftlig
besvarelse (alm. del)
25. juni 2013
Spørgsmål 922 fra Retsudvalget til udenrigsministeren:
Vil ministeren redegøre for om Udenrigsministeriet forud for formanden for det kinesiske
parlaments overhus Yu Zhengshengs officielle besøg i Danmark 4.-7. juni 2013, hvor
Folketinget var vært, fik en henvendelse fra Kina vedrørende kinesiske krav til pressedækningen
m.v. (dvs. ved officielle fotoseancer, pressemøder m.v.)? Vil ministeren i givet fald oplyse,
hvilke organisationer/medier, Kina eventuelt ikke ønskede til stede ved diverse begivenheder i
forbindelse med besøget og om ministeriet i givet fald indledte en dialog om dette med
kineserne? Kan ministeren desuden oplyse, hvorvidt og i givet fald hvornår man i
Udenrigsministeriet vidste, at den kinesiske delegation ville stille krav til Folketinget om at
ændre den aftalte fotoevent, hvor pressefolk var blevet akkrediteret, idet den kinesiske
delegation ønskede visse akkrediterede medier ikke skulle deltage, hvilket resulterede i en
beslutning om helt at droppe det planlagte pressemøde i forbindelse med frokosten mellem
Folketingets præsidium og den kinesiske delegation?
Svar:
Udenrigsministeriet har i forberedelserne af besøget af formanden for Det Kinesiske Folks
Politiske Rådgivende Konference (CPPCC), Yu Zhengsheng haft en dialog med Kinas
ambassade om besøget, herunder formatet for pressedækningen. Udenrigsministeriet har her
gjort opmærksom på, at de forskellige pressearrangementer var et anliggende for de individuelle
arrangører.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0011.png
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 956
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2013
Politikontoret
Jean Elisabeth Hørdum
2013-0030-1544
830562
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 956 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2013.
Morten Bødskov
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Spørgsmål nr. 956 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Mere Kina-panik: Flere
eskorteret væk fra Amalienborg”, der blev bragt på ekstrabla-
det.dk den 6. juni 2013? Og vil ministeren herunder redegøre
for forløbet i forbindelse med, at Falun Gong udøvere den 6.
juni 2013 blev fjernet fra området ved Amalienborg af politiet,
og at 2 af udøverne blev tvunget ind i en politibil og kørt væk
og efterfølgende af politiet blev stillet over for et ultimatum
om enten at tage de gule t-shirts af eller forlade stedet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der til brug for udtalelsen har indhentet et bidrag
fra Københavns Politi, som har oplyst følgende:
”Det anføres i spørgsmålet, at de to demonstranter, der blev
kørt nogle få hundrede meter fra slotspladsen til den anviste
plads for demonstranter, efterfølgende af politiet skulle være
stillet over for et ultimatum om enten at tage de gule t-shirts af
eller forlade stedet. Københavns Politi oplyser i den forbindel-
se, at der ikke af overordnede, herunder lederen af politiets
indsats på Amalienborg Slotsplads, er afgivet forholdsordrer
om, at personer skulle fratages beklædning, flag eller lignende.
Det bemærkes, at det af den operationsansvarlige for gennem-
førelsen af den politimæssige indsats under statsbesøget er ble-
vet pointeret, at der skulle ageres med konduite over for even-
tuelle demonstranter. Indsatslederen på Amalienborg Slots-
plads har intet kendskab til episoden som beskrevet i spørgs-
målet, og en sådan episode er heller ikke beskrevet i det rap-
portmateriale, der blev udfærdiget i anledning af, at de to de-
monstranter kortvarigt blev frihedsberøvet i medfør af politilo-
ven i forbindelse med borttransporten til den anviste placering
ved hjørnet af Toldbodgade og Frederiksgade.
Rigspolitiet kan henholde sig til oplysningerne fra Københavns
Politi.”
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0013.png
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 1078
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. november 2013
Politikontoret
Jean E. Hørdum-Axelsen
2013-0030-1623
879931
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1078 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. august
2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Spørgsmål nr. 1078 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samråd i Retsudvalget den 22.
august 2013 redegøre for, om der er fortilfælde for at politiet
på forhånd udpeger særskilte områder, der ifølge politiet er
særligt egnede at henvise uanmeldte demonstrationer eller lig-
nende meningstilkendegivelser til, i forbindelse med officielle
statsbesøg eller andre begivenheder, hvor politiet har en for-
ventning om, at der kan forekomme sådanne uanmeldte me-
ningstilkendegivelser? Hvis dette er tilfældet, bedes ministeren
beskrive denne praksis nærmere, herunder redegøre for, hvil-
ken slags begivenheder, der har været tale om.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Til brug for Justitsministeriets anmodning har Rigspolitiet
indhentet et bidrag fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at det i forbindelse med sikker-
hedsopgaver og håndtering af demonstrationer er normal prak-
sis, at det på forhånd besluttes, hvor eventuelle demonstratio-
ner skal placeres. Dette gælder såvel anmeldte som uanmeldte
demonstrationer samt lignende meningstilkendegivelser, der
fremstår som en demonstration.
Københavns Politi udpeger således eksempelvis på forhånd
placering til demonstrationer i forbindelse med sikkerhedsop-
gaver ved USA’s ambassade og ved Irans ambassade. I forbin-
delse med COP15 i 2009 var der ligeledes på forhånd udpeget
demonstrationsområder på flere lokaliteter.
Det bemærkes, at det afhænger af sikkerhedsvurderingen i for-
bindelse med den enkelte opgave, hvorvidt der på forhånd ud-
peges et demonstrationsområde. I forbindelse med det netop
afviklede statsbesøg fra Vietnam var der f. eks. ikke på forhånd
udpeget demonstrationsområder, idet sikkerhedsvurderingen i
det konkrete tilfælde var så lav, at dette ikke fandtes påkrævet.
Ved større opgaver vil der i forbindelse med planlægningen af
den politimæssige indsats typisk blive taget kontakt til repræ-
sentanter for kendte demonstrationer, i hvilken forbindelse for-
holdene omkring demonstrationen aftales nærmere, herunder
en hensigtsmæssig placering, der i størst muligt omfang tilgo-
deser demonstranternes ønsker om at ytre sig, uden at sikker-
heden kompromitteres. Der vil i den forbindelse typisk blive
udpeget placeringer for andre demonstrationer, som af sikker-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
hedsmæssige årsager ikke findes at burde blande sig med ”ho-
veddemonstrationen”. Dette gælder navnlig, såfremt der er tale
om såkaldte ”moddemonstrationer”, anmeldte eller uanmeldte,
hvor modsatrettede ytringer i forhold til hoveddemonstrationen
forventes at ville blive tilkendegivet.
Københavns Politi har supplerende oplyst, at man som tilken-
degivet i forbindelse med det i spørgsmålet omtalte samråd har
afholdt et møde med repræsentanter for Falun Gong. Mødet
fandt sted den 19. september 2013 på Politigården, hvor fem
repræsentanter for Falun Gong mødtes med Politidirektøren,
vicepolitidirektøren og politiinspektøren, der er leder af den
enhed, der forestod den sikkerhedsmæssige afvikling af besø-
get. Repræsentanterne fra Falun Gong redegjorde for forenin-
gens formål og virke samt deres oplevelse af begivenhederne
den 6. juni 2013 på Amalienborg Slotsplads. Der fandt på den
baggrund en åben og konstruktiv drøftelse sted af politiets rol-
le, ansvar og ageren i situationer som den pågældende. Falun
Gong har efterfølgende takket for mødet og meddelt, at man
efter mødet ser frem til en bedre kommunikation med Køben-
havns Politi og en bedre gensidig forståelse mellem foreningen
og politiet.”
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0016.png
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 1099
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. september 2013
Politikontoret
Jean E. Hørdum-Axelsen
2013-0030-1634
883118
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1099 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august 2013.
Morten Bødskov
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Spørgsmål nr. 1099 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oversende sit talepapir fra det åbne samråd
den 22. juni 2013 om politiets indsats ifm. det kinesiske parla-
ments besøg i Danmark den 4.-7. juni 2013, jf. REU alm. del -
samrådsspm. BI-BL.”
Svar:
Der vedlægges det udkast til talepapir, som dannede grundlag for justits-
ministerens besvarelse den 22. august 2013 af samrådsspørgsmål BI-BL
(Alm. Del) fra Folketingets Retsudvalg.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0018.png
Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 1099
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
16. august 2013
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Jean Elisabeth Hørdum-
Axelsen
Sagsnr.: 2013-0035-0182
Dok.:
807161
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål BI-BL
fra Folketingets Retsudvalg den 22. august 2013
Samrådsspørgsmål BI:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken instruks politiet havde i forhold til
eventuelle uanmeldte demonstrationer og lignende episoder, der måtte op-
stå i forbindelse med formanden for det kinesiske parlaments overhus Yu
Zhengshengs officielle besøg i Danmark 4.-7. juni 2013?”
Samrådsspørgsmål BJ:
”Vil ministeren redegøre for, om de relevante lovbestemmelser og regler
blev overholdt og de sædvanlige procedurer fulgt i forbindelse med politi-
ets og eventuelt efterretningstjenestens ageren i forhold til de meningstil-
kendegivelser, uanmeldte demonstrationer og lignende episoder, der var i
forbindelse med formanden for det kinesiske parlaments overhus Yu
Zhengshengs besøg i Danmark 4.-7. juni 2013?”
Samrådsspørgsmål BK:
”Vil ministeren redegøre nærmere for, hvilke meningstilkendegivelser,
uanmeldte demonstrationer og lignende episoder, der ifølge politiet fore-
kom under Yu Zhengshengs officielle besøg i Danmark 4.-7. juni 2013,
herunder hvad der ifølge politiet konkret skete i forbindelse med de enkelte
episoder? Der kan bl.a. henvises til de episoder, som er nævnt i Jyllands
Postens artikel på side 12 den 8. juni 2013: ’Nyt officielt besøg, ny kritik af
at lægge sig fladt ned for kineserne’.”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Samrådsspørgsmål BL:
”Modtog Justitsministeriet en henvendelse fra Udenrigsministeriet om,
hvorledes politiet burde agere i forbindelse med borgeres meningstilken-
degivelser, uanmeldte demonstrationer og lignende episoder ved forman-
den for det kinesiske parlaments overhus Yu Zhengshengs besøg i Dan-
mark 4.-7. juni 2013, og hvad gik henvendelsen i bekræftende fald nærme-
re ud på?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Søren Espersen (DF) og Pernille
Skipper (EL).
[Indledning]
1.
Temaet for dette samråd er politiets ageren i forbindelse med for-
manden for det kinesiske parlaments overhus’ (Yu Zhenshengs) offici-
elle besøg i Danmark den 4.-7. juni i år.
Jeg har som bekendt netop besvaret fire skriftlige spørgsmål fra Rets-
udvalget om samme emne – spørgsmål nr. 895, 920, 921 og 956.
Jeg har derudover for ca. et år siden under et samråd her i Retsudvalget
besvaret spørgsmål om politiets indsats, herunder håndteringen af de-
monstrationer, under den kinesiske præsidents besøg i Danmark sidste
sommer.
Min besvarelse i dag vil i nogen grad være en gentagelse af disse besva-
relser. Det håber jeg, at udvalget vil have forståelse for.
2.
Jeg vender tilbage til det senere, men jeg vil gerne allerede her ind-
ledningsvis tilbagevise enhver spekulation om eller antydning af, at der
fra min eller andres side skulle være givet instrukser til politiet med det
formål at begrænse ytringsfriheden i forbindelse med det kinesiske be-
søg.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Hverken jeg selv eller andre i Justitsministeriet har blandet sig i politi-
ledelsens beslutninger om, hvordan den politioperative indsats i forbin-
delse med det kinesiske besøg skulle organiseres og tilrettelægges.
Jeg har ikke forudsætningerne for at vurdere, hvordan den politimæssi-
ge indsats bedst planlægges og gennemføres. Men det har politiet, og
derfor overlader jeg med sindsro sådanne opgaver til politiet.
Københavns Politi har endvidere klart afvist at have modtaget instruk-
ser af nogen art fra andre myndigheder, herunder Udenrigsministeriet,
om det pågældende besøgs afvikling.
[Forsamlingsfrihed og politiloven]
3.
I Danmark gælder som bekendt en grundlovsfæstet ret til både at
forene sig, at ytre sig og til at forsamle sig.
Det er politiske frihedsrettigheder, som regeringen anser for at være helt
grundlæggende og afgørende elementer i ethvert demokratisk samfund,
og som regeringen derfor også vægter meget højt.
I tråd med grundlovens bestemmelser fastslår politiloven som overord-
net regel, at det er politiets opgave at beskytte borgernes ret til at for-
samle sig. Politiet er med andre ord i deres virke forpligtet til netop at
værne om den grundlovssikrede forsamlingsfrihed.
Når det er sagt, skal frihedsrettighederne – herunder forsamlingsfrihe-
den – selvfølgelig udøves i overensstemmelse med retsordenens almin-
delige regler, herunder politiloven og straffeloven.
Der er derfor i politiloven og ordensbekendtgørelsen bl.a. fastsat regler
om, at en forsamling skal anmeldes til politiet på forhånd, og at politiet
kan give påbud om, at en forsamling skal afholdes et andet sted end det
påtænkte eller på andre vilkår.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0021.png
Dette kan dog kun ske, når der er begrundet frygt for fare for betydelig
forstyrrelse af den offentlige orden, herunder betydelig forstyrrelse af
færdslen, eller fare for enkeltpersoners sikkerhed eller den offentlige
sikkerhed.
Ved sin afgørelse af, om der skal udstedes påbud eller fastsættes vilkår,
skal politiet som et væsentligt hensyn lægge vægt på, at forsamlingen
kan opfylde sit formål.
Politiet kan udover meddelelse af påbud og vilkår helt forbyde uden-
dørsforsamlinger, når der, som det hedder, af forsamlingen kan befryg-
tes fare for den offentlige fred.
Truslen skal i disse situationer rette sig mod mere grundlæggende al-
mene interesser, og faren skal udgå fra forsamlingen som sådan.
Hvis der derimod er tale om, at enkelte deltagere i en forsamling giver
anledning til fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden eller
fare for enkeltpersoners sikkerhed eller den offentlige sikkerhed, giver
politiloven mulighed for, at politiet kan gribe ind over for denne eller
disse personer.
Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis forsamlingsdeltagere op-
træder voldeligt.
Politiet kan udstede påbud, besigtige en persons legeme, undersøge tøj
og genstande samt fratage personer genstande. Politiet vil også om nød-
vendigt kunne frihedsberøve den eller de personer, der giver anledning
til faren.
Foruden politiets opgave med at beskytte borgernes forsamlingsret har
politiet en anden opgave i relation til generelt at afværge fare for for-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0022.png
styrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners sikkerhed
eller den offentlige sikkerhed.
Denne generelle adgang til fareafværgelse gælder, uagtet om der er tale
om en forsamling eller ej.
Med henblik på at afværge fare kan politiet foretage indgreb over for
den eller de personer, der giver anledning til faren. Politiet kan således
anvende de samme beføjelser som over for forsamlingsdeltagere i form
af påbud, besigtigelse, undersøgelse og frihedsberøvelse.
[Trusselsvurdering]
4.
Et officielt besøg af nr. 4 i det kinesiske magthierarki må nødvendig-
vis give anledning til, at der foretages en trusselsvurdering, og at det på
den baggrund overvejes, hvilke sikkerhedsmæssige foranstaltninger der
skal iværksættes.
Til brug for dette samråd har jeg indhentet en udtalelse fra Politiets Ef-
terretningstjeneste (PET) vedrørende PET’s rolle i forbindelse med det
kinesiske besøg, som der specifikt er spurgt til.
PET har i den forbindelse mere generelt oplyst, at efterretningstjenesten
har ansvaret for alle offentlige livvagtsopgaver i Danmark, og at PET’s
Livvagtsstyrke efter en konkret trusselsvurdering beskytter visse uden-
landske besøgende.
I forbindelse med det kinesiske besøg i juni i år orienterede PET som
sædvanligt de relevante politikredse om besøget, rejseplanerne og pro-
grammet for besøget.
Som ved andre udenlandske besøg kom efterretningstjenesten med an-
befalinger om en række konkrete politimæssige sikkerhedstiltag. Det
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
drejede sig bl.a. om, hvornår der burde være politimæssig tilstedeværel-
se under besøget.
PET har yderligere oplyst, at tjenesten i almindelighed ikke kommer
med anbefalinger om, hvordan en politikreds bør løse en konkret sik-
kerhedsopgave.
I forbindelse med det konkrete besøg gjorde PET dog politikredsene
opmærksom på, at der i international sammenhæng er fokus på menne-
skerettighedssituationen i Kina.
[Københavns Politis strategi]
5.
For så vidt angår det nærmere indhold af Københavns Politis strategi
for den politimæssige afvikling af besøget kan jeg henvise til min nyli-
ge besvarelse af spørgsmål nr. 895 til Retsudvalget.
Jeg vil dog her i dag nævne, at politiet i forbindelse med sikringen af de
enkelte lokaliteter, som den kinesiske delegation skulle besøge, på for-
hånd havde identificeret egnede steder til eventuelle demonstrationers
placering.
Dette skete for at sikre den fastlagte strategi og med henblik på at sikre,
at anmeldte eller spontant opståede demonstrationer i videst muligt om-
fang kunne gennemføres.
Kriteriet for fastlæggelsen af disse steder var, at demonstranterne så
vidt muligt skulle være synlige for den kinesiske delegation, men sam-
tidig placeret i en sådan sikkerhedsafstand, at de ikke havde mulighed
for at lægge hindringer i vejen for kortegens ankomst til stedet og uden
mulighed for, at delegationen kunne blive udsat for angreb.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Det er vigtigt at understrege, at Københavns Politi afviser, at strategien
havde til formål at skærme den kinesiske delegation mod synet af de-
monstranter.
[Avedøreværket]
6.
Efter disse mere generelle bemærkninger om rammen for politiets
indsats under det kinesiske besøg vil jeg nu gå over til de konkrete epi-
soder ved Avedøreværket, på Amalienborg Slotsplads og ved Christi-
ansborg, som er omtalt i den artikel i Jyllands Posten, der er henvist til i
samrådsspørgsmålene.
Den første episode fandt sted den 5. juni ved Avedøreværket. Her havde
en demonstrant, der ifølge artiklen er medlem af Støttekomiteen for Ti-
bet, stillet sig langs den kinesiske delegations rute med et tibetansk flag.
Den pågældende person befandt sig tæt på den planlagte rute for korte-
gen. Han blev derfor afskærmet af en af politiets mandskabsvogne un-
der kortegens forbikørsel ved ankomsten til Avedøreværket, således at
han ikke fik mulighed for at hindre kortegens færden.
Den pågældende person, som medbragte et flag, blev efter kortegens
forbikørsel henvist til at stille sig ved det område, som på forhånd var
udpeget til eventuelle demonstrationer. Denne henvisning efterkom han.
Den pågældende person forlod imidlertid senere i forløbet det anviste
område og placerede sig nu tæt på eskorteruten ved en rundkørsel ved
Avedøre Havnevej.
Da kortegen passerede stedet efter besøget på Avedøreværket, blev de-
monstranten atter afskærmet af en motorcykelbetjent, idet han nu igen
befandt sig meget tæt på kortegen og derfor vurderedes at kunne udgøre
en sikkerhedsrisiko.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Politiet oplyser, at det var den operationsansvarliges vurdering, at en
demonstration fra det anviste demonstrationsområde ville have været
synlig for kortegen, ligesom den pågældende demonstrant, trods af-
skærmningen under kortegens forbikørsel, rent faktisk kunne ses af kor-
tegen.
I forbindelse med gennemgangen af denne episode vil jeg også påpege,
at politiets ageren skal ses og forstås i en lidt bredere kontekst.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 895, har politiet oplyst, at
der i timerne forud for delegationens besøg på Avedøreværket ved flere
lejligheder blev observeret forbipasserende biler, der udviste mistænke-
lig adfærd omkring værket, og som udviste interesse for adgangsforhol-
dene til værket.
Denne form for adfærd var ifølge sikkerhedspersonalet på værket en af-
vigelse fra normaltilstanden på stedet.
[Amalienborg]
7.
Den anden episode fandt sted den 6. juni på Amalienborg Slotsplads,
hvor et mindre antal Falun Gong-medlemmer ifølge artiklen blev flyttet
af politiet.
De pågældende mente angiveligt ikke selv, at de udgjorde en demon-
stration, idet de alene var iført Falun Gong-bevægelsens gule T-shirts.
Københavns Politi har om episoden oplyst, at der i overensstemmelse
med politiets strategi på forhånd var udpeget et område ved hjørnet af
Toldbodgade og Frederiksgade, der vurderedes sikkerheds- og færd-
selsmæssigt forsvarligt at henvise eventuelle uanmeldte demonstratio-
ner til.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Stedet var beliggende umiddelbart uden for slotspladsen, men dog me-
get nær det palæ, som delegationen skulle besøge, og dermed velegnet
til formålet.
Forud for kortegens ankomst havde flere demonstranter taget opstilling
på det anviste sted. Politiet blev kl. 13.40 imidlertid opmærksom på tre
personer, der havde taget opstilling midt på slotspladsen på kørebanen
over mod det palæ, som delegationen skulle besøge.
De pågældende var alle iklædt gule T-shirts og medbragte bannere,
hvorfor de skønnedes at udgøre en uanmeldt demonstration.
Da de på grund af deres placering endvidere skønnedes at udgøre en
sikkerheds- og færdselsmæssig risiko, tog politiet kontakt til de pågæl-
dende for at udspørge dem om deres hensigt.
De pågældende ønskede imidlertid ikke at oplyse nærmere til politiet og
optrådte ved politiets henvendelse meget højrøstede og gestikulerende.
De pågældende blev anmodet om at tage opstilling på det sted, hvor de
øvrige demonstranter befandt sig. Dette afviste de.
Kl. 13.55 ankom en patruljevogn til stedet, og da to af de tre personer
fortsat nægtede at følge politiets anvisninger, blev disse to personer fri-
hedsberøvet i medfør af politiloven og borttransporteret til den anviste
plads. De blev løsladt kl. 14.00 og var således alene frihedsberøvet i 5
minutter.
Under kortegens indkørsel på Slotspladsen kl. 14.02 begyndte fire per-
soner blandt tilskuerne at råbe paroler på et fremmed sprog og gestiku-
lere mod kortegen. De pågældende skønnedes at udgøre en demonstra-
tion og blev vejledt om at trække over til den anviste plads, hvilket de
imødekom.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554216_0027.png
Københavns Politi har ikke registreret yderligere episoder i forbindelse
med delegationens besøg på Amalienborg.
[Christiansborg]
8.
For så vidt angår delegationens besøg på Christiansborg den 6. juni
har Københavns Politi oplyst, at man på forhånd udpeget slotspladsen
som et egnet demonstrationsområde.
Eventuelle demonstranter, der befandt sig i Rigsdagsgården, hvorfra de-
legationen ville ankomme og forlade Christiansborg, ville således blive
henvist til slotspladsen.
Politiet har oplyst, at man har registreret enkelte episoder ved Christi-
ansborg, hvor demonstranter blev henvist til at tage ophold på slots-
pladsen, ligesom politiet sikrede sig enkelte demonstranters identitet.
[Klagesager]
9.
Der er som bekendt flere muligheder for at klage over politiets age-
ren i forbindelse med episoder, som dem jeg netop har omtalt.
En klage over politiets dispositioner uden for strafferetsplejen – en så-
kaldt dispositionsklage – indgives i første omgang til politidirektøren i
den pågældende politikreds, og politidirektørens afgørelse vil kunne
påklages videre til Rigspolitiet.
En klage over politiets adfærd eller optræden i tjenesten – en såkaldt
adfærdsklage – kan indgives til Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
Københavns Politi har modtaget én klage fra en borger over politiets
indgriben over for demonstranter på henholdsvis Amalienborg Slots-
plads og ved Avedøreværket.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Københavns Politi har endvidere oplyst, at der er modtaget to klager
vedrørende politiets ageren i forbindelse med episoder ved Christians-
borg.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed behandler den del af klagerne,
der vedrører adfærdsklager over politiets magtanvendelse, mens den del
af klagerne, der vedrører politiets dispositioner, behandles af Køben-
havns Politi.
De konkrete handlingsforløb vil blive undersøgt nærmere i forbindelse
med klagesagernes behandling.
De indgivne klager er fortsat under behandling, og jeg går ud fra, at vi
kan være enige om, at den nærmere vurdering af disse episoder bør fin-
de sted i de respektive klageorganer og ikke her i Retsudvalget.
[Afrunding]
10.
Det er Københavns Politis opfattelse, at man med udgangspunkt i
den foreliggende trusselsvurdering, som bl.a. PET bidrog til, har fulgt
gældende regler og sædvanlige procedurer i forbindelse med den poli-
timæssige afvikling af den kinesiske delegations besøg i begyndelse af
juni måned.
Som jeg har været inde på, oplyser Københavns Politi, at indsatsen blev
tilrettelagt under behørig hensyntagen til såvel delegationens sikkerhed,
herunder færdselssikkerheden, som til eventuelle demonstranters ret til
at udøve deres demokratiske rettigheder til at forsamle sig og ytre sig.
Som jeg også indledte med at sige, så har politiet på egen hånd planlagt
afviklingen af det kinesiske besøg.
Hverken jeg eller nogen andre i Justitsministeriet eller Udenrigsministe-
riet har blandet sig i politiledelsens beslutninger om, hvordan den poli-
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
tioperative indsats i forbindelse med besøget skulle organiseres og til-
rettelægges.
Og som jeg også har været inde på, afviser Københavns Politi klart, at
det har været et element i den udarbejdede strategi at ville skærme den
kinesiske delegation for synet af demonstranter.
Til slut vil jeg nævne, at Københavns Politi oplyser, at Foreningen for
Falun Gong i Danmark har bedt Københavns Politi om et møde i anled-
ning af begivenhederne på Amalienborg Slotsplads.
Københavns Politi har oplyst, at man forventer at afholde et sådant mø-
de her efter sommerferien, så snart den politimæssige indsats er endeligt
evalueret.
Tak for ordet.
12