Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1554213_0001.png
Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Samrådsspørgsmål AC
Offentligt (02)
Retsudvalget
Til:
Dato:
Justitsministeren
28. februar 2014
I et kommende samråd ønsker udvalget en drøftelse af følgende spørgsmål:
REU alm. del
Samrådsspørgsmål AC
Vil ministeren på baggrund af Københavns Byrets dom af 18. februar 2014 i
sagen om demonstrationerne under den kinesiske præsidents besøg i Køben-
havn i juni 2012 redegøre for, om dommen får konsekvenser for politiets ind-
sats under fremtidige statsbesøg, samt for hvordan ministeren vil sikre, at
dansk politi fremover i lignende situationer overholder Den Europæiske Men-
neskerettighedskonventions frihedsbestemmelser.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
På udvalgets vegne
Karina Lorentzen Dehnhardt
formand
1/1
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554213_0002.png
Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 900
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2014
Politikontoret
Louise Falkenberg
2014-0030-2152
1140337
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 900 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. april 2014.
Karen Hækkerup
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Spørgsmål nr. 900 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes sende udvalget sit talepapir fra det åbne
samråd vedr. konsekvenser for politiets indsats under fremtidi-
ge statsbesøg, jf. REU alm. del - samrådsspm. AC.”
Svar:
Der vedlægges det udkast til talepapir, som dannede grundlag for justits-
ministerens besvarelse den 10. april 2014 af samrådsspørgsmål AC (Alm.
Del) fra Folketingets Retsudvalg.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554213_0004.png
Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 900
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
Louise Falkenberg
2014-0035-0219
1091211
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AC
fra Folketingets Retsudvalg torsdag den 10. april 2014 kl. 14
Samrådsspørgsmål AC:
”Vil ministeren på baggrund af Københavns Byrets dom af 18.
februar 2014 i sagen om demonstrationerne under den kinesiske
præsidents besøg i København i juni 2012 redegøre for, om
dommen får konsekvenser for politiets indsats under fremtidige
statsbesøg, samt for hvordan ministeren vil sikre, at dansk politi
fremover i lignende situationer overholder Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions frihedsbestemmelser.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
[Indledning]
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
1.
Det er som bekendt ikke første gang, at en siddende justits-
minister er kaldt i samråd om politiets indsats og ageren i for-
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
bindelse med den kinesiske præsident Hu Jintaos besøg i juni
2012.
Min forgænger har således under et samråd i august 2012 her i
Retsudvalget samt i en række besvarelser af skriftlige spørgsmål
redegjort i detaljer for politiets indsats i forbindelse med præsi-
dentbesøget.
I må derfor bære over med, at jeg i et vist omfang vil komme til
at gentage, hvad der er blevet sagt og skrevet ved tidligere lej-
ligheder.
2.
Lidt nyt er der dog sket. For som det fremgår af samråds-
spørgsmålet, afsagde Københavns Byret den 18. februar i år
dom i en civil sag, der var anlagt mod Københavns Politi af seks
demonstranter med påstand om, at de i forbindelse med præsi-
dentbesøget blev udsat for ulovlige administrative frihedsberø-
velser.
Som I måske også er klar over, er Københavns Byrets dom ef-
terfølgende blevet anket til Østre Landsret. Sagen verserer såle-
des stadig ved domstolene.
Jeg vil derfor allerede her fra start gerne gøre opmærksom på, at
det ikke vil være passende, hvis jeg går ind i en drøftelse af by-
retsdommens indhold og eventuelle konsekvenser og de forkla-
ringer, der er afgivet under sagen.
Det håber jeg, at udvalget har forståelse for.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
[Generelt om politiets indsats under det kinesiske statsbe-
søg]
3.
Med det sagt, vil jeg gerne starte med at knytte nogle få mere
overordnede bemærkninger til politiindsatsen i forbindelse med
præsidentbesøget.
Det siger sig selv, at et besøg af den øverste i det kinesiske
magthierarki må give anledning til, at der foretages en trussels-
vurdering, og at det på den baggrund overvejes, hvilke sikker-
hedsmæssige foranstaltninger der skal iværksættes.
Og det er nu engang sådan, at det er politiet, som har de bedste
forudsætninger for at vurdere, hvordan den politioperative ind-
sats i forbindelse med konkrete begivenheder planlægges og
gennemføres på den mest hensigtsmæssige måde.
Den politimæssige indsats i forbindelse med den kinesiske præ-
sidents besøg blev derfor også organiseret og tilrettelagt af Kø-
benhavns Politi på baggrund af en forudgående trusselsvurde-
ring af besøget.
4.
Københavns Politis overordnede strategi for politiindsatsen i
forbindelse med besøget er der nøje redegjort for i en række
skriftlige svar, som min forgænger afgav forud for samrådet i
august 2012. Det vil jeg ikke gentage her i dag.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Københavns Politi har supplerende oplyst, at det overordnede
formål med politiets indsats under præsidentbesøget var at sikre,
at besøget kunne gennemføres i henhold til det fastlagte pro-
gram, uden at der blev lagt hindringer i vejen for besøgets gen-
nemførelse, og uden at gæsterne og deres følge blev udsat for
angreb af nogen art.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at man i forbindelse
med præsidentbesøget alene traf de sikkerhedsmæssige foran-
staltninger, der konkret fandtes nødvendige med henblik på at
sikre en fredelig og sikkerhedsmæssig forsvarlig afvikling af
besøget.
[Dommen fra Københavns Byret]
5.
Efter disse mere overordnede bemærkninger om politiets ind-
sats i forbindelse med præsidentbesøget i juni 2012 vil jeg gå
over til det, der spørges til med samrådsspørgsmålet – nemlig
dommen fra Københavns Byret og hvilke konsekvenser, den
eventuelt skal have.
Som jeg indledningsvist var inde på, afsagde Københavns Byret
i februar i år dom i en sag, der var anlagt mod Københavns Poli-
ti af seks demonstranter med påstand om, at de i forbindelse
med præsidentbesøget blev udsat for ulovlige administrative
frihedsberøvelser.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Ved Københavns Byrets dom blev Københavns Politi frifundet
for påstanden om ulovlig administrativ frihedsberøvelse i fem af
de seks tilfælde.
I det sidste tilfælde fandt byretten, at der i forbindelse med en
hændelse i Kongens Have blev foretaget en ulovlig administra-
tiv frihedsberøvelse.
Byretten har ved sin afgørelse i dette tilfælde lagt til grund, at
den pågældende demonstrant blev tilbageholdt af flere betjente
fra Københavns Politi i et tidsrum på mere end en time, og at
det alene skete som en reaktion på, at han flagede med det tibe-
tanske flag.
Byrettens afgørelse er dog alene baseret på den pågældende
demonstrants egen forklaring om forløbet, fordi det ikke forud
for byrettens behandling af sagen havde været muligt at identi-
ficere de betjente, der var involveret i den pågældende episode.
6.
Som jeg nævnte indledningsvis er byrettens dom blevet anket
til landsretten af de fem sagsøgere, der ikke fik medhold i byret-
ten, ligesom Københavns Politi har anket byrettens dom til
landsretten for så vidt angår den sagsøger, som fik medhold i
byretten.
Det er derfor nu op til landsretten at vurdere, om en eller flere af
de pågældende sagsøgere blev udsat for ulovlige administrative
frihedsberøvelser under præsidentbesøget. Og som jeg allerede
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
har givet udtryk for, finder jeg derfor ikke, at jeg her i dag bør
forholde mig nærmere til dette spørgsmål.
Af samme grund er det også for tidligt allerede nu at tage stil-
ling til, om og i givet fald hvilke konsekvenser, dommen skal
have.
Jeg har i øvrigt noteret mig, at Københavns Politi har oplyst, at
der er iværksat en undersøgelse med henblik på så vidt muligt at
identificere de politibetjente, der var involveret i de episoder,
der er behandlet i byrettens dom.
Det kan derfor ikke udelukkes, at det bevismæssige grundlag
under ankesagen vil være mere omfattende end under byrettens
behandling af sagen.
[Ændret praksis hos Københavns Politi]
7.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg personligt synes, det er
rigtig ærgerligt, at det kinesiske præsidentbesøg i 2012 – og og-
så det efterfølgende officielle besøg i 2013 – tilsyneladende har
skabt en vis tvivl om, hvorvidt politiet nu også beskytter bor-
gernes ret til at demonstrere og ytre sig, sådan som politiloven
foreskriver, at politiet skal.
Og jeg ved, at ikke mindst Københavns Politi deler denne ærg-
relse.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Derfor forstår jeg også godt, at Københavns Politi – uanset
hvordan ankesagen falder ud – mere generelt har gjort sig over-
vejelser om, hvordan man kan undgå, at fremtidige statsbesøg
og tilsvarende begivenheder fører til den samme kritik af politi-
ets handlemåde.
8.
Københavns Politi har i den forbindelse oplyst, at man allere-
de i dag bestræber sig på i videst muligt omfang at imødekom-
me ønsker om at ytre sig og demonstrere i forbindelse med offi-
cielle begivenheder, herunder statsbesøg.
Og når der skal tages stilling til konkrete demonstrationssteder,
tager politiet også i videst muligt omfang hensyn til ønsker om
synlighed og nærhed i forhold til de personer, som demonstrati-
onerne er rettet imod.
9.
Københavns Politi har imidlertid til brug for dagens samråd
oplyst, at man – særligt i lyset af erfaringerne fra de kinesiske
besøg i 2012 og 2013 og den kritik, der har været rejst – i frem-
tiden vil arbejde for på det tidligst mulige tidspunkt at opnå en
god dialog med deltagerne i demonstrationer, der er anmeldt på
forhånd, for derved i videst muligt omfang at kunne imøde-
komme deres ønsker om synlighed og nærhed.
Det siger dog sig selv, at politiet altid, når der skal tages stilling
til en konkret lokalitet for en demonstration, skal tage hensyn til
de sikkerhedsmæssige forhold. Og derfor vil det også fremover
kunne forekomme, at demonstranter af sikkerhedsmæssige
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
grunde må henvises til et andet sted, end det som de ville have
foretrukket.
Københavns Politi har yderligere oplyst, at man fremover også
vil have særligt fokus på at sikre, at den enkelte medarbejder in-
strueres om, at lovlige aktiviteter, der ikke forstyrrer den offent-
lige orden eller sikkerhed, ikke må forhindres. Og det vil i den
forbindelse blive indskærpet, at deltagere i demonstrationer der-
for heller ikke må fratages uskadelige effekter, som f.eks. flag.
Og så ved jeg, at Københavns Politi efter det officielle besøg fra
Kina i 2013 – hvor der også fra flere sider blev fremført kritik af
demonstranternes mulighed for at demonstrere og bl.a. fremvise
det tibetanske flag – afholdt et dialogmøde mellem Københavns
Politis øverste ledelse og repræsentanter for Falun Gong i Dan-
mark vedrørende den politimæssige afvikling af besøget.
Jeg har forstået, at dette møde foregik i en god og konstruktiv
stemning.
[Afrunding]
10.
Så for at samle op: Dommen fra Københavns Byret, som
samrådsspørgsmålet drejer sig om, er anket til Østre Landsret.
Det er derfor nu op til landsretten at vurdere, om Københavns
Politi i et eller flere tilfælde foretog ulovlige administrative fri-
hedsberøvelser i forbindelse med præsidentbesøget i juni 2012.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Da sagen derfor stadig verserer ved domstolene, er det naturlig-
vis for tidligt at tage stilling til, hvilke eventuelle konsekvenser
sagen skal have.
Som jeg imidlertid netop har beskrevet, så har Københavns Po-
liti lyttet meget nøje til den kritik, der har været af den politi-
mæssige indsats i forbindelse med de kinesiske besøg 2012 og
2013.
Og Københavns Politi har således peget på flere ting, som man
vil være særligt opmærksomme på i forbindelse med den poli-
timæssige planlægning og afvikling af fremtidige statsbesøg
med henblik på at forhindre, at demonstranter føler sig unødigt
begrænset i deres grundlovssikrede ret til at forsamle og ytre
sig.
Det synes jeg er fornuftigt.
[Markering af politifolk]
11.
Sagen her har jo også vist de udfordringer, der undertiden
kan være med at få identificeret de politifolk, der har deltaget i
en konkret politiforretning.
Det er ingen hemmelighed, at jeg mener, at der bør gennemfø-
res en ordning med markering af uniformerede politifolk – både
for at understøtte tilliden til politiet og for at lette identifikatio-
nen i de tilfælde, hvor en borger ønsker at klage over en politi-
tjenestemand.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Jeg har derfor bedt rigspolitichefen om sammen med Politifor-
bundet at udarbejde en model for en sådan ordning, som skal til-
rettelægges på en måde, så den ikke indebærer en forøget risiko
for chikane og lign. Jeg har bedt om, at dette arbejde så vidt mu-
ligt færdiggøres omkring sommeren i år.
Tak for ordet.
10