Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1554211_0001.png
Retsudvalget 2011-12
REU alm. del Samrådsspørgsmål BL
Offentligt
Retsudvalget
Til:
Dato:
Justitsministeren
19. juni 2012
I et kommende samråd ønsker udvalget en drøftelse af følgende spørgsmål:
REU alm. del
Samrådsspørgsmål BL
Vil ministeren redegøre for, om de relevante lovbestemmelser blev overholdt,
og hvorvidt de sædvanlige procedurer ved ulovlig plakatopsætning blev fulgt,
da en journalist fra Ekstra Bladet 15. juni 2012 blev tilbageholdt i knap fem ti-
mer i forbindelse med plakatopsætning ved Langelinie i København - som
omtalt i Ekstra Bladet 16. juni 2012 - og om politiets fremgangsmåde er i over-
ensstemmelse med regeringens holdning til ytringsfrihed?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
På udvalgets vegne
Karina Lorentzen Dehnhardt
formand
1/1
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554211_0002.png
Retsudvalget 2011-12
REU alm. del Samrådsspørgsmål BM
Offentligt
Retsudvalget
Til:
Dato:
Justitsministeren
19. juni 2012
I et kommende samråd ønsker udvalget en drøftelse af følgende spørgsmål:
REU alm. del
Samrådsspørgsmål BM
Vil ministeren redegøre for, om de relevante lovbestemmelser blev overholdt
og de sædvanlige procedurer fulgt, da en større politistyrke med mandska-
bsvogne den 15. juni 2012 stillede sig op med front mod en gruppe på ca. 200
demonstranter på Højbro Plads i København i forbindelse med den kinesiske
præsidents besøg på Christiansborg (som omtalt i BT den 17. juni 2012),
hvormed demonstrationen ikke var synlig for forbipasserende, hvad der be-
grundede dette, samt om politiets fremgangsmåde er i overensstemmelse
med regeringens holdning til ytringsfrihed?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
På udvalgets vegne
Karina Lorentzen Dehnhardt
formand
1/1
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554211_0003.png
Retsudvalget 2011-12
REU alm. del Samrådsspørgsmål BN
Offentligt
Retsudvalget
Til:
Dato:
Justitsministeren
19. juni 2012
I et kommende samråd ønsker udvalget en drøftelse af følgende spørgsmål:
REU alm. del
Samrådsspørgsmål BN
Vil ministeren redegøre for, om de relevante lovbestemmelser blev overholdt
og de rigtige og sædvanlige procedurer fulgt, da Luna Pedersen, der er med-
lem af Det Tibetanske Samfund i Danmark, den 15. juni 2012 af politiet blev
sigtet for mulig narkotikabesiddelse, kropsvisiteret og bortvist fra området, da
hun - som omtalt i Jyllands-Posten den 16. juni 2012 - fremviste et tibetansk
flag, hvad der i den konkrete sag dannede baggrund for sigtelsen for narkoti-
kabesiddelse og den efterfølgende bortvisning, samt om politiets fremgangs-
måde er i overensstemmelse med regeringens holdning til ytringsfrihed?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
På udvalgets vegne
Karina Lorentzen Dehnhardt
formand
1/1
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554211_0004.png
Retsudvalget 2011-12
REU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 1051
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
31. august 2012
Kontor: Politikontoret
Sagsbeh: Anne Berg Mansfeld-
Giese
Sagsnr.: 2012-0030-0951
Dok.:
518247
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1051 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. august 2012.
Morten Bødskov
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Spørgsmål nr. 1051 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 16.
august 2012 om politiets ageren i forbindelse med den kinesi-
ske præsidents besøg i juni 2012.”
Svar:
Der vedlægges det udkast til talepapir, som dannede grundlag for justits-
ministerens besvarelse den 16. august 2012 af samrådsspørgsmål BL-BN
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
1554211_0006.png
Retsudvalget 2011-12
REU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 1051
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Dok.:
26. juli 2012
504015
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål BL-BN fra
Folketingets Retsudvalg
torsdag den 16. august 2012 kl. 14.00
Samrådsspørgsmål BL:
Vil ministeren redegøre for, om de relevante lovbestemmelser blev
overholdt, og hvorvidt de sædvanlige procedurer ved ulovlig plakatop-
sætning blev fulgt, da en journalist fra Ekstra Bladet 15. juni 2012 blev
tilbageholdt i knap fem timer i forbindelse med plakatopsætning ved
Langelinie i København – som omtalt i Ekstra Bladet 16. juni 2012 – og
om politiets fremgangsmåde er i overensstemmelse med regeringens
holdning til ytringsfrihed?
Samrådsspørgsmål BM:
Vil ministeren redegøre for, om de relevante lovbestemmelser blev
overholdt og de sædvanlige procedurer fulgt, da en større politistyrke
med mandskabsvogne den 15. juni 2012 stillede sig op med front mod
en gruppe på ca. 200 demonstranter på Højbro Plads i København i
forbindelse med den kinesiske præsidents besøg på Christiansborg (som
omtalt i BT den 17. juni 2012), hvormed demonstrationen ikke var syn-
lig for forbipasserende, hvad der begrundede dette, samt om politiets
fremgangsmåde er i overensstemmelse med regeringens holdning til yt-
ringsfrihed?
Samrådsspørgsmål BN:
Vil ministeren redegøre for, om de relevante lovbestemmelser blev
overholdt og de rigtige og sædvanlige procedurer fulgt, da Luna Peder-
sen, der er medlem af Det Tibetanske Samfund i Danmark, den 15. juni
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
2012 af politiet blev sigtet for mulig narkotikabesiddelse, kropsvisiteret
og bortvist fra området, da hun – som omtalt i Jyllandsposten den 16.
juni 2012 – fremviste et tibetansk flag, hvad der i den konkrete sag
dannede baggrund for sigtelsen for narkotikabesiddelse og den efter-
følgende bortvisning, samt om politiets fremgangsmåde er i overens-
stemmelse med regeringens holdning til ytringsfrihed?
[Indledning]
1.
De spørgsmål, som skal drøftes i dette samråd, vedrører alle politiets
indsats i forbindelse med den kinesiske præsident Hu Jintaos besøg i
København den 14.-16. juni og regeringens holdning til ytringsfrihed.
Jeg har som bekendt netop besvaret en række skriftlige spørgsmål fra
Retsudvalget om samme emne – spørgsmål nr. 865 og 875-880. Min
besvarelse i dag vil derfor i nogen grad være en gentagelse af disse be-
svarelser. Det håber jeg, at udvalget har forståelse for.
2.
Jeg vil starte med at berøre det forhold, at spørgeren i udtalelser i
medierne og i de skriftlige spørgsmål, der er stillet til mig, har antydet,
at der skulle være givet instrukser til politiet med det formål at begræn-
se ytringsfriheden i forbindelse med besøget. Og at de instrukser skulle
have været udstedt af Justitsministeriet eller af mig personligt.
Det er jo alvorlige beskyldninger.
Lad mig derfor starte med at slå helt fast, at hverken jeg eller nogen an-
dre i Justitsministeriet har blandet sig i politiledelsens beslutninger om,
hvordan den politioperative indsats i forbindelse med den kinesiske
præsidents besøg skulle organiseres og tilrettelægges.
Det er nu engang sådan, at det er politiet, som er bedst til at vurdere,
hvordan den politimæssige indsats planlægges og gennemføres på den
mest hensigtsmæssige måde, og det er en vurdering, som jeg trygt over-
lader til politiet.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
3.
Når det handler om Københavns Politis strategi i forbindelse med be-
søget kan jeg henvise til mine besvarelser herom til Retsudvalget
(spørgsmål nr. 865 og nr. 875-880).
Som det også fremgår af svarene, giver vigtige statsbesøg fra udlandet
selvfølgelig anledning til, at politiet foretager en forudgående trussels-
vurdering og overvejer, hvilke sikkerhedsmæssige foranstaltninger der
skal iværksættes i den forbindelse.
Københavns Politi valgte i forbindelse med det kinesiske præsidentbe-
søg en strategi med først at afspærre de områder, som præsidenten skul-
le besøge, kort tid før præsidenten skulle ankomme.
Det var i modsætning til tidligere lignende statsbesøg, hvor store områ-
der er blevet afspærret flere timer før gæsternes ankomst.
Denne strategi blev bl.a. valgt for at skabe færrest mulige trafikale for-
styrrelser.
Strategien betød imidlertid også, at det i visse tilfælde var nødvendigt at
bede folk om at flytte sig af sikkerhedsmæssige grunde.
Dette er af nogle blevet udlagt, som om Københavns Politis indsats har
haft til formål at skærme præsidenten for synet af demonstranter. Som
det også fremgår af mine skriftlige besvarelser til udvalget, er det selv-
følgelig på ingen måde tilfældet.
Og lad mig i den forbindelse understrege, at der i Danmark gælder en
grundlovsfæstet ret til både ytrings- og forsamlingsfrihed. Det er rettig-
heder, som regeringen anser for at være helt grundlæggende og afgø-
rende elementer i ethvert demokratisk samfund, og som regeringen der-
for naturligvis vægter meget højt.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
[Om anholdelse af journalist for plakatopsætning]
Efter disse mere generelle bemærkninger om politiets indsats vil jeg gå
over til de tre konkrete politiforretninger, der spørges til med samråds-
spørgsmålene.
4.
Hvad angår den første af episoderne – nemlig den der vedrører an-
holdelsen af en journalist fra Ekstra Bladet – så kan jeg oplyse, at jeg
har indhentet en udtalelse fra Københavns Politi.
Københavns Politi har over for mig oplyst, at politiet forud for den ki-
nesiske præsident Hu Jintaos besøg ved Den Lille Havfrue på Langeli-
nie, som skulle foregå fredag den 15. juni kl. 12, havde etableret af-
spærring og patruljering i området.
Omkring kl. 10.40 blev politiet opmærksom på en person, der gik rundt
i området og opsatte plakater med tape på bl.a. en lygtepæl. Plakaterne
var udformet som en ”spiseseddel” fra Ekstra Bladet med billedet af en
brændende mand fra Tibet og præsidentens ansigt samt en kinesisk
tekst.
Politiet rettede henvendelse til den pågældende og gjorde ham bekendt
med, at det ikke er tilladt at opsætte plakater på stedet, og meddelte et
mundtligt påbud om at ophøre med at sætte plakater op. Den pågælden-
de tog herefter plakaten ned fra lygtepælen.
Lidt længere væk fortsatte han dog med at opsætte plakater, hvorfor po-
litiet igen tog kontakt til den pågældende. Indsatslederen besluttede, at
han skulle anholdes og sigtes for overtrædelse af ordensbekendtgørel-
sens § 9, stk. 1, om ulovlig plakatopsætning.
Den pågældende journalist blev ved anholdelsen fundet i besiddelse af
ca. 50 identiske plakater samt tape, og han blev herefter indbragt til Sta-
tion Bellahøj for videre sagsbehandling.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Her erkendte han sig skyldig i sigtelsen og blev løsladt kl. 16.04 efter
endt sagsbehandling. Sagen er efterfølgende endt med et bødeforelæg
på 1.500 kr., som den pågældende journalist har vedtaget.
Københavns Politi har oplyst, at den tidsmæssige udstrækning af en an-
holdelse naturligvis altid vil bero på de foreliggende omstændigheder. I
det konkrete tilfælde var den pågældende anholdt i tidsrummet fra kl.
10.40-16.04 – altså knap 5�½ time – og Københavns Politi har oplyst, at
der alt andet lige var tale om en uforholdsmæssig langvarig anholdelse i
forhold til forseelsens karakter.
Anholdelsens varighed skyldes, at personalet, som forestod anholdel-
sen, deltog i bevogtningen på stedet i forbindelse med præsidentbesø-
get, og derfor kunne de først frigives til behandling af sagen efter besø-
gets afslutning.
Desuden har Københavns Politi oplyst, at de polititjenestemænd, som
anholdt den pågældende journalist, var udlånt fra en anden politikreds.
På grund af manglende kendskab til de lokale forhold ude på Station
Bellahøj blev den efterfølgende sagsbehandling forsinket, hvilket Kø-
benhavns Politi beklager.
Jeg vil gerne understrege, at man i et demokratisk samfund som det
danske skal kunne ytre sig kritisk – også når den kinesiske præsident er
på statsbesøg – men det skal naturligvis ske inden for de lovgivnings-
mæssige rammer, som der nu engang gælder her i landet.
Jeg finder imidlertid ikke, at jeg som justitsminister bør gå nærmere ind
i en vurdering af politiets konkrete dispositioner i sagen, men det er
selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt, at den efterfølgende sagsbehandling
på Station Bellahøj blev forsinket. Jeg har noteret mig, at Københavns
Politi har beklaget dette forhold.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Derudover har den pågældende journalist – ligesom alle andre borgere
her i landet – mulighed for at klage over politiets dispositioner og kræ-
ve erstatning, hvis han anser selve anholdelsen eller varigheden for ube-
rettiget.
[Om demonstrationen på Højbro Plads]
5.
Jeg vil nu gå videre til næste samrådsspørgsmål (BM), som omhand-
ler den demonstration, som fandt sted på Højbro Plads fredag den 15.
juni i forbindelse med gallamiddagen på Christiansborg Slot i anledning
af præsidentens besøg.
Jeg har modtaget en udtalelse fra Københavns Politi, som har oplyst, at
de i dagene op til præsidentbesøget modtog anmeldelser om demonstra-
tion på Christiansborg Slotsplads fra organisationerne Falun Gong og
Free Tibet. Af sikkerhedsmæssige årsager blev ansøgerne i stedet til-
budt opstilling på Rådhuspladsen.
Få dage inden præsident Hu Jintaos ankomst til København stod det
imidlertid klart, at præsidenten ikke ville komme i nærheden af Råd-
huspladsen.
Politiets planlægningssektion tog derfor telefonisk kontakt til demon-
strationsansøgerne og tilbød dem opstilling på Højbro Plads, hvorfra
der er udsigt til Christiansborg og Christiansborg Slotsplads.
Demonstrationsansøgerne valgte herefter at flytte demonstrationerne til
Højbro Plads som en stationær demonstration, der udviklede sig til én
fælles demonstration med ca. 100 demonstranter fra Falun Gong og
Free Tibet, hvor der blev medbragt bannere, flag og balloner.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at politiets indsatsleder om-
kring kl. 19.30 førte en dialog med repræsentanter fra demonstrationer-
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
ne, bl.a. om meget højlydt brug af højtaler, hvilket ikke var omfattet af
retningslinjerne for den pågældende demonstration.
Da demonstranterne så Dronningens eskorte ankomme fra området ved
Knippelsbro, begyndte demonstranterne at bevæge sig frem mod Chri-
stiansborg Slotsplads og kortegeruten med en bred front af demonstran-
ter forrest.
Da den kinesiske præsident skulle ankomme umiddelbart efter, valgte
indsatslederen at tilkalde en deling til støtte for de seks politifolk, der
var sat ud til at føre tilsyn med demonstrationen.
For at forhindre utilsigtede handlinger fra demonstranternes side blev
delingens gruppevogne opstillet foran demonstranterne for at afskære
dem muligheden for at rykke længere frem.
Københavns Politi har oplyst, at denne handling – der af nogle er blevet
udlagt som forsøg på at skærme præsidenten fra demonstranterne – ale-
ne var udtryk for en taktisk handling for at skabe sikkerhed og ro.
Københavns Politi har desuden oplyst, at hvis demonstranterne ikke
havde afveget fra den tilkendegivne plan for demonstrationen, så var
opgaven blevet løst med de seks politifolk, der var udsat til opgaven i
første omgang. Københavns Politi har også oplyst, at demonstrationen i
øvrigt var synlig fra kortegen.
Københavns Politi har efterfølgende undersøgt, om indsatslederen, de-
lingsføreren eller andre politifolk med ledelsesansvar har givet demon-
stranter besked på, at de ikke måtte anvende flag eller bannere. Det er
ikke tilfældet.
Københavns Politi har i den forbindelse oplyst, at politiets kommando-
central tidligt i demonstrationsforløbet blev spurgt, om det var accepta-
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
belt, at der var opsat bannere på rytterstatuen på Højbro Plads, hvilket
blev accepteret under den forudsætning, at ingen kravlede op på statu-
en.
[Om kvinden som blev sigtet for mulig narkotikabesiddelse]
6.
Jeg vil herefter gå videre til det tredje og sidste samrådsspørgsmål
(BN), som drejer sig om en episode ved Langelinie, hvor en kvinde
blev sigtet for mulig narkotikabesiddelse.
Københavns Politi har om den konkrete sag oplyst, at den pågældende
kvinde tidligere på dagen havde påkaldt sig politiets opmærksomhed,
idet hun havde været til stede ved indgangen til Amalienborg Slotsplads
i forbindelse med præsidentens besøg hos Dronningen.
Da politiet anviste tilskuerne at tage opstilling på et dertil udpeget om-
råde, efterkom kvinden kun modvilligt anvisningen og opførte sig gene-
relt genstridigt i en grad, der påkaldte sig politiets opmærksomhed.
Disse forhold bevirkede, at politiet havde særligt fokus på kvinden un-
der resten af begivenheden på Slotspladsen.
Senere samme dag afspærrede politiet af sikkerhedsmæssige grunde et
område omkring Den lille Havfrue kort før præsident Hu Jintaos an-
komst til Langelinie. I den anledning skulle de personer, som befandt
sig i området, forlade det – heriblandt den pågældende kvinde.
Københavns Politi har oplyst, at da de rettede henvendelse til hende,
virkede det som om, at hun ikke var interesseret i at få kontakt med po-
litiet. Kvinden var iført en grå hættetrøje og havde hætten trukket op
over ansigtet, og da kvinden så politiet på ca. 30 meters afstand, så det
ud som om, at hun smed noget fra sig, ligesom hun bevægede sig lang-
somt væk.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Tibet-sagen - Materialesamling med svar, spørgsmål og bilag i Retsudvalget om de kinesiske statsbesøg i 2012 og 2013
Da politiet tog kontakt til hende, talte hun mumlende og lavt og kiggede
ned, og det var ikke muligt at få øjenkontakt med hende. Først da politi-
et oplyste hende om, at hun på grund af sin adfærd blev sigtet for over-
trædelse af lov om euforiserende stoffer og i den forbindelse skulle visi-
teres, ”vågnede” hun op, tog hætten af og udtalte sig.
Københavns Politi har oplyst, at den pågældende kvinde herefter blev
visiteret af en kvindelig politibetjent, hvor der ikke blev fundet noget af
politimæssig interesse, og kvinden blev således ikke frataget noget.
Sigtelsen mod hende for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer
blev derfor frafaldet med det samme, ligesom hun blev vejledt om mu-
ligheden for at klage.
Efterfølgende har kvinden via sin advokat klaget til Københavns Politi,
og denne klage er for tiden under behandling.
[Afrunding]
7.
Hvis jeg her til sidst skal samle op, så er det helt centralt for mig at
understrege, at de antydninger, der har været af, at politiets dispositio-
ner havde til formål at begrænse ytringsfriheden, og at dette skulle være
sket efter instrukser fra Justitsministeriet, naturligvis på ingen måde har
noget på sig.
For så vidt angår de konkrete sager, der spørges til, så har jeg redegjort
for dem på baggrund af Københavns Politis oplysninger. Den nærmere
vurdering af disse tre konkrete dispositioner må imidlertid efter min op-
fattelse – hvis der er uenighed om afgørelserne – finde sted i de rette
klageorganer og ikke her i Retsudvalget.
Tak for ordet.
9