Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1569901_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
17. november 2015
Kontor:
EU-retskontoret
Sagsbeh: Christian Andersen-
Mølgaard
Sagsnr.: 2015-3051/01-0035
Dok.:
1797987
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 20. november 2015
Side:
2-3
Dagsordenspunkt 1
Udveksling af informationer om terroran-
grebet i Paris den 13. november 2015
- Orientering
KOM-dokument foreligger ikke
EU-initiativer vedrørende terrorbekæmpel-
se
- Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
4-11
Dagsordenspunkt 2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 1: Udveksling af informationer om terrorangrebet i
Paris den 13. november 2015
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke
1.
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På det ekstraordinære rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 20. november 2015 forventes det, at
Frankrig vil orientere om terrorangrebet i Paris den 13. november 2015,
og at Frankrig under henvisning til igangværende initiativer vil understre-
ge behovet for at finde fælleseuropæiske modsvar på terrortruslen. Sagen
medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser og rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Fra dansk
side vil man tage orienteringen til efterretning.
2.
Baggrund
Det luxembourgske formandskab har indkaldt til et ekstraordinært råds-
møde (retlige og indre anliggender) den 20. november 2015 i lyset af ter-
rorangrebet i Paris den 13. november 2015.
3.
Formål og indhold
Det forventes, at Frankrig vil orientere om terrorangrebet i Paris den 13.
november 2015, og at Frankrig under henvisning til igangværende initiati-
ver vil understrege behovet for at finde fælleseuropæiske modsvar på ter-
rortruslen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, ligesom sagen ikke har
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser. Sagen be-
rører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Der er – ud over skriftlig høring af Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde forud for det ekstraordinære rådsmøde – ikke foretaget
høring vedrørende sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til sagen.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Fra dansk side vil man tage orienteringen til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
1569901_0004.png
Dagsordenspunkt 2: EU-initiativer vedrørende terrorbekæmpelse
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke
1.
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På det ekstraordinære rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 20. november 2015 forventes formand-
skabet med henblik på vedtagelse på rådsmødet at præsentere dels et ud-
kast til rådskonklusioner om EU-initiativer vedrørende terrorbekæmpelse,
herunder styrkelse af grænsekontrollen ved EU’s ydre grænser, dels et ud-
kast til rådskonklusioner om indsatsen mod radikalisering, der fører til
terrorisme og voldelig ekstremisme, i det strafferetlige system. Sagen med-
fører ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser og
rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Fra dansk side kan
man overordnet tilslutte sig, at der vedtages rådskonklusioner om EU-
initiativer vedrørende terrorbekæmpelse, herunder styrkelse af grænsekon-
trollen ved EU’s ydre grænser. For så vidt angår udkastet til rådskonklu-
sioner om indsatsen mod radikalisering, der fører til terrorisme og volde-
lig ekstremisme, i det strafferetlige system, kan man fra dansk side tilslutte
sig, at indsatsen mod radikalisering bygger på tværsektorielt samarbejde
mellem alle relevante myndigheder og har et bredere sigte end straffor-
følgning.
2.
Baggrund
2.1 Udkast til rådskonklusioner om EU-initiativer vedrørende terrorbe-
kæmpelse
EU’s terrorbekæmpelsesindsats, herunder bl.a. indsatsen mod foreign figh-
ters, har gennem en længere periode været et højt prioriteret emne på EU’s
dagsorden. Emnet har bl.a. været genstand for drøftelse på en række råds-
møder og møder i Det Europæiske Råd (DER) i 2014 og 2015.
På det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 29.-30. janu-
ar 2015 i Riga blev der udtrykt bred opbakning til at styrke indsatsen mod
terrorisme, herunder foreign fighters. Der var i den forbindelse bred enig-
hed om, at styrkelsen navnlig skal ske gennem bedre udnyttelse af eksiste-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
1569901_0005.png
rende redskaber frem for vedtagelse af nye tiltag. I den forbindelse frem-
hævedes bl.a. bedre udnyttelse af kapaciteter hos Europol og Eurojust samt
styrket indsats mod illegale skydevåben. I relation til nye tiltag var der
enighed om behovet for at oprette et europæisk PNR-system, ligesom flere
lande udtrykte ønske om at ændre Schengen-grænsekodekset med henblik
på at styrke grænsekontrollen ved EU’s ydre grænser. På baggrund af drøf-
telserne vedtog landene en fælles erklæring om behovet for at styrke ind-
satsen på området.
På mødet i DER den 12. februar 2015 var der tillige en drøftelse af EU’s
indsats mod terrorisme. Som opfølgning på drøftelserne vedtog stats- og
regeringscheferne en erklæring, som lægger op til en styrkelse af EU’s
indsats på tre hovedområder: 1) borgernes sikkerhed, 2) forebyggelse af
radikalisering og 3) samarbejde med internationale partnere.
For så vidt angår 1) borgernes sikkerhed, tilkendegav DER, at man bl.a.
ønsker, at EU-lovgiver hurtigst muligt vedtager et stærkt og effektivt di-
rektiv om europæiske passagerlister med solide databeskyttelsesgarantier,
at de eksisterende Schengenregler anvendes fuldt ud med henblik på at
styrke og modernisere kontrollen ved EU’s ydre grænser, at de retshånd-
hævende og retlige myndigheder øger informationsudvekslingen og det
operative samarbejde, herunder gennem Europol og Eurojust, at alle rele-
vante myndigheder øger samarbejdet om bekæmpelse af ulovlige skydevå-
ben, og at medlemsstaternes sikkerhedstjenester uddyber deres samarbej-
de.
I forhold til 2) forebyggelse af radikalisering opfordrede DER til, at der i
overensstemmelse med de nationale forfatninger træffes passende foran-
staltninger til at spore og fjerne internetindhold, der fremmer terrorisme el-
ler ekstremisme, at der indføres kommunikationsstrategier for at fremme
tolerance, ikke-diskrimination, de grundlæggende frihedsrettigheder og so-
lidaritet i hele EU, og at der tages initiativer vedrørende uddannelse, job-
muligheder, social integration og rehabilitering i retslig sammenhæng for
at imødegå de faktorer, der bidrager til radikalisering, herunder i fængsler.
For så vidt angår 3) samarbejde med internationale partnere tilkendegav
DER, at der bl.a. er brug for at imødegå kriser og konflikter, navnlig i
EU’s sydlige nabolande, gennem en strategisk nytænkning af EU’s tilgang
hertil. DER tilkendegav endvidere, at der bl.a. er brug for at forstærke kon-
takten til tredjelande vedrørende sikkerhedsspørgsmål og terrorbekæmpel-
se.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
1569901_0006.png
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. marts 2015 drøfte-
des bl.a. implementeringen af de tiltag, der er omtalt i fælleserklæringen
fra det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) i Riga den 29.-
30. januar 2015 og DER’s erklæring af 12. februar 2015. Det blev bl.a. be-
sluttet, at Europol skal etablere en såkaldt europæisk Internet Referral Unit
(EU IRU), der senest i juli 2015 skal være funktionsdygtig, og at med-
lemsstaterne skulle implementere systematiske kontroller ved de ydre
grænser af dokumenter og personer med ret til fri bevægelighed baseret på
risikoindikatorer fra og med juni 2015.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 blev
”Rådets konklusioner om den fornyede strategi for Den Europæiske Uni-
ons indre sikkerhed 2015-2020” vedtaget, som bl.a. opfordrer Kommissio-
nen til snarest muligt at styrke lovrammen vedrørende skydevåben, blandt
andet gennem solide minimumsstandarder for deaktivering af skydevåben
og hurtig revision af direktiv 2008/51/EF om skydevåben.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. oktober 2015 blev
det videre arbejde med implementering af tiltagene nævnt i DER’s erklæ-
ring af 12. februar 2015 drøftet på baggrund af to rapporter udarbejdet af
henholdsvis formandskabet og antiterrorkoordinatoren. På baggrund heraf
vedtog Rådet at prioritere en række konkrete tiltag i det videre arbejde med
at implementere tiltagene nævnt i DER’s erklæring frem mod det kom-
mende rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015.
Det drejer sig om tiltag vedrørende grænsekontrol ved EU’s ydre grænser
(to tiltag), informationsudveksling, forebyggelse af radikalisering på inter-
nettet og terrorbekæmpelse uden for EU. Rådet opfordrede i forlængelse
heraf antiterrorkoordinatoren til – i fællesskab med Kommissionen og
EU’s Udenrigstjeneste – at udarbejde en rapport om status for arbejdet
med de fem vedtagne prioriteter. Derudover vedtog Rådet rådskonklusio-
ner om en styrkelse af foranstaltningerne vedrørende bekæmpelse af ulov-
lig handel med skydevåben.
Det forventes, at formandskabet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige
og indre anliggender) den 20. november 2015 vil præsentere et udkast til
rådskonklusioner om EU-initiativer vedrørende terrorbekæmpelse.
2.2 Udkast til rådskonklusioner om indsatsen mod radikalisering, der fører
til terrorisme og voldelig ekstremisme, i det strafferetlige system
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
1569901_0007.png
Den 19. oktober 2015 afholdt Kommissionen og formandskabet konferen-
cen ”Criminal Justice Response to Radicalisation”, hvor bl.a. en række af
medlemsstaternes justitsministre deltog. Danmark deltog i konferencen,
men var dog ikke repræsenteret ved justitsministeren. På konferencen drøf-
tedes bl.a. EU’s rolle i indsatsen mod radikalisering. Derudover var der et
særligt fokus på indsatsen mod radikalisering i fængsler og på muligheder-
ne for at forebygge radikalisering inden for det strafferetlige system.
Formandskabet har på baggrund af drøftelserne på konferencen udarbejdet
et udkast til rådskonklusioner om indsatsen mod radikalisering, der fører
til terrorisme og voldelig ekstremisme, i det strafferetlige system. Udkastet
er bl.a. blevet drøftet på et møde i CATS-arbejdsgruppen (Coordinating
Committee in the Area of Police and Judicial Cooperation in Criminal
Matters) den 10.-11. november 2015.
Det forventes, at formandskabet vil fremlægge udkastet til rådskonklusio-
ner med henblik på vedtagelse på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og
indre anliggender) den 20. november 2015.
3.
Formål og indhold
3.1. Udkast til rådskonklusioner om EU-initiativer vedrørende terrorbe-
kæmpelse
Der foreligger endnu ikke et udkast til rådskonkonklusioner. Rådskonklu-
sionerne forventes på nuværende tidspunkt bl.a. at indeholde de nedenfor
omtalte elementer.
Opfølgning på DER-erklæringen af 12. februar 2015 om terrorbekæmpelse
Rådskonklusionerne forventes at indeholde et afsnit om opfølgningen på
DER-erklæringen af 12. februar 2015 om terrorbekæmpelse og de fem pri-
oriteter for indsatsen, der blev udpeget af Rådet i forbindelse med rådsmø-
det (retlige og indre anliggender) den 8.-9. oktober 2015. Afsnittet forven-
tes at være baseret på en rapport om opfølgningen som EU’s antiterrorko-
ordinator (CTC) forventes at præsentere forud for rådsmødet.
EU-PNR
Det forventes, at man i udkastet til rådskonklusioner vil opfordre til en in-
tensivering af trilogforhandlingerne om forslaget til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om anvendelse af passagerlisteoplysninger til at fore-
bygge, opdage efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov krimi-
nalitet.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
1569901_0008.png
Våben
Det forventes, at man i udkastet til rådskonklusioner vil opfordre til en
snarlig vedtagelse af forslaget til Kommissionens forordning om deaktive-
ring af skydevåben.
Det forventes endvidere, at der vil blive lagt op til, at Kommissionen se-
nest ultimo 2015 fremsætter forslag om revision af direktiv 91/447EØF om
erhvervelse og besiddelse af skydevåben med fokus på en styrkelse af in-
formationsudveksling, sporing og mærkning af skydevåben og ikke primo
2016 som forudsat i rådskonklusionerne om en styrkelse af foranstaltnin-
gerne vedrørende bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben, der blev
vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. oktober
2015.
Desuden vil rådskonklusionerne evt. indeholde andre elementer vedrøren-
de opfølgning på rådskonlusionerne om en styrkelse af foranstaltningerne
vedrørende bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben og mulige
styrkelser af operationelle tiltag i regi af Europol vedrørende bekæmpelse
af ulovlig handel med skydevåben med særlig fokus på de vestlige dele af
Balkan.
Styrkelse af grænsekontrollen ved EU’s ydre grænser
Det forventes, at man i udkastet til rådskonklusioner vil opfordre til en
udmøntning af tiltag med henblik på styrkelse af grænsekontrollen ved de
ydre grænser. I den forbindelse bemærkes det, at Kommissionen forventes
inden for den kommende måned at fremlægge en pakke med konkrete for-
slag til styrkelse og beskyttelse af EU’s ydre grænse.
Andre elementer
Det er i øvrigt muligt, at udkastet til rådskonklusioner vil indeholde ele-
menter vedrørende terrorfinansiering og informationsudveksling ved brug
af bl.a. SIS II og Europol.
3.2 Udkast til rådskonklusioner om indsatsen mod radikalisering, der fører
til terrorisme og voldelig ekstremisme, i det strafferetlige system
Med det foreliggende forslag til rådskonklusioner lægges der op til, at ind-
satsen mod radikalisering skal bygge på samarbejde mellem alle relevante
myndigheder og i den forbindelse tage højde for en række aspekter, herun-
der bl.a. rehabilitering, reintegration, forebyggelse, efterforskning og straf-
forfølgning.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
Forslaget indeholder en række konklusioner om, hvordan indsatsen mod
radikalisering kan styrkes. Disse konklusioner drejer sig bl.a. om forebyg-
gelse af radikalisering i fængsler, alternative og/eller supplerende tiltag til
retsforfølgning og fængsling af radikaliserede personer, rehabilitering og
erfaringsudveksling.
Navnlig i forhold til konklusionerne om alternativer til retsforfølgning og
fængsling af radikaliserede personer, synes forslaget at hvile på en forud-
sætning om, at der i forbindelse med strafforfølgning vil kunne sættes fo-
rebyggende ind over for radikalisering.
Det fremgår af det foreliggende udkast, at der må tages højde for med-
lemsstaternes individuelle behov og udfordringer samt sammensætningen
af deres respektive straffesystemer og de forskellige aktører, der er invol-
veret heri.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, ligesom
sagen ikke i sig selv medfører statsfinansielle, samfunds- eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser. Sagen be-
rører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 20. november 2015, fra justitsministeren
Der er – ud over skriftlig høring af Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde forud for det ekstraordinære rådsmøde – ikke foretaget
høring vedrørende sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdning til sagen.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Fra dansk side kan man overordnet tilslutte sig, at der vedtages
rådskonklusioner om EU-initiativer vedrørende terrorbekæmpelse.
For så vidt angår udkastet til rådskonklusioner om indsatsen mod radikali-
sering, der fører til terrorisme og voldelig ekstremisme, i det strafferetlige
system, kan man fra dansk side tilslutte sig, at indsatsen mod radikalise-
ring bygger på tværsektorielt samarbejde mellem alle relevante myndighe-
der og har et bredere sigte end strafforfølgning. Fra dansk side stiller man
dog spørgsmål til, i hvilket omfang den forebyggende indsats mod radika-
lisering og ekstremisme – herunder rehabiliterings- og exitprogrammer –
rettelig bør varetages af domstolene og anklagemyndigheden som en del af
straffeprocessen. Tilsvarende er man skeptisk i forhold til, at indsatser ved-
rørende forebyggelse og rehabilitering ses som et alternativ til straffor-
følgning, idet der snarere er tale om et supplement.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
De to udkast til rådskonklusioner har ikke tidligere været forelagt for Fol-
ketingets Europaudvalg.
10