Justitsministeriet
Politi-‐
og
Strafferetsafdelingen
Slotsholmsgade
10
1216
København
K
Vedrørende
høring
over
udkast
til
lovforslag
om
ændring
af
straffeloven
(Skærpelse
af
straffen
for
voldtægt,
samleje
med
et
barn
under
15
år
ved
udnyttelse
af
fysisk
eller
psykisk
overlegenhed
og
for
falsk
anklage)
–
Deres
sagsnr.
2015-‐731-‐0057.
Foreningen
Joan-‐Søstrene
har
den
23.
oktober
2015
modtaget
ovennævnte
udkast
til
ændring
af
straffeloven
til
høring.
Joan-‐Søstrene,
som
i
snart
40
år
har
rådgivet
kvinder
udsat
for
vold,
voldtægt,
incest
og
sexuel
chikane,
hilser
Justitsministeriets
interesse
for
voldtægtsofres
situation
velkommen.
Joan-‐
Søstrene
har
med
tilfredshed
noteret
sig,
at
lovforslaget
”vil
blive
fulgt
op
af
en
række
initiativer,
som
bl.a.
skal
medvirke
til
at
sikre,
at
flest
mulige
af
de
begåede
seksuelle
overgreb
meldes
til
politiet,
og
sagerne
håndteres
på
betryggende
vis
af
myndighederne”
(Indledning,
pkt.
1),
idet
Joan-‐Søstrene
forudsætter,
at
der
dermed
menes,
at
politiet
fremover
vil
blive
pålagt
at
modtage
alle
anmeldelser
af
voldtægter
og
voldtægtsforsøg
og
i
den
forbindelse
at
overholde
retsplejelovens
regler
om
beskikkelse
af
bistandsadvokat
for
anmelderen.
Lovforslagets
sammenkobling
af
strafskærpende
initiativer
på
nærmest
modsatrettede
forhold
forekommer
imidlertid
uheldig.
Lovforslaget
lægger
op
til
en
større
anerkendelse
af
ofrene
og
deres
behov,
men
ved
at
forslaget
om
strengere
straffe
for
falsk
anmeldelse
er
fremsat
i
samme
lovforslag,
sker
der
en
måske
utilsigtet,
men
meget
upassende
sammenkædning
af
nogle
meget
forskellige
strafbare
forhold.
Hermed
risikerer
man,
at
fokus
fjernes
fra
det,
som
vel
er
lovforslagets
hovedformål,
nemlig
at
skærpe
straffen
for
sexuelle
overgreb.
Henset
til
det
ringe
antal
af
falske
anmeldelser,
jf.
den
meget
begrænsede
retspraksis,
ikke
mindst
vedrørende
sexualforbrydelser
mod
børn(se
pkt.
4.1.2
Falsk
anklage)
forekommer
sammenkædningen
af
bestemmelserne
i
lovforslaget
urimelig
og
at
indebære
et
temmelig
uheldigt
signal
til
voldtægtsofre
om
at
undlade
anmeldelse
af
sexuelle
overgreb.
En
skærpelse
af
strafniveauet
for
de
sexuelle
overgreb,
der
er
omfattet
af
lovforslaget,
forekommer
rimelig,
ikke
mindst
set
i
lyset
af,
at
der
i
dag
idømmes
så
lave
straffe,
at
nogle
gerningsmænd
løslades
efter
dom
med
henblik
på
senere
afsoning
i
stedet
for
at
blive
sendt
direkte
til
afsoning
eller
blive
varetægtsfængslet
frem
til
afsoning.
Særligt
det
nuværende
strafniveau
for
udnyttelse
af
personer,
som
er
ude
af
stand
til
at
modsætte
sig
”handlingen”,
forekommer
nærmest
stødende.
Det
er
dog
i
den
forbindelse
besynderligt,
at
man
i
forslaget
lægger
op
til
en
forhøjelse
af
straffen
for
udnyttelse
af
en
person,
som
er
ude
af
stand
til
at
modsætte
sig
handlingen
med
kun
seks
måneders
fængsel
(jf.
pkt.
2.3.
Lovforslagets
udformning,
afsnit
3).
Den
foreslåede
forhøjelse
vil
set
i
sammenhæng
med
de
øvrige
foreslåede
strafforhøjelser
på
gennemgående
et
år
medfører,
at
den
relative
forskel
i
strafniveauet
på
typerne
af
voldtægt
øges.
Joan-‐Søstrene
havde
dog
i
øvrigt
også
gerne
set
Joan-‐Søstrene,
c/o
Danner,
Nansensgade
1,
1366
København
K