Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1566733_0001.png
J
USTITSMINISTERIETS
F
ORSKNINGSKONTOR
O
KTOBER
2015
N
YE FORANSTALTNINGSDOMME I
2014
SAMT FORLØBET AF DOMME AFSAGT I
2009
I forbindelse med en lovændring vedrørende tidsbegrænsning af foranstaltninger efter straffelovens
§ 68 og § 69 blev det besluttet, at der løbende skal indsamles oplysninger om domme, afsagt efter
lovens ikrafttræden 1. juli 2000, således at Retsudvalget kan holdes orienteret om udviklingen på
området, og således at der opbygges et grundlag for en evaluering. Denne evaluering blev gennem-
ført i 2010 og er tilgængelig på Justitsministeriets hjemmeside.
1
Den foreliggende statistik omhandler domme, der er afsagt i perioden fra d. 1. januar 2014 til d. 31.
december 2014. Der er tidligere udarbejdet redegørelser om domme for perioden 1. juli 2000 til 31.
december 2001 og separat for årene 2002 til 2008. Der blev ikke udarbejdet en tilsvarende redegø-
relse for domme afsagt i 2009, idet den samlede evaluering da var under gennemførelse. Da der
efterfølgende har vist sig interesse for en fortsat udarbejdelse af årlige redegørelser om nye domme,
blev der for perioden 2011 til 2014 afsat satspuljemidler til dette arbejde, således at rapporter også
er udfærdiget vedrørende nye foranstaltningsdomme i 2010 til 2013. Der er desuden – i forbindelse
med et projekt for Rådet for Socialt Udsatte – indhentet og bearbejdet oplysninger om foranstalt-
ningsdomme i 2009, men der er dog ikke udarbejdet selvstændig rapport herom.
Ved siden af de nye domme omhandler denne redegørelse oplysninger om forløbet af de foranstalt-
ningsdomme, der blev afsagt i 2009. Det sker med henblik på at undersøge, om der, i henhold til
lovændringen i 2000, er sket en prøvelse af de sager, hvor der ikke er fastsat en længstetid, jf. straf-
felovens § 68 a, stk. 2, 2. pkt. Endvidere undersøges eventuelle forlængelser af længstetiden, jf.
straffelovens § 68 a, stk. 1 og stk. 3, samt § 69 a, stk. 1 og stk. 3.
I rapporten belyses udviklingen separat for de psykisk syge (jf. § 16, stk. 1, 1. pkt.), de mentalt re-
tarderede (§ 16, stk. 1, 2. pkt. og § 16, stk. 2) samt personer, der henhører under § 69 – i det følgen-
de rubriceret under betegnelsen ”mangelfuldt udviklede m.v.”
Data til brug for undersøgelsen stammer fra Kriminalregisteret.
1
http://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Arbejdsomraader/Forskning/Forskningsrapporter/2010/Tidsbe
graensede_foranstaltninger.pdf
ISSN 2245-7771
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0002.png
I. NYE DOMME
I 2014 blev der afsagt i alt 901 foranstaltningsdomme. De 901 domme angår 887 personer, idet fjor-
ten personer er blevet idømt en foranstaltning to gange i løbet af 2014.
De 901 foranstaltningsdomme repræsenterer en stigning på fire pct. i forhold til 2013, hvor der blev
afsagt 868 domme.
Tabel 1. Udvikling i antallet af foranstaltningsdomme samt i andelen af domme uden tidsbegræns-
ning.
2
Antal
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
362
460
528
579
685
749
591
680
664
857
924
885
868
901
Andel uden
tidsbegrænsning
43 % (156)
44 % (204)
42 % (223)
38 % (222)
40 % (271)
38 % (281)
38 % (224)
38 % (257)
43 % (282)
36 % (307)
39 % (354)
38 % (339)
39 % (339)
41 % (367)
Tabel 1 viser i øvrigt, at antallet af foranstaltningsdomme er steget hvert år frem til 2006. Faldet i
2007 er antagelig relateret til retsreformen, og de efterfølgende år viser da også en fortsat stigning i
antallet af domme.
3
Fra 2011 til 2013 er antallet af domme faldet en smule, men i 2014 stiger antal-
let igen. Antallet af domme i 2014 er dog fortsat lavere end i 2011, men højere end i de øvrige år.
I en undersøgelse udarbejdet af Justitsministeriets Forskningskontor fra 2014 belyses udviklingen i
foranstaltninger 1981-2012, idet der ses på, hvilke forhold der har betydning for stigningen i antallet
af domme set over hele perioden.
4
Undersøgelsen viser, at væksten i antallet af foranstaltninger
2
Når antallet af nye foranstaltningsdomme, der er afsagt i de enkelte år, afviger en smule fra de tal, der er anført i rap-
porterne for de enkelte år, skyldes det, at ankesager ikke kan registreres, før de endelig er afgjort, idet ankesager, der
fører til ændringer i foranstaltningen, henføres til året for dommen i 2. instans, mens ankesager, hvor der ikke er sket
ændringer i dommen, henføres til året for dommen i 1. instans.
3
Det mindre fald, der ses i 2009, skyldes antagelig, at data for det år først er blevet udtrukket fra Kriminalregisteret i
2013. Personer, der efter dommen er døde eller udvandret, slettes således i Kriminalregisteret efter nogen tid.
4
http://justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Arbejdsomraader/Forskning/Forskningsrapporter/2014/Rapport%
20om%20foranstaltningsdomme.pdf
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0003.png
primært beror på flere sager vedrørende vold, herunder især flere sager vedrørende vold eller trusler
mod offentligt ansatte. Det er ikke muligt at sige præcist, hvad denne udvikling beror på. Dog peges
på, at en øget screening antageligt har betydning for de seneste års vækst i domme til mangelfuldt
udviklede m.v. Det påpeges desuden, at væksten i lidt højere grad beror på domme for forhold, der
er begået under en indlæggelse på psykiatrisk hospital eller under et andet psykiatrisk behandlings-
forløb, end på domme for lovovertrædelser, der er begået, mens den dømte ikke havde en sådan
form for kontakt med psykiatrien. En del af væksten vurderes i den forbindelse at bero på dels en
øget tilbøjelighed til at definere voldsepisoder i arbejdslivet som kriminel vold, og dels en særligt
øget anmeldelsestilbøjelighed for vold i arbejdslivet. Endelig påpeges, at selve lovændringen fra
medio 2000, med indførelse af længstetider og nye krav om kontrol og opfølgning, kan have bevir-
ket en øget påpasselighed med at registrere lovovertrædelser under foranstaltningen.
Af tabel 1 ses desuden, at andelen af domme
uden
tidsbegrænsning i 2014 er en smule højere end de
seneste år.
1.1. Foranstaltningsdomme og den dømtes mentale tilstand
Af de 901 domme angår 556 (svarende til 62 pct.) psykisk syge, 132 (15 pct.) mentalt retarderede
og 212 (24 pct.) mangelfuldt udviklede. Otte af de 132 personer, der er mentalt retarderede, er det i
højere grad (§ 16 stk. 1, 2. pkt.). Dette fordelingsmønster svarer til det, der er set i 2013. Dertil
kommer en dom, der angår forbigående, abnorm rus (§ 16, stk. 1, 3. pkt.).
5
Tabel 2. Foranstaltningsdomme 2014 fordelt efter foranstaltningens længstetid og de dømtes men-
tale tilstand.
Psykisk syge
Antal
Ingen længstetid
1 år
2 år
3 år
5 år
I alt
227
2
1
4
322
556
Andel
41 %
0,4 %
0,2 %
1%
58 %
100 %
Mentalt retarderede
Antal
64
2
1
9
56
132
Andel
48 %
2%
1%
7%
42 %
100 %
1
8
127
212
0,5 %
4%
60 %
100 %
Mangelfuldt udviklede m.v.
Antal
76
Andel
36 %
Af tabel 2, der angår dommens eventuelle tidsbegrænsning, fremgår det, at størstedelen af dommene
er tidsbegrænsede, og at langt størstedelen af de tidsbegrænsede domme har en længstetid på fem
år, mens alene syv domme har en længstetid på under tre år. Af tabellen fremgår desuden, at ande-
len af domme uden tidsbegrænsning er højest for de mentalt retarderede og lavest for de mangel-
fuldt udviklede m.v..
5
Denne dom vil ikke indgå i de følgende tabeller.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0004.png
1.2. Tidsbegrænsning og foranstaltningens art
Ifølge lovændringen i 2000 skal der, når kriminaliteten ikke er af personfarlig karakter, jf. det sene-
re, fastsættes en længstetid for foranstaltningen på fem år, såfremt foranstaltningen medfører eller
giver mulighed for, at den dømte anbringes i institution. I sager, hvor foranstaltningen ikke giver
mulighed for anbringelse, skal der fastsættes en længstetid, som ikke må overstige tre år. I de sager,
der vedrører alvorlig personfarlig kriminalitet, fastsættes i almindelighed ikke en længstetid.
Af de i alt 556 domme, som angår psykisk syge personer, giver 525 mulighed for anbringelse, mens
28 domme medfører, at den dømte skal anbringes i institution eller på hospital, jf. tabel 3.
Af de 553 domme, der medfører eller kan medføre anbringelse, er der for 227 domme (svarende til
41 pct.) ikke fastsat en længstetid for foranstaltningen, jf. bestemmelserne i straffelovens § 68 a, stk.
2, og § 69 a, stk. 2, om alvorligere personfarlig kriminalitet. I 322 ud af de resterende 326 domme,
der medfører eller kan medføre anbringelse, er der fastsat en længstetid på fem år i overensstem-
melse med ordlyden af bestemmelserne i § 68 a, stk. 1, og § 69 a, stk. 1. I to tilfælde er længstetiden
fastsat til 1 år, i ét tilfælde til 2 år og i ét tilfælde til 3 år.
Tabel 3. Foranstaltningsdomme fordelt efter foranstaltningens art og længstetid for psykisk syge.
Ingen
længstetid
Tilsyn/ambulant be-
handling
uden
mulig-
hed for indlæggelse
Tilsyn/ambulant be-
handling
med
mulighed
for indlæggelse
Behandling med mu-
lighed for indlæggelse
Anbringelse på hospital
Anbringelse i sikret
afdeling
I alt
1 år
2 år
3 år
3
5 år
I alt
3
60
140
25
2
227
2
1
1
156
165
1
220
305
26
2
2
1
4
322
556
De resterende tre domme giver ikke mulighed for anbringelse, hvilket som nævnt indebærer, at der
skal fastsættes en længstetid, der ikke overstiger tre år. Dette er i alle tilfælde sket.
Med hensyn til de mentalt retarderede er der afsagt 93 domme, som giver mulighed for anbringelse,
jf. tabel 4. Der er desuden afsagt 29 anbringelsesdomme, hvilket relativt set er betydeligt flere end
for de psykisk syge lovovertrædere. Af de i alt 122 domme, der medfører eller kan medføre anbrin-
gelse, er der for 64 domme (svarende til 52 pct.) ikke fastsat længstetid for foranstaltningen. Denne
andel er noget større end for de psykisk syge.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0005.png
Tabel 4. Foranstaltningsdomme fordelt efter foranstaltningens art og længstetid for mentalt retar-
derede.
Ingen
længstetid
Tilsyn/ambulant behand-
ling
uden
mulighed for
anbringelse
Tilsyn/ambulant behand-
ling
med
mulighed for
anbringelse
Anbringelse på hospital/
institution
Institution m. mulighed
for midlertidig anbringel-
se i sikret afd.
Anbringelse i sikret
afdeling/institution
I alt
1 år
2
2 år
3 år
8
5 år
I alt
10
38
20
4
2
64
2
1
1
53
2
1
93
22
5
2
1
9
56
132
Som nævnt, skal der i domme, hvor foranstaltningen ikke giver mulighed for anbringelse, fastsættes
en længstetid, der ikke må overstige tre år, hvilket også i alle tilfælde er sket for de mentalt retarde-
rede.
Tabel 5. Foranstaltningsdomme fordelt efter foranstaltningens art og længstetid for mangelfuldt
udviklede m.v.
Ingen
længstetid
Tilsyn/ambulant behandling
uden
mulighed for indlæggelse
Tilsyn/ambulant behandling
med
mulighed for indlæggelse
Behandling med mulighed for
indlæggelse
Anbringelse på hospital/
institution
I alt
2 år
1
39
35
2
76
1
8
127
3 år
8
100
27
5 år
I alt
9
139
62
2
212
Af de 212 domme, som angår personer med mangelfuld udvikling m.v., er to anbringelsesdomme,
mens 201 kan medføre anbringelse, jf. tabel 5. I 76 ud af de 203 domme, der medfører eller kan
medføre anbringelse, er der ikke fastsat længstetid. Dette svarer til 37 pct., hvilket er en lidt mindre
andel end for de psykisk syge og en noget mindre andel end for de mentalt retarderede.
I de domme, der ikke giver mulighed for anbringelse, er der i alle tilfælde fastsat en længstetid, som
ikke overstiger tre år.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0006.png
1.3. Tidsbegrænsning og kriminalitetens art
Der skal i almindelighed ikke fastsættes længstetid i sager, der vedrører personfarlig kriminalitet, jf.
§ 68 a, stk. 2, og § 69 a, stk. 2. De kriminalitetsformer, der nævnes i disse bestemmelser, er drab,
røveri, frihedsberøvelse, alvorlig vold, trusler efter § 266, brandstiftelse, voldtægt eller anden alvor-
lig sædelighedsforbrydelse eller forsøg på en af disse forbrydelser. Hvorvidt en forbrydelse er om-
fattet af bestemmelserne, f.eks. har karakter af en alvorlig voldsforbrydelse, afhænger af en konkret
vurdering af forbrydelsens beskaffenhed og omstændighederne, under hvilke den blev begået. I sa-
ger, der angår andre former for kriminalitet, skal der som udgangspunkt fastsættes en længstetid.
Tabel 6. Foranstaltningsdomme fordelt efter kriminalitetens art og foranstaltningens længstetid for
psykisk syge.
Ingen
længstetid
8
1 år
2 år
3 år
5 år
I alt
8
1
3
2
61
7
10
18
35
1
2
3
26
2
24
1
26
1
2
1
227
2
1
4
1
1
9
44
1
14
25
26
322
1
4
6
64
5
1
2
118
1
3
2
182
7
10
82
40
1
8
3
31
2
33
46
27
16
27
27
556
Voldtægt mv.
Samleje med barn mv.
Blufærdighedskrænkelse
Andre sædelighedsforbry-
delser
Vold og trusler mod offentligt
ansatte
Drab
Forsøg på manddrab
Simpel vold
Alvorligere vold
Særlig alvorlig vold
Vold i øvrigt
Kvalificeret brandstiftelse
Brandstiftelse i øvrigt
Frihedsberøvelse
Trusler
Tyveri
Røveri
Andre formueforbrydelser
Andre straffelovsovertræ-
delser
Særlovsovertrædelser
I alt
I tabel 6 er foranstaltningsdomme, som er idømt psykisk syge personer, fordelt efter kriminalitetens
art. I tilfælde af, at personen er dømt for flere forhold, er det den alvorligste lovovertrædelse, sagen
kategoriseres efter. Det skal bemærkes, at Justitsministeriets Forskningskontor i visse tilfælde har
ændret den kategorisering, som politiet har foretaget, således at personfarlige forbrydelser i alle
tilfælde er prioriteret før ikke-personfarlige forbrydelser, og således at de former for personfarlige
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0007.png
forbrydelser, der er nævnt i § 68 a, stk. 2, og § 69 a, stk. 2, prioriteres over øvrige personfarlige for-
brydelser.
6
Som det ses af tabellen, er der i intet tilfælde i de sager, som angår voldtægt, manddrab, forsøg her-
på, særlig alvorlig vold, kvalificeret brandstiftelse (§180) eller frihedsberøvelse, fastsat en længste-
tid for foranstaltningen.
I sager om brandstiftelse i øvrigt (§ 181), røveri og alvorligere vold (§ 245) er der i en mindre del af
sagerne fastsat en længstetid, mens det drejer sig om 27 pct. af sagerne om trusler (§ 266 og § 123).
For så vidt angår andre former for personfarlig kriminalitet, vold eller trusler mod offentligt ansatte,
simpel vold (§ 244) og vold i øvrigt, er der i hovedparten af sagerne fastsat en længstetid.
7
For sager
angående andre straffelovsovertrædelser, tyveri og andre formueforbrydelser er der i næsten alle
tilfælde en længstetid.
8
Endelig ses af tabellen, at der er fastsat en længstetid i alle sager om blufærdighedskrænkelse (§
232) og andre sædelighedsforbrydelser samt sager om særlovsovertrædelser.
9
I én sag om samleje
med barn er der også fastsat en længstetid.
Vedrørende personfarlig kriminalitet og eventuel fastsættelse af længstetider følger dommene –
både for de mentalt retarderede (tabel 7) og de mangelfuldt udviklede m.v. (tabel 8) – i høj grad den
fordeling, som er beskrevet for de psykisk syge.
I øvrigt bemærkes, at de mangelfuldt udviklede m.v. sjældnere end de psykisk syge og de mentalt
retarderede er dømt for vold eller trusler mod offentligt ansatte.
6
Sidstnævnte prioritering har været anvendt siden 2013. Ændringen betyder, at andelen af sager, der vedrører trusler,
bliver relativ stor, idet den nu prioriteres over eksempelvis simpel vold (§ 244) og vold og trusler mod offentligt ansatte
(§ 119).
7
Sagerne under kategorien ’vold i øvrigt’ angår i fire tilfælde sager om forvoldelse af fare for liv eller legeme (§ 252),
i tre tilfælde sager om ulovlig tvang (§ 260) og et tilfælde af at undlade hjælp i forbindelse med færdselsuheld (§ 253
stk. 2)
8
Sager under kategorien ’andre straffelovsovertrædelser’ vedrører §§ 121, 124 stk. 1, 164, 165, 171, 191, og 192a.
Sagerne under kategorien ’andre formueforbrydelser’ angår én sag om mandatsvig (§ 280), én sag om afpresning (§
281), fem sager om hæleri (§ 290), fem sager om hærværk (§ 291) og fire sager om brugstyveri af personbil (§ 293a)
9
Sagerne under kategorien ’andre sædelighedsforbrydelser’ angår i begge tilfælde børnepornografi (§ 235, stk. 2).
Særlovsovertrædelserne angår lov om euforiserende stoffer, våbenloven, færdselslovens bestemmelser om spiritus- og
promillekørsel samt lov om tilhold.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0008.png
Tabel 7. Foranstaltningsdomme fordelt efter kriminalitetens art og foranstaltningens længstetid for
mentalt retarderede.
Voldtægt mv.
Samleje med barn mv.
Blufærdighedskrænkelse
Andre sædelighedsforbry-
delser
Vold eller trusler mod tjene-
stemand
Simpel vold
Alvorligere vold
Vold i øvrigt
Kvalificeret brandstiftelse
Brandstiftelse i øvrigt
Frihedsberøvelse
Trusler
Tyveri
Røveri
Andre straffelovsovertræ-
delser
Særlovsovertrædelser
I alt
8
1
1
1
Ingen
længstetid
4
1 år
2 år
3 år
5 år
1
1
3
1
19
2
14
1
2
5
1
7
1
3
2
13
2
2
2
64
2
1
9
56
1
1
1
1
2
1
16
9
1
2
I alt
5
1
4
1
38
13
15
3
2
7
1
10
16
10
4
2
132
Tabel 8. Foranstaltningsdomme fordelt efter kriminalitetens art og foranstaltningens længstetid for
mangelfuldt udviklede m.v.
Voldtægt mv.
Samleje med barn mv.
Blufærdighedskrænkelse
Andre sædelighedsforbry-
delser
Vold eller trusler mod tjene-
stemand
Simpel vold
Alvorligere vold
Vold i øvrigt
Brandstiftelse i øvrigt
Trusler
Tyveri
Røveri
Andre formueforbrydelser
Andre straffelovsovertræ-
delser
Særlovsovertrædelser
I alt
19
7
8
1
3
2
30
1
11
3
1
76
1
8
16
15
127
Ingen
længstetid
2
3
5
1
7
10
17
1
2
1
15
25
3
3
2 år
3 år
5 år
I alt
2
3
5
1
23
37
21
3
7
10
34
20
11
19
16
212
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0009.png
1.4. Længstetider for ophold
Hvis der idømmes en foranstaltning efter straffelovens § 69, som medfører eller giver mulighed for
anbringelse i institution eller på hospital, jf. § 69 a, stk. 1 og stk. 2, skal der i alle tilfælde fastsættes
en længstetid for opholdet. Længstetiden for opholdet kan – uanset en eventuel længstetid for foran-
staltningen – i almindelighed ikke overstige ét år.
Tabel 9. Foranstaltningsdomme fordelt efter foranstaltningens art og længstetiden for ophold for
mangelfuldt udviklede m.v.
Ingen
længstetid
Tilsyn/ambulant behandling
med mulighed for indlæg-
gelse
Behandling med mulighed
for indlæggelse
Anbringelse på hospital/
institution
I alt
6
4
2
12
1
188
2
3 mdr.
1
1 år
131
57
5 år
1
1
I alt
139
62
2
203
Tabel 9 vedrører de domme, hvor der skal fastsættes en længstetid for opholdet. Som det fremgår af
tabellen, er der i 189 af de i alt 203 domme fastsat en længstetid for opholdet på højst ét år. I 12
tilfælde, hvor der gives mulighed for indlæggelse, er der ikke fastsat en længstetid for opholdet,
mens der i to tilfælde er fastsat en længstetid på fem år.
II. FORLØB
Som nævnt omfatter denne rapport også oplysninger om forløbet af de foranstaltningsdomme, der
blev afsagt i 2009. Det drejer sig om i alt 664 domme.
Der blev først i forbindelse med en analyse i 2013 af udviklingen i foranstaltningsdomme udarbej-
det en rapport vedrørende foranstaltningsdomme i 2009. Data til dette afsnit adskiller sig derfor fra
data i de tidligere års rapporter ved, at oplysningerne er indhentet flere år efter året for dommen.
Det betyder, at antallet af domme i 2009 antagelig vil være underestimeret, idet oplysninger om
domme vil være slettet i Kriminalregisteret, såfremt personen i den mellemliggende periode er død.
Herudover er der 24 af de personer, som der foreligger oplysninger om domme for i 2009, der er 24
afgået ved døden siden dataindsamlingen i 2013. Den yngste var 24 år, mens fem personer var fyldt
60 år på dødstidspunktet. Domme vedrørende døde personer er ekskluderet i de følgende analyser.
Det samme er to domme, der angår personer, der er udvist, og som har forladt landet indenfor fem
år efter den idømte foranstaltningsdom.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0010.png
De resterende foranstaltningsdomme angår i 396 tilfælde psykisk syge personer, i 86 tilfælde men-
talt retarderede og i 156 tilfælde mangelfuldt udviklede m.v. Således angår den følgende analyse
638 domme.
2.1. Domme uden længstetid
Ifølge straffelovens § 68 a, stk. 2, 2. pkt., skal anklagemyndigheden i de sager, hvor der ikke er fast-
sat en længstetid, indbringe spørgsmålet om ændring eller endelig ophævelse af foranstaltningen for
retten fem år efter afgørelsen, medmindre spørgsmålet har været forelagt for retten inden for de sid-
ste to år.
Af de i alt 638 domme er der for de 276 ikke fastsat længstetid, og det er for disse, at ovennævnte
krav gør sig gældende. Som det ses af tabel 10, blev størstedelen af dommene, som angår mangel-
fuldt udviklede m.v., ophævet inden for fem år.
10
Vedrørende de psykisk syge er knap halvdelen af
dommene ophævet inden for fem år,
11
hvilket også gør sig gældende for de mentalt retarderede.
12
Tabel 10. Domme uden længstetid fordelt efter den dømtes mentale tilstand samt art af eventuelle
kendelser m.v.
Psykisk syge
Antal
Ophævet inden for fem år
Ændret inden for fem år
Prøvet inden for fem år
Sager der er blevet ophævet,
ændret eller prøvet efter 5 år
Oplysninger om ophævelse,
ændring eller prøvelse fremgår
(endnu) ikke
I alt
77
9
8
19
57
170
Procent
45 %
5%
5%
11 %
34 %
100 %
Mentalt
retarderede
Antal
Procent
20
1
2
4
14
41
49 %
2%
5%
10 %
34 %
100 %
Mangelfuldt
udviklede m.v.
Antal
Procent
49
2
1
5
8
65
75 %
3%
2%
8%
12 %
100 %
Af tabellen fremgår det endvidere, at nogle sager først er blevet ophævet, ændret eller prøvet efter
fem år. For de psykisk syge drejer dette sig om191 domme. For de mentalt retarderede drejer det sig
om fire domme, mens der for de mangelfuldt udviklede er tale om fem domme. Derudover er der et
antal domme, hvorom der ikke i det foreliggende datamateriale er oplysninger om eventuel ophæ-
velse, ændring eller prøvelse af dommen. Af forløbsanalyserne i de tidligere rapporter fremgår det,
at størstedelen af disse domme er blevet indbragt for retten inden for fem år, hvorfor sagerne opfyl-
der kravet om tidsgrænsen for indbringelse for retten. Det må formodes, at tilsvarende vil være til-
10
11
Ingen af disse sager har været ændret eller prøvet inden ophævelsen.
To af disse er prøvet inden ophævelsen, og ligeledes er to er ændret.
12
Én af disse er blevet prøvet to gange forud for ophævelsen, mens ingen er ændret.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0011.png
fældet for de sager, denne rapport omhandler. Antallet af domme, hvorom der ikke foreligger op-
lysninger om ophævelse m.v., ligger dog for 2009-dommen noget over niveauet fra tidligere år.
Af tabel 11 fremgår den gennemsnitlige tid fra domsdatoen til ophævelse af dommen eller til (før-
ste) ændring eller prøvelse. Overordnet set er der ikke store forskelle mellem de tre grupper af døm-
te. Det bemærkes, at beregningerne kan være baseret på meget få observationer, jf. tabel 10.
Tabel 11. Domme uden længstetid fordelt efter den dømtes mentale tilstand samt den gennemsnitli-
ge tid fra dom til kendelse m.v.
Gennemsnitligt antal år fra dom til ophævelse/ændring/prøvelse
Psykisk syge
Ophævet inden for fem år
Ændret inden for fem år
Prøvet inden for fem år
Sager der er blevet ophævet,
ændret eller prøvet efter 5 år
3,1
4,0
2,0
5,3
Mentalt retarderede
3,8
2,7
2,7
5,7
Mangelfuldt udviklede m.v.
3,1
1,1
2,3
5,5
2.2. Ændringer og forlængelser af foranstaltningen
Det er ikke kun domme uden tidsbegrænsninger, der kan ændres. Dette kan også ske for de øvrige
domme. Der er siden dommen i 2009 og frem til medio marts 2015 – det tidspunkt, hvor datamate-
rialet til brug for denne undersøgelse blev dannet – registreret i alt 30 domsændringer for de psykisk
syge. Disse domsændringer angår både sager med og uden længstetider. For domme med tidsbe-
grænsning er der for de psykisk syge foretaget 12 domsændringer, jf. tabel 12, og i gennemsnit er
der gået 4,9 år fra dom til første domsændring. For dømte uden tidsbegrænsning er der, jf. tabel 13,
foretaget i alt 18 domsændringer, og i gennemsnit er der gået 4,2 år fra dom til første domsændring.
Tabel 12. Ændringer af domme med tidsbegrænsning for psykisk syge fordelt efter ændringens art.
Forlængelse af
foranstaltning
Tilsyn/ambulant behandling
med
mulighed for indlæggelse
Behandling med mulighed for
indlæggelse
Anbringelse på hospital/
institution
I alt
4
5
2
11
1
1
Ændring af
foranstaltning
I alt
4
6
2
12
For de mentalt retarderede er der foretaget seks domsændringer, mens der for de mangelfuldt udvik-
lede m.v. er foretaget 14 domsændringer.
13
De mentalt retarderedes domme uden tidsbegrænsning
er blevet ændret efter i gennemsnit 3,9 år, mens dette er sket efter 3,5 år i gennemsnit for domme
13
For de mangelfuldt udviklede er to domme ændret fire gange.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0012.png
med tidsbegrænsning. For de mangelfuldt udviklede m.v. går der i gennemsnit 3,9 år for domme
med tidsbegrænsning og 1,1 år for domme uden tidsbegrænsning, hvilket er noget kortere end for de
øvrige grupper.
Af de 12 domsændringer, der angår psykisk syge og domme
med tidsbegrænsninger,
angår de 11
forlængelse af foranstaltningens varighed. I alle tilfælde er der tale om forlængelser på to år.
For de mentalt retarderede består ændringernes art for domme
med tidsbegrænsning
i to tilfælde af
forlængelser og i to tilfælde af domsændringer.
14
For de mangelfuldt udviklede m.v. med tidsbe-
grænsede domme forekommer der i alt seks domsændringer: I tre tilfælde er det forlængelse af for-
anstaltningen,
15
mens det i de resterende tre tilfælde er forlængelse af institutionsopholdet.
16
De ændringer, der er foretaget for psykisk syge, der er idømt en foranstaltning
uden tidsbegræns-
ning,
angår i alle tilfælde en ændring af foranstaltningens art, jf. tabel 13. I ét tilfælde er der tale om
en ændring af en behandlingsdom, mens de øvrige 17 tilfælde angår anbringelsesdomme. Dette er
ikke uventet, idet anbringelsesdomme typisk efter nogle år vil blive ændret til en foranstaltning, der
alene giver mulighed for anbringelse.
Tabel 13. Ændringer af domme uden tidsbegrænsning for psykisk syge efter foranstaltningens art.
Ændring af foranstaltning
Behandling med mulighed for indlæggelse
Anbringelse på hospital/institution
I alt
1
17
18
Med hensyn til domme
uden tidsbegrænsning
til de mentalt retarderede er der foretaget én ændring
af foranstaltningens art og én forlængelse.
17
For de mangelfuldt udviklede m.v. med domme
uden
tidsbegrænsning,
er der foretaget én ændring af dommens art samt syv forlængelser af institutions-
opholdet.
18
14
Med hensyn til forlængelserne er der i én sag tale om en forlængelse på ét år, mens dommen i den anden sag er for-
længet med to år.
15
I alle tre tilfælde er der tale om forlængelser på to år.
16
De tre forlængelser af institutionsophold angår tre domme, hvor institutionsopholdet i hvert tilfælde forlænges med ét
år.
17
Denne forlængelse er på to år.
18
Institutionsopholdene blev i alle tilfælde forlænget med ét år. Det kan tilføjes, at der vedrørende foranstaltninger til
psykisk syge er foretaget i alt 22 prøvelser, uden dommen er blevet ændret eller ophævet: Det drejer sig om henholdsvis
13 prøvelser for domme uden tidsbegrænsning, hvoraf to domme er prøvet to gange, og 8 prøvelser for domme med
tidsbegrænsning. I gennemsnit er der gået henholdsvis 2,2 og 2,1 år fra dom til første prøvelse. Foranstaltninger vedrø-
rende mentalt retarderede er tre gange blevet prøvet, uden dommen er blevet ændret eller ophævet. Alle tre gange ved-
rørte det domme uden tidsbegrænsning. I gennemsnit gik der 2,7 år før første prøvelse. Endelig er der vedrørende foran-
staltninger til mangelfuldt udviklede m.v. foretaget i alt to prøvelser, uden dommen er blevet ændret eller ophævet: en
prøvelse for en dom uden tidsbegrænsning og én for en dom med tidsbegrænsning. For dommen uden tidsbegrænsning
gik der 2,3 år fra dommen til den første prøvelse, mens der for dommen med tidsbegrænsning gik 1,2 år, før den blev
prøvet.
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0013.png
2.3. Kriminalitet og sanktioner under foranstaltningen
194 af de dømte psykisk syge, svarende til 49 pct., har fået et tiltalefrafald eller en bøde under for-
anstaltningen, jf. tabel 14. I de fleste tilfælde drejer det sig om mere end én sanktion, idet der er
registreret i alt 582 tiltalefrafald eller bøder under sanktionen, altså i gennemsnit 3,0 tiltalefrafald/
bøder. For den samlede gruppe af psykisk syge svarer det til et gennemsnit på 1,5 sanktioner, jf.
tabel 14.
Af tabellen ses endvidere, at det for de mangelfuldt udviklede er 56 pct., der har fået en sanktion
under foranstaltningen, mens det for de mentalt retarderede drejer sig om 59 pct. De mentalt retar-
derede, der begår ny kriminalitet under foranstaltningen, er i gennemsnit registreret for 2,7 sanktio-
ner, og for hele gruppen er gennemsnittet på 1,6 sanktioner. For de mangelfuldt udviklede er de
tilsvarende tal på henholdsvis 2,6 og 1,5 sanktioner i gennemsnit under foranstaltningen. Der ses
nogenlunde samme mønster for dømte med og uden tidsbegrænsede foranstaltninger.
Tabel 14. Domme fordelt efter den dømtes mentale tilstand og antal nye sanktioner under foran-
staltningens forløb.
Psykisk syge
Antal
Ingen sanktioner under foranstaltningen
1 sanktion
2 sanktioner
3-5 sanktioner
Mere end 5 sanktioner
I alt
Gennemsnitlige antal sanktioner pr. dømt
202
75
47
46
26
396
1,5
Procent
51 %
19 %
12 %
12 %
7%
100 %
Mentalt
retarderede
Antal
Procent
35
20
10
15
6
86
1,6
41 %
23 %
12 %
17 %
7%
100 %
Mangelfuldt
udviklede m.v.
Antal
Procent
69
35
29
15
8
156
1,5
44 %
22 %
19 %
10 %
5%
100 %
4 af de 11 psykisk syge, der har fået forlænget deres foranstaltning eller deres institutionsophold, jf.
afsnit 2.2, er registeret for en sanktion under foranstaltningen. Det er ikke muligt med sikkerhed at
vide, hvorvidt der er en forbindelse mellem disse hændelser, men det forekommer dog overvejende
sandsynligt. Samtidig skal det påpeges, at i langt de fleste af de tilfælde, hvor der forekommer en
sanktion under foranstaltningen, ikke er sket hverken en ændring eller forlængelse af foranstaltnin-
gen. For både de mentalt retarderede og de mangelfuldt udviklede m.v. gør sig gældende, at to ud af
de tre personer, der har fået forlænget deres foranstaltning, også fået sanktioner under dommen.
Arten af den kriminalitet, der har ført til et tiltalefrafald eller en bøde under foranstaltningen, er an-
givet i tabel 15.
19
Som det fremgår, drejer det sig i de fleste tilfælde om mindre alvorlige former for
19
Tabellen viser kriminalitetens art for hovedsigtelsen, mens kriminalitetens art for eventuelle bisigtelser ikke er omfat-
tet af tallene.
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0014.png
kriminalitet. For psykisk syge angår 43 pct. af sagerne særlovsbestemmelser, herunder ganske hyp-
pigt færdselsloven og lov om euforiserende stoffer. For de mentalt retarderede er det 52 pct. af sa-
gerne, der angår disse lovovertrædelser, mens det for de mangelfuldt udviklede drejer sig om 46 pct.
af sagerne.
Tabel 15. Nye sanktioner fordelt efter kriminalitetens art og dømtes mentale tilstand.
Psykisk syge
Antal
Besiddelse af børnepornografi
Blufærdighedskrænkelse
Seksualforbrydelser i alt
Vold o.l. mod offentlig myndighed
Simpel vold
Alvorligere vold
Trusler
Voldsforbrydelser i alt
Dokumentfalsk
Brandstiftelse
Indbrud
Andre tyverier
Butikstyverier mv.
Brugstyveri
Hærværk
Underslæb, bedrageri, mandatsvig
Røveri
Smugling eller salg af narkotika
Andre formueforbrydelser
Ejendomsforbrydelser i alt
Øvrige straffelovsbestemmelser
Lov om euforiserende stoffer
Færdselslovsovertrædelser
Lov om våben og eksplosivstoffer
Øvrige særlovsovertrædelser
Særlovsovertrædelser i alt
I alt
3
3
44
23
1
11
79
3
2
21
25
133
14
19
5
1
1
11
235
15
111
82
14
43
250
582
1%
1%
8%
4%
0,2 %
2%
14 %
1%
0,3 %
4%
4%
23 %
2%
3%
1%
0,2 %
0,2 %
2%
40 %
3%
19 %
14 %
2%
7%
43 %
100 %
23
41
2
6
72
138
17 %
30 %
1%
4%
52 %
100 %
2
33
1%
24 %
3
3
7
5
5
4
1
3
2%
2%
5%
4%
4%
3%
1%
2%
1
5
87
11
27
49
3
26
105
230
0,4 %
2%
38 %
5%
12 %
21 %
1%
11 %
46 %
100 %
1
17
11
2
2
32
1%
12 %
8%
1%
1%
23 %
Procent
Mentalt
retarderede
Antal
Procent
1
1%
2
2
13
8
1
3
25
3
2
3
24
39
3
5
2
1%
1%
6%
3%
0,4 %
1%
11 %
1%
1%
1%
10 %
17 %
1%
2%
1%
Mangelfuldt
udviklede m.v.
Antal
Procent
Med hensyn til straffelovsovertrædelserne er butikstyveri den hyppigst forekommende kriminali-
tetstype både blandt de psykisk syge og de mangelfuldt udviklede. Blandt de mentalt retarderede er
vold eller trusler mod offentligt ansatte den hyppigst forekommende straffelovovertrædelse.
Fire af de 582 sanktioner til psykisk syge vedrører alvorligere personfarlig kriminalitet, nemlig én
om alvorligere vold, to om brandstiftelse og én sag om røveri. Blandt de mentalt retarderede angår
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0015.png
otte af sagerne alvorligere personfarlig kriminalitet, mens dette gør sig gældende for tre af sagerne
for de mangelfuldt udviklede m.v.
2.4. Ophævelse eller bortfald af foranstaltning
Det er ikke muligt at beregne den gennemsnitlige varighed af foranstaltningerne, idet ikke alle
domme er ophævet eller bortfaldet. I alt 124 domme var således endnu ikke ophævet på tidspunktet
for dataindsamlingen. Af disse 124 domme angår 88 psykisk syge personer, 21 mentalt retarderede
personer og 15 mangelfuldt udviklede m.v. Det er derfor alene de resterende 514 domme, der indgår
i tabel 16-18.
Som tidligere nævnt, er 170 af dommene vedrørende psykisk syge uden tidsbegrænsning. 95 af dis-
se domme er ophævet, 18 af dem dog først efter fem år, jf. tabel 16. Alle øvrige domme har tidsbe-
grænsning på maksimalt fem år og må derfor som udgangspunkt forventes at være bortfaldet. Én
dom med en tidsbegrænsning på to år er bortfaldet efter lidt mere end et år. Af de seks domme med
en tidsbegrænsning på tre år er de fem bortfaldet efter udløbet af de tre år, mens én er blevet ophæ-
vet efter godt to år. Af de 206 ophævede domme med en tidsbegrænsning på fem år, er 88 bortfaldet
efter udløbet af fem år, mens tre overstiger fem år. Disse tre overstiger hver især den idømte tid med
mindre end en måned. De resterende 115 domme ophæves, inden de fem år er forløbet. I øvrigt
fremgår af tabellen, at den gennemsnitlige varighed af samtlige ophævede domme vedrørende de
psykisk syge er 3,7 år.
Tabel 16. Domme, der er ophævet eller bortfaldet, fordelt efter længstetid og varighed samt den
gennemsnitlige varighed for psykisk syge.
Under
1 år
Ingen længstetid
2 år
3 år
5 år
I alt
5
8
25
42
3
1-2 år
16
1
6
28
54
31
44
114
139
3
21
>2-3 år
20
>3-4 år
13
>4-5 år
25
Over
5 år
18
I alt
95
1
6
206
308
Gnm.
varighed
3,5
1,1
2,8
3,8
3,7
I alt er 41 af dommene, som vedrører mentalt retarderede personer, uden tidsbegrænsning, og 22 af
disse domme er ophævet, jf. tabel 17. 22 domme med tidsbegrænsning blev ophævet ved dommens
udløb, mens 20 domme blev ophævet inden dommens udløb. For én dom med en længstetid på tre
år overskrider varigheden længstetiden, hvilket skyldes, at dommen forlænges. Den gennemsnitlige
varighed af de ophævede domme er en smule kortere end den, der er set for psykisk syges domme,
nemlig 3,6 år.
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0016.png
Tabel 17. Domme, der er ophævet eller bortfaldet, fordelt efter længstetid og varighed samt den
gennemsnitlige varighed for mentalt retarderede.
Under
1 år
Ingen længstetid
2 år
3 år
5 år
I alt
1
1
1
3
1-2 år
2
1
1
3
7
10
4
18
1
3
8
17
27
2
>2-3 år
4
>3-4 år
4
>4-5 år
10
Over
5 år
2
I alt
22
2
13
28
65
Gnm.
varighed
4,0
1,2
2,7
3,9
3,6
54 af de 65 domme uden tidsbegrænsning til mangelfuldt udviklede m.v. er ophævet, jf. tabel 18. 26
af de tidsbegrænsede domme er bortfaldet ved dommens udløb og 60 er ophævet forinden. Én dom
med en længstetid på ét år overskrider varigheden af den oprindelige tidsbegrænsning. Den gen-
nemsnitlige varighed af de ophævede domme vedrørende mangelfuldt udviklede er en smule kortere
end for de psykisk syge og mentalt retarderede, nemlig på 3,3 år.
Tabel 18. Domme, der er ophævet eller bortfaldet, fordelt efter længstetid og varighed samt den
gennemsnitlige varighed for mangelfuldt udviklede m.v.
Under
1 år
Ingen længstetid
1 år
2 år
3 år
5 år
I alt
1
8
13
2
1
9
19
4
13
33
11
20
37
51
5
4
1-2 år
7
>2-3 år
16
>3-4 år
9
>4-5 år
13
1
Over
5 år
5
I alt
54
1
2
6
78
141
Gnm.
varighed
3,3
4,3
1,8
2,1
3,4
3,3
Som forventet er det, jf. tabel 19, især mange af tilsynsdommene, der er ophævet. Af behandlings-
dommene er mere end tre fjerdedele blevet ophævet for de psykisk syge, mens kun godt en femtedel
af anbringelsesdommene er blevet ophævet. En tilsvarende tendens ses for de mentalt retarderede,
dog er en noget større andel af anbringelsesdommene, der er ophævet. Blandt de mangelfuldt udvik-
lede m.v. er langt størstedelen af alle domme ophævet.
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0017.png
Tabel 19. Domme fordelt efter foranstaltningens art og de dømtes mentale tilstand.
Psykisk syge
Antal
domme
Tilsyn/ambulant behandling
uden
mulighed for indl./anbr.
Tilsyn/ambulant behandling
med
mulighed for indl./anbr.
Behandling med mulighed for
indlæggelse
Anbringelse på hospital/institution
Institution med mulighed for mid-
lertidig anbringelse i sikret afdeling
Anbringelse i sikret afdeling/
institution
I alt
6
156
201
33
Heraf pct.
ophævet
100 %
90 %
77 %
21 %
10
6
3
396
78 %
86
40 %
50 %
33 %
76 %
156
90 %
Mentalt
retarderede
Antal
Heraf pct.
domme
ophævet
11
56
100 %
82 %
Mangelfuldt
udviklede m.v.
Antal
Heraf pct.
domme
ophævet
7
99
48
2
100 %
91 %
90 %
50 %
2.5. Nye foranstaltningsdomme
Ophævelse af en dom er ikke i alle tilfælde udtryk for, at personen er ophørt med at begå kriminali-
tet. I visse tilfælde ophæves foranstaltningen i forbindelse med idømmelse af en ny foranstaltning.
Dette er for de psykisk syge sket i 73 tilfælde og i gennemsnit 2,6 år efter idømmelsen af den tidli-
gere foranstaltning.
20
For de mentalt retarderede er der idømt 24 nye domme gennemsnitligt 3,1 år
efter den første dom, mens det for de mangelfuldt udviklede m.v. er idømt 44 nye domme i gen-
nemsnit 2,1 år efter den første dom.
Tabel 20. Domme, der er afløst af en ny foranstaltningsdom, fordelt efter arten af den oprindelige
foranstaltning og de dømtes mentale tilstand.
Psykisk syge
Antal
domme
Tilsyn/ambulant behandling
uden
mulighed for anbringelse
Tilsyn/ambulant behandling
med
mulighed for anbringelse
Behandling med mulighed for ind-
læggelse
Anbringelse på hospital/institution
Institution med mulighed for an-
bringelse i sikret afdeling
I alt
Heraf pct.
med tids-
begræns-
ning
Mentalt
retarderede
Heraf pct.
Antal
med tids-
domme begræns-
ning
2
24
49
71 %
49 %
1
2
73
56 %
24
0%
0%
50 %
44
59 %
19
100 %
53 %
Mangelfuldt
udviklede m.v.
Heraf pct.
Antal
med tids-
domme begræns-
ning
3
20
20
1
100 %
75 %
40 %
0%
20
I tre tilfælde forefindes dog ikke oplysninger om ophævelse af den foregående foranstaltning.
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
1566733_0018.png
Det kan forventes, at det primært ville være tidsbegrænsede domme, der er blevet ophævet og efter-
fulgt af en ny foranstaltningsdom i forbindelse med ny kriminalitet. Blandt de mentalt retarderede er
halvdelen af de foranstaltninger, der er afløst af nye foranstaltninger, da også tidsbegrænsede, jf.
tabel 20, mens det for de psykisk syge og mangelfuldt udviklede mv. drejer sig om knap 60 pct.
Tabel 21. Domme, der er afløst af en ny foranstaltningsdom, fordelt efter arten af ny kriminalitet og
mental tilstand.
Psykisk syge
Antal
Sædelighedsforbrydelser mod
børn under 15 år
Voldtægt mv.
Blufærdighedskrænkelse
Seksualforbrydelser i alt
Vold mod off. myndighed
Simpel vold
Alvorligere vold
Trusler
Øvrige voldsforbrydelser
Voldsforbrydelser i alt
Brandstiftelse
Indbrud
Butikstyverier mv.
Andre tyverier
Brugstyveri
Hærværk
Underslæb, bedrageri, mandatsvig
Røveri
Smugling eller salg af narkotika
Ejendomsforbrydelser i alt
Øvrige straffelovsbestemmelser
Lov om euforiserende stoffer
Færdelslovsovertrædelser
Særlove i alt
I alt
3
73
4%
100 %
24
100 %
17
6
42
4
3
23 %
8%
58 %
5%
4%
2
2
44
5%
5%
100 %
5
1
21 %
4%
17
1
39 %
2%
1
4%
24
4
7
2
4
2
33 %
5%
10 %
3%
5%
3%
1
4%
1
9
2%
20 %
1
4%
9
7
4
4
12 %
10 %
5%
5%
2
6
6
2
1
1
16
2
8%
25 %
25 %
8%
4%
4%
67 %
8%
21
2
3
1
1
48 %
5%
7%
2%
2%
Procent
Mentalt retarderede
Antal
Procent
Mangelfuldt
udviklede
Antal
Procent
1
2
8%
1
1
3
2
11
6
2
2%
2%
2%
7%
5%
25 %
14 %
5%
Af tabel 21 fremgår, hvilken hovedforbrydelse, der ligger bag den nye foranstaltning, som afløser
den tidligere. For de mentalt retarderede og de mangelfuldtudviklede m.v. ses, at en meget stor an-
del er dømt for en voldsforbrydelse. For de psykisk syge er godt halvdelen dømt for en ejendoms-
forbrydelse, herunder især røveri.
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Nye foranstaltningsdomme i 2014 samt forløbet af domme afsagt i 2009.
Sammenlignet med arten af den kriminalitet, der har ført til et tiltalefrafald eller en bøde, jf. tabel 15
ovenfor, er den kriminalitet, der har medført, at der er idømt en ny foranstaltning, gennemgående af
alvorligere karakter. Kun tre af sagerne angående de psykisk syge vedrører en særlovsovertrædelse,
mens det drejer sig om to sager vedrørende de mangelfuldt udviklede og ingen sager vedrørende de
mentalt retarderede.
19