København 29. september 2015
Kære justitsminister Søren Pind
Undertegnede parter har med stor forventning set frem til en modernisering af reglerne for
persondatabeskyttelse. Kommissionens udspil til forordning fra 2012 lagde op til modernisering,
harmonisering og en mere effektiv håndhævelse af reglerne. Hertil kom, at man ønskede at fjerne
barrierer for europæisk erhvervsliv samtidig med, at man ønskede at fastholde et højt niveau af
beskyttelse af borgernes personoplysninger. Dette ville muliggøre, at man kunne bruge nye
teknologier som f.eks. Big data til fordel for såvel borgere som erhvervsliv.
Gennem denne fælles henvendelse ønsker vi at gøre ministeren opmærksom på den uheldige
drejning forhandlingerne om en ny persondatalovgivning, har taget i EU. Vi mener det seneste
resultat fra Ministerrådets møde i juni i år, svækker den oprindelige EU-ambition, som skitseret
ovenfor. Vi finder, at tillid og tryghed til det digitale marked er helt afgørende for at skabe
innovation, effektivisere og fremme vækst, og at dette bør ske gennem en forbedret, moderniseret
og mere tidssvarende persondatalovgivning. Samtidig ønsker vi, at borgernes tillid forbedres, bl.a.
ved at sikre den enkelte borger mere kontrol med egne oplysninger.
Europæisk harmonisering ofres for nationale særregler
Harmonisering af reglerne på tværs af de europæiske lande og på tværs af sektorer er helt centralt
for, hvis der skal skabes et reelt indre marked på det digitale områder, der bygger på en ensartet
høj beskyttelse af persondata. Samtidig sikrer harmonisering af reglerne, at tilliden til
digitaliseringen blandt de europæiske borgere kan bevares. Det underminerer troværdigheden af
reglerne, hvis persondata beskyttes langt dårligere i f.eks. Tyskland end i Danmark. Dertil kommer,
at den offentlige og private sektor er så tæt forbundne, at det ikke giver mening, at data behandles
vidt forskelligt i de to sektorer. Hvis håndhævelsen er vidt forskellig, vil det f.eks. betyde, at private
dataansvarlige - i henhold til Kommissionens og Rådets udspil - kan få en bøde på 2 pct. af deres
omsætning, mens offentlige databehandlere blot får et brev, hvor Datatilsynet udtaler kritik.
Rådets udspil til forordning underminerer harmoniseringen betydeligt i forhold til Kommissionens
oprindelige udkast. Artikel 1, 2a åbner op for, at den offentlige sektor kan fastsætte specifikke
regler for implementering af forordningen. Hertil kommer, at forordningen jf. artikel 2, 2e ikke
gælder for myndigheder, der skal tage specielle hensyn til offentlig sikkerhed. I henhold til artikel
6, 3 og 4 kan især den offentlige sektor behandle data til andre formål end data er indsamlet til.
Medlemslandene kan ifølge artikel 79, 3b og 5 fastsætte nationale regler for, i hvilket omfang
offentlige myndigheder skal betale bøder. Der er desuden flere andre steder i Rådets udspil, hvor
den offentlige sektor kan fastsætte nationale regler eller får en anden retsstilling end den private
sektor.