Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1565002_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. november 2015
Statsrets- og
Menneskeretskontoret
Katarina Hvid Lundh
2015-750-0245
1781017
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retshjælp til indgivelse og
førelse af klagesager for internationale klageorganer i
henhold til menneskerettighedskonventioner og
retsplejeloven
(Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til
Procesbevillingsnævnet)
§1
I lov nr. 940 af 20. december 1999 om retshjælp til indgivelse og førelse af
klagesager
for
internationale
klageorganer
i
henhold
til
menneskerettighedskonventioner foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »såfremt«: »der skønnes at være rimelig
grund til at føre klagesagen, og«
2.
§ 3
affattes således:
Ȥ
3.
Justitsministeren kan, når særlige grunde taler derfor, og de i § 2, stk.
1, anførte betingelser er opfyldt, yde retshjælp til juridiske personer.«
3.
Efter § 4 indsættes:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Ȥ
4 a.
Afslås retshjælp efter denne lov, kan afslaget påklages til
Procesbevillingsnævnet inden 4 uger efter, at ansøgeren har fået
meddelelse om afslaget.«
§2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9. december 2014, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 740 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 22, stk. 2,
indsættes efter »denne lov«: »og afslag på retshjælp efter
lov om retshjælp til indgivelse og førelse af klagesager for internationale
klageorganer i henhold til menneskerettighedskonventioner.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den [dato].
Stk. 2.
Loven finder anvendelse på ansøgninger om retshjælp indgivet efter
lovens ikrafttræden. Ansøgninger om retshjælp, der er indgivet før lovens
ikrafttræden, behandles efter de hidtil gældende regler.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
§ 1 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ................................................................................................3
2. Ændring af betingelserne for retshjælp ....................................................5
2.1. Gældende ret .....................................................................................5
2.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets indhold..................7
3. Indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet ...........................19
3.1. Gældende ret ...................................................................................19
3.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets indhold................19
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige............20
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ............20
6. Administrative konsekvenser for borgerne ............................................20
7. Miljømæssige konsekvenser ..................................................................20
8. Forholdet til EU-retten ...........................................................................20
9. Hørte myndigheder og organisationer mv..............................................20
10. Sammenfattende skema........................................................................21
1. Indledning
1.1.
Danmark yder som et af de få lande i verden økonomisk hjælp
(såkaldt retshjælp) til personer, der klager over Danmark til internationale
klageorganer.
Retshjælpen ydes efter lov nr. 940 af 20. december 1999 om retshjælp til
indgivelse og førelse af klagesager for internationale klageorganer i
henhold
til
menneskerettighedskonventioner
(retshjælpsloven).
Retshjælpen omfatter navnlig betaling af advokatudgifter. Betingelsen for,
at en person kan opnå retshjælp, er alene, at klageorganet anmoder den
danske regering om såkaldte retlige bemærkninger til sagen.
Retshjælpsordningen bygger på den forudsætning, at de internationale
klageorganer – forinden regeringen anmodes om bemærkninger – nærmere
overvejer klagens genstand, og om klagebetingelserne er opfyldt, således
at en anmodning om retlige bemærkninger i almindelighed kan tages som
udtryk for, at klageren har en rimelig grund til at føre klagesagen.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
De senere års praksis fra de internationale klageorganer viser imidlertid, at
denne forudsætning ikke kan lægges til grund for så vidt angår klagesager
ved FN-komitéerne.
I modsætning til de forudsætninger, som lå til grund for
retshjælpsordningen, har FN-komitéerne i praksis vist sig at være
tilbageholdende med af egen drift at afvise klager, som ikke opfylder
klagebetingelserne, eller som der i øvrigt ikke i henhold til FN-
komitéernes egne procesreglementer er grundlag for at optage til
behandling i komitéerne. Der er således en række eksempler på sager, hvor
den danske regering af en FN-komité er blevet anmodet om retlige
bemærkninger, selvom det synes klart, at sagen ikke skulle have været
optaget til behandling i komitéen.
Dette indebærer, at klagere i en række tilfælde får godtgjort udgifterne
forbundet med at føre sager ved FN-komitéerne, som der ikke er rimelig
grund til at føre. Dette er i sig selv uhensigtsmæssigt.
Hertil kommer, at retshjælpsordningen i sin nuværende udformning og i
kombination med komitéernes praksis tilskynder afviste asylansøgere til at
anvende komitéerne som en almindelig ankeinstans i forhold til danske
myndigheders afgørelse i sagen (som ofte vil være prøvet i flere instanser).
Det er hverken formålet med de individuelle klageadgange eller
retshjælpsordningen. Der er samtidig risiko for, at retshjælpsordningen
herved understøtter, at FN-klagekomitéerne bruges som en vej til uden
rimelig grund at undgå at efterkomme de danske myndigheders endelige
afgørelse i sagen.
Der vurderes på denne baggrund at være behov for at ændre reglerne om
retshjælp med henblik på at sikre, at der kun ydes retshjælp i sager, som
der er rimelig grund til at føre.
1.2.
Det foreslås med lovforslaget, at det gældende kriterium – hvorefter
retshjælp ydes i sager, hvor regeringen er anmodet om retlige
bemærkninger – suppleres med et yderligere kriterium om, at klager har
rimelig grund til at føre klagesagen.
Ændringen indebærer, at der alene vil kunne ydes retshjælp, hvis klager
har en rimelig grund til at føre sagen, hvilket også er en betingelse for at få
fri proces ved de danske domstole.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Det foreslås videreført, at det skal være Civilstyrelsen, der som første
instans skal træffe afgørelse i sagerne, og dermed vurdere, om det nye
kriterium er opfyldt. Som nyt element i ordningen foreslås der indført en
klageadgang til Procesbevillingsnævnet, således at afslag på retshjælp vil
kunne indbringes for en uafhængig instans.
Den foreslåede lovændring omfatter alle internationale individuelle
klageadgange, som Danmark har tiltrådt, dvs. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD), FN’s Menneskerettighedskomité
(CCPR), FN’s Racediskriminationskomité (CERD), FN’s Torturkomité
(CAT), FN’s Kvindekomité (CEDAW), FN’s Handicapkomité (CRPD) og
FN’s Børnekomité (CRC). Lovændringen forventes dog alene at få
betydning for retshjælp i klagesager ved FN-komitéerne, idet EMD følger
en anden praksis end FN-komitéerne i forhold til at forhåndsvurdere og
afvise sager. Klagesager, som der ikke er rimelig grund til at føre, afvises
således af EMD uden, at regeringen anmodes om retlige bemærkninger i
overensstemmelse med de forudsætninger, der ligger til grund for
retshjælpsordningen.
2. Ændring af betingelserne for retshjælp
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Efter retshjælpslovens § 1 ydes retshjælp til indgivelse og førelse af
klagesager mod Danmark for internationale klageorganer, som i henhold
til internationale konventioner om menneskerettigheder er tillagt
kompetence til at modtage og behandle klager fra personer, der klager over
en krænkelse af vedkommendes rettigheder efter konventionen.
Civilstyrelsen behandler sagerne på justitsministerens vegne.
Retshjælpsordningen finder anvendelse på de eksisterende individuelle
klageadgange, som Danmark har tilsluttet sig. Den omfatter derfor
klageadgangen til EMD og seks FN-komitéer (CCPR, CERD, CAT,
CEDAW, CRPD og CRC).
Hvis Danmark på et senere tidspunkt tiltræder konventioner, der
indeholder lignende individuelle klageadgange, eller tiltræder individuelle
klageadgange til eksisterende konventioner, bliver sådanne klageadgange
omfattet af ordningen.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Efter retshjælpslovens § 2, stk. 1, ydes efter ansøgning retshjælp til den
person (alene fysiske personer), der har klaget, såfremt det internationale
klageorgan har anmodet om den danske regerings retlige bemærkninger til
klagen. Der skal ikke herudover foretages en vurdering af, om klager har
rimelig grund til at føre klagesagen. Hvis det internationale klageorgan har
anmodet om retlige bemærkninger, har den person, der klager, således
krav på at få retshjælp.
Retshjælpen omfatter alene de omkostninger, som det ikke er muligt at få
godtgjort af det internationale klageorgan, jf. § 2, stk. 2. Retshjælp er kun
en mulighed fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, ikke fra
FN-komitéerne.
Efter lovens § 3 kan der, når særlige grunde taler derfor, ydes retshjælp,
selv om betingelserne i § 2, stk. 1, ikke er opfyldt. Dette gælder navnlig i
sager, som er af principiel karakter eller af almindelig offentlig interesse,
eller som har væsentlig betydning for ansøgerens sociale eller
erhvervsmæssige situation.
Bestemmelsen i § 3 vil bl.a. kunne anvendes i tilfælde, hvor det ikke er
fysiske personer, der ønsker at klage til et internationalt klageorgan. Når
der foreligger særlige grunde, vil bestemmelsen således kunne benyttes til
at yde retshjælp til en juridisk person eller en gruppe af personer, der er
klageberettiget i henhold til den pågældende konventions bestemmelser.
Når der foreligger særlige grunde, vil bestemmelsen endvidere kunne
benyttes til at yde retshjælp til fysiske eller juridiske personer, selv om det
internationale klageorgan (endnu) ikke har anmodet om den danske
regerings bemærkninger til klagen.
Hvis betingelserne for at meddele retshjælp efter retshjælpslovens § 2 eller
§ 3 er opfyldt, meddeler Civilstyrelsen efter praksis i dag et
forhåndstilsagn om retshjælp, der efter praksis er begrænset til højst at
udgøre 40.000 kr. eksklusiv moms. Det beløb, der ender med at blive
dækket, kan dog både være højere og lavere.
Efter retshjælpslovens § 4, stk. 1, omfatter retshjælpen godtgørelse fra
statskassen af rimelige udgifter til advokat og øvrige rimelige udgifter, der
er nødvendige for førelse af sagen. Retshjælpen gives med tilbagevirkende
kraft, sådan at retshjælpen f.eks. også dækker de udgifter, klageren
allerede har haft, inden komitéen anmodede regeringen om bemærkninger.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Udbetaling kan dog som udgangspunkt først ske, når sagen er afsluttet ved
det internationale klageorgan.
Retshjælpen kan tilbagekaldes, når klager ikke længere har rimelig grund
til at føre klagesagen, jf. § 4, stk. 4.
Langt hovedparten af klagerne i de danske klagesager indhenter juridisk
bistand i forbindelse med, at klagesagen indbringes for et internationalt
klageorgan.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
2.2.1.
Retshjælpsordningen bygger på den forudsætning, at såvel EMD
som FN-komitéerne har formelle klagebetingelser samt formelle
processuelle regler for behandlingen af klagesager, som indebærer, at der
foretages en forhåndsvurdering af de klager, som indgives, inden den
danske regering anmodes om retlige bemærkninger, og at der sker
afvisning af sager, som der ikke er rimelig grund til at føre ved
klageorganet.
Det fremgår af forslaget til retshjælpsloven (lovforslag nr. L 86 af 3.
november 1999, pkt. 8.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger), at der
ved udformningen af den gældende ordning er lagt vægt på, at det i
almindelighed vil være et udtryk for, at klager har rimelig grund til at føre
klagesagen, hvis det internationale klageorgan har anmodet om den danske
regerings retlige bemærkninger i sagen.
Det fremgår endvidere af det pågældende lovforslag, at hvis de
internationale klageorganers praksis måtte udvikle sig således, at
anmodning om bemærkninger sker automatisk og uden nærmere
overvejelser af klagebetingelserne eller klagens genstand, vil dette
naturligvis ændre forudsætningerne for det valgte kriterium, og der vil
derfor være behov for at tage det op til fornyet overvejelse med henblik på
en eventuel lovrevision.
2.2.2.
De senere års praksis fra de internationale klageorganer viser, at de
anførte forudsætninger ikke kan lægges til grund, for så vidt angår
klagesager ved FN-komitéerne.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Antallet af klagesager mod Danmark, som en FN-komité sender til den
danske regering med anmodning om regeringens retlige bemærkninger til
sagen, er steget væsentligt særligt inden for det seneste halvandet år.
Størstedelen af de sager, der sendes til den danske regering, vedrører
udsendelse af afviste asylansøgere. I disse sager er der tale om, at
Flygtningenævnets stadfæstelse af Udlændingestyrelsens afslag på asyl
indbringes
for
en
af
FN-komitéerne,
oftest
FN’s
Menneskerettighedskomité.
I 2011 optog FN-komitéerne i 9 sager Flygtningenævnets afgørelse til
behandling, i 2012 var tallet 10 sager, i 2013 var tallet 14 sager, i 2014 var
tallet 83 sager, og i 2015 er tallet pr. 1. september 2015 36 sager.
I de fleste af disse sager fastsætter klageorganet såkaldte foreløbige
foranstaltninger (”interim measures”), hvorved den danske regering
anmodes om ikke at udsende klageren eller klagerne af Danmark, så længe
vedkommendes sag behandles ved klageorganet. Danmark efterkommer
sådanne anmodninger om foreløbige foranstaltninger i sager om
udsendelse af afviste asylansøgere. Ud af de i alt 152 sager, som blev
optaget til behandling i perioden 2011 – 1. september 2015, blev der
fastsat foreløbige foranstaltninger i samlet 115 sager. I 1. halvår af 2015 er
der blevet fastsat foreløbige foranstaltninger i 30 ud af 32 sager.
Sagsbehandlingstiden ved komitéerne er lang – normalt et år eller mere og
i adskillige tilfælde flere år – i hvilken periode de pågældende afviste
asylansøgere har lov til at opholde sig i Danmark.
Regeringen har alene modtaget få sager fra FN-komitéerne, som vedrører
andre forhold end udsendelse af afviste asylansøgere.
Ifølge oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra FN, er det
omkring halvdelen af de sager vedrørende Danmark, som FN-komitéerne
har modtaget, som sendes den danske regering med anmodning om retlige
bemærkninger (asylsager såvel som andre sager).
Der er en række eksempler på sager, hvor den danske regering af en FN-
klagekomité er blevet anmodet om retlige bemærkninger, selvom det synes
klart, at sagen ikke skulle have været optaget til behandling i komitéen.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
For det første
er der eksempler på, at FN-komitéerne har anmodet den
danske regering om retlige bemærkninger i sager, hvor de nationale
retsmidler ikke er udtømt, hvilket er en af betingelserne for at være
berettiget til at kunne klage til en FN-komité.
Som eksempel kan nævnes, at FN’s Kvindekomité i marts 2013 anmodede
den
danske
regering
om
retlige
bemærkninger
til
en
forældremyndighedssag, hvor de nationale retsmidler ikke var udtømt, idet
sagen stadig verserede ved landsretten, hvilket klager selv havde oplyst i
klagen til komitéen. Der henvises til sag nr. 50/2013,
O.V.J. mod
Danmark.
Som et andet eksempel kan nævnes, at FN’s Menneskerettighedskomité i
juni 2014 anmodede regeringen om retlige bemærkninger til en sag, hvor
de nationale retsmidler ikke var udtømt. Klageren og hendes to børn – som
skulle udsendes til Somalia – havde over for komitéen gjort gældende, at
det ville være i strid med konventionen at udsende hende og de to børn til
Italien. Klageren havde imidlertid ikke i asylsagsbehandlingen i Danmark
gjort dette synspunkt gældende. I overensstemmelse hermed fandt
komitéen – men først i sin udtalelse af 23. juli 2015 – at sagen skulle
afvises fra behandling under henvisning til, at klageren under den
nationale asylsagsbehandling ikke havde gjort gældende, at det ville være i
strid med konventionen at udsende hende og hendes børn til Italien. FN’s
Menneskerettighedskomité havde anmodet regeringen om at sætte
udsendelsen til Italien i bero, så længe klagesagen verserede. Der henvises
til sag 2428/2014,
I.A.A. m.fl. mod Danmark.
For det andet
er der eksempler på, at FN-komitéerne har anmodet
regeringen om bemærkninger i sager, hvor klageren ikke i tilstrækkelig
grad har godtgjort, at der foreligger en krænkelse af konventionen, som det
ellers kræves efter FN-komitéernes egne procesreglementer.
Som et eksempel kan nævnes, at FN’s Menneskerettighedskomité i maj
2014 anmodede den danske regering om retlige bemærkninger til en sag,
som grundlæggende vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt klageren, en
afghansk asylansøger, havde et troværdigt asylmotiv. I sådanne sager er
det FN-komitéernes klare udgangspunkt, at de nationale myndigheders
troværdighedsvurderinger som altovervejende hovedregel skal lægges til
grund. I overensstemmelse hermed fastslog komitéen – men først i sin
udtalelse af 16. juli 2015 – at der ikke forelå en krænkelse af
konventionen, idet klageren alene havde gjort gældende, at han var uenig i
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Flygtningenævnets bevisvurdering, men ikke havde forklaret, hvorfor
bevisvurderingen skulle være arbitrær eller på anden måde udgøre ”a
denial of justice”. Der henvises til sag 2393/2014,
K. mod Danmark.
Det bemærkes, at et større antal af de sager, som indgives mod Danmark
ved FN-komitéerne – som den nævnte sag – grundlæggende vedrører
spørgsmålet om, hvorvidt en afvist asylansøgers forklaring om sit
asylmotiv er troværdig.
2.2.3.
I modsætning til udviklingen i antallet af klagesager ved FN-
komitéerne har antallet af sager ved EMD ligget forholdsvis konstant.
Tal fra EMD viser, at regeringen i 2013 modtog 6 sager med anmodning
om retlige bemærkninger, i 2014 var tallet 5 sager, og i 2015 har
regeringen per 1. juli ikke modtaget sager med anmodning om retlige
bemærkninger. Tallene omfatter samtlige registrerede klagesager mod
Danmark.
EMD anmoder således generelt om regeringens bemærkninger i væsentligt
færre sager end FN-komitéerne. Blandt de sager, som EMD sender til den
danske regering, ses der ikke at være tilfælde, hvor det synes klart, at
sagen ikke skulle have været optaget til behandling ved domstolen. EMD
følger således en anden praksis i forhold til af egen drift at
forhåndsvurdere og afvise sager end FN-komitéerne.
I 2013 registrerede EMD således i alt 84 nye sager mod Danmark, og
samme år blev 88 sager (der også omfatter sager indbragt før 2013) afvist
eller slettet. I 2014 blev der registreret 66 nye sager, og samme år blev 60
sager (der også omfatter sager indbragt før 2014) afvist eller slettet. I 2015
er der per 1. juli registreret 24 nye sager, og per samme dato er 28 sager
(der også omfatter sager indbragt før 2015) blevet afvist eller slettet. Det
bemærkes, at siden 1. januar 2014 har EMD kunnet forhåndsafvise klager
med henvisning til, at klageformularen ikke er korrekt udfyldt, jf. Regel 47
i EMD’s procesreglement. Klager, som afvises efter denne bestemmelse,
bliver ikke registeret hos EMD og indgår således ikke i de nævnte tal.
Pr. 1. juli 2015 verserede ved EMD i alt 60 registrerede sager mod
Danmark, herunder sager, hvori der endnu ikke er modtaget udfyldt
klageformular. Som nævnt ovenfor har EMD i perioden 2013 - 1. juli 2015
anmodet regeringen om retlige bemærkninger i samlet 11 sager.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Som det fremgår, er det således kun en ganske lille del af de sager mod
Danmark, der indgives til EMD, som sendes videre til den danske regering
med anmodning om retlige bemærkninger. Til sammenligning er det – som
anført ovenfor under pkt. 2.2.2 – ifølge de oplysninger, som
Justitsministeriet har modtaget fra FN, omkring halvdelen af de sager, der
indgives til en FN-komité, som sendes til den danske regering med
anmodning om retlige bemærkninger.
2.2.4.
Efter Justitsministeriets opfattelse viser de seneste års praksis fra
FN-komitéerne, at der er behov for at sikre, at der kun ydes retshjælp i
sager, som der er rimelig grund til at føre.
Retshjælpsordningen skal ikke være udformet på en sådan måde, at
klagere tilskyndes til at anvende komitéerne som en almindelig
ankeinstans i forhold til danske myndigheders afgørelse i sagen (som ofte
vil være prøvet i flere instanser). Ordningen skal heller ikke understøtte, at
FN-klagekomitéerne bruges som en vej til uden rimelig grund at undgå at
efterkomme de danske myndigheders endelige afgørelse i sagen.
En afvist asylansøger kan f.eks. ved at indgive en klage til en FN-komité
undgå at blive udsendt af Danmark, selvom den pågældende ellers har
pligt til udrejse efter Flygtningenævnets afgørelse. Som anført ovenfor
under pkt. 2.2.2 fastsætter FN-klagekomitéerne således i de fleste sager
vedrørende udsendelse af afviste asylansøgere såkaldte foreløbige
foranstaltninger (”interim measures”), hvorved den danske regering
anmodes om ikke at udsende klageren eller klagerne af Danmark, så længe
vedkommendes sag behandles ved klageorganet. Sagsbehandlingstiden
ved komitéerne er lang – normalt et år eller mere og i adskillige tilfælde
flere år – i hvilken periode de pågældende asylansøgere har lov til at
opholde sig i Danmark.
Det foreslås på denne baggrund med lovforslaget, at det gældende
kriterium – hvorefter retshjælp ydes i sager, hvor regeringen er anmodet
om retlige bemærkninger – suppleres med et yderligere kriterium om, at
klager har rimelig grund til at føre klagesagen.
Det foreslåede kriterium om, at klageren skal have rimelig grund til at føre
klagesagen, er efter Justitsministeriets opfattelse egnet til at sikre, at
retshjælpsordningen ikke misbruges til dækning af klageres udgifter til
sager, der ikke er nogen rimelig grund til at føre.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Den foreslåede lovændring omfatter alle internationale individuelle
klageadgange, som Danmark har tiltrådt. Lovændringen forventes dog
alene at få betydning for retshjælp i klagesager ved FN-komitéerne, idet
EMD følger en anden praksis end FN-komitéerne i forhold til at
forhåndsvurdere og afvise sager. Klagesager, som der ikke er rimelig
grund til at føre, afvises således af EMD uden at regeringen anmodes om
retlige bemærkninger i overensstemmelse med de forudsætninger, der
ligger til grund for retshjælpsordningen.
2.2.5.
Den foreslåede ændring af retshjælpsordningen vil indebære, at der
alene ydes retshjælp, hvis klager har en
rimelig grund
til at føre
klagesagen.
For at kriteriet ”rimelig grund” vil være opfyldt, kræves i første række, at
klagebetingelserne for indgivelse af klage til det pågældende internationale
organ er opfyldt. Klager vil således skulle meddeles afslag på retshjælp,
hvis et eller flere af klageorganets klagebetingelser ikke er opfyldt.
For at FN-komitéerne – som den foreslåede ordning navnlig vil få
betydning for – kan behandle en klage mod en medlemsstat, opstiller de
enkelte konventioner og komitéernes procesreglementer en række
betingelser, som skal være opfyldt, før der kan klages. Betingelserne er i
det væsentlige de samme for de forskellige FN-komitéer.
Det er således en betingelse for at klage til FN-komitéerne, at den påståede
krænkelse af en konvention skal relatere sig til en rettighed, som er
beskyttet af den pågældende konvention. Klager skal tillige personligt
være offer for den påståede krænkelse. For at blive anset for offer kræves
det enten, at man allerede er negativt berørt af en handling eller en
undladelse fra statens side, eller at en sådan negativ effekt er umiddelbart
forestående, f.eks. på grundlag af eksisterende lovgivning, en
domstolsafgørelse eller en administrativ afgørelse. Derimod er det i
almindelighed ikke muligt at klage over lovgivning eller myndighedernes
praksis, når man ikke er direkte berørt af lovgivningen eller
myndighedernes beslutninger. I så fald er man ikke personligt offer for
statens eventuelle overtrædelse af konventionen.
Det er endvidere en betingelse for at klage til FN-komitéerne, at klager har
”udtømt nationale retsmidler”.
Det betyder, at klager skal have udnyttet
alle muligheder for at få sagen behandlet af de nationale myndigheder.
Baggrunden herfor er, at staten skal have haft mulighed for at råde bod på
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
eventuelle krænkelser af menneskerettighederne, inden komitéerne
behandler en klage. De nationale myndigheder skal således have haft
mulighed for at tage stilling til de spørgsmål, som man ønsker at klage
over til komitéen. Det forudsætter, at synspunkterne har været påberåbt
under myndighedernes behandling af sagen. Man behøver dog ikke
udtrykkeligt at have påberåbt sig konventionens bestemmelser.
Hvis en klager således ikke er offer for en påstået krænkelse af en eller
flere af de rettigheder, der er nævnt i konventionerne, eller ikke har udtømt
nationale retsmidler, vil der således efter de foreslåede regler skulle gives
afslag på retshjælp.
Det er desuden en betingelse for at kunne klage til en FN-komité, at klagen
er tilstrækkeligt underbygget. Komitéerne vil således i almindelighed
skulle afvise en klage, hvis der ikke er redegjort tilfredsstillende for sagens
faktiske omstændigheder, eller hvis der ikke er argumenteret nok for, at
den indklagede stat ville kunne have krænket den relevante konvention.
Der tales i så fald om, at klagen er ”manifestly
ill-founded”.
FN-
komitéerne skal endvidere afvise klager, der anses for
misbrug af
klageretten.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis man klager på baggrund af
åbenbart urigtige oplysninger, eller hvis man klager over en foranstaltning,
man tidligere selv har anmodet om.
En klage skal desuden som udgangspunkt afvises, hvis den
samme sag er
eller har været genstand for behandling efter andre regler om
international undersøgelse eller bilæggelse.
I forhold til klager til FN’s
Racediskriminationskomité gælder det dog kun, hvis den kontraherende
stat har taget forbehold herom. Danmark har taget et sådant forbehold.
En klage, som et internationalt klageorgan i overensstemmelse med det
anførte bør afvise, kan således efter de foreslåede regler ikke begrunde
retshjælp. Dette gælder også, selvom det internationale klageorgan har
anmodet den danske regering om retlige bemærkninger.
Ud over, at betingelserne for at klage til det internationale klageorgan skal
være opfyldt, indebærer kriteriet ”rimelig grund” endvidere, at der skal
foreligge en rimelig udsigt til, at der foreligger en krænkelse af den
omhandlede konvention.
Om dette krav er opfyldt, beror nærmere på klagens genstand og de
anbringender, der gøres gældende til støtte for klagen.
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Udgangspunktet efter de foreslåede regler vil være, at når et klageorgan
anmoder regeringen om retlige bemærkninger i et tilfælde, hvor
klagebetingelserne må anses for opfyldt, vil det være et udtryk for, at
klager har rimelig grund til at føre klagesagen.
Der findes imidlertid en række tilfældegrupper, hvor der – uanset en
anmodning om retlige bemærkninger – i almindelighed ikke vil være
rimelig grund til at føre sagen.
2.2.5.1.
For det første vil der i klagesager, som alene eller hovedsageligt
vedrører spørgsmål om de danske myndigheders bevisvurdering, efter den
foreslåede ordning i almindelighed ikke skulle tildeles retshjælp.
Det følger således af praksis fra de internationale klageorganer, at de
nationale myndigheder er bedre egnet end klageorganerne til at bedømme
de beviser (f.eks. parts- og vidneforklaringer), der fremføres under en sag.
FN-komitéernes praksis viser således f.eks., at de nationale myndigheders
troværdighedsvurderinger i asylsager som altovervejende hovedregel
lægges til grund, hvilket har sammenhæng med, at procesformen ved de
internationale klageorganer ikke er tilrettelagt med henblik på at kunne
vurdere f.eks. troværdigheden af parts- og vidneforklaringer. Sagerne
behandles typisk på skriftligt grundlag, hvor der ikke er de samme
muligheder for at vurdere troværdigheden af f.eks. parts- og
vidneforklaringer som i en dansk retssal eller som f.eks. i
Flygtningenævnet, hvor sagerne som altovervejende hovedregel behandles
efter en mundtlig procesform.
Et større antal af de sager, som er indgivet mod Danmark ved FN-
komitéerne – men derimod ikke sager mod Danmark ved EMD – vedrører
grundlæggende spørgsmålet om, hvorvidt en afvist asylansøgers forklaring
om sit asylmotiv er troværdig. Når sager, der grundlæggende går ud på,
om en asylansøger er troværdig eller ej, indbringes for en FN-komité,
benyttes komitéerne som en ”3. instans” i forhold til Udlændingestyrelsen
og Flygtningenævnet. Dette er ikke hensigten med den individuelle
klageadgang.
Det foreslåede kriterium om, at klager skal have rimelig grund til at føre
klagesagen, forudsættes således at indebære, at der i almindelighed ikke
længere ydes retshjælp i disse sager.
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Dette gælder også, selvom det gøres gældende over for klageorganet, at
der burde være foretaget en torturundersøgelse af klageren eller en
ægthedsvurdering af dokumenter mv. i forbindelse med de danske
udlændingemyndigheders behandling af sagen. Sådanne undersøgelser er
ofte ikke foretaget, idet udlændingemyndighederne på baggrund af de
oplysninger, der allerede findes i sagen, har fundet asylansøgeren
utroværdig eller fundet, at undersøgelserne ikke har betydning for, om
ansøgeren har et (u)troværdigt asylmotiv. Denne troværdighedsvurdering
er de danske udlændingemyndigheder efter regeringens opfattelse bedre
egnet til at foretage end de enkelte klageorganer i henhold til den
individuelle klageadgang.
2.2.5.2.
For det andet vil klagesager, som må anses for misbrug af
klageadgangen, ikke kunne begrunde retshjælp.
Det følger som nævnt under pkt. 2.2.5 af FN-komitéernes egne
procesreglementer, at komitéerne skal afvise klager, der anses for misbrug
af klageretten, f.eks. fordi en person klager på baggrund af åbenbart
urigtige oplysninger.
I tilfælde, hvor en klage således støttes på åbenbart urigtige oplysninger
om sagen, retstilstanden i Danmark eller forholdene i øvrigt, vil der
således i almindelighed ikke skulle meddeles retshjælp.
Som et eksempel herpå kan nævnes en person, der klager over en
frihedsberøvelse foretaget af politiet, og i den forbindelse – i strid med
sandheden – oplyser, at politiets frihedsberøvelse ikke har været forelagt
en dommer.
I den forbindelse bemærkes, at det ikke kan forventes, at FN-komitéerne
har tilstrækkelig viden om sagen, retstilstanden i Danmark eller forholdene
i øvrigt, således at komitéen allerede i forbindelse med klagens indgivelse i
praksis har mulighed for at konstatere, at klagen støttes på åbenbart
urigtige oplysninger.
2.2.5.3.
For det tredje vil der i almindelighed ikke skulle udbetales
retshjælp i klagesager, hvor sagsgenstanden reelt ikke angår et forhold,
som vedrører Danmarks forpligtelser efter den pågældende konvention.
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Som eksempel kan nævnes tilfælde, hvor en afvist kvindelig asylansøger
indgiver en klage til FN’s Kvindekomité uden reelt at have et
kønsspecifikt asylmotiv.
Det følger af Kvindekomitéens egen praksis, at FN’s Kvindekonvention
alene har eksterritorial virkning (virkning uden for Danmark), hvis den
afviste kvindelige asylansøger ved udsendelse til hjemlandet vil blive
udsat for en reel, personlig og forudsigelig risiko for en alvorlig form for
kønsspecifik vold.
En kvinde, der f.eks. søger asyl med henvisning til generelt dårlige sociale
og økonomiske forhold for kvinder i det land, hun kommer fra, vil således
ikke have et kønsspecifikt asylmotiv og vil derfor på denne baggrund ikke
have ret til at få sin sag behandlet af komitéen.
På trods heraf er der flere eksempler på, at FN’s Kvindekomité har
anmodet regeringen om bemærkninger i sager, hvor den afviste kvindelige
asylansøger ikke har sandsynliggjort, at hun ved tilbagevenden til
hjemlandet vil blive udsat for en sådan reel, personlig og forudsigelig
risiko for en alvorlig form for kønsspecifik vold.
Der kan f.eks. henvises til sag 85/2015,
K. mod Danmark,
som vedrører
spørgsmålet om udsendelse af en enlig somalisk kvinde med et mindreårigt
barn til Somalia. Klageren har over for komitéen bl.a. gjort gældende, at
hun ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive udsat for æresdrab
eller overdragelse til al-Shabaab. Selv om Flygtningenævnet havde
tilsidesat klagerens forklaring som utroværdig, og uanset at de
foreliggende baggrundsoplysninger ikke understøttede klagerens
forklaring om bl.a. risikoen for overdragelse til al-Shabaab, anmodede
komitéen i april 2015 regeringen om bemærkninger til klagen. Sagen
verserer fortsat ved Kvindekomitéen.
Som et andet eksempel kan nævnes den situation, hvor de danske
myndigheder i en sag mellem to danske statsborgere om
forældremyndighed har afgjort, at det er faren, der skal have
forældremyndigheden, og hvor moren herefter klager til FN’s
Kvindekomité og gør gældende, at hun – som kvinde – er blevet udsat for
diskrimination, alene fordi hun ikke har fået forældremyndigheden.
Sagsgenstanden er således reelt, hvem af forældrene (mand som kvinde),
der er bedst egnet til at have forældremyndigheden over barnet, og ikke –
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
som det er gjort gældende – spørgsmålet om, hvorvidt myndighederne har
diskrimineret klageren, fordi hun er kvinde.
I sådanne sager, hvor sagsgenstanden reelt ikke angår et forhold, som
vedrører Danmarks forpligtelser efter den pågældende konvention, vil der i
almindelighed ikke skulles udbetales retshjælp.
2.2.5.4.
De nævnte tilfældegrupper udgør ikke en udtømmende opregning
af de tilfælde, hvor der ikke vil skulle tildeles retshjælp.
Der vil således kunne forekomme andre tilfælde, hvor det ud fra en
konkret vurdering af den enkelte sag vurderes, at klageren ikke har en
rimelig grund til at føre klagesagen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2.6.
Lovforslaget omhandler alene betingelserne for at yde retshjælp i
klagesager ved internationale klageorganer. Derimod regulerer
lovforslaget ikke betingelserne for at klage til de internationale
klageorganer.
Personer, der ønsker at indbringe Danmark for internationale klageorganer
vil således i samme omfang som hidtil have mulighed for at indgive en
sådan klage og dermed få klageorganets vurdering af sagen. Lovforslaget
har dog den betydning, at den danske stat ikke længere vil skulle betale
klagers udgifter til at føre klagesager, som der ikke er rimelig grund til at
føre.
2.2.7.
Efter den gældende retshjælpslovs § 3 kan der, når særlige grunde
taler derfor, ydes retshjælp, selv om betingelserne i § 2, stk. 1, ikke er
opfyldt. Foreligger der særlige grunde, vil bestemmelsen kunne benyttes til
at yde retshjælp til fysiske eller juridiske personer, selv om det
internationale klageorgan (endnu) ikke har anmodet om den danske
regerings retlige bemærkninger til klagen. Der henvises til pkt. 2.1.1 om
gældende ret.
Det foreslås, at der ikke længere vil kunne ydes retshjælp, når
klageorganet (endnu) ikke har anmodet regeringen om retlige
bemærkninger til klagen.
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Indførelsen af det yderligere kriterium om, at klageren skal have rimelig
grund til at føre klagesagen, indebærer, at der efter Justitsministeriets
opfattelse ikke er grundlag for at bevare adgangen til at yde retshjælp i de
omhandlede tilfælde.
I tilfælde, hvor klageorganet – eventuelt på et senere tidspunkt – anmoder
regeringen om retlige bemærkninger, forudsættes det – i overensstemmelse
med den gældende ordning – at retshjælp også fremover gives med
tilbagevirkende kraft, sådan at retshjælpen f.eks. også dækker de udgifter,
som klageren allerede har haft, inden klageorganet anmoder regeringen om
bemærkninger. Der henvises til pkt. 2.1.1 om gældende ret.
Når der foreligger særlige grunde, vil bestemmelsen i den gældende
retshjælpslovs § 3 endvidere kunne benyttes til at yde retshjælp til en
juridisk person eller gruppe af personer, der er klageberettigede i henhold
til den pågældende konventions bestemmelser.
Det foreslås, at der også fremover kan ydes retshjælp til en juridisk person
eller grupper af personer, der er klageberettigede efter konventionen.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør der for juridiske personer fortsat
ikke være adgang til retshjælp efter samme betingelser som fysiske
personer, navnlig henset til, at der for juridiske personer ofte ikke er det
samme behov for retshjælp som for fysiske personer.
Det foreslås således, at det – udover de betingelser, som forslås for
retshjælp til fysiske personer (at klageorganet skal have anmodet
regeringen om bemærkninger, og at der skal være rimelig grund til at føre
klagesagen) – skal være en forudsætning for at yde retshjælp til juridiske
personer, at særlige grunde taler derfor.
Den foreslåede ordning indebærer, at ansøgninger fra juridiske personer
om retshjælp efter § 3 også fremover som udgangspunkt vil skulle
behandles på samme måde som ved ansøgninger om fri proces, jf.
retsplejelovens § 329. Praksis i sager om fri proces i henhold til de særlige
grunde, der er anført i § 329, forudsættes således fulgt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
2.2.8.
Den foreslåede ordning indebærer i forhold til sagsoplysning, at
Civilstyrelsen som udgangspunkt vil skulle træffe afgørelse om, hvorvidt
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
der kan ydes retshjælp (til såvel en fysisk som en juridisk person), på
baggrund af de oplysninger, der fremgår af klagers ansøgning om
retshjælp.
I tilfælde, hvor klagers ansøgning ikke indeholder de tilstrækkelige
oplysninger, forudsættes det, at Civilstyrelsen som udgangspunkt anmoder
klageren om de fornødne oplysninger, som klageren er i besiddelse af.
Hvis klageren herefter ikke meddeler Civilstyrelsen de ønskede
oplysningerne, vil Civilstyrelsen kunne træffe afgørelse på det
foreliggende grundlag. Hvis der er tvivl om, hvorvidt oplysninger fra
klageren er korrekte, eller der er behov for oplysninger om sagen, som
klageren ikke er i besiddelse af, vil Civilstyrelsen kunne indhente sådanne
oplysninger fra den relevante myndighed – f.eks. en afgørelse fra
domstolene eller Flygtningenævnet. Det er derimod ikke hensigten, at
Civilstyrelsen skal anmode den, der har truffet afgørelse i sagen, om en
udtalelse.
3. Indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet
3.1. Gældende ret
Civilstyrelsens afgørelser efter retshjælpsloven kan ikke påklages til anden
myndighed, men kan i overensstemmelse med de almindelige regler herom
indbringes for domstolene, jf. grundlovens § 63, ligesom Civilstyrelsens
afgørelser kan indbringes for Folketingets Ombudsmand efter de
almindelige regler herom.
3.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
Efter den gældende retshjælpsordning har klager retskrav på retshjælp,
hvis regeringen anmodes om retlige bemærkninger til klagen.
Den med lovforslaget foreslåede ordning indebærer, at Civilstyrelsen
fremover vil skulle foretage en vurdering af, hvorvidt klageren har rimelig
grund til at føre klagesagen, jf. nærmere herom pkt. 2.2.5. Indførelsen af et
sådant kriterium for tildeling af retshjælp medfører efter Justitsministeriets
opfattelse behov for, at der samtidig indføres klageadgang til en uafhængig
instans. Det foreslås derfor, at der indføres klageadgang til
Procesbevillingsnævnet, jf. lovforslagets § 1, nr. 3 (den foreslåede nye § 4
a i retshjælpsloven).
19
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Ordningen kommer herefter til at svare til den, der gælder for afgørelser
om fri proces, der træffes af Civilstyrelsen med klageadgang til
Procesbevillingsnævnet, jf. retsplejelovens §§ 328 og 329. Det bemærkes,
at retsplejelovens § 328 indeholder et lignende kriterium om, at ansøgeren
skal have rimelig grund til at føre proces.
Som konsekvens af den foreslåede klageadgang til Procesbevillingsnævnet
indeholder lovforslaget i § 2 en konsekvensændring af retsplejelovens §
22, som indeholder en angivelse af de sager, der behandles af
Procesbevillingsnævnet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[...]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
[...]
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgere af betydning.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et lovudkast har i perioden 6. november 2015 – 4. december 2015 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Børnerådet, Børns Vilkår, Cepos,
Civilstyrelsen, Dansk Flygtningehjælp, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Det Centrale
20
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
1565002_0021.png
Handicapråd, DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscenteret
om
Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, FAU - Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Flygtningenævnet, FN-forbundet, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Gadejuristen, Institut for Menneskerettigheder,
International Rehabilitation Center for Torture Victims, Justitia, Kraka,
Kvinderådet, KVINFO, Københavns Retshjælp, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater,
LBGT
Danmark,
Ligebehandlingsnævnet,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Procesbevillingsnævnet, Red
Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, samtlige byretter, SOS mod
Racisme, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret, Ægteskab Uden Grænser,
Ældreforum, Østre Landsret og Århus Retshjælp.
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
Økonomiske
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
[...]
[...]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
1565002_0022.png
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Forholdet til
EU-retten
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen af betydning.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 2):
Ændringen i retshjælpslovens § 2 indebærer, at det eksisterende kriterium
for tildeling af retshjælp – hvorefter retshjælp ydes i sager, hvor regeringen
er anmodet om retlige bemærkninger – suppleres med et yderligere
kriterium om, at klager skal have rimelig grund til at føre klagesagen.
Civilstyrelsen vil således fremover ved behandling af en ansøgning om
retshjælp skulle vurdere, om klageren i den enkelte sag har rimelig grund
til at føre klagesagen.
For at kriteriet ”rimelig grund” vil være opfyldt, kræves i første række, at
klagebetingelserne for indgivelse af klage til det pågældende internationale
klageorgan er opfyldt. Der vil således skulle meddeles afslag på retshjælp,
hvis et eller flere af klageorganets klagebetingelser ikke er opfyldt. Hvis
klager f.eks. ikke har udtømt de nationale retsmidler, vil der derfor skulle
gives afslag på retshjælp, selv om det internationale klageorgan har
anmodet regeringen om retlige bemærkninger i klagesagen.
Ud over, at betingelserne for at klage til det internationale klageorgan skal
være opfyldt, indebærer kriteriet ”rimelig grund” endvidere, at der skal
foreligge en rimelig udsigt til, at der foreligger en krænkelse af den
omhandlede konvention.
Om dette krav er opfyldt, beror nærmere på klagens genstand og de
anbringender, der gøres gældende til støtte for klagen.
22
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Udgangspunktet efter de foreslåede regler vil være, at når et klageorgan
anmoder regeringen om retlige bemærkninger i et tilfælde, hvor
klagebetingelserne må anses for opfyldt, vil det være et udtryk for, at
klager har rimelig grund til at føre klagesagen.
Der findes imidlertid en række tilfældegrupper, hvor der – uanset en
anmodning om retlige bemærkninger – i almindelighed ikke vil være
rimelig grund til at føre sagen.
For det første vil der i klagesager, som alene eller hovedsageligt vedrører
spørgsmål om de danske myndigheders bevisvurdering, efter den
foreslåedes ordning i almindelighed ikke skulle tildeles retshjælp.
Det følger således af praksis fra de internationale klageorganer, at de
nationale myndigheder er bedre egnet end klageorganerne til at bedømme
de beviser (f.eks. parts- og vidneforklaringer), der fremføres under en sag.
Et større antal af de sager, som er indgivet mod Danmark ved FN-
komitéerne – men derimod ikke sager mod Danmark ved EMD – vedrører
grundlæggende spørgsmålet om, hvorvidt en afvist asylansøgers forklaring
om sit asylmotiv er troværdig. Det foreslåede kriterium om, at klager skal
have rimelig grund til at føre klagesagen, forudsættes således at indebære,
at der i almindelighed ikke længere ydes retshjælp i disse sager.
Dette gælder også, selvom det gøres gældende over for klageorganet, at
der burde være foretaget en torturundersøgelse af klageren eller en
ægthedsvurdering af dokumenter mv. i forbindelse med de danske
udlændingemyndigheders behandling af sagen. Sådanne undersøgelser er
ofte ikke foretaget, idet udlændingemyndighederne på baggrund af de
oplysninger, der allerede findes i sagen, har fundet asylansøgeren
utroværdig eller fundet, at undersøgelserne ikke har betydning for, om
ansøgeren har et (u)troværdigt asylmotiv. Denne troværdighedsvurdering
er danske udlændingemyndigheder som anført bedre egnet end FN-
komitéerne til at foretage.
For det andet vil klagesager, som må anses for misbrug af klageadgangen,
f.eks. fordi en person klager på baggrund af åbenbart urigtige oplysninger
om sagen, retstilstanden i Danmark eller forholdene i øvrigt, ikke kunne
begrunde retshjælp.
23
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Som et eksempel herpå kan nævnes en person, der klager over en
frihedsberøvelse foretaget af politiet og i den forbindelse – i strid med
sandheden – oplyser, at politiets frihedsberøvelse ikke har været forelagt
en dommer.
For det tredje vil der i almindelighed ikke skulle udbetales retshjælp i
klagesager, hvor sagsgenstanden reelt ikke angår et forhold, som vedrører
Danmarks forpligtelser efter den pågældende konvention.
Som eksempel kan nævnes tilfælde, hvor en afvist kvindelig asylansøger
indgiver en klage til FN’s Kvindekomité uden reelt at have et
kønsspecifikt asylmotiv. En kvinde, der f.eks. søger asyl med henvisning
til generelt dårlige sociale og økonomiske forhold for kvinder i det land,
hun kommer fra, vil ikke have et kønsspecifikt asylmotiv og vil derfor på
denne baggrund ikke have ret til at få sin sag behandlet af komitéen.
Som et andet eksempel kan nævnes den situation, hvor en dansk mor
indgiver en klage til Kvindekomitéen over, at det er faren til barnet, som
har fået forældremyndigheden, og i den forbindelse gør gældende, at hun
er blevet diskrimineret som kvinde, fordi hun ikke har fået
forældremyndigheden. Sagsgenstanden er således reelt, hvem af
forældrene (mand som kvinde), der er bedst egnet til at have
forældremyndigheden over barnet, og ikke – som det er gjort gældende –
spørgsmålet om, hvorvidt myndighederne har diskrimineret klageren, fordi
hun er kvinde.
De nævnte tilfældegrupper udgør ikke en udtømmende opregning af de
tilfælde, hvor der ikke vil skulle tildeles retshjælp. Der vil således kunne
forekomme andre tilfælde, hvor det ud fra en konkret vurdering af den
enkelte sag vurderes, at klageren ikke har en rimelig grund til at føre
klagesagen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.5 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 3):
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at retshjælpslovens § 3 ændres,
således at justitsministeren, når særlige grunde taler derfor, og de i § 2, stk.
1, anførte betingelser er opfyldt, kan yde retshjælp til juridiske personer.
24
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
Den foreslåede ændring af § 3 indebærer, at fysiske personer ikke længere
vil kunne meddeles retshjælp efter bestemmelsen. Fysiske personer vil
fremover alene kunne ydes retshjælp, hvis betingelserne i retshjælpslovens
§ 2, stk. 1, sådan som denne er affattet efter lovforslagets § 1, nr. 1, er
opfyldt. Den hidtidige mulighed for at yde retshjælp i tilfælde, hvor
klageorganet (endnu) ikke har anmodet regeringen om retlige
bemærkninger, afskaffes således med den foreslåede bestemmelse. Det
bemærkes dog, at retshjælpen fortsat vil skulle ydes med tilbagevirkende
kraft, sådan at retshjælpen f.eks. også dækker de udgifter, klageren
allerede har haft, inden klageorganet anmoder regeringen om
bemærkninger.
På samme måde indebærer den foreslåede ændring af § 3, at der ikke
længere vil kunne ydes retshjælp til juridiske personer, når klageorganet
(endnu) ikke har anmodet regeringen om retlige bemærkninger til klagen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer desuden, at juridiske personer
alene vil kunne ydes retshjælp, hvis særlige grunde taler derfor. Uanset
den ændrede ordlyd svarer dette til, hvad der følger af den gældende § 3.
Ansøgninger fra juridiske personer om retshjælp efter § 3 vil således også
fremover skulle behandles på samme måde som ved ansøgninger om fri
proces, jf. retsplejelovens § 329. Praksis i sager om fri proces i henhold til
de særlige grunde, der er anført i § 329, forudsættes således fulgt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.7 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 4 a):
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der indsættes en § 4 a i
retshjælpsloven
om
klageadgang
til
Procesbevillingsnævnet.
Bestemmelsen indebærer, at afslag på retshjælp efter loven kan påklages
til Procesbevillingsnævnet inden 4 uger efter, at ansøgeren har fået
meddelelse om afslaget.
Civilstyrelsens afslag på retshjælp vil skulle oplyse om klageadgangen og
klagefristen. Der foreslås ikke nogen lovregel om behandling af klager, der
indgives for sent, men Procesbevillingsnævnet vil efter almindelige
principper om klagefrister kunne behandle en klage, der indgives for sent,
25
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
hvis forsinkelsen er undskyldelig. En forsinkelse kan navnlig være
undskyldelig, hvis der ikke er givet behørig klagevejledning.
Klageadgangen til Procesbevillingsnævnet omfatter alene Civilstyrelsens
afslag på retshjælp, herunder tilbagekaldelse af tidligere meddelt tilsagn
om retshjælp. Der vil således ikke kunne klages over Civilstyrelsens
fastsættelse af det beløb, som tildeles i retshjælp.
Til § 2
Retsplejelovens § 22 indeholder en angivelse af de sager, der behandles af
Procesbevillingsnævnet.
Lovforslagets
§
2
indebærer
en
konsekvensændring af § 22, stk. 2, som følge af, at det foreslås, at
Procesbevillingsnævnet fremover skal være klageinstans, for så vidt angår
Civilstyrelsens afslag på retshjælp.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den [dato], jf.
stk. 1.
Stk. 2.
fastslår, at loven finder anvendelse på ansøgninger om retshjælp
indgivet til Civilstyrelsen efter lovens ikrafttræden. Ansøgninger om
retshjælp, der er indgivet til Civilstyrelsen før lovens ikrafttræden,
behandles efter de hidtil gældende regler. Ved afgørelsen af, om en
ansøgning er indgivet til Civilstyrelsen inden lovens ikrafttræden, vil
tidspunktet for Civilstyrelsens modtagelse af klagen være afgørende.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Stk. 1
fastsætter, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
I
stk. 2
fastsættes det, at lovens § 1 (som vedrører ændringer i
retshjælpsloven) ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger. Det bemærkes, at retsplejen på Færøerne og i
Grønland er reguleret ved henholdsvis den færøske retsplejelov og
retsplejeloven for Grønland. På den baggrund vil lovens § 2 (som vedrører
ændring af retsplejeloven) ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
26
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
1565002_0027.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 940 af 20. december 1999
om retshjælp til indgivelse og
førelse
af
klagesager
for
internationale
klageorganer
i
henhold
til
menneskerettighedskonventioner
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter
»såfremt«: »der skønnes at være
rimelig grund til at føre klagesagen,
og«
§ 2.
Justitsministeren yder efter
ansøgning retshjælpen til den
person, der har klaget, såfremt det
internationale
klageorgan
har
anmodet om den danske regerings
retlige bemærkninger til klagen.
Stk. 2.
Retshjælpen omfatter
alene de omkostninger, som det
ikke er muligt at få godtgjort af det
internationale klageorgan.
§ 3.
Justitsministeren kan, når
særlige grunde taler derfor, yde
retshjælp, selv om betingelserne i
§ 2, stk. 1, ikke er opfyldt. Dette
gælder navnlig i sager, som er af
principiel
karakter
eller
af
almindelig offentlig interesse, eller
som har væsentlig betydning for
ansøgerens
sociale
eller
erhvervsmæssige situation.
2.
§ 3
affattes således:
Ȥ
3.
Justitsministeren kan, når
særlige grunde taler derfor, og de i
§ 2, stk. 1, anførte betingelser er
opfyldt, yde retshjælp til juridiske
personer.«
3.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ
4 a.
Afslås retshjælp efter denne
lov, kan afslaget påklages til
Procesbevillingsnævnet inden 4
27
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Udkast til lovforslag om ændring af retshjælpsloven (Ændring af betingelserne for retshjælp og indførelse af klageadgang til Procesbevillingsnævnet), fra justitsministeren
1565002_0028.png
uger efter, at ansøgeren har fået
meddelelse om afslaget.«
§2
I
retsplejeloven,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9.
december 2014, som ændret senest
ved § 5 i lov nr. 740 af 1. juni 2015,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 22, stk. 2,
indsættes efter
»denne lov«: »og afslag på
retshjælp efter lov om retshjælp til
indgivelse og førelse af klagesager
for internationale klageorganer i
henhold
til
menneskerettighedskonventioner.«
§ 22.
Procesbevillingsnævnet
behandler
ansøgninger
om
meddelelse
af
anden-
og
tredjeinstansbevilling efter regler i
denne lov og anden lovgivning.
Stk. 2.
Procesbevillingsnævnet
behandler endvidere klager over
afslag på fri proces efter regler i
denne lov.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den
[dato].
Stk. 2.
Loven finder anvendelse på
ansøgninger om retshjælp indgivet
efter
lovens
ikrafttræden.
Ansøgninger om retshjælp, der er
indgivet før lovens ikrafttræden,
behandles efter de hidtil gældende
regler.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
§ 1 kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland
med de afvigelser, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
28