Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 444
Offentligt
1670029_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. september 2016
Forvaltningsretskontoret
Anna Seneberg Winkel
2016-7650-0008
2079449
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 44
ændres »2016-17« til: »2017-18«.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 444: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Postlisteordning
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 444: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
1. Indledning
Det følger af offentlighedslovens § 44, at justitsministeren i folketingsåret
2016-17 skal fremsætte lovforslag om revision af offentlighedslovens § 16
om postlister. Ved en postliste forstås en fortegnelse over dokumenter, der
den pågældende dag er modtaget i eller afsendt af myndigheden.
Det er forudsat i forarbejderne til offentlighedslovens § 16, at en ordning
med obligatoriske postlister i første omgang indføres som en forsøgsord-
ning.
Forsøgsordningen blev iværksat med virkning fra den 1. januar 2015 og
omfatter Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og Slagelse Kom-
mune. Forsøgsordningen ophører ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i forarbejderne til offentlighedsloven, at forsøgs-
ordningen skal evalueres. Evalueringen skal danne grundlag for en stilling-
tagen til, i hvilket omfang ordningen skal gøres permanent, herunder om
ordningen skal omfatte samtlige ministerielle departementer, underliggen-
de styrelser mv.
Det efterlader endog meget kort tid til at gennemføre evalueringen, at der
allerede i folketingsåret 2016-17 skal fremsættes lovforslag på baggrund af
evalueringen af forsøgsordningen, der som nævnt først udløber den 1. ja-
nuar 2017.
Dertil kommer, at det følger af supplement til politisk aftale af 3. oktober
2016 mellem den daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny of-
fentlighedslov, at offentlighedsloven skal evalueres tre år efter dens ikraft-
træden, dvs. den 1. januar 2017. Der skal i den forbindelse udarbejdes en
redegørelse, som vil kunne sættes til debat i Folketinget.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at evalueringen af postlisteforsøget
med fordel kan indgå i de drøftelser, der vil være som opfølgning på den
generelle evaluering af offentlighedsloven.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionen af offentlighedslo-
vens § 16 om postlister bør udsættes til folketingsåret 2017-18.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 444: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
2. Postlisteordning
2.1. Gældende ret
Offentlighedslovens § 16 blev indført ved lov nr. 606 af 12. juni 2013 om
offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven), som trådte i kraft den 1.
januar 2014.
Efter offentlighedslovens § 16, stk. 1, kan justitsministeren efter forhand-
ling med vedkommende minister bestemme, at ministerielle departementer
samt nærmere angivne underliggende styrelser og direktorater skal udfær-
dige en fortegnelse over dokumenter, der den pågældende dag er modtaget
hos eller afsendt af myndigheden (postliste). Bestemmelse om at føre post-
lister for den centrale forvaltning i kommunerne og regionerne træffes af
økonomi- og indenrigsministeren (nu social- og indenrigsministeren) efter
forhandling med vedkommende kommune eller region.
Det fremgår af offentlighedslovens § 16, stk. 2, at en postliste skal offent-
liggøres på myndighedens hjemmeside, hvis der bliver truffet bestemmelse
efter offentlighedslovens § 16, stk. 1. Postlisten skal indeholde oplysninger
om dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse, navnet på eller ka-
rakteren af modtageren eller afsenderen af dokumentet, kort, tematisk an-
givelse af dokumentets indhold samt et journalnummer eller anden identi-
fikationsbetegnelse.
Det forudsættes i forarbejderne til lov nr. 606 af 12. juni 2013, at postliste-
ordningen først indføres som en forsøgsordning med henblik på at indhen-
te erfaringer om arbejds- og ressourcebelastningen ved at føre en postliste,
samt i hvilket omfang en postliste vil blive anvendt af bl.a. medierne for at
identificere sager og dokumenter, der kunne være interesse i at søge om
aktindsigt i. Forsøgsordningen skulle være etableret senest et år efter, at
offentlighedsloven var trådt i kraft.
Forsøgsordningen er iværksat med virkning fra den 1. januar 2015 og om-
fatter Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og Slagelse Kommu-
ne. Forsøgsordningen ophører ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i forarbejderne til offentlighedsloven, at forsøgs-
ordningen skal evalueres. Evalueringen skal danne grundlag for en stilling-
tagen til, i hvilket omfang ordningen skal gøres permanent, herunder om
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 444: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
ordningen skal omfatte samtlige ministerielle departementer, underliggen-
de styrelser mv.
Det følger af offentlighedslovens § 44, at justitsministeren i folketingsåret
2016-17 skal fremsætte lovforslag om revision af bestemmelsen i § 16 om
postlister. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med det forhold, at post-
listeordningen i første omgang indføres som en forsøgsordning.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det efterlader endog meget kort tid til at gennemføre evalueringen, at der
efter offentlighedslovens § 44 allerede i folketingsåret 2016-17 skal frem-
sættes lovforslag på baggrund af evalueringen af forsøgsordningen, der
først skal foretages, når forsøgsperioden udløber den 1. januar 2017.
Dertil kommer, at det følger af supplement til politisk aftale af 3. oktober
2016 mellem den daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny of-
fentlighedslov, at offentlighedsloven skal evalueres tre år efter dens ikraft-
træden, dvs. den 1. januar 2017. Der skal i den forbindelse udarbejdes en
redegørelse, som vil kunne sættes til debat i Folketinget.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at evalueringen af postlisteforsøget
med fordel kan indgå i de drøftelser, der vil være som opfølgning på den
generelle evaluering af offentlighedsloven.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionen af offentlighedslo-
vens § 16 bør udsættes til folketingsåret 2017-18.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 444: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
1670029_0006.png
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. september 2016 til den
28. oktober 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Berlingske Media, Civilstyrelsen,
Dagbladet Information, Danmarks Lokal-Tv Forening, Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole, Danmarks Radio, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund, Dansk Student Tv Forening,
Danske Advokater, Danske Idebaserede Lokale Elektroniske Medier, Dan-
ske Medier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Den Kristne Producentkomité, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dom-
stolsstyrelsen, Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser, Institut for Men-
neskerettigheder, Juridisk Institut – Syddansk Universitet, Juridisk Institut
– Aalborg Universitet, Juridisk Institut – Aarhus Universitet, Jyllandspo-
sten, Kommunernes Landsforening (KL), Kristeligt Dagblad, Københavns
Retshjælp, Københavns Universitet – Det Juridiske Fakultet, Politiken,
Producentforeningen, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for
Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Roskilde, Præsidenten for Retten
i Aalborg, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Vestre Lands-
ret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Retssikkerheds-
fonden, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grøn-
land, SAML Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet, Statsforvalt-
ningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen
Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen Syddanmark,
TV2/DANMARK A/S, TV3 A/S og Århus Retshjælp.
9. Sammenfattende skema
Positive
konse- Negative konsekven-
kvenser/mindre-ud- ser/merudgifter
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 444: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
1670029_0007.png
gifter (hvis ja, an- (hvis ja, angiv hvilke)
giv hvilke)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet mv.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Forslaget
aspekter
Ja
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
indeholder
ikke
EU-retlige
Nej
X
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 444: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastsætter, at justitsministeren i folketingsåret 2017-18 skal
fremsætte forslag om revision af offentlighedslovens § 16 om postlister.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2017.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde og indebæ-
rer, at loven ikke gælder på Færøerne og Grønland.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 444: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 606 af 12. juni 2016 om
offentlighed i forvaltningen foreta-
ges følgende ændring:
§ 44.
Justitsministeren fremsætter
1.
I
§ 44
ændres »2016-17« til:
forslag om revision af § 16 i folke- »2017-18«.
tingsåret 2016-17.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts
2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
9