Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 439
Offentligt
1669040_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2016
EU-retskontoret
Louise Degn Brammer
2016-3051/01-0041
2077958
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 13. – 14. oktober 2016
Side:
2-10
Punkt 1:
Forslag til Rådets forordning
om oprettelse af en europæisk an-
klagemyndighed (EPPO)
- Politisk drøftelse/Delvis generel
indstilling
KOM (2013) 534
11-18
Punkt 2:
Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets
direktiv om strafferetlig
bekæmpelse af svig rettet mod
Den Europæiske Unions finansiel-
le interesser (PIF)
*
- Politisk drøftelse/Fremskridts-
rapport
KOM (2012) 193
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af en
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at for-
slaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0002.png
europæisk anklagemyndighed (EPPO)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2013) 534 endelig
1.
Resumé
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget er på dagsordenen for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13.-14. oktober 2016 med
henblik på politisk drøftelse og delvis generel indstilling. Formålet med
forslaget er at oprette Den Europæiske Anklagemyndighed, som skal efter-
forske og ved medlemsstaternes nationale domstole retsforfølge strafbare
handlinger, der skader EU’s finansielle interesser. Forslaget indeholder
bl.a. regler om Den Europæiske Anklagemyndigheds organisation, proce-
dureregler for efterforskning, retsforfølgning og behandling af straffesa-
ger. Kommissionen har tidligere fået et såkaldt ”gult kort” på forslaget,
idet 11 landes parlamenter/kamre har afgivet begrundede udtalelser om,
at forslaget ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Kommis-
sionen har efterfølgende meddelt, at forslaget er blevet genovervejet, og at
Kommissionen vil fastholde forslaget, idet man finder, at det efterlever
nærhedsprincippet. Det er regeringens vurdering, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har hverken lovgivnings-
mæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man generelt
skeptisk over for forslaget om oprettelse af en europæisk anklagemyndig-
hed.
2.
Baggrund
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 86 i Traktaten om Den Europæ-
iske Unions Funktionsmåde (TEUF), hvoraf det bl.a. fremgår, at Rådet ved
en forordning kan oprette en europæisk anklagemyndighed ud fra Eurojust
for at bekæmpe lovovertrædelser, der skader EU’s finansielle interesser.
Forslaget er dermed omfattet af retsforbeholdet. Oprettelsen skal ske efter
en særlig lovgivningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med enstem-
mighed efter Europa-Parlamentets godkendelse.
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at for-
slaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0003.png
Forslaget indgår i en lovgivningspakke og er fremsat sammen med et for-
slag vedrørende en reform af Eurojust (KOM(2013) 535 endelig).
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13.-14. oktober 2016 for-
ventes formandskabet at orientere om status for forhandlingerne. Herud-
over har formandskabet lagt op til en debat med fokus på de dele af forsla-
get, hvor der fortsat er væsentlige uafklarede problemer med henblik på at
opnå en delvis generel indstilling. Det vides ikke endnu, hvilke dele af for-
slaget der ønskes drøftet.
3.
Formål og indhold
Oprettelsen af Den Europæiske Anklagemyndighed har til formål at styrke
beskyttelsen af Unionens finansielle interesser mod strafbare handlinger.
Den følgende redegørelse for forslaget er baseret på dels Kommissionens
oprindelige forslag, dels flere forskellige udkast til kompromistekster, der
dækker forskellige dele af forslagets reviderede bestemmelser. Der kan
bl.a. henvises til det seneste udkast til kompromistekst af
11. juli 2016.
3.1. Forslagets centrale elementer
Kommissionen har med forslaget lagt op til at oprette Den Europæiske An-
klagemyndighed som et nyt EU-organ, der skal have opgaver og beføjel-
ser, som i dag tilkommer medlemsstaternes nationale myndigheder.
Den Europæiske Anklagemyndighed skal have kompetence til at efterfor-
ske og retsforfølge strafbare handlinger, der skader Unionens finansielle
interesser. Det nærmere omfang heraf vil blive fastlagt i en særskilt
retsakt, jf. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferet-
lig bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske Unions finansielle in-
teresser (KOM (2012) 363). Når de faktiske omstændigheder samtidig ud-
gør en overtrædelse efter national ret, kan Den Europæiske Anklagemyn-
dighed ligeledes være kompetent til at behandle denne overtrædelse. An-
klagemyndigheden kan desuden være kompetent til at behandle visse over-
trædelser i nær tilknytning til overtrædelser, der skader Unionens finansiel-
le interesser.
Den Europæiske Anklagemyndighed optræder som anklager ved medlems-
staternes kompetente domstole. Medlemsstaternes kompetente myndighe-
der skal aktivt bistå og støtte Den Europæiske Anklagemyndigheds efter-
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
forskning og retsforfølgning, men anklagemyndigheden og alle dens ansat-
te skal være uafhængige.
Den Europæiske Anklagemyndighed foreslås etableret med et centralt ni-
veau, der vil omfatte et kollegiumbestående af den europæiske chefankla-
ger, ét medlem pr. medlemsstat og en række permanente afdelinger. På det
decentrale niveau vil anklagemyndigheden have europæiske delegerede
anklagere i de enkelte medlemsstater.
En af de væsentligste ændringer i forhold til Kommissionens oprindelige
forslag er, at Den Europæiske Anklagemyndighed ikke længere har ene-
kompetence til at efterforske og retsforfølge strafbare handlinger, der ska-
der Unionens finansielle interesser, men at eksempelvis mindre sager som
udgangspunkt kan behandles af de nationale myndigheder.
Forslaget indeholder endvidere bestemmelser om bl.a. processuelle garan-
tier, retsmidler, behandling af oplysninger og databeskyttelse.
I forhold til tredjelande og internationale organisationer er der lagt op til –
for så vidt angår strafbare handlinger, der henhører under Den Europæiske
Anklagemyndigheds kompetenceområde – at medlemsstaterne anerkender
anklagemyndigheden som en kompetent myndighed i forbindelse med
gennemførelsen af internationale aftaler om retshjælp i straffesager og ud-
levering, eller ændrer sådanne aftaler for at sikre, at Den Europæiske An-
klagemyndighed kan udøve sin virksomhed
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal efter TEUF artikel 86, stk. 1, vedtages efter en særlig lov-
givningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med enstemmighed efter
Europa-Parlamentets godkendelse.
Europa-Parlamentet har den 12. marts 2014 afgivet en foreløbig rapport
om forslaget, hvori Parlamentet kommer med en række anbefalinger til
ændringer af forslaget, som Parlamentet anmoder Rådet om at tage behø-
rigt hensyn til ved behandlingen af forslaget. Europa-Parlamentet har ved
beslutning af 29. april 2015 bekræftet og suppleret indholdet i rapporten af
12. marts 2014 og opfordret Rådet til at følge parlamentets anbefalinger.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget bl.a. anført, at der er behov for tiltag på EU-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
plan, idet den planlagte foranstaltning i sig selv har en EU-dimension.
Kommissionen har endvidere anført, at forslaget er i overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet og ikke går videre, end hvad der er nød-
vendigt for at nå dette mål.
Efter fremsættelsen af forslaget har Kommissionen fået et såkaldt ”gult
kort” på forslaget, idet 11 landes parlamenter/kamre (i alt 14 parlamen-
ter/kamre) har afgivet begrundede udtalelser om, at forslaget ikke er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Kommissionen har den 27. november 2013 meddelt, at forslaget er blevet
genovervejet, og at Kommissionen vil fastholde forslaget, men at der i lov-
givningsprocessen vil blive taget behørigt hensyn til de nationale parla-
menters begrundede udtalelser.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Der er herved bl.a. lagt vægt på, at det konkrete forslag i
vidt omfang bygger på anvendelse af nationale straffeprocessuelle regler,
og at oprettelsen af en europæisk anklagemyndighed er forudsat i TEUF.
6.
Gældende dansk ret
Efter de gældende regler varetages den strafferetlige beskyttelse af EU’s
finansielle interesser af medlemsstaterne. I tilfælde af f.eks. svig med EU-
midler i Danmark er det i henhold til retsplejeloven det danske politi og
den danske anklagemyndighed, der gennemfører efterforskningen, beslut-
ter om der skal rejses tiltale, og i givet fald fører sagen ved retten.
Ved grænseoverskridende kriminalitet, herunder lovovertrædelser der ved-
rører EU’s finansielle interesser, samarbejder politi og anklagemyndighed
efter behov med myndighederne i andre lande. For så vidt angår samarbej-
det med myndighederne i andre EU-medlemsstater sker dette navnlig gen-
nem Europol, Eurojust og Det Europæiske Retlige Netværk.
Kommissionen har allerede i dag en til dels uafhængig svigsbekæmpelses-
enhed, OLAF, der har til opgave at beskytte EU’s interesser mod ulovlig
virksomhed, som kan føre til disciplinærsager og straffesager. OLAF har
kompetence til at gennemføre undersøgelser af administrativ karakter og
formidle resultaterne videre til de nationale myndigheder.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0006.png
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 86, og er så-
ledes omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget har derfor ikke lov-
givningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ikke økonomiske konsekvenser, idet forsla-
get er omfattet af Danmarks retsforbehold.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark, idet forslaget er omfattet af Danmarks retsforbehold.
8.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 23. september 2016.
Kommissionens oprindelige forslag har været i høring hos følgende myn-
digheder og organisationer mv.: Vestre Landsret, Østre Landsret, Sø- og
Handelsretten, byretterne, Advokatrådet, Amnesty International, Danske
Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Advokater og Advokat-
fuldmægtige, Foreningen af Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i Kø-
benhavn (Juridisk Institut), Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut),
Institut for Menneskerettigheder, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Kø-
benhavns Universitet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbun-
det, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspo-
litiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet (Juri-
disk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Rigsadvokaten, Advokatrådet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Retspolitisk Forening og Datatilsynet har afgivet høringssvar til forslaget.
De fremsendte bemærkninger er nærmere beskrevet nedenfor.
8.1. Generelle bemærkninger
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0007.png
Rigsadvokaten bemærker, at det grundlæggende er en politisk beslutning,
hvorvidt Danmark, såfremt forslaget ikke havde været omfattet af det dan-
ske retsforbehold, skulle tilslutte sig en EU-institution, der er tillagt eks-
klusive, overstatslige beføjelser til at efterforske og retsforfølge visse straf-
bare handlinger, der skader Unionens finansielle interesser. Rigsadvokaten
kan tilslutte sig Justitsministeriets samlenotat af 26. september 2013,
hvoraf det fremgår, at den danske anklagemyndighed varetager indsatsen
mod svig, herunder med EU-midler, effektivt og målrettet.
Retspolitisk Forening bemærker, at foreningen ud fra en suverænitetsbe-
tragtning og en betragtning om retssikkerhed for borgerne i relation til ef-
terforskning og domstolsbehandling generelt må tage afstand fra den filo-
sofi, forslaget er udtryk for. Retspolitisk Forening finder, at forslaget er
udtryk for mere EU-myndighedsudøvelse på et sagsområde, hvor et effek-
tivt samarbejde mellem landene og med EU’s allerede eksisterende institu-
tioner, f.eks. OLAF, bør kunne virke og håndhæves.
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker sam-
menfattende, at forslaget til Rådets forordning om oprettelse af en europæ-
isk anklagemyndighed forekommer tungt og på flere punkter uklart.
8.2. Genstand og definitioner
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker vedrø-
rende forslagets artikel 2, at formuleringen ”strafbare handlinger, der ska-
der Unionens finansielle interesser” er en vag formulering, der kan give
anledning til mange afgrænsningsproblemer.
8.3. Almindelige bestemmelser
Rigsadvokaten bemærker, at det vil være mest hensigtsmæssigt med en de-
centraliseret struktur. Dermed vil det være muligt at sikre national forank-
ring af de sager, der vedrører den enkelte medlemsstat, ligesom det vil væ-
re muligt at bygge videre på den ekspertise, der er opbygget hos den natio-
nale anklagemyndighed.
Rigsadvokaten bemærker endvidere, at det ville være hensigtsmæssigt at
overveje en model, hvor Den Europæiske Anklagemyndigheds kompeten-
ce er subsidiær i forhold til de nationale myndigheders kompetence, idet
indsatsen mod svig allerede varetages effektivt og målrettet.
Derudover sætter Rigsadvokaten spørgsmålstegn ved, om man vil kunne
sikre den delegerede anklagers fuldstændige uafhængighed af den nationa-
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0008.png
le anklagemyndighed, når det må formodes, at den delegerede anklager ef-
ter sin udnævnelsesperiode har interesse i at fortsætte i den nationale an-
klagemyndighed.
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker, at de
europæiske anklageres uafhængighed kan give anledning til bekymring,
idet de europæiske anklagere ikke er underlagt klageadgang og kun kan af-
skediges af Rådet ved grove tjenesteforseelser.
8.4. Procedureregler
Rigsadvokaten bemærker, at Den Europæiske Anklagemyndighed i videst
muligt omfang bør operere på baggrund af nationale procesregler. Rigsad-
vokaten anfører, at det bør afklares, hvad retsvirkningen vil være af, at for-
ordningenindeholder andre procesregler end retsplejelovens. Rigsadvoka-
ten anfører endvidere, at det ville være bedre i tråd med danske retsprin-
cipper, hvis det var muligt at påklage afgørelser, der går ud på at afvise el-
ler indstille en efterforskning.
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater finder forslagets
artikel 30 om anerkendelse af bevismidler særdeles vidtgående og mener,
at bestemmelsen medfører en risiko for såkaldt ”forum shopping”, idet
Den Europæiske Anklagemyndighed kan have interesse i at retsforfølge en
lovovertrædelse i ét land frem for et andet. Advokatrådet er af den opfat-
telse, at bevisreglerne bør ændres således, at bevis indsamlet i ét medlem-
sland, kun kan anvendes i et andet medlemsland, hvis begge landes lovgiv-
ning tillader anvendelse af beviset.
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater finder, at der i for-
slaget mangler klare regler for jurisdiktion i tilfælde af grænseoverskriden-
de kriminalitet, samt at der bør sikres en judiciel prøvelse af spørgsmålet,
eventuelt med klageadgang til EU-Domstolen.
8.5. Processuelle garantier
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker, at den
sigtedes rettigheder ikke er tilstrækkeligt specificeret i forslaget, og at for-
slaget mangler bestemmelser vedrørende erstatning til den sigtede.
8.6. Databeskyttelse
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0009.png
Datatilsynet har bemærket, at Den fælles kontrolinstans for Eurojust (JSB)
den 14. november 2013 har afgivet en udtalelse om Eurojust, og at Den
Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse ifølge deres hjemmeside
bl.a. vil afgive en udtalelse om ”Establishment of a European Public Pro-
secutor’s Office (EPPO) to protect the financial interests of the Union”,
hvorfor Datatilsynet anbefaler, at disse udtalelser indgår i overvejelserne
om de aktuelle forslag.
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker, at der
gives Den Europæiske Anklagemyndighed en vid adgang til at indsamle,
videregive og lagre oplysninger, herunder personfølsomme oplysninger,
og at der bør være et uafhængigt tilsynsorgan til at bedømme nødvendig-
heden af den meget omfattende kompetence.
8.7. Finansielle bestemmelser og bestemmelser vedrørende personale
Rigsadvokaten bemærker, at det er nødvendigt, at midlerne til Den Euro-
pæiske Anklagemyndighed ikke må gå fra Eurojusts budget på en sådan
måde, at Eurojust ikke fremover kan varetage sine operationelle opgaver i
fuldt tilfredsstillende omfang.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Som nævnt ovenfor har 11 landes parlamenter/kamre (i alt 14 parlamen-
ter/kamre) afgivet begrundede udtalelser om, at forslaget ikke er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Derudover har Storbritannien og Irland
valgt ikke at benytte deres Opt-In, hvorfor de som udgangspunkt ikke del-
tager i Den Europæiske Anklagemyndighed.
Flere delegationer har undervejs i forhandlingerne fremhævet, at deres en-
delig stillingstagen til deltagelse i Den Europæiske Anklagemyndighed vil
afhænge af udformningen af den endelige model.
Forslaget har været drøftet på en række rådsmøder (retlige og indre anlig-
gender) siden oktober 2013.
Der er tidligere opnået bred konceptuel støtte til en del af forslagets artik-
ler, der er fastfrosset på nuværende tidspunkt.
10.
Regeringens generelle holdning
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0010.png
Fra dansk side anser man samarbejdet mellem de nationale myndigheder,
Europol og Eurojust for at være særdeles nyttigt i sager, der vedrører straf-
bare handlinger, som skader EU’s finansielle interesser, ligesom man anser
medlemsstaternes samarbejde med OLAF for velfungerende. Det er rege-
ringens opfattelse, at den danske anklagemyndighed varetager indsatsen
mod svig, herunder svig med EU-midler, effektivt og målrettet.
Regeringen er skeptisk over for det element i forslaget, som lægger op til,
at Den Europæiske Anklagemyndighed skal kunne efterforske og retsfor-
følge i de enkelte medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til ori-
entering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni
2016.
Dagsordenspunkt 2: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske
Unions finansielle interesser
Forslaget
har i den foreliggende form hjemmel i
TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen
om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse,
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0011.png
Revideret samlenotat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2012) 363 endelig
1.
Resumé
Forslaget til direktiv om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod EU’s
finansielle interesser er oprindeligt fremsat med hjemmel i TEUF artikel
325, stk. 4 (om nødvendige foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpel-
se af svig, der skader EU’s finansielle interesser), der ikke er omfattet af
retsforbeholdet, men hjemlen er efterfølgende ændret til TEUF artikel 83,
stk. 2 (om minimumsregler for strafbare handlinger). Forslaget er dermed
omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget er på dagsordenen for rå-
dsmødet (retlige og indre anliggender) den 13.-14. oktober 2016 med hen-
blik på politisk drøftelse og orientering om fremskridt i arbejdet. Forslaget
har til formål at fastlægge bestemmelser til bekæmpelse og forebyggelse af
svig og andre strafbare handlinger, der skader EU
s finansielle interesser,
ved at fastsætte definitioner på strafbare handlinger og straffe herfor. Det
er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Forslaget forventes i den foreliggende form hverken at have
lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side støtter
man, at forslaget i den foreliggende form har hjemmel i TEUF artikel 83,
stk. 2, og således er omfattet af retsforbeholdet.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2012) 363 endelig af 11. juli 2012 fremsat
forslag om Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlig be-
kæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske Unions finansielle interesser.
Forslaget er oprindelig fremsat med hjemmel i TEUF artikel 325, stk. 4
(om nødvendige foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpelse af svig,
der skader EU’s finansielle interesser), men hjemlen er efterfølgende æn-
dret til TEUF artikel 83, stk. 2 (om minimumsregler for strafbare handlin-
ger). Forslaget er dermed omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294.
hvilket indebærer, at forslaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark (”retsforbeholdet”).
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0012.png
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13.-14. oktober 2016 er
forslaget på dagsordenen med henblik på politisk drøftelse og orientering
om fremskridt i arbejdet.
3.
Formål og indhold
Den følgende gennemgang er baseret på det seneste udkast til en kompro-
mistekst, som formandskabet har fremlagt den 21. september 2016.
3.1. Generelt
Direktivforslaget har til formål at fastlægge minimumsbestemmelser, der
definerer svig og andre strafbare handlinger til skade for EU’s finansielle
interesser og fastsætte straffe herfor med henblik på at bidrage effektivt til
en stærkere beskyttelse mod svig, der påvirker EU’s finansielle interesser,
i overensstemmelse med øvrig EU-lovgivning på dette område.
Ved EU’s finansielle interesser forstås ifølge forslaget alle indtægter, ud-
gifter og aktiver, som er opført på, opnået gennem eller tilfalder EU’s bud-
get og budgetter for institutioner, organer, kontorer og agenturer oprettet i
henhold til traktaterne eller de budgetter, som disse direkte eller indirekte
forvalter og overvåger.
I det foreliggende forslag omfattes momsindtægter
endvidere af direktivets anvendelsesområde.
3.2. Svig til skade for EU’s finansielle interesser
Medlemsstaterne er ifølge forslaget forpligtet til at sikre, at svig med hen-
syn til EU’s udgifter til tilskud og støtte, svig med hensyn til EU’s udbuds-
relaterede udgifter og svig med hensyn til EU’s indtægter kan straffes, når
de begås med forsæt.
3.3. Andre strafbare handlinger, der skader EU’s finansielle interesser
Forslaget indeholder bestemmelser om, at visse andre former for svigagtig
adfærd, der skader EU’s finansielle interesser, skal kriminaliseres, når de
begås med forsæt til at opnå uretmæssig vinding. Det drejer sig om anven-
delse af uretmæssigt opnået information eller brug af information, som ik-
ke er offentligt tilgængeligt, i forbindelse med offentlige udbudskontrakter
eller tilskud, der skader EU’s finansielle interesse. Herudover skal med-
lemsstaterne kriminalisere hvidvaskning, aktiv og passiv bestikkelse og
underslæb med tilknytning til EU-svig.
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0013.png
3.5. Medvirken, forsøg, juridiske personers strafansvar, indefrysning og
konfiskation, straffemyndighed og forældelse
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget kriminalisere medvirken til og for-
søg på at begå de strafbare handlinger, der er omfattet af forslaget.
Herudover indeholder forslaget bestemmelser om juridiske personers stra-
fansvar, straffemyndighed, indefrysning og konfiskation og forældelsesfri-
ster.
3.6. Sanktioner
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at enkeltpersoner kan straffes
for de strafbare handlinger, der er omfattet af forslaget, med sanktioner,
der er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækken-
de virkning. Medlemsstaterne skal endvidere sikre, at de strafbare handlin-
ger, der er omfattet af forslaget, kan straffes med fængsel.
Herudover skal medlemsstaterne sikre, at der fastsættes en maksimums-
fængselsstraf på mindst 4 år, når de strafbare handlinger, der er omfattet af
forslaget, indebærer betydelig skade eller vinding. En skade eller vinding
skal som udgangspunkt anses for betydelig, når den overstiger 100.000
EUR. Medlemsstaterne kan også fastsætte en maksimumsfængselsstraf på
mindst 4 år på grundlag af andre alvorlige omstændigheder, der er define-
ret i den nationale lovgivning.
For så vidt angår juridiske personer skal medlemsstaterne sikre, at der kan
pålægges sanktioner, der er effektive, står i rimeligt forhold til den strafba-
re handling og virker afskrækkende, herunder strafferetlige eller admini-
strative bøder og eventuelt andre sanktioner som f.eks. udelukkelse fra of-
fentlige ydelser eller tilskud, midlertidigt eller varigt forbud mod udøvelse
af erhvervsvirksomhed og tvangsopløsning.
3.7. Afsluttende bestemmelser
De afsluttende bestemmelser indeholder bl.a. regler for samarbejde mellem
medlemsstaterne, Eurojust, Kommissionen, OLAF og Revisionsretten.
Desuden bestemmes det, at BFI-konventionen og tilhørende protokoller
ophæves i relation til de medlemsstater, der er bundet af direktivet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse
i sagen den 16. april 2014. Udtalelsen indeholder en række ændringsfor-
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0014.png
slag, herunder bl.a. at hjemlen for forslaget ændres til TEUF artikel 83,
stk. 2.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at forslagets formål – be-
kæmpelse og forebyggelse af svig og andre strafbare handlinger til skade
for EU’s finansielle interesser – ikke i tilstrækkelig grad kan varetages af
medlemsstaterne. Kommissionen har i den forbindelse anført, at EU’s fi-
nansielle interesser beror på de aktiver og passiver, som forvaltes af eller
på vegne af EU, og at disse interesser således per definition som udgangs-
punkt er et EU-anliggende. Kommissionen har endvidere anført, at svig og
dermed beslægtede ulovlige handlinger rettet mod EU’s finansielle interes-
ser udgør et alvorligt problem, der skader EU’s budget og dermed også går
ud over skatteyderne. Manglende ensartethed i medlemsstaternes regule-
ring hindrer en effektiv bekæmpelse og forebyggelse af dette problem, og
målet med forslaget kan dermed ifølge Kommissionen bedre gennemføres
på EU-plan.
Det er – af de af Kommissionen anførte grunde – regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
6.1. Svig til skade for EU’s finansielle interesser
BFI-konventionens bestemmelser om svig til skade for EU’s finansielle in-
teresser er gennemført i dansk ret ved straffelovens § 289 a. Herudover
findes der på en række områder særlove, der indeholder bestemmelser om
svig med EU’s midler. Det gælder bl.a. inden for landbrugs- og fiskeriom-
rådet. Straffelovens § 289 a er subsidiær i forhold til bestemmelser i sær-
love, i det omfang den pågældende særlov indeholder en tilsvarende regu-
lering.
6.2. Svigagtig adfærd i forbindelse med indgåelse af offentlige kontrakter
Straffeloven indeholder ikke særlige bestemmelser om svigagtig afgivelse
eller tilbageholdelse af oplysninger fra tilbudsgiveres side i forbindelse
med indgåelse af offentlige kontrakter. En sådan svigagtig adfærd vil dog
efter omstændighederne kunne straffes som bedrageri efter straffelovens §
279. Straffelovens § 300 a om visse former for groft uagtsomt bedrageri
supplerer bedrageribestemmelsen i straffelovens § 279.
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0015.png
Endvidere fungerer bestemmelsen i straffelovens § 171 om dokumentfalsk
i vidt omfang som en specialbestemmelse om bedrageri med et falsk doku-
ment som middel.
Herudover findes der i straffelovens kapitel 17 om falsk forklaring og falsk
anklage forskellige bestemmelser om afgivelse af urigtige erklæringer til
offentlige myndigheder.
6.3. Bestikkelse
Bestikkelse af personer, der virker i offentlig tjeneste eller hverv, er straf-
bart i medfør af straffelovens §§ 122 og 144.
6.4. Misbrug af offentlige midler
Straffeloven indeholder ikke særlige bestemmelser om en offentlig ansats
misbrug af offentlige midler. En offentlig ansats misbrug af offentlige
midler vil dog efter omstændighederne kunne straffes som underslæb efter
straffelovens § 278. Hvis forholdet falder uden for anvendelsesområdet for
straffelovens § 278, vil det efter omstændighederne kunne straffes som
mandatsvig efter straffelovens § 280. Ud over de nævnte berigelsesforbry-
delser findes der i straffelovens kapitel 16 forskellige bestemmelser om
forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv mv.
6.5. Hvidvaskning
Hvidvaskning af udbytte fra strafbare handlinger straffes i dansk ret som
hæleri efter straffelovens § 290.
6.6. Medvirken og forsøg
Forsøg på eller medvirken til overtrædelse af straffelovens bestemmelser
er strafbart i medfør af straffelovens §§ 21 og 23.
6.7. Juridiske personers strafansvar
Efter straffelovens § 306 kan der pålægges selskaber mv. (juridiske perso-
ner) ansvar for overtrædelse af straffelovens bestemmelser. En juridisk
person kan efter straffelovens § 25 straffes med bøde.
6.8. Konfiskation og beslaglæggelse
Straffelovens kapitel 9 om andre retsfølger af den strafbare handling inde-
holder bestemmelser om konfiskation. Retsplejelovens kapitel 74 indehol-
der bestemmelser om beslaglæggelse.
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
1669040_0016.png
6.9. Straffemyndighed
Regler om dansk straffemyndighed findes i straffelovens §§ 6-12. Dansk
straffemyndighed omfatter bl.a. handlinger foretaget i den danske stat, jf.
straffelovens § 6, stk. nr. 1, (territorialprincippet) og handlinger foretaget i
udlandet af personer med en nærmere angivet tilknytning til Danmark, jf.
straffelovens § 7, stk. 1, (personalitetsprincippet).
6.10. Forældelse
En lovovertrædelse straffes ikke, når der er indtrådt forældelse. Regler her-
om findes i straffelovens kapitel 11. Der er i straffelovens § 93, stk. 1, op-
listet en række almindelige forældelsesfrister, der regnes fra den dag, da
den strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt.
En idømt fængselsstraf bortfalder efter straffelovens § 97, stk. 2, ved for-
ældelse inden for en række oplistede frister, der regnes fra det tidspunkt,
da dommen efter lovgivningens almindelige regler kunne fuldbrydes. En
bøde bortfalder efter straffelovens § 97 a, stk. 1, ved forældelse, hvis der
ikke forinden er indgivet anmodning om udlæg, inden for en række opli-
stede frister, der regnes fra det tidspunkt, da afgørelsen efter lovgivningens
almindelige frister kunne fuldbyrdes.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget vedtages i den foreliggende form med hjemmel i TEUF arti-
kel 83, stk. 2, vil det ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet det
dermed vil være omfattet af Danmarks retsforbehold. Hvis forslaget om-
vendt ikke omfattes af retsforholdet, vurderes det at ville have visse lov-
givningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Hvis forslaget vedtages med den nuværende hjemmel skønnes det ikke at
have økonomiske konsekvenser, idet forslaget vil være omfattet af Dan-
marks retsforbehold.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Hvis forslaget vedtages med den nuværende hjemmel skønnes det ikke at
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet forslaget vil være omfattet af
Danmarks retsforbehold.
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
8.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 23. september 2016.
Sagen har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Procesbevillingsnævnet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Direktora-
tet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politifor-
bundet, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Beskikkede
Advokater, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder,
Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden.
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Procesbevil-
lingsnævnet, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Advokatrådet og Institut for
Menneskerettigheder har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker, at såfremt forslaget ikke
er omfattet af Danmarks retsforbehold, vil det medføre ændringer af straf-
ferammerne for overtrædelse af straffelovens §§ 161, 171, 279, 289 a og
300 a. Det skyldes, at der med forslaget er lagt op til indførelse af mini-
mums- og maksimumsstrafferammer. Foreningen advarer i den forbindelse
mod de foreslåede minimumsstrafferammer.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der blev i oktober 2014 indledt trilogforhandlinger med Europa-Parlamen-
tet. Der er endnu ikke opnået enighed mellem Rådet og Europa-Parlamen-
tet om en kompromistekst, navnlig fordi Europa-Parlamentet i modsætning
til Rådet ønsker, at momssvig omfattes af direktivet.
Den 8. september 2015 afsagde EU-Domstolen dom i Taricco-sagen (C-
105/14), hvoraf det fremgår, at momssvig er omfattet af BFI-konventio-
nens anvendelsesområde. Ifølge Kommissionen støtter dommen endvidere,
at TEUF artikel 325 er rette hjemmelsgrundlag for direktivet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2016 rede-
gjorde formandskabet for fremskridt i arbejdet med forslaget.
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Samlenotat for rådsmøde (RIA) 13.-14. oktober 2016
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en effektiv bekæmpelse af svig rettet mod EU’s finansi-
elle interesser.
Fra dansk side støtter man, at forslaget i den foreliggende
form har hjemmel i TEUF artikel 83, stk. 2, og således er omfattet af rets-
forbeholdet.
Regeringen er bl.a. skeptisk over for det element i forslaget, som lægger
op til, at moms omfattes af direktivets anvendelsesområde, samt at der skal
gælde en særlig minimumsstrafferamme for visse sager alene ud fra et kri-
terium om økonomisk skade eller fordel, hvilket i udgangspunktet er
100.000 euro.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til ori-
enteringen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10.
juni 2016.
18