Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 437
Offentligt
1668672_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. september 2016
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Yassmina Amadid
2011-629-0016
2043681
GRUND
OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af en flerårig ramme for
Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder for
2018-2022
KOM(2016)442
Resumé
Forslaget har til formål at fastlægge den flerårige ramme for Den Euro-
pæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder for perioden
2018-2022 samt at udvide agenturets opgaver til også at omfatte det retli-
ge samarbejde og politisamarbejde. Forslaget medfører ikke ændringer af
gældende dansk ret og har ikke statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Der ses ikke at fore-
ligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger
til forslaget.
1.
Baggrund
Rådet vedtog den 15. februar 2007 forordning (EF) nr. 168/2007 om opret-
telse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder.
Agenturet påbegyndte sit virke den 1. marts 2007.
Efter forordningen er målet med agenturet at tilvejebringe bistand og eks-
pertise vedrørende grundlæggende rettigheder til EU’s og medlemsstater-
nes relevante institutioner, organer, kontorer og agenturer, når de gennem-
fører EU-ret, og bistå dem med fuldt ud at overholde de grundlæggende
rettigheder, når de træffer foranstaltninger eller tager initiativer inden for
deres respektive kompetenceområder.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Grundnotat vedrørende forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af en flerårig ramme for Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2018-2022, fra justitsministeren
Agenturets opgaver omfatter bl.a. indsamling og analyse af oplysninger og
data, rådgivning i form af rapporter og udtalelser samt samarbejde med ci-
vilsamfundet for at øge offentlighedens bevidsthed om grundlæggende ret-
tigheder.
Ifølge forordningens artikel 5 skal Rådet fastlægge de tematiske områder
for agenturets arbejde gennem en flerårig ramme. Det gjorde Rådet ved
vedtagelsen af Rådets afgørelse 252/2013/EU af 11. marts 2013 om gen-
nemførelse af forordning (EF) nr. 168/2007 for så vidt angår vedtagelse af
en flerårig ramme for Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggen-
de Rettigheder for 2013-2017. Den nuværende flerårige ramme udløber så-
ledes ved udgangen af 2017.
2.
Indhold
Retsgrundlaget for forordning (EF) nr. 168/2007 var den daværende EF-
Traktats artikel 308. Efter ikrafttrædelsen af Lissabon-Traktaten er en æn-
dret affattelse af denne artikel blevet til EUF-Traktatens artikel 352, som
finder anvendelse på alle spørgsmål, der er omfattet af EU-Traktatens og
EUF-Traktatens anvendelsesområde.
Det fremgår af forslagets artikel 2, at de tematiske områder for agenturet
for 2018-2022 skal være:
a) adgang til domstolsprøvelse og ofre for vold
b) ligestilling og ikke-diskrimination
c) informationssamfundet og navnlig respekt for privatlivet og be-
skyttelse af personoplysninger
d) retligt samarbejde og politisamarbejde
e) indvandring, grænser, asyl og integration af flygtninge og indvan-
drere
f) racisme, fremmedhad og intolerance i forbindelse hermed
g) barnets rettigheder
h) integration af romaer og social inklusion
Med artikel 2, litra d, foreslås det at udvide agenturets opgaver til også ge-
nerelt at omfatte områderne retligt samarbejde og politisamarbejde. Kom-
missionen foreslog også en sådan udvidelse i december 2010 og henviste
som hjemmel herfor til artikel 5 i forordning (EF) nr. 168/2007. Forord-
ning (EF) nr. 168/2007 giver imidlertid alene agenturet mulighed for at ud-
føre sine opgaver inden for fællesskabsrettens anvendelsesområde og der-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Grundnotat vedrørende forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af en flerårig ramme for Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2018-2022, fra justitsministeren
med ikke inden for området for den tidligere EU-Traktats afsnit VI om po-
litisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager. Grundet uoverensstem-
melser blandt medlemsstaterne om hjemlen og det hensigtsmæssige i at
udvide agenturets kompetenceområde, trak Kommissionen sit forslag fra
2010 tilbage.
Det bemærkes, at agenturet kan behandle spørgsmål indenfor området for
det politimæssige og retlige samarbejde i dag, hvis en EU-institution an-
moder agenturet herom i en konkret sag.
3. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre nærmere for gældende dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen medfører ikke ændringer af gældende dansk ret. Sagen har ikke
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget fastlægger således alene den tema-
tiske ramme, som agenturet skal udføre sine opgaver inden for, og har der-
med ikke direkte konsekvenser for EU’s budget.
5. Høring
Der er – ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 23. september 2016 – ikke foretaget høring vedrørende sa-
gen.
6. Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlem-
sstaters holdning til forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Regeringen er umiddelbart positiv over for forslaget.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Grundnotat vedrørende forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af en flerårig ramme for Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2018-2022, fra justitsministeren
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folketin-
gets Retsudvalg.
4