Til Medlemmerne af Folketingets Retsudvalg og Folketingets Indfødsretsudvalg.
Den 9. oktober 2014 rettede Amnesty International følgende henvendelse til Justitsministeriet om
forståelse af Konventionen til begrænsning af statsløshed:
”Forespørgsel vedrørende forståelsen af FN’s konvention til begrænsning af statsløshed.
I svar af 25. maj 2012 på spørgsmål 5, (B5) af 16. maj 2012 (sagsnr. 2012/300-13) svarede daværende justitsminister
Morten Bødskov Indfødsretsudvalget på spørgsmålet, om FN’s konvention om begrænsning af statsløshed af 30. august
1961 efter regeringens opfattelse indebærer, at man ikke kan udsætte behandlingen af en sag om statsborgerskab i
følgende tilfælde:
-
Hvor ansøgeren er sigtet for terrorisme, men endnu ikke dømt,
-
Hvor ansøgeren er tiltalt for terrorisme, men endnu ikke dømt,
-
Hvor ansøgeren er dømt for terrorisme ved byretten, men hvor pågældende har anket til
landsretten.
Det fremgår af svaret, at regeringen fortolker konventionens artikel 1 om, at en statsløs person alene vil kunne nægtes
statsborgerret, hvis den pågældende er
fundet skyldig
i en forbrydelse mod statens sikkerhed eller er
idømt
fængselsstraf
på 5 år eller derover, således at ansøgningen fra en statsløs person, som er sigtet eller tiltalt for terrorisme,
men endnu ikke dømt, ikke vil blive udsat på afgørelsen af en eventuel straffesag.
Amnesty International har forstået artikel 1 således, at dens primære formål er at slå fast, at statsløse personer på en
kontraherende stats territorium ikke kan nægtes statsborgerskab uden dom – at rettighedsfrakendelse med henvisning til
terrorisme også i disse situationer kræver en retlig prøvelse, hvorunder ansøgeren skal have mulighed for at kende og
forsvare sig mod eventuelle anklager (om forbrydelser mod statens sikkerhed) – dvs. retten til en retfærdig rettergang.
Man kan med andre ord – siger konventionen – ikke nægte en herboende statsløs dansk statsborgerskab (som i øvrigt
opfylder betingelserne) alene med en ubestemt henvisning til, at PET mistænker den pågældende for at være skyldig i
forbrydelser mod statens sikkerhed. (Uden at der i øvrigt tages formelle skridt til at gennemføre en retlig prøvelse,
herunder føres bevis for mistanken.)
Heroverfor står svaret til Folketingets Indfødsretsudvalg, som siger, at uanset at der
er
taget formelle skridt til (at
indlede) retsforfølgning af ansøgeren, (sigtelse eller tiltalerejsning) så har ansøgeren ret til dansk statsborgerskab uden
yderligere ophold – også selv om der pågår en straffesag, som forventes afsluttet inden for kort tid. Ansøgningen om
dansk statsborgerskab kan ikke berostilles på straffesagens afgørelse, er konklusionen.
Amnesty International finder det ikke klart, hvorfor og på hvilket grundlag man i svaret når frem til, at man ikke kan
udsætte en statsborgerskabssag på gennemførelsen/afgørelsen af en straffesag om faktiske forhold eller handlinger, som
allerede er indtruffet eller foretaget på tidspunktet for ansøgningen eller afgørelsen.
Amnesty International skal på den baggrund venligst anmode Justitsministeriet om at oplyse om de relevante
bestemmelser, forarbejder til konventionen eller generelle fortolkningsparadigmer, folkeretlige eller andre retssædvaner,
som fører til denne forståelse.
Venlig hilsen
Johanne Zilmer
Amnesty International
Gammeltorv 8, 5.
1457 København K”