Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 431
Offentligt
1667096_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. september 2016
Procesretskontoret
Louise Falkenberg
2016-4000-0310
2068353
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål, som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 30. august 2016 i forbindelse med den tekni-
ske gennemgang af finanslovforslaget for 2017 i Retsudvalget. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 431: Justitsministerens talepunkter samt de præsentationsplancher, som blev fordelt til Retsudvalget i forbindelse med den tekniske gennemgang af finanslovforslaget den 30. august
Spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvornår der senest er foretaget
ændringer af lovgivningen vedrørende adgangen til fri proces
samt hvorvidt disse ændringer har medført et fald i antallet af
sager, hvortil der er bevilget fri proces?”
Svar:
1.
Reglerne om fri proces findes i retsplejelovens §§ 325-336. Bestemmel-
serne suppleres af bekendtgørelse nr. 1435 af 1. december 2015 om fri
proces.
Indtægtsgrænsen for fri proces og den nærmere regulering heraf fremgår af
retsplejelovens §§ 325 og 326. Bestemmelserne suppleres af § 1 i bekendt-
gørelsen om fri proces. De almindelige betingelser for fri proces fremgår i
øvrigt af §§ 327 og 328.
I retsplejelovens § 327, stk. 1 og 3, er opregnet nogle konkrete sagstyper,
hvori der som udgangspunkt uden videre gives fri proces til sagen i første
instans, når de økonomiske betingelser er opfyldt. Det samme gælder an-
kesager, hvor ansøgeren helt eller delvist har fået medhold i den foregåen-
de instans, og sagen er appelleret af modparten, jf. § 327, stk. 2. Udgangs-
punktet i stk. 1 og 2 fraviges, hvis det er åbenbart, at ansøgeren ikke vil få
medhold i sagen, jf. § 327, stk. 4.
Bestemmelsen i retsplejelovens § 328 omfatter de sager, der ikke er omfat-
tet af § 327. I sager omfattet af § 328 er hovedkriteriet for at få fri proces,
om ansøgeren skønnes at have haft rimelig grund til at føre proces. I § 328,
stk. 2, er opregnet de vigtigste hensyn, som indgår i vurderingen af, om
ansøgeren har rimelig grund til at føre proces. § 328, stk. 3, indeholder en
særlig afvejningsregel (formodningsregel) for tre typer af sager.
Retsplejelovens § 329 indeholder en generel hjemmel til at meddele fri
proces, når særlige grunde taler for det, selv om de almindelige betingelser
i §§ 325-328 ikke er opfyldt.
2.
Reglerne om fri proces gennemgik ved lov nr. 554 af 24. juni 2005 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Sagsomkostninger,
retshjælp og fri proces) en række ændringer. Ændringerne byggede på for-
slag fra Retsplejerådet.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 431: Justitsministerens talepunkter samt de præsentationsplancher, som blev fordelt til Retsudvalget i forbindelse med den tekniske gennemgang af finanslovforslaget den 30. august
Der blev ved lovændringen blandt andet gennemført en mere detaljeret re-
gulering af de materielle betingelser for at få fri proces.
Lovændringen medførte endvidere en ændring af forholdet mellem dæk-
ning via en retshjælpsforsikring (eller en anden forsikring, der dækker om-
kostningerne ved sagen) og fri proces, således at der ikke gives fri proces,
hvis parten har en retshjælpsforsikring, der dækker den konkrete sag. Før
lovændringen omfattede en bevilling til fri proces alene de omkostninger
ved sagen, der ikke var dækket af en retshjælpsforsikring. Der blev samti-
dig indført mulighed for, at en person, der har retshjælpsforsikringsdæk-
ning, kan ansøge om dækning af rimelige udgifter ud over forsikringens
maksimum, hvis de øvrige betingelser for fri proces er opfyldt, og sagens
karakter og omstændighederne i øvrigt kan begrunde, at sagsomkostnin-
gerne ikke har kunnet holdes inden for forsikringens maksimum.
Reglerne om fri proces er efterfølgende blevet ændret flere gange. Der har
i en række tilfælde været tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringer af anden lovgivning. Der er dog også blevet foretaget enkelte æn-
dringer af de materielle betingelser for fri proces i visse sager. Dette gæl-
der således lov nr. 1266 af 16. december 2009 om ændring af retsplejelo-
ven, lov om Domstolsstyrelsen og lov om retsafgifter, der lovfæstede mu-
ligheden for, at samlevende ansøgere om fri proces til en sag om ægteskab
eller forældremyndighed kunne vælge at søge om fri proces efter de øko-
nomiske betingelser, der gælder for enlige, og lov nr. 594 af 14. juni 2011
om ægtefælleskifte m.v., der bl.a. indebar, at kompetencen til at meddele
fri proces til bobehandling efter § 1 i lov om ægtefælleskifte blev overført
til skifteretten.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedrørende
antallet af sager, hvortil der er bevilliget fri proces, indhentet oplysninger
fra Civilstyrelsen, der blandt andet har oplyst, at antallet af ansøgninger
om fri proces navnlig siden 2009 er faldet år for år. Civilstyrelsen har end-
videre oplyst, at der i forhold til antallet af sager, hvortil styrelsen har
meddelt fri proces, i perioden fra 2007 har været årlige udsving, og at der
således ikke ses nogen entydig udvikling. Civilstyrelsen har dog bemær-
ket, at faldet i antallet af ansøgninger om fri proces overordnet set har
medført et fald i antallet af sager, hvortil der er meddelt fri proces.
Det er Civilstyrelsens vurdering, at navnlig et generelt lavere antal civile
sager ved domstolene kan være forklaringen på, at styrelsen modtager fær-
re ansøgninger om fri proces.
3