Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 431
Offentligt
1667095_0001.png
Administrationsafdelingen
Dato:
Dok.:
18. august 2016
2043138
UDKAST TIL TALE
Teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2017 i Retsudvalget
tirsdag d. 30. august kl. 12:45-13:45
Jeg vil gerne takke udvalget for denne lejlighed til
at gennemgå Justitsministeriets del af regeringens
finanslovforslag for 2017.
Hvis udvalget herefter har spørgsmål – også gerne
af mere teknisk karakter – vil jeg sammen med
mine embedsmænd forsøge at besvare dem her og
nu.
Skulle der være uddybende spørgsmål, som ikke
på stående fod kan besvares, besvarer jeg dem
gerne skriftligt.
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 431: Justitsministerens talepunkter samt de præsentationsplancher, som blev fordelt til Retsudvalget i forbindelse med den tekniske gennemgang af finanslovforslaget den 30. august
[Væsentligste ændringer på driftsrammen for finanslovforslaget
2017 i forhold til finansloven for 2016]
I forhold til finansloven for 2016 vil jeg gerne
fremhæve to væsentlige ændringer på finanslov-
forslaget for 2017, som mine embedsmænd efter-
følgende vil uddybe.
Den første vedrører fastsættelsen af kriminal-
forsorgens økonomi i 2017. Som jeg tidligere har
orienteret retsordførerne om, har regeringen vur-
deret, at der er behov for at modernisere kriminal-
forsorgen med henblik på at sikre et solidt fremad-
rettet grundlag for en moderne og effektiv krimi-
nalforsorg med en opgaveløsning af høj kvalitet.
Af hensyn til at kunne gennemføre en række dyb-
degående analyser af kriminalforsorgen inden en
ny flerårsaftale indgås, lægger regeringen på fi-
nanslovforslaget op til en etårig budgettering af
kriminalforsorgens økonomi i 2017.
Budgetteringen tager udgangspunkt i 2016-bevil-
lingen med en videreførelse af de permanente pro-
jekter og aktiviteter, som er aftalt i flerårsaftalen
for 2013-2016, samt omprioriteringsbidraget på 2
pct. og tekniske korrektioner.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 431: Justitsministerens talepunkter samt de præsentationsplancher, som blev fordelt til Retsudvalget i forbindelse med den tekniske gennemgang af finanslovforslaget den 30. august
Den anden væsentlige ændring jeg vil fremhæve,
vedrører en styrkelse af Justitsministeriets mindre
institutioner. Der er tale om en tilførsel af midler
til Justitsministeriets departement samt en omflyt-
ning af administrative årsværk på ministerområ-
det.
Dette vedrører eksempelvis midler til Datatilsynet,
da databeskyttelse er et område, som regeringen –
ligesom Retsudvalget – tager yderst alvorligt og
ønsker at prioritere højt.
Derudover er der tale om en forhøjelse af tilskud-
det til Det Jødiske Samfund. Formålet er, at styrke
Det Jødiske Samfunds egen bevogtning ved byg-
ninger, som primært benyttes af det jødiske min-
dretal.
Det er vigtigt at understrege, at eftersom der er ta-
le om omprioritering af administrative årsværk,
påvirker det ikke løsningen af myndighedernes
kerneopgaver negativt, men har til formål at styrke
hele Justitsministeriets område.
Derudover vil jeg gerne nævne salærer til bl.a. for-
svarere i straffesager og bistandsadvokater, der i
en periode er blevet opjusteret mere end den gene-
relle pris- og lønudvikling. Regeringen foreslår
derfor en reduktion af taksterne til et niveau, hvor
de afspejler de seneste års pris- og lønudvikling i
staten.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 431: Justitsministerens talepunkter samt de præsentationsplancher, som blev fordelt til Retsudvalget i forbindelse med den tekniske gennemgang af finanslovforslaget den 30. august
[Øvrige initiativer på finanslovforslaget som vedrører Justitsmini-
steriet (uden for § 11)]
Selvom denne tekniske gennemgang vedrører Ju-
stitsministeriets § 11 på finanslovforslaget, vil jeg
gerne benytte lejligheden til kort at nævne to øvri-
ge initiativer, som regeringen lægger op til på Ju-
stitsministeriets område.
Det første vedrører strafskærpelser. Her har rege-
ringen fra første dag bebudet en konsekvent
retspolitik, og det underbygger vi nu med vores fi-
nanslovforslag.
Regeringen ønsker til det formål at afsætte en pul-
je på 90 mio. kr. i perioden 2017-2020 til straf-
skærpelser. Hvordan disse nærmere udmøntes, ser
vi frem til at drøfte i forhandlingerne.
Det andet vedrører ungdomskriminalitet. En stor
andel af den alvorlige ungdomskriminalitet begås
af en lille gruppe unge – den såkaldte ”hårde ker-
ne”. Det er vigtigt, at vi bringer disse unge ud af
den kriminelle løbebane og ind på en bedre bane.
Derfor vil regeringen prioritere 70 mio. kr. årligt i
perioden 2017-2020 til en indsats mod ungdom-
skriminalitet. Målet er bl.a. at sikre, at det har en
mærkbar konsekvens, hvis man begår noget krimi-
nelt – også hvis man er under 15 år.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 431: Justitsministerens talepunkter samt de præsentationsplancher, som blev fordelt til Retsudvalget i forbindelse med den tekniske gennemgang af finanslovforslaget den 30. august
---
Med denne introduktion vil jeg give ordet til mine
embedsmænd, der vil gennemgå de runddelte
plancher.
5