Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 417
Offentligt
1662355_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Christian Panton
Kastanie Alle 22
DK-2620 Albertslund
Telefon: +45 31695533
Email: [email protected]
Dato: 1. september 2016
Misvisende svar på spørgsmål 403 (Alm. del, 2015-16): Masteoplysninger i forbindelse med
internettrafik.
Retsudvalget har den 30. juni 2016 modtaget Justitsministerens svar på spørgsmål 403 (Alm. del,
2015-16). Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet. Jeg gør i den forbindelse opmærksom på, at udtalelsen i sin konklusion er stærkt misvisende,
er baseret på en vildfarelse hos Rigspolitiet, samt er i strid med hvad Justitsministeriet tidligere har
oplyst Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål 403 (Alm. del, 2015-16) blev stillet af Christina Egelund (LA) den 15. marts 2016 og
har følgende ordlyd:
»Vil ministeren, på baggrund af at justitsministeren ved flere lejligheder har ytret, at ses-
sionslogning som efterforskningsværktøj i fremtiden vil være i stand til at forhindre et
lignende scenarie, som Danmark var vidne til under terrorangrebet ved Krudttønden og
Den Jødiske Synagoge, oversende en udførlig og teknisk redegørelse af, hvorledes sessions-
logning ville have været i stand til at pågribe Omar El-Hussein hurtigere end tilfældet var
efter 14. februar 2015?«
I svaret på ovenstående spørgsmål redegører Københavns Politi først for hændelsesforløbet den 14. og
15. februar 2016 (punkt 2) og herefter svares der på spørgerens spørgsmål (punkt 3). Det er under
punkt 3 i udtalelsen, at de misvisende oplysninger præsenteres, da udtalelsen tager udgangspunkt i
en potentiel registrering af lokationen af Omar El-Hussein ‘anden’ mobiltelefon, hvori der var isat et
data-SIM-kort.
Det centrale spørgsmål er: Giver sessionslogning giver anledning til logning af mobiltelefoners lokation?
Hverken i forarbejderne til ændringen af Retsplejeloven der hjemler logningsreglerne, i den tidlige-
re logningsbekendtgørelse (hvor sessionslogning indgik i), eller i vejledningen til denne bekendtgørelse
fremgår et sådan krav. Justitsministeriet har endda svaret klart på spørgsmålet over for Retsudvalget
,
på et tidspunkt hvor sessionslogningen ikke var afskaffet endnu:
»Lokationsdata i forbindelse med internetkommunikation [er ikke] omfattet af forpligtelsen
i bekendtgørelsen.«
Spørgsmål
nr. 894 (Alm. del), 2012-13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 417: Henvendelse af 1/9-16 fra Christian Panton om misvisende svar på REU alm. del - spm. 403 - Masteoplysninger ifbm. internettrafik.
1662355_0002.png
Side 2
I min læsning kommer Rigspolitiets og Københavns Politis udtalelse til den stik modsatte konklusion:
At lokaliseringsdata hidrørende logget internettrafik ville have gjort en efterforskningsmæssig forskel,
men at dette ikke var tilgængelig efter ophævelsen af reglerne om sessionslogning i 2014:
»Den anden telefon kunne derfor – uanset om den havde været tændt eller ej – ikke være
fremgået af de oplysninger om, hvilke telefoner der havde været aktive på de telemaster [...]
som var blevet indhentet.
3.
Rigspolitiet kan i forlængelse heraf oplyse, at indhentelse af en kendelse ved retten
til at få udleveret oplysninger fra den pågældende teleudbyder om en sådan mobiltelefons
bagudrettede kommunikationsspor – som i den konkrete sag vedrørende gerningsmandens
anden telefon – ikke giver et brugbart resultat, idet udbyderne efter ophævelsen i 2014 af reg-
lerne om sessionslogning ikke længere er forpligtede til at registrere og opbevare ovennævnte
oplysninger vedrørende internettrafik. [...] Københavns Politi kan således ikke udelukke, at
lokaliseringsdata hidrørende fra logget internettrafik ville kunne være fremskaffet tids nok
til at det kunne have gjort en efterforskningsmæssig forskel [...]«
Justitsminsteriet har tidligere fremsendt udtalelser fra Rigspolitiet til Retsudvalget, hvor misforståede
eller upræcise oplysninger omkring hvorvidt sessionslogning indebærer logning af masteroplysninger.
Dette har givet anledning til, at Rigspolitiet, af flere omgange, har måttet korrigere disse svar
. Så
sent som ved høringen i Retsudvalget dags dato, fremførte Rigspolitiet og Københavns Politi af flere
omgange, at logning af internettrafik vil medføre – og var nødvendig for – logning af masteoplysninger
(lokation)
.
Når denne vildfarelse opstår, skyldes det, at visse udbydere af mobiltelefoni (herunder TDC), regi-
sterer lokationsoplysninger som følge af at en mobiltelefon har opnået dataforbindelse, har forbrugt en
vist mængde data eller har skiftet netværksteknologi (2G, 3G, el. 4G/LTE). Dette er dog ikke relate-
ret til sessionslogning, men derimod registeres oplysningerne
§
på baggrund af forpligtelsen til at logge
oplysninger om MMS-trafik. Denne registering er desuden ikke ophørt i forbindelse med ophævelsen
af sessionslogning, og politiet har allerede i dag mulighed for at indhente disse masteoplysninger fra
blandt andet TDC.
Med venlig hilsen,
Christian Panton
optræder første gang i ‘Redegørelse om diverse spørgsmål vedrørende logningsreglerne’ (REU Bilag 125
(Alm. del), 2012-13), herefter uddybet svar på spørgsmål 18 til L 142 (2012-13), herefter endeligt korrigeret spørgsmål
nr. 894 (Alm. del), 2012-13
Høring i Retsudvalget om overvågning af internettet, 1. september 2016. Oplæg ved politidirektør Svend Larsen og
vicepolitiinspektør Torben Granat Svarrer, case 1 og 3.
§
Ifølge TDC og Teleindustrien, jf. udtalelser til Erhvervsstyrelsen i forbindelse med undersøgelse om registreringens
overensstemmelse med udbudsbekendtgørelsens §§ 23-24.
Oplysningen