Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 415
Offentligt
1662221_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2016
Straffuldbyrdelseskontoret
Michael Schaumburg-Mül-
ler
2016-1902-0362
2058368
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v.
(Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.)
§1
I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om røgfri miljøer, som ændret ved lov nr. 532
af 26. maj 2010 og lov nr. 607 af 18. juni 2012, foretages følgende æn-
dring:
1.
§ 14
ophæves.
§2
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af 11.
november 2015, som ændret ved lov nr. 169 af 27. februar 2016 og § 1 i
lov nr. 641 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 67
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
”6) ved overtrædelse af de regler eller anvisninger, der gælder for ryg-
ning i institutionen,”
Nr. 6-8 bliver herefter nr. 7-9.
§3
Loven træder i kraft den 1. april 2017.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 2 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.Indledning
2. Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner
2.1. Reglerne om rygning i kriminalforsorgens institutioner
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Sanktionering af indsattes overtrædelse af reglerne om rygning i kri-
minalforsorgens institutioner
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at etablere et fuldstændigt indendørs rygefor-
bud i kriminalforsorgens institutioner med henblik på at forebygge sund-
hedsskadelige effekter af passiv rygning, herunder navnlig at forebygge at
ansatte i kriminalforsorgen ufrivilligt udsættes for passiv rygning.
I dag oplever et stort antal af landets fængselsbetjente gener fra passiv ryg-
ning i kriminalforsorgens institutioner. En undersøgelse foretaget af
Fængselsforbundet i 2015 viser således, at 7 ud af 10 af landets fængsels-
betjente generes af røg i arbejdstiden. En undersøgelse foretaget og offent-
liggjort af kriminalforsorgen i 2014 blandt samtlige indsatte i fængsler og
arresthuse viser desuden, at 25 pct. af de indsatte er generet af andres to-
baksrøg. Blandt indsatte i åbent regime udgør denne andel 32 pct.
Baggrunden for de ansattes og indsattes gener fra passiv rygning i krimi-
nalforsorgens institutioner skal ses i lyset af, at det efter de gældende reg-
ler i lov om røgfri miljøer som udgangspunkt er den indsatte, der bestem-
mer, om der må ryges i den pågældendes eget opholdsrum og besøgsrum.
Bortset herfra gælder der – ligesom for alle andre arbejdspladser – som ud-
gangspunkt et indendørs rygeforbud i kriminalforsorgens institutioner.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at etablering af et fuldstændigt inden-
dørs rygeforbud i kriminalforsorgens institutioner vil kunne væsentligt re-
ducere generne og de sundhedsskadelige effekter ved passiv rygning såvel
hos de ansatte som de indsatte, og at der således er væsentlige sundheds-
mæssige hensyn, der taler herfor.
Med lovforslaget foreslås det derfor at udvide rygeforbuddet i kriminal-
forsorgens institutioner til også at omfatte de indsattes eget opholdsrum og
besøgsrum.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at den gældende ordning, hvoref-
ter overtrædelse af reglerne om indsattes rygning medfører disciplinær-
straf, videreføres ved indsættelse af en ny bestemmelse i straffuldbyrdel-
seslovens § 67.
2. Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner
2.1. Reglerne om rygning i kriminalforsorgens institutioner
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om rygning i kriminalforsorgens institutioner findes i lov om
røgfri miljøer, jf. lov nr. 512 af 6. juni 2007, som ændret ved lov nr. 532 af
26. maj 2010 og lov nr. 607 af 18. juni 2012, samt bekendtgørelse nr. 904
af 4. september 2012 om begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget op-
holdsrum og besøgsrum.
Efter § 6, jf. § 4, i lov om røgfri miljøer er det ikke tilladt at ryge på inden-
dørs arbejdspladser, medmindre andet fremgår af lovens øvrige bestem-
melser. Forbuddet gælder alle arbejdspladser, offentlige såvel som private.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger til bestemmelsen i § 6, jf. Fol-
ketingstidende 2006-07, tillæg A, side 6811, at der ved betegnelsen »in-
dendørs arbejdspladser« forstås lokaler, hvor en arbejdstager udfører sit ar-
bejde. Rygeforbuddet omfatter bl.a. arbejdslokaler, møderum, lagerrum,
undervisningslokaler, kantiner, indgangspartier, vestibuler, trapper, korri-
dorer, elevatorer og tilsvarende rum, hvor ansatte opholder sig i kortere el-
ler længere tid.
I lovens §§ 10-17 er udgangspunktet om indendørs rygeforbud på arbejds-
pladser fraveget for så vidt angår arbejdspladser, hvor særlige forhold gør
sig gældende. Det drejer sig bl.a. om steder, som på samme tid er hjem el-
ler længerevarende opholdssted for en borger og arbejdsplads for en ansat,
herunder f.eks. sygehuse, plejehjem, døgninstitutioner samt kriminal-
forsorgens institutioner.
Lovens § 14 fastsætter særlige regler om rygning i kriminalforsorgens in-
stitutioner, dvs. fængsler, arresthuse og pensioner.
Efter § 14, stk. 1, bestemmer den indsatte, om der må ryges i den pågæl-
dendes opholdsrum. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger til be-
stemmelsen, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 6813, at der ved
betegnelsen »eget opholdsrum« forstås det rum, hvor den indsatte overnat-
ter under opholdet i institutionen. I de situationer, hvor flere indsatte deler
opholdsrum, påhviler det ledelsen af institutionen at sammensætte de ind-
satte således, at ingen ufrivilligt kan udsættes for passiv rygning. Hvis det
ikke er muligt i den enkelte institution at sammensætte de indsatte således,
må der ikke ryges i et opholdsrum, som deles af flere indsatte. Individuelle
besøgsrum, som anvendes af en enkelt indsat og dennes besøgende, si-
destilles med opholdsrum i den periode, hvor besøget foregår.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
Efter § 14, stk. 2, 1. pkt., kan det dog pålægges den indsatte ikke at ryge i
sit opholdsrum i det tidsrum, hvor en ansat opholder sig der. Det kan lige-
ledes pålægges den indsatte ikke at ryge i besøgsrum, jf. 2. pkt.
Bestemmelsen i § 14, stk. 2, 2. pkt., blev indsat ved lov nr. 607 af 18. juni
2012. Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 3.4, jf.
Folketingstidende 2011-12, A, L 186, som fremsat, side 6, at baggrunden
herfor var at skabe mulighed for, at besøg – af hensyn til besøgende, her-
under navnlig besøgende med børn samt indsatte ikke-rygere – fremover
kan afvikles i lokaler, som ikke anvendes til rygning.
Det følger af lovens § 14, stk. 3, at justitsministeren fastsætter nærmere
regler om de forhold, der er nævnt i stk. 2 (om indsattes rygning i opholds-
rum og besøgsrum). Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 904 af 4.
september 2012 om begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget opholds-
rum og besøgsrum.
For så vidt angår rygning i den indsattes eget opholdsrum følger det af be-
kendtgørelsens § 1, stk. 1, 2. pkt., at rygning skal ske bag lukket dør, med-
mindre institutionen tillader andet under helt særlige omstændigheder. Det
er ikke tilladt for indsatte at ryge i eget opholdsrum, hvis personale ophol-
der sig i rummet, f.eks. for at afholde en samtale med den indsatte, jf. be-
kendtgørelsens § 1, stk. 2.
For så vidt angår rygning i besøgsrum følger det af bekendtgørelsens § 2,
stk. 1, at institutionens leder kan bestemme, at rygning i bestemte besøgs-
rum er forbudt. Der skal dog i hver institution være mindst ét besøgsrum,
som permanent er røgfrit. Ligesom for opholdsrum gælder det for alle be-
søgsrum, at det ikke er tilladt at ryge, hvis personale opholder sig i rum-
met, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 2.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som anført ovenfor under pkt. 2.1.1 er der i medfør af lov om røgfri miljø-
er indført et indendørs rygeforbud i kriminalforsorgen som arbejdsplads,
jf. lovens § 6, jf. § 4. For så vidt angår den indsattes eget opholdsrum samt
besøgsrum er det dog som udgangspunkt den indsatte, der bestemmer, om
rygning er tilladt, jf. lovens § 14.
Det er velkendt, at rygning er sundhedsskadeligt både for den, der ryger,
men også for omgivelserne, som udsættes for passiv rygning. Da andelen
af rygere blandt indsatte i kriminalforsorgens institutioner er større end i
befolkningen generelt, er risikoen for gene ved passiv rygning og såkaldt
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
»gammel røg« (Third Hand Smoke) større for såvel ansatte som indsatte i
kriminalforsorgen end andre steder i samfundet. I et notat fra Sundhedssty-
relsen fra juli 2014 fremgår det bl.a., at »gammel røg« er den rest fra rø-
gen, som er tilbage, efter at selve røgen fra cigaretten er væk. Gammel røg
akkumuleres i hjem, hvor der ryges, og forsvinder ikke ved udluftning el-
ler rengøring. Gammel røg indeholder kræftfremkaldende stoffer, irritanter
og mutagener og kan måles i og på overflader og i støv, selv efter at huset
har stået tomt i to måneder og er blevet gjort rent.
Risikoen for gener ved passiv rygning i kriminalforsorgens institutioner
øges desuden yderligere ved, at røg fra de indsattes opholdsrum også kan
trænge ud på gangene og ind i fællesrum, ligesom der kan opstå situatio-
ner, hvor de ansatte vil være nødsaget til at indfinde sig i indsattes op-
holdsrum uden varsel.
En rundspørge foretaget af Fængselsforbundet i 2015 blandt 43 arbejds-
miljørepræsentanter i kriminalforsorgen viser således, at 7 ud af 10 vurde-
rer, at landets fængselsbetjente generes af røg i arbejdstiden. 95 pct. af be-
tjentene er generet af røglugt i tøj og hår, mens knap 50 pct. oplever irrita-
tion af øjne og hals. Undersøgelser offentliggjort af kriminalforsorgen i
2014 foretaget blandt samtlige indsatte i fængsler og arresthuse viser desu-
den, at 25 pct. af de indsatte er generet af andres tobaksrøg. Blandt indsatte
i åbent regime udgør denne andel 32 pct.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at et fuldstændigt indendørs rygefor-
bud i kriminalforsorgens institutioner vil kunne væsentligt reducere gener-
ne ved passiv rygning såvel blandt ansatte som indsatte.
Justitsministeriet er opmærksom på, at en udvidelse af det eksisterende ry-
geforbud til også at omfatte de indsattes eget opholdsrum og besøgsrum i
en overgangsperiode kan medføre frustrationer hos de indsatte, hvilket po-
tentielt kan medvirke til at øge konfliktniveauet i institutionerne.
Justitsministeriet har imidlertid efter en afvejning af hensyn fundet, at ry-
geforbuddet i kriminalforsorgens institutioner bør udvides til også at om-
fatte de indsattes opholdsrum og besøgsrum. Ministeriet har herved lagt
særlig vægt på de væsentlige sundhedsmæssige hensyn til såvel de ansatte
som de indsattes helbred, som en udvidelse af rygeforbuddet vil kunne
imødekomme. Det bemærkes i den forbindelse, at en række lande i de se-
neste år ligeledes har indført røgfri miljøer i fængsler og arresthuse, herun-
der Sverige, New Zealand, England og visse stater i USA, f.eks. Californi-
en.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
Det foreslås derfor, at den gældende bestemmelse i § 14 i lov om røgfri
miljøer ophæves.
Forslaget om ophævelse af § 14 i lov om røgfri miljøer indebærer, at det
ikke længere vil være tilladt for de indsatte at ryge i egne opholdsrum og
besøgsrum.
Forslaget indebærer ingen ændringer i forhold til det eksisterende forbud
mod indendørs rygning, der i øvrigt gælder for kriminalforsorgens institu-
tioner som arbejdsplads. Indendørs rygning vil herefter kun være tilladt i
eventuelt opstillede rygekabiner.
Med den foreslåede udvidelse af rygeforbuddet vil følge et behov for ryge-
afvænningskurser, nikotinplaster mv. Med lovforslaget forudsættes det
derfor, at kriminalforsorgen foretager nærmere undersøgelser af behovet
herfor.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, samt bemærkningerne her-
til.
2.2. Sanktionering af indsattes overtrædelse af reglerne om rygning i kri-
minalforsorgens institutioner
2.2.1. Gældende ret
Efter § 67, nr. 7, i straffuldbyrdelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1242
af 11. november 2015, som ændret ved lov nr. 169 af 27. februar 2016 og
§ 1 i lov nr. 641 af 8. juni 2016, skal en indsat ikendes disciplinærstraf af
kriminalforsorgsområdet ved overtrædelse af regler fastsat af justitsmini-
steren, når det i reglerne er bestemt, at overtrædelse kan medføre discipli-
nærstraf.
Bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 67 blev senest ændret ved § 1 i
lov nr. 641 af 8. juni 2016 (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler
mv.), hvorved disciplinærstraf blev gjort obligatorisk i de situationer, som
er omfattet af bestemmelsen.
Justitsministeren har med henvisning til straffuldbyrdelseslovens § 67, nr.
7, fastsat regler i § 3 i bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012 om be-
grænsning af indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum og besøgsrum,
hvorefter indsatte kan ikendes disciplinærstraf, hvis den indsatte uden sær-
lig tilladelse ryger i eget opholdsrum for åben dør, eller hvis den indsatte
ryger i eget opholdsrum eller besøgsrum, mens personale er til stede. Den
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
indsatte kan endvidere ikendes disciplinærstraf, hvis forbuddet mod ryg-
ning i et permanent røgfrit besøgsrum overtrædes.
Som disciplinærstraf anvendes advarsel, bøde og strafcelle, idet strafcelle
dog kun kan anvendes for visse nærmere opregnede forhold eller forsøg
herpå samt andre grove eller oftere gentagne forseelser, jf. straffuldbyrdel-
seslovens § 68, stk. 1 og 2. Disciplinærstraf i form af bøde og strafcelle
kan ikendes i forening, jf. § 68, stk. 3. Fuldbyrdelse af disciplinærstraf kan
dog helt eller delvist undlades på betingelse af, at den indsatte i en bestemt
periode ikke begår strafbart forhold eller en ny disciplinær forseelse, jf. §
68, stk. 4.
Reaktionen i den enkelte sag fastlægges altid efter en konkret bedømmelse
og efter en vurdering af, om der foreligger formildende eller skærpende
omstændigheder, som kan begrunde en fravigelse af normalreaktionen.
Ved overtrædelser af samme eller lignende karakter, som der tidligere er
ikendt straf for, skærpes normalreaktionen. Gentagelsesvirkningens varig-
hed er normalt på 3 måneder.
I praksis vil der normalt blive tildelt en advarsel til en indsat, der første
gang overtræder de gældende regler om rygning, herunder ved rygning i
eget opholdsrum eller i besøgsrum, når der er personale til stede.
Ved gentagne overtrædelser vil den indsatte normalt blive idømt en bøde.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som anført ovenfor under pkt. 2.1.1 og 2.2.1 har justitsministeren i medfør
af § 14, stk. 3, i lov om røgfri miljøer fastsat regler i bekendtgørelse nr.
904 af 4. september 2012 om begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget
opholdsrum og besøgsrum. Efter bekendtgørelsens § 3 kan indsatte iken-
des disciplinærstraf efter straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 7, hvis den ind-
satte uden særlig tilladelse ryger i eget opholdsrum for åben dør, hvis den
indsatte ryger i eget opholdsrum eller besøgsrum, mens personale er til ste-
de, eller hvis den indsatte overtræder forbuddet mod rygning i et perma-
nent røgfrit besøgsrum.
Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i § 14 i lov om
røgfri miljøer, jf. ovenfor under pkt. 2.1.2, indebærer, at grundlaget for
reglerne i bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012 om begrænsning af
indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum og besøgsrum, falder bort. Der-
med bortfalder også de administrativt fastsatte regler.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
Det bør imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse fortsat være sådan, at
indsatte, der ryger på områder i kriminalforsorgens institutioner, hvor dette
ikke er tilladt, skal kunne ikendes en disciplinærstraf efter straffuldbyrdel-
seslovens bestemmelser herom.
Det foreslås derfor, at der indsættes en ny bestemmelse i straffuldbyrdel-
sesloven § 67 (som nyt nr. 6), hvorefter en indsat skal ikendes disciplinær-
straf ved overtrædelse af de regler eller anvisninger, der gælder for rygning
i institutionen.
Forslaget indebærer, at en indsat, der ryger i kriminalforsorgens institutio-
ner, hvor dette ikke er tilladt, herunder i eget opholdsrum og besøgsrum,
vil blive ikendt disciplinærstraf efter straffuldbyrdelseslovens bestemmel-
ser, jf. herom ovenfor under pkt. 2.2.1. Dette gælder således både ved den
indsattes overtrædelse af det rygeforbud, som vil gælde i medfør af den fo-
reslåede ændring af lov om røgfri miljøer, og ved overtrædelse af eventuel-
le andre regler eller anvisninger om rygning, som er fastsat eller senere
fastsættes for institutionen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1, samt bemærkningerne her-
til.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser for det offentlige,
idet et rygeforbud i kriminalforsorgens institutioner må antages at kunne
medføre merudgifter til rygeafvænningskurser for de indsatte mv. Krimi-
nalforsorgen skønner, at forslaget vil medføre merudgifter på ca. 0,6 mio.
kr. i engangsudgifter samt faste årlige udgifter på ca. 2 mio. kr.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regioner eller kom-
muner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
1662221_0011.png
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. september 2016 til den 5.
oktober 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Dan-
ske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Advokatrådet, Amnesty International, Arbejdstilsynet, British
American Tobacco, Danmarks Lungeforening, Dansk Erhverv, Dansk In-
dustri, Dansk Lungemedicinsk Selskab, Dansk Selskab for Folkesundhed,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Da-
tatilsynet, Den danske Præsteforening, Det Kriminalpræventive Råd, Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af institutionschefer og områ-
dechefer m.fl., Foreningen af Socialchefer, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Fængselsforbundet i Danmark, Hjerteforeningen, HK Landsklub-
ben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, House of
Oliver Twist, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminal-
forsorgsforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Forsvar-
sadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsklubben af socialrådgivere an-
sat i Kriminalforsorgen, Philip Morris, Politiforbundet i Danmark, Retspo-
litisk Forening, Rådet for Socialt Udsatte, Socialpædagogernes Landsfor-
bund, Tobaksindustrien og Tobaksproducenterne.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreud-
gifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgif-
ter
(hvis ja, angiv omfang)
Lovforslaget vurderes
at medføre merudgifter
i kriminalforsorgen på
ca. 0,6 mio. kr. i en-
gangsudgifter samt fa-
ste årlige udgifter på ca.
11
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
1662221_0012.png
2 mio. kr.
Lovforslaget har ingen
økonomiske
konse-
kvenser for kommuner
og regioner.
Ingen
Administrative kon-
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for borger-
ne
Miljømæssige kon-
sekvenser
Forholdet til EU-ret-
ten
Overimplementering
af EU-retlige mini-
mumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 14, stk. 1, i lov om røgfri miljøer be-
stemmer den indsatte i kriminalforsorgens institutioner, om der må ryges i
den pågældendes opholdsrum.
Efter § 14, stk. 2, kan det dog pålægges den indsatte ikke at ryge i sit op-
holdsrum i det tidsrum, hvor en ansat opholder der. Det kan ligeledes på-
lægges den indsatte ikke at ryge i besøgsrum.
Efter § 14, stk. 3, fastsætter justitsministeren nærmere regler om de for-
hold, der er nævnt i stk. 2 (om indsattes rygning i opholdsrum og besøgs-
rum), hvilke regler er fastsat og sanktioneret i bekendtgørelse nr. 904 af 4.
september 2012 om begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget opholds-
rum og besøgsrum.
Med lovforslaget foreslås det at ophæve § 14 i lov om røgfri miljøer.
Den foreslåede ændring indebærer, at det i medfør af lovens § 6, jf. § 4,
gældende indendørs rygeforbud på arbejdspladser fremover også vil gælde
for alle opholdsrum og besøgsrum i kriminalforsorgens institutioner.
Den foreslåede ændring indebærer endvidere, at reglerne i bekendtgørelse
nr. 904 af 4. september 2012 om begrænsning af indsattes ret til at ryge i
eget opholdsrum og besøgsrum, falder bort.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt.
2.1.1 og 2.1.2.
Til § 2
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 67 skal en
indsat ikendes disciplinærstraf af kriminalforsorgsområdet i de tilfælde,
som er nævnt i bestemmelsens nr. 1-8. Det drejer sig bl.a. om indtagelse
af alkohol, euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den
almindelige lovgivning (nr. 5), og overtrædelse af regler fastsat af justits-
ministeren, når det i reglerne er bestemt, at overtrædelse kan medføre di-
sciplinærstraf (nr. 7).
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
Justitsministeren har med hjemmel i § 14, stk. 3, i lov om røgfri miljøer
fastsat regler i bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012 om begræns-
ning af indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum og besøgsrum.
Efter bekendtgørelsens § 3 kan en indsat ikendes disciplinærstraf efter
straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 7, ved overtrædelse af bekendtgørelsens
regler om rygning.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 67, nr. 6, hvorefter en indsat skal ikendes disciplinærstraf ved overtræ-
delse af de regler eller anvisninger, der gælder for rygning i institutionen.
Forslaget indebærer, at en indsat, der ryger på områder i kriminalforsor-
gens institutioner, hvor dette ikke er tilladt, herunder i eget opholdsrum og
besøgsrum, vil blive ikendt disciplinærstraf efter straffuldbyrdelseslovens
bestemmelser herom.
Med den foreslåede bestemmelses formulering tilsigtes det, at disciplinær-
straf skal anvendes både ved den indsattes overtrædelse af det rygeforbud,
som vil gælde i medfør af den foreslåede ophævelse af § 14 i lov om røgfri
miljøer, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, og ved overtrædelse af eventuelle andre
regler eller anvisninger om rygning, som er fastsat eller senere fastsættes
for institutionen.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse skal ses i lyset af den foreslå-
ede ophævelse af § 14 i lov om røgfri miljøer, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
som indebærer, at der ikke længere vil være hjemmel til at idømme disci-
plinærstraf efter straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 7, ved overtrædelse af
reglerne i bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012 om begrænsning af
indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum og besøgsrum, idet bekendtgørel-
sen bortfalder ved ophævelse af § 14 i lov om røgfri miljøer.
Med den foreslåede bestemmelse tilsigtes der ingen ændringer med hensyn
til valg af sanktion mv. ved overtrædelse af regler om rygning i institutio-
nen i forhold til den praksis, som gælder ved overtrædelse af de eksisteren-
de regler.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt.
2.2.1 og 2.2.2.
Til § 3
Lovforslagets § 3 fastslår, at loven træder i kraft den 1. april 2017.
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde. Efter be-
stemmelsens stk. 1 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland.
Det følger dog af bestemmelsens stk. 2, at lovens § 2 – om ændring af
straffuldbyrdelsesloven – ved kongelig anordning helt eller delvis kan sæt-
tes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om
røgfri miljøer, som ændret ved lov
nr. 532 af 26. maj 2010 og lov nr.
607 af 18. juni 2012, foretages føl-
gende ændring:
§ 14.
I Kriminalforsorgens institu-
1.
§ 14
ophæves.
tioner bestemmer den indsatte, om
der må ryges i den pågældendes
opholdsrum.
Stk. 2.
Det kan pålægges den ind-
satte ikke at ryge i sit opholdsrum i
det tidsrum, hvor en ansat ophol-
der sig der. Det kan ligeledes på-
lægges den indsatte ikke at ryge i
besøgsrum.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsæt-
ter nærmere regler om de forhold,
der er nævnt i stk. 2.
§2
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af
11. november 2015, som ændret
ved lov nr. 169 af 27. februar 2016
og § 1 i lov nr. 641 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændring:
§ 67.
En indsat skal af kriminal-
forsorgsområdet ikendes discipli-
nærstraf
1) ved overtrædelse af § 32,
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
2) ved udeblivelse, undvigelse
eller forsøg herpå,
3) ved tilsidesættelse af beskæfti-
gelsespligten efter § 38, stk. 1,
4) ved nægtelse af afgivelse af
urinprøve efter § 60 a,
5) ved indtagelse af alkohol, eu-
foriserende stoffer eller andre stof-
fer, der er forbudt efter den almin-
1.
I
§ 67
indsættes efter nr. 5 som
delige lovgivning,
nyt nummer:
6) ved overtrædelse af straffelov-
”6) ved overtrædelse af de regler
givningen, når overtrædelsen tilli- eller anvisninger, der gælder for
ge indebærer en selvstændig kræn- rygning i institutionen,”
kelse af orden eller sikkerhed i in-
Nr. 6-8 bliver herefter nr. 7-9.
stitutionen,
7) ved overtrædelse af regler
fastsat af justitsministeren, når det
i reglerne er bestemt, at overtræ-
delse kan medføre disciplinærstraf,
og
8) ved overtrædelse af regler
fastsat af kriminalforsorgsområdet,
når det i reglerne er bestemt, at
overtrædelse kan medføre discipli-
nærstraf.
§3
Loven træder i kraft den 1. april
2017.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Lovens § 2 kan ved kon-
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.). samt høringsliste, fra justitsministeren
gelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
2